المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : بخصوص response time مع شاشات الاحجام الكبيره

LEAGUE
02-05-2013, 12:05
ياجماعه من فضلكم اريد اعرف هل شاشات الكبيره والتى هيه تكون بتقنيات عاليه وحديثه مثال شاشه 42 بوصه و full hd 1080p و max resolution 1920x1080 لكن ليس مكتوب عليهه وليس معروف response time تفتكرو لو هيه ملهاش ومفيهاش هذه الخاصيه response time هتشتغل ازاى هيكون ايه نظام شاشه من غير خاصيه response time مفيهاش هذه الخاصيه لكن فيهه كل الخواص وهيه full hd 1080p و 42 بوصه و اقصى ريزوليشن 1920x1080 وفيهه مخارج hdmi و dvi او vga والهيرتز بتاعه 50 hz او 60 hz ما رايكم في هذه شاشه وما رايكم ما هو سوف يكون response time تقريبا مكن يكون كام اقصى واعلى حاجه او هل هيه ليس لها ليس موجود فيهه خاصيه response time وكيف سوف تعمل بدون هذه خاصيه الهيه خاصيه response time ومن فضلكم ارجو الرد عليه ومساعدتى

MISS.NOUR
02-05-2013, 13:20
دى شاشه تليفزيون اكيد واعتقد ان ال response time بيكون اعلى من 6ms وممكن يوصل ل 16ms حسب الpanel المبنى عليها

عامتا شاشه التليفزيون غير شاشه الكمبيوتر وبيكون معدل ال response time اعلى فى شاشات التليفزيون التقليديه

ولو شاشه مش مكتوب عليها ال respone time توقع انها هتكون اعلى من 6ms

ومش كل شاشه full hd ال respone time فيها هيكون اقل من 5 ms ممكن يكون ازيد بكتييييير

الخلاصه ان كل ما ال response time كان اقل كل ما كان افضل

6ms جيد

5ms ل 2ms جيد جدا

1ms ممتاز

LEAGUE
02-05-2013, 13:33
ما انا عارف ان response time كل ما كان اقل كل ما كان افضل وبقولك هيه شاشه lcd وفى واحده اخرى نفس شاشه ونفس نوع لكن led واحده lcd وواحده led برضو ايضا يعتبرو شاشه تلفزيون ولا ايه وهل ايضا led ممكن يكون فيهه response time اعلى من 8 ms في شاشه led

LEAGUE
02-05-2013, 13:40
يعنى انت قصدك ممكن تكون شاشه تلفزيون عاديه مش lcd او قصدك شاشه lcd لكن تلفزيون وايضا يوجد من نفس هذه شاشه شاشه LED هل شاشه LED ايضا ممكن تكون تليفزيون لانهه نفس شاشه ونفس النوع او شاشه LED هتكون اكيد للكمبيوتر او وهل response time ممكن يكون اعلى من 8ms فيه شاشه led ايضا ممكن يكون اعلى وتعدى 8ms

MISS.NOUR
02-05-2013, 14:18
يعنى انت قصدك ممكن تكون شاشه تلفزيون عاديه مش lcd او قصدك شاشه lcd لكن تلفزيون وايضا يوجد من نفس هذه شاشه شاشه LED هل شاشه LED ايضا ممكن تكون تليفزيون لانهه نفس شاشه ونفس النوع او شاشه LED هتكون اكيد للكمبيوتر او وهل response time ممكن يكون اعلى من 8ms فيه شاشه led ايضا ممكن يكون اعلى وتعدى 8ms

اقصد بشاشات التليفزيون التقليديه اللى بتتباع بماركات مش معروفه ومش بيكون مكتوب عليها ال response time

بس عشان تكون فى الامان عندك شاشات تليفزيون بماركات معروفه lg lcd led بيكون مكتوب عليها معدل ال response time و samsung و sony و فى توشيبا بس معرفش حاجه عنها بس اعرف انها جيده جدا ك تليفزيون فقط

LEAGUE
02-05-2013, 14:35
بقولك انا قدامى شاشه 42 بوصه نوعه LED وماركه unionTech مكتوب عليهه كل الانا قولتلك عليه لكن مش مكتوب عليهه response time لكن هيه شاشه LED هل ممكن تكون response time اعلى من 8ms وانا قدامى ديه اعلى شاشه موجوده بتقسيط لانى انا اقدر اشتريهه الصراحه بتقسيط انا اساسا لو املك فلوس الكاش كنت ريحت دماغى واشتريت ماركه من الماركات المعروفه لكن انا قصادى هذه شاشه بتقسيط ايه هو رايك

LEAGUE
02-05-2013, 23:22
بقول لحضرتك الخلاصه للموضوع انا معايا اقصى حد للميزانيه هى 900 جنيه وطبعا ديه لو اشتريت بيهه شاشه من الماركات المعروفه معروف يعنى response time بتاعه هيكون معروف اخرى هشتيرى بيهه هذه شاشه بسعر 800 جنيه الهيه 24 بوصه AOC وانا لاقيت شركه UNIONAIRE بتبيع شاشات بتقسيط نوعه uniontech وهيه تصنيع تركى وتجميع كورى وشاشه نوعه 42 بوصه عندهم واحده LED وعندهم واحده LCD طبعا علشان اكون في مضمون هشتيرى الاعلى والافضل الهيه LED وديه مواصفاتهه المعروفهه عنهه هيه اقصى حد ريزوليشن 1920x1080 و full hd و 1080p و 1080i و فيهه مخارج فيديو وفيهه مخرج dvi وفيهه مخرج hdmi والوانهه سطوح وتباين عاليهه فيهه جدا ونقيه جدا في صورتهه وهيه سعرهه نقدى 4200 جنيه لكن سعرهه بتقسيط هدفع مقدم 800 جنيه وهدفع كل شهر على 24 شهر 200 جنيه هو فقط المش مكتوب عليهه ومش معروف عنهه انهه response time كام ده مش مكتوب لكن شاشه بهذه مواصفات وعاليه جدا وكمان LED لا يمكن هتكون سيئه قولتى ايه انت ايه هو رايك

LEAGUE
02-05-2013, 23:44
هذه شاشه الموجوده كاش وبالميزانيه المعايا الهيه بسعر 800 جنيه هذا هو لينك شاشه https://us.aoc.com/monitor_displays/2436vh وديه response time فيهه 5ms وهيه شاشه امريكى نوعه AOC وماركه معروفه لكن يدوبك 5MS مش اقل وكمان حجمهه مش كبيره اوى والوانهه مش عاليه متوسطه في الالوان وفى الاداء بتاعه وانا قصادى افضل مينهه في الالوان والحجم وتقنيات حديثه شاشه Union Tech حجم 42 بوصه ونوعه LED وطبعا LED اعلى من LCD وكمان سعرهه بتقسيط يعنى هقدر اشتريهه لانهه بمقدم 800 جنيه وهدفع كل شهر 200 جنيه في 24 شهر وهيه جوده الوانهه وسطوع والنقاء والتباين عالى جدا فيهه وفى منتهى روعه وفيهه مخارج HDMI و DVI وبتقسيط وميزانيتى تسمح وهقدر اشتريهه لكن هيه فقط مش مكتوب ومش معروف RESPONSE TIME بتاعه كام وعلفكره انا اتكلمت مع شركه على موضوع ده قالو ليه متقلقش هيه معموله تشغل كمبيوتر في العاب الحديثه واعلى العاب مع كروت شاشه العاليه جدا بدون مشاكل لانهه عاليه الجوده جدا وحجمهه كبير ولانهه تدعم HDMI و FULL HD وانا ارى انهه شاشه جيده جدا وافضل وانا كده كده ميزانيتى هيه 800 جنيه وغير كده لو اشتريت وديه بالتقسيط وهقدر اشتريهه انت ايه هو رايك وانت شايفه هل هذه شاشه افضل ومناسبه لى من فضلكم اريد ردكم عليه

MISS.NOUR
03-05-2013, 00:15
بص انا بحثت وجبتلك صفحه الفيس بوك بتاعه الشركه انت ممكن تبعتلهم وتسألهم ال response time بتاع الشاشه ال 42 كام وهما طبعا هيعرفو وهيجاوبوك ولو طلعت 5ms اشتريها وربنا يكرمك بالخير ان شاء الله

https://www.facebook.com/pages/uniontech/219960808077130

MISS.NOUR
03-05-2013, 00:21
انت ممكن تجيب كارت ستالايت وتوصله بالكمبيوتر وتشغل الشاشه كمبيوتر و تليفزيون بدل ما تنقل فى الشاشه من مكان لمكان ده مجرد اقتراح

LEAGUE
03-05-2013, 02:52
ما انا سئلتهم واتصلت بيهم ميعرفوش اى حاجه عن response time وبيقولو ليه مش موجوده عندهم اظاهر ان مفيهاش شاشه الخاصيه دى لكن هم بيقولو شاشه مصنعه انهه خصوصا LED مصنعه لتعمل مع اجهزه كمبيوتر مع اعلى تقنيات الحديثه وتعمل بكامل الكفاءه وبدون مشاكل مع العاب الحديثه والعاليه وتعمل بكامل الكفاءه وعلى اعلى جوده وانا ارى تقنيات ومواصفات شاشه الاخرى جيد جدا او ممتاز لكن المشكله ان مش معروف RESPONSE TIME حتى عندهم في شركه هم نفسهم مش عارفين الخاصيه دى او مش موجوده في شاشه

LEAGUE
03-05-2013, 02:59
انا مش قدامى ان غير اجرب واشتيرى هذه شاشه بالتقسيط لانى انا كده كده مش هقدر اشتيرى شاشه عاليه بالميزانيه المعايا هجرب واشتريهه واكيد شاشه دى مش هتكون سيئه وهتكون على الاقل جيده ومكن كمان تكون جيد جدا او ممتازه وبعدين انا مكن مع الوقت ابيع شاشه ولو بيعتهه هتجيب ليه سعر كويس جدا واشتيرى شاشه ماركه معروفه وكمان تكون 3D لان هذه شاشه سعرهه كاش وسعرهه الحقيقى هو 4200 جنيه لكن انا هشتيرى شاشه بتقسيط اغلى لان تقسيط اغلى يعنى لو بيعت هذه شاشه اقل حاجه مش هتجيب اقل من 3300 جنيه واقدر اشتيرى شاشه ماركه معروفه واشتريهه كاش وتكون 3D

LEAGUE
03-05-2013, 06:12
انا كده كده خلاص هشتريهه هشتيرى هذه شاشه 42 بوصه uniontech وهيه سعرهه عالى جدا انا حتى ممكن لما اشتريهه بالتقسيط وكده ابيع شاشه او اغيرهه بشاشه حجم اصغر وتكون 3d اغيرهه بشاشه تكون في حدود من 27 بوصه الى 32 بوصه وتكون شاشه 3d ده افضل حل لو واحسن من مفيش دلوقتى هجيب شاشه دى وانشاءالله مش اكيد هيحدث او هتحصل مشاكل وتشتغل جيد جدا وبكامل الكفاءه مع كروت شاشه العاليه ومع العاب

MISS.NOUR
03-05-2013, 08:53
انا كده كده خلاص هشتريهه هشتيرى هذه شاشه 42 بوصه uniontech وهيه سعرهه عالى جدا انا حتى ممكن لما اشتريهه بالتقسيط وكده ابيع شاشه او اغيرهه بشاشه حجم اصغر وتكون 3d اغيرهه بشاشه تكون في حدود من 27 بوصه الى 32 بوصه وتكون شاشه 3d ده افضل حل لو واحسن من مفيش دلوقتى هجيب شاشه دى وانشاءالله مش اكيد هيحدث او هتحصل مشاكل وتشتغل جيد جدا وبكامل الكفاءه مع كروت شاشه العاليه ومع العاب

هو فعلا فى ماركات lcd led مش بيكتبو عليها المواصفات الكامله حتى لما رحت مع اختى عشان اشتريلها شاشه lcd led 32 مش مكتوب عليها ولا حتى البايع عارف مواصفاتها غير انها تشتغل كمبيوتر و تليفزيون وبس

ربنا يكرمك وتطلع الشاشه ممتازة ك تليفزيون وكمبيوتر وابقى طمنا لما تشتريها ان شاء الله :)

ASSASINO
03-05-2013, 09:02
ما هو موديل الجهاز بالتحديد يا عزيزى .. اغلب الشاشات لابد وان يكون معروف زمن الاستجابة التى تاتى به . اذكر الموديل بالتحديد وسابحث لك عن زمن الاستجابة الخاص به .

LEAGUE
03-05-2013, 09:51
الشاشه دى ملهاش رقم موديل وملهاش موديلات لان هيه led uniontech crystal حجمهه 42 بوصه full hd 1080i 1080p و max resolution 1920x1080 وفيهه جميع مخارج وفيهه مخرج hdmi وبتشتغل على كمبيوتر هو ده نوعه يعنى unionTech LED حجمهه 42 بوصه لكن لا يوجد موديلات فى هذه شركه unionaire لا يوجد مينهه كذه شاشه هو نوع واحد فقط فى uniontech وفى ايضا LED والحجم 42 بوصه وهو بهذه المواصفات الانا قولتلك عليهه وهيه حديثه وتقنيات عاليه وجودتهه والوانهه مستوى نقاء عالى جدا وسطوع والتباين عالى جدا وجيده جدا لكن مش معروف response time بتاعه هو كام ولا فى شركه يعرفو ولا الهشتيرى مينو ولا اى حد يعرف لكن بيقولى انهه شاشه سوف تعمل جيد جدا مع كمبيوتر ومع كروت شاشه العاليه والعاب العاليه مع العلم ان سعر هذه شاشه كاش سعرهه الحقيقى هو 4200 جنيه لكن انا طبعا هشتريهه بالتقسيط لانى مش معايا سعر الكاش ولو كان معايا كنت اشتيرى شاشه معروفه ومن ماركه افضل احسن وتكون مضمونه اكتر لكن اعتقد هذه شاشه عاليه جدا وجيده من امكنياتهه ومواصفاتهه وانت تفتكر شاشه LED و 42 بوصه وبسعر 4200 جنيه تفتكر من سعرهه ده مع هذا الحجم 42 بوصه ممكن يكون RESPONSE TIME بتاعه كام

MISS.NOUR
03-05-2013, 15:21
طب ينفع وانت فى المحل تخليه يجربلك الشاشه على كيسه كمبيوتر ؟ وتحرك الماوس وتحاول تشغل اى لعبه زى عربيات مثلا او كورة حملهم على فلاشه حتى وابقى شغلهم هناك ولو لقيت ghosting يبقى ال response time اعلى من 6 ms لكن لو لقيت الصورة كويسه ومفيش اى ghosting

يبقى كله تمام وتوكل على الله واشتريها

LEAGUE
04-05-2013, 02:55
طبعا مينفعش اجرب عندو لكذه سبب وهم الالعاب العندى مش هينفع تشتغل عندو في شركه او المحل لان هو عندو كمبيوتر امكنياتو اقل واضعف مش هتشتغل او هتشتغل ضعيفه وطبعا مش هقدر احكم من تشغيل العاب على مواصفات جهازو الضعيفه غير كده والاهم مينفعش طبعا اجرب لان دى شاشه جديده وفى علبتهه وجديده ممنوع اجربهه وافتحه من العلبه

LEAGUE
05-05-2013, 07:00
اه صحيح ياجماعه افتكرت هو تردد الهيرتز لشاشات تردد الهيرتز ليه تاثير على فريمات يعنى لو مواصفات جهاز عاليه جدا جدا ومشغله العبه على اعلى اعدادات لو شاشه هيرتز بتاعه 60 هيرتز معنى كده ان هيشتغل على 60 فريم وصعب انهه تعدى فريمات او مستحيل فريمات تعدى 60 فريم ولو شاشه 50 هيرتز هتشتغل على 50 فريم ولا ملهاش اى دعوه ترددات الهيرتز الفى شاشه مع الحجم ملهاش دعوه ابدا بتاثير على الفريمات

LEAGUE
06-05-2013, 00:36
ارجو الرد سريعا هو تردد الهيرتز ده بيفرق في ايه بيستخدم في ايه تردد هيرتز شاشه ما هو تخصصو خصوصا مع العاب وتردد الهيرتز ومكن يكون في شاشه تردد الهيرتز بتاعه يكون اقل من 60 هيرتز وهل لو اقل من 60 هيرتز وكان مثلا تردد الهيرتز للشاشه كان مثلا 50 هيرتز هل سوف يتسبب فى مشاكل وهل تردد الهيرتز ليه علاقه بالفريمات ليه تاثير بالفريمات من فضلكم ارجود الرد

@7oud
06-05-2013, 16:37
طلاما يهمك اوى ال
RESPONSE TIME بالنسبالك والشاشه مش مكتوب عليها ولا ليها موديل ولا حتى اللى بيبيعها عارف يعنى ايه RESPONSE TIME يبقى انت بتشترى سمك فى ميه
تانى حاجة مافيش مراجعات عنها يعنى مينفعش ننصحك بحاجة مافيش خلفية على النت كلة عنها دى حتى ملهاش رقم موديل
خليك فى الامان وهات حاجة ماركة وخلاص ولو معندهومش الا دى شوف محل تانى او تجيب على قد فلوسك بس تكون حاجة ماركة ومعروفة مش حاجة ملهاش حتى رقم موديل ع الكرتونة

بالنسبة للهيرتز معتقدش فى شاشات دلوقتى شغاله بأقل من 60 هرتر ده ال crt القديمه كان فى انواع بتوصل ل 85 هرتز
عموما اى حاجة مش اقل من 60 فهتكون كويسة جدا
والفريمات ملهاش علاقة بالشاشة

mmels
06-05-2013, 20:41
اخي الكريم انت تشتري شاشة 42 بوصة بهذا المبلغ ولا تريد ان تعرف ما هي باقي المواصفات المطلوبة

كيف تغامر بمثل ذلك اذا كان غير معروف لديك مواصفات كاملة عن الشاشة فمغامرة ليست محسوبه بالتاكيد

عن اقتناع كلما كانت الشركة من مصدر معروف وشركة معروفة كانت افضل اداء واسهل في الصيانه و قطع غيارها متوفرة ان حدث بها لا قدر اي شيء

برجاء عدم التسرع في الشراء حتي ترسي علي نوع معين

................................

لماذا شاشة بيحجم 42 بوصة فممن الممكن ان تاتي بحجم 32 وده يكفي لو فيه مثلا اوده 6 الي 8 متر كطول بيكون الوضع معها جيد

انصحك انك تجيب واحده 32 طالما انته ملكش في 3d هيكون الامر اكتر من كافي .....

LEAGUE
10-05-2013, 03:32
خلاص ياجماعه انا لاغيت فكره شراء هذه شاشه وشكرا لنصائحكم ليه وشكرا جدا لمساعدتكم وانا اشتريت شاشه مستعمله وهيه Samsung 23 inch موديل SyncMaster BX2350 اشتريتهه مستعملهه بسعر 875 جنيه وشغاله حالتهه ممتازه ومثل الجديده تماما

LEAGUE
10-05-2013, 03:35
لاغيت شراء هذه شاشه لانهه ليست مناسبه لكمبيوتر ولانهه ليس ماركه معرفوه وليسه معروف response time لديهه كام تم شراء شاشه اخرى وشاشه افضل وهى Samsung syncmaster BX2350 ديه طبعا متخصصه للكمبيوتر وكمان response time بتاعه هو 2ms انا اشتريت الشاشه مستعمله بسعر 875 جنيه وشكرا ليكم على مساعدتكم ليه وعلى نصائحكم

MISS.NOUR
11-05-2013, 02:11
اه صحيح ياجماعه افتكرت هو تردد الهيرتز لشاشات تردد الهيرتز ليه تاثير على فريمات يعنى لو مواصفات جهاز عاليه جدا جدا ومشغله العبه على اعلى اعدادات لو شاشه هيرتز بتاعه 60 هيرتز معنى كده ان هيشتغل على 60 فريم وصعب انهه تعدى فريمات او مستحيل فريمات تعدى 60 فريم ولو شاشه 50 هيرتز هتشتغل على 50 فريم ولا ملهاش اى دعوه ترددات الهيرتز الفى شاشه مع الحجم ملهاش دعوه ابدا بتاثير على الفريمات

هقولك تردد ال hz الخاص بكل شاشه يفرق فى ايه

هو المفروض ان التردد ده ميقلش فى الشاشه عن 60hz

اكتر من 60 بيكون افضل للعين

120hz بتكون صورة ناعمه جدا ومريحه للعين و افضل فى ال 3d وطبعا اعلى من كدا هيكون افضل فى ال 3d اكتر

والف مبروك على الشاشه وربنا يباركلك فيها

TERGAAAA
11-05-2013, 09:49
مبروك يا غالى على شرائك للشاشة وانا مع كلام الاخ الكريم MEMLES
مينفعش تشترى شاشة بالبملغ دة بدون ما تعرف مواصفاتها لازم تكون عارف المواصفات لان دى اهم شىء وبيحدد كل امكانيات وقدرات الشاشة
الافضل تشترى من ماركة معروفة وتشوف ليها مرجعات على الانترنت وتسال الاعضاء وبكدة هتعرف تاخد قرارك وتتشرى حاجة معروفة