المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : استفسار عن التحويل من vga الى dvi

@7oud
05-05-2013, 23:03
مساء الخير : )
لو سمحتم استفسار صغير بس
دلوقتى انا عندى كارت شاشه فيه 3 مخارج
vga + dvi + hdmi
وعندى شاشة led جبتها من شهور ولاكن بمخرج واحد vga
موديلها samsung S19B100N
وده شكل المخرج ال vga

والصورة كانت بالنسبالى نقلة تانيه خالص عن الشاشات ال crt خصوصا انها اول تجربة معايا لل lcd
الصورة حلوه جدا ولاكن ارغب بالمزيد من النقاء
السؤال
هل لو جبت محول dvi to vga ووصلته من كارت الشاشة للشاشة هحس بأختلاف ونقاء زياده فى الصورة ؟
ام سيكون بلا جدوى لانه بمحول ولازم تكون الشاشه نفسها فيها مخرج dvi عشان اوصلها مباشرتا بالكارت ?
يعنى لو جبت محول dvi to vga ووصلت ال dvi بالكارت وال vga فى الشاشة هحس بأختلاف بينه وبين ال vga to vga ؟؟

TERGAAAA
07-05-2013, 12:42
وانا انضم اليك يا حودا ومحتاج رد قاطع وواضح ويقنعنى وبالتجربة

ahmed601
08-05-2013, 00:40
لا مش هتحس باى اختلاف لانك عملة تحويل من منفذ اسرع او اكبر فى الباند ويدث الى منفذ اقل ذى مثلا عندك ماسورة ماء 4 بوصة وصلتها على ماسورة 2 بوصة هل هتخرج نفس كمية الماء لما تشغلها على 4 بوصة فقط ؟ الموضوع دى ذى كونفرتر بايخد الاعلى يحولة اقل فقط ذى المحول او الترانس عموما دى فكرة الكونفرتر بس بيستغلش كل منافذ او البينس الخاصة بال dvi https://i252.photobucket.com/albums/hh40/phithuongcomputer/pinout_dvi_interface-2.gif

mmels
08-05-2013, 18:23
لا اعتقد اخي الكريم انك سوف تلاحظ اختلاف بين المشهدين وللامناه انا لم اجرب ولكن اعتقد انك لن تجد ذلك الاختلاف لان في النهايو انته موصل بالفيجا في الاخر ويمكن يكون الكونفرتر من النوع السيء ايضا ويبقي معملتش حاجه

ahmed601
09-05-2013, 02:18
لا اعتقد اخي الكريم انك سوف تلاحظ اختلاف بين المشهدين وللامناه انا لم اجرب ولكن اعتقد انك لن تجد ذلك الاختلاف لان في النهايو انته موصل بالفيجا في الاخر ويمكن يكون الكونفرتر من النوع السيء ايضا ويبقي معملتش حاجه
مهو يعنى اية كونفرتر ؟ محول بيحول من شى اعلى الى شى اقل

TERGAAAA
12-05-2013, 14:51
اعقتد يا حودا بعد ما بحثت فى المواقع وسالت كتير
انك مش هتحس بأى اختلاف لانك بتحول من مخرج اقل الى مخرج اعلى

@7oud
21-05-2013, 00:49
لا مش هتحس باى اختلاف لانك عملة تحويل من منفذ اسرع او اكبر فى الباند ويدث الى منفذ اقل ذى مثلا عندك ماسورة ماء 4 بوصة وصلتها على ماسورة 2 بوصة هل هتخرج نفس كمية الماء لما تشغلها على 4 بوصة فقط ؟ الموضوع دى ذى كونفرتر بايخد الاعلى يحولة اقل فقط ذى المحول او الترانس عموما دى فكرة الكونفرتر بس بيستغلش كل منافذ او البينس الخاصة بال dvi https://i252.photobucket.com/albums/hh40/phithuongcomputer/pinout_dvi_interface-2.gif

اشكرك جدا على الايضاح والتفسير ومش هجيب الكونفرتر
اشكرك على وقتك وشرحك عزيزى :)

اشكرك اخى الكريم جدا على التوضيح والرد
واقتنعت ومش هجيب الكونفرتر ، شكرا جدا على وقتك وردك :)

اعقتد يا حودا بعد ما بحثت فى المواقع وسالت كتير
انك مش هتحس بأى اختلاف لانك بتحول من مخرج اقل الى مخرج اعلى

فعلا عندك حق مش هحس بأى اختلاق
وانا اقتنعت فعلا بأراء الاخوه خصوصا المثال بتاع الاستاذ ahmed601 وضحلى الموضوع ببساطة
لما تحول حاجة من منفذ اكبر لمنفذ اصغر
يعنى فعلا مش هحس بأختلاف فى الجودة الا لو غيرت الشاشه وجبت واحده بمخرج dvi :D
تسلم يا محمود على ردك ووقتك :)

ahmed601
21-05-2013, 00:56
اشكرك جدا على الايضاح والتفسير ومش هجيب الكونفرتر
اشكرك على وقتك وشرحك عزيزى :)

اشكرك اخى الكريم جدا على التوضيح والرد
واقتنعت ومش هجيب الكونفرتر ، شكرا جدا على وقتك وردك :)

فعلا عندك حق مش هحس بأى اختلاق
وانا اقتنعت فعلا بأراء الاخوه خصوصا المثال بتاع الاستاذ ahmed601 وضحلى الموضوع ببساطة
لما تحول حاجة من منفذ اكبر لمنفذ اصغر
يعنى فعلا مش هحس بأختلاف فى الجودة الا لو غيرت الشاشه وجبت واحده بمخرج dvi :D
تسلم يا محمود على ردك ووقتك :)

مشكور اخى الكريم بالتوفيق ان شاء الله :)