المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مساعده بخصوص شراء هارد

mr salahaldin
04-05-2013, 09:16
السلام عليكم الاخوه الكرام
ممكن تفيدوني في الاختيار بين

هارد
Seagate Barracuda / 2TB / ST2000DM001
https://store.arabhardware.net/hardware/storage-devices/hdd/seagate-barracuda-st2000dm001-2tb-7200-rpm-64mb-cache-sata-6-0gb-s-3-5-internal-hard-drive-bare-drive.html
وهارد

Western Digital - 2Tera - WD2002FAEX - Black
https://store.arabhardware.net/hardware/storage-devices/hdd/western-digital-2tera-wd2002faex-black.html

ياريت تفيدوني إفاده كامله وعاجز عن الشكر يا اخواني

MOUSA AL-SARI
04-05-2013, 09:51
وعليكم السلام

الهارد الاسرع على الاطلاق هو الويسترن البلاك لكن ما يعيبه سعره مرتفع جدا جدا + حرارته عالية قليلا + صوته عالي قليلا عند الاستخدام

الهارد السيجيت هارد رائع وادائه ممتاز جدا وقريب من البلاك + سعره مننخفض وينافس الويسترن الازرق في االسعر

عندي راي صغير ما رايك ان تاخذ السيجيت للتخزين وبفرق السعر اللي ه تقريبا 500 جنيه تقوم بشراء هارد SSD بحجم 60 جيجا ثمنه تقريبا 500 جنيه وتقوم بتنصيب الويندوز عليه وسوف تشعر

بفارق شاسع في سرعة النظام

mr salahaldin
05-05-2013, 05:33
وعليكم السلام

الهارد الاسرع على الاطلاق هو الويسترن البلاك لكن ما يعيبه سعره مرتفع جدا جدا + حرارته عالية قليلا + صوته عالي قليلا عند الاستخدام

الهارد السيجيت هارد رائع وادائه ممتاز جدا وقريب من البلاك + سعره مننخفض وينافس الويسترن الازرق في االسعر

عندي راي صغير ما رايك ان تاخذ السيجيت للتخزين وبفرق السعر اللي ه تقريبا 500 جنيه تقوم بشراء هارد SSD بحجم 60 جيجا ثمنه تقريبا 500 جنيه وتقوم بتنصيب الويندوز عليه وسوف تشعر

بفارق شاسع في سرعة النظام

اولا شكرا جزيلا لسيتك لزوقك
ثانيا انا عندي هارد Croasir SSD 60 Giga
بس كل الموضوع لو الويسترن البلاك قييم وكويس وسريع يبقى اجيبه بس سيتك خوفتني منه بسبب سعره مرتفع جدا جدا +حرارته عالية قليلا +صوته عالي قليلا عند الاستخدام

قضيه السعر بسيطه وفي ناس قالتلي ان السيجات صوته عالي عكس الويسترن

MOUSA AL-SARI
05-05-2013, 08:40
اولا شكرا جزيلا لسيتك لزوقك
ثانيا انا عندي هارد Croasir SSD 60 Giga
بس كل الموضوع لو الويسترن البلاك قييم وكويس وسريع يبقى اجيبه بس سيتك خوفتني منه بسبب سعره مرتفع جدا جدا +حرارته عالية قليلا +صوته عالي قليلا عند الاستخدام

قضيه السعر بسيطه وفي ناس قالتلي ان السيجات صوته عالي عكس الويسترن

بما انه لديك هارد SSD اذن الان نختار بين الويسترن او السيجيت

الهارد الويسترن البلاك جيد ولكن كما اخبرتك مقابل سرعته العالية يوجد عيوب السعر المرتفع جدا + حرارته اعلى قليلا + صوته ملحوظ

عند الاستخدام

اما هاردات السيجيت ليست كلها صوتها مرتفع وانما صدرت موديلات معينة من تحتاج الى تحديث firmware لكي يختفي الصوت

والهارد المذكور من الانواع الحديثة ولن توةاجه هذه المشكلة حتى وان واجهتها الامر بسيط جدا جدا ملف صغير تقوم بتنصيبه وينتهي الامر

وانا انصحك بالسيجيت لانه هارد رائع اداء ممتاز يقترب من الويستترن البلاك وبسعر رائع جدا يحقق معادلة سعر = اداء

والخيار يعود الليك في النهاية اذا كان لا يهمك السعر والصوت المرتفع قليلا اشتري البلاك بدون تردد

mr salahaldin
05-05-2013, 12:19
بما انه لديك هارد SSD اذن الان نختار بين الويسترن او السيجيت

الهارد الويسترن البلاك جيد ولكن كما اخبرتك مقابل سرعته العالية يوجد عيوب السعر المرتفع جدا + حرارته اعلى قليلا + صوته ملحوظ

عند الاستخدام

اما هاردات السيجيت ليست كلها صوتها مرتفع وانما صدرت موديلات معينة من تحتاج الى تحديث firmware لكي يختفي الصوت

والهارد المذكور من الانواع الحديثة ولن توةاجه هذه المشكلة حتى وان واجهتها الامر بسيط جدا جدا ملف صغير تقوم بتنصيبه وينتهي الامر

وانا انصحك بالسيجيت لانه هارد رائع اداء ممتاز يقترب من الويستترن البلاك وبسعر رائع جدا يحقق معادلة سعر = اداء

والخيار يعود الليك في النهاية اذا كان لا يهمك السعر والصوت المرتفع قليلا اشتري البلاك بدون تردد

طيب شوف يا فندم بخصوص الصوت المرتفع للبلاك هل الصوت ده عيب ولا شيء يقلق ولا عادي مش هيفرق كتير بالله عليك تفيدني بخصوص ارتفاع الصوت ضروري جدا انا عايز هارد كويس والبلاك معروف ولو حضرتك مكاني ومش هيفرق معاك السعر ايهما تختار البلاك ام السيجات

MOUSA AL-SARI
05-05-2013, 17:36
طيب شوف يا فندم بخصوص الصوت المرتفع للبلاك هل الصوت ده عيب ولا شيء يقلق ولا عادي مش هيفرق كتير بالله عليك تفيدني بخصوص ارتفاع الصوت ضروري جدا انا عايز هارد كويس والبلاك معروف ولو حضرتك مكاني ومش هيفرق معاك السعر ايهما تختار البلاك ام السيجات

توضيح بخصوص الصوت المرتفع في هارد البلاك لن يكون ملحوظا اذا كان بالجهاز مجموعة من مراوح التهوية

الصوت سوف يكون مسموعا عند وجود الجهاز بغرفة هادئة + مراوح الجهاز صوتها منخفض

وهو ليس بعيب ولكنه الاسرع بين الهاردات وصوته اعلى + حرارته اعلى

وانا طبعا اذا اردت الاختيار بينهما بغض النظر عن السعر ساختار البلاك طبعا وبدون تردد لانه الافضل على الاطلاق :)

eyad apdo
05-05-2013, 20:45
توضيح بخصوص الصوت المرتفع في هارد البلاك لن يكون ملحوظا اذا كان بالجهاز مجموعة من مراوح التهوية

وانا طبعا اذا اردت الاختيار بينهما بغض النظر عن السعر ساختار البلاك طبعا وبدون تردد لانه الافضل على الاطلاق :)
انا اتفق معاك البلاك احسن هارد ودرجه حرارتة 37 وكان عندى سيجيت كان اقل منه ب3 درجات بس جاله باد سيكتور
نصيحة البلاك احسن والضمان 5 سنين وبالنسبه لموضوع الصوت انا مش بسمع صوت للبلاك علشان فيه حوالى 12 مروحة شغالين :)

mr salahaldin
06-05-2013, 12:20
انا اتفق معاك البلاك احسن هارد ودرجه حرارتة 37 وكان عندى سيجيت كان اقل منه ب3 درجات بس جاله باد سيكتور
نصيحة البلاك احسن والضمان 5 سنين وبالنسبه لموضوع الصوت انا مش بسمع صوت للبلاك علشان فيه حوالى 12 مروحة شغالين :)

الف شكر بجد افاده قيمه جدا جزاك الله كل خير حبيبي

mr salahaldin
06-05-2013, 12:21

والله يا اخي وقعت قلبي في الاول :D
:D بس بجد جزاك الله كل خير والله على الافاده الجميله وبجد عاجز عن الشكر

MOUSA AL-SARI
06-05-2013, 21:59
والله يا اخي وقعت قلبي في الاول :D
:D بس بجد جزاك الله كل خير والله على الافاده الجميله وبجد عاجز عن الشكر

ولا يهمك اخي الكريم اشتري وانت مطمن اذا فعلا لا يهمك السعر والف مبروك مسبقا :)

بانتظار نتائج الهارد بعد شرائه من برنامج HD TUNE :D

mr salahaldin
07-05-2013, 08:22
ولا يهمك اخي الكريم اشتري وانت مطمن اذا فعلا لا يهمك السعر والف مبروك مسبقا :)

بانتظار نتائج الهارد بعد شرائه من برنامج HD TUNE :D

والله يا فندم كلك زوق انا شاء الله هوافي حضرتك بتقرير كامل من كل تبويته موجوده بال HD Tune وربنا يخليك لينا يا مشرفنا العزيز:):)