المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : عايز أعرف مميزات وعيوب كور2كواد9300

ryko
28-04-2013, 07:53
السلام عليكم

من فضلكم ياجماعة عايز اعرف رأيكم فى كور2كواد9300

وإيه مميزاته وعيوبه؟

وهل أداؤه مع الألعاب و التطبيقات جيد؟

وإيه ظروفه مع درجات الحرارة؟وازاى اختبر البروسيسور عشان اعرف ان كان فيه مشاكل ولا لأ؟

وبعدين ياجماعة إيه رأيكم انا بفكر اجيبه وانا عارف انكم بتنصحه دايما بتغيير المنصة بس انته شايفين الاسعار عمالة تزيد ازاى

unexpected
28-04-2013, 07:57
وعليكم السلام
اخي المعالج Q9300 من المعالجات الجيدة في الالعاب لكن عيبة انة يأتي بتردد منخفض وغالبا ستحتاج لكسر سرعتة في حال كان لديك بطاقة متوسطة الاداء او اعلى
عموما فقط تأكد ان كان المعالج متعرض لكسر سرعة سيئ او ما شابة ممكن تنظر على سطح المعالج وتنظر اذا كان يوجد لون صفار او سواد بسيط
ومن رايي لو تشتري معالج من المعالجات الجديدة مثل I3 مستعمل افضل لك

azzelden
28-04-2013, 16:49
اتفق مع حنا فى الرأى معالج i3 مستعمل الان تقريبا سعره مثل سعر q9300 مستعمل او اعلى شئ بسيط
ولكن يتفوق عليه فى الاداء مع ارخص بورده بشريحة h61 ستفى بالغرض

Ahmed Abdelwahab
28-04-2013, 22:16
وعليكم السلام
اخي المعالج Q9300 من المعالجات الجيدة في الالعاب لكن عيبة انة يأتي بتردد منخفض وغالبا ستحتاج لكسر سرعتة في حال كان لديك بطاقة متوسطة الاداء او اعلى
عموما فقط تأكد ان كان المعالج متعرض لكسر سرعة سيئ او ما شابة ممكن تنظر على سطح المعالج وتنظر اذا كان يوجد لون صفار او سواد بسيط
ومن رايي لو تشتري معالج من المعالجات الجديدة مثل I3 مستعمل افضل لك
المعالج جيد لكن حرارته عالية واستهلاكه أكبر من أي معالج Core i3 وأداءه أقل أيضا....
لكن ان كان لا يوجد أمامك غيره فلا مشكلة منه

ryko
30-04-2013, 07:38
طب ياجماعة لو عايز أشترى بوردة يكون فيها 4 أماكن للرامات و الباص بتاعها عالى زى 1600 مثلا
و اماكن ساتا كتير لتركيب هاردات ساتا و دى فى دى ساتا ويكون فيها كارت شاشة بلت ان ويكون اداؤها متميز وسعرها معقولة
وبتدعم الكسر مع العلم انى بخاف ابص للموضوع دة بس احتياطى ربما احتاج لكسر السرعة مستقبلا
إيه البوردة دى وإيه بدائلها لو مش موجودة؟
ولو جبت بروسيسور كور أى5 موجود لحد دلوئتى بصرف النظر عن السعر عشان ممكن اجيب الحاجات دى بالقسط

والاخوة اللى من مصر رأيكم إيه فى شراء الحاجات دى جديدة لإنى مش شايفها موجودة مستعملة من فترة ياترى سعرهم جديد دلوئتى اكتر من قيمته عشان الدولار وميستحقوش الواحد يدفع فيهم المبالغ دى ولا سعرهم بالنسبة لامكانياتهم كويس؟

معلش طولت عليكم

على السيد جمعه
01-05-2013, 02:02
طب ياجماعة لو عايز أشترى بوردة يكون فيها 4 أماكن للرامات و الباص بتاعها عالى زى 1600 مثلا
و اماكن ساتا كتير لتركيب هاردات ساتا و دى فى دى ساتا ويكون فيها كارت شاشة بلت ان ويكون اداؤها متميز وسعرها معقولة
وبتدعم الكسر مع العلم انى بخاف ابص للموضوع دة بس احتياطى ربما احتاج لكسر السرعة مستقبلا
ولو جبت بروسيسور كور أى5 موجود لحد دلوئتى بصرف النظر عن السعر عشان ممكن اجيب الحاجات دى بالقسط

والاخوة اللى من مصر رأيكم إيه فى شراء الحاجات دى جديدة لإنى مش شايفها موجودة مستعملة من فترة ياترى سعرهم جديد دلوئتى اكتر من قيمته عشان الدولار وميستحقوش الواحد يدفع فيهم المبالغ دى ولا سعرهم بالنسبة لامكانياتهم كويس؟

معلش طولت عليكم

بص يا باشا ممكن تجيب بروسيسور ومازربورد أنتل Core I5 (3470) 3.20 /6MB (LGA 1155) Box +
M.B GIGABYTE Intel Z77-D3H وسعرهم تقريبا حوالى 2600جنيه
أو تجيب حاجه amd مازربورد وبرسيسور وكارته شاشه Geforce ممتازه بردوه
Processor AMD FX 6100 (3.3/14MB Cache) Box+ M.B GIGABYTE FX990-D3 (S+L) +VGA 2 GB Geforce GT 640 GIGABYTE (DDR3)
ودول سعرهم تقريبا بردوه حوالى 2600

azzelden
01-05-2013, 07:11
بص يا باشا ممكن تجيب بروسيسور ومازربورد أنتل Core I5 (3470) 3.20 /6MB (LGA 1155) Box +
M.B GIGABYTE Intel Z77-D3H وسعرهم تقريبا حوالى 2600جنيه
أو تجيب حاجه amd مازربورد وبرسيسور وكارته شاشه Geforce ممتازه بردوه
Processor AMD FX 6100 (3.3/14MB Cache) Box+ M.B GIGABYTE FX990-D3 (S+L) +VGA 2 GB Geforce GT 640 GIGABYTE (DDR3)
ودول سعرهم تقريبا بردوه حوالى 2600
وليه بورده بتدعم كسر السرعة بشريحة z مع معالج لا يدعم كسر السرعة وهو عاوز يكسر فى المستقبل يبقى يختار معالج i5 3570k

azzelden
01-05-2013, 07:16

معلش طولت عليكم
يفضل فتح موضوع فى قسم الطلبات مع تحديد مبلغ يكون قريب بعض الشئ من المبلغ الذى ستنوى الشراء به
لتسهيل عملية الاختيار
الاسعار ارتفعت لان قيمة الجنيه انخفضت يعنى السلعة قيمتها فيها لا تقلق

على السيد جمعه
01-05-2013, 16:21
وليه بورده بتدعم كسر السرعة بشريحة z مع معالج لا يدعم كسر السرعة وهو عاوز يكسر فى المستقبل يبقى يختار معالج i5 3570k
فاتنتى ده عندك حق