المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : تسريب عن شئ مذهل تقوم به AMD

Ahmad Rady
11-05-2013, 23:27
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته،

على غرار ما يفعله العمالقة الاخرون في الحروب الضروس للتكنولوجيا جاء هذا التسريب عن شئ مذهل فعلا من حيث المبدئ

الموضوع عبارة عن شريحة SoC "نقدر نسميها مجازا معالج" من شركة AMD بها

ثمانية موديول Bulldozer يعني ثمانية وحدات معالجة

و 1024 Stream Processors من شأنها معالجة الرسوميات "بتساوي تقريبا كارت شاشة زي الـ 7850"

الي جانب دعم نظام 512-Bit للرام، علمًا بان الانظمة المتاحة 64 بت و 128 و 192 بت و 256 بت

مما يعني اداء مذهل بكل المقايسس لشريحة من فئة SoC

تخيل كم الباندويدث الناتج عن نظام 512 bit للرام

فكر كيف يكون اداء الجرافيك بـ 1024 SP ...

الشريحة تحتوي على معالج خاص بالبيانات السرية ARM Cortex-A5

ومدمج بها الـ northbridge وهو ما تسميه AMD بـ UNB

وايضا مدمج بها الـ SCH وهو ما نعرفه بالجسر الجنوبي

ومتحكمات HyperTransport التى تساوي الـ Hyperthreading في انتل

وتدعم تقنية PCI-E 3

ومتحكم CrossFireX

وثمانية متحكمات 72-bit ECC DDR3 للرام

يعني من الاخر ناقص رامه وهارد ويبقي كمبيوتر كامل :)

https://i684.photobucket.com/albums/vv204/AhmadRady/3-2013/amd_volcanic_islands_apu_on_steroids_zpseaa41a42.j pg

لمزيد من التفاصيل ..... المصدر (https://www.xbitlabs.com/news/other/display/20130508194707_Unknown_AMD_SoC_Features_8_Bulldoze r_Modules_1024_Stream_Processors_512_Bit_Memory_Bu s.html)

unexpected
11-05-2013, 23:32
وعليكم السلام
شكرا على الخبر اخي احمد وصراحة اتمنى كل التوفيق لشركة AMD :)

Ahmad Rady
11-05-2013, 23:38
العفو يا غالي
يا رب ترجع تاني للمنافسه
بجد نفسي اشوف بروسسور زي الـ Athlon64 X2 Black 6400+ 3200 MHz

osasee
11-05-2013, 23:39
اولا شكرا على الخبر
ثانيا ممكن تشرحلنا هو ايه الموضوع بالضبط
و جزاك الله خيرا

dmmmm
11-05-2013, 23:43
مشكور أخي بس يا ريت يكون في شرح اكتر للخاصية

Ahmad Rady
12-05-2013, 00:01
تم تعديل الموضوع بملخص سريع لعدم خبرتي في تعريب المصطلحات .. :)

osasee
12-05-2013, 00:14
كده نورتنا المعلومة جزاك الله كل خير
شكل التحديث الجاى حيبقى لصالح amd

unexpected
12-05-2013, 00:31
شكل التحديث الجاى حيبقى لصالح amd

الموضوع دة باكر جدا الكلام فية لانة لا يستطيع اي شخص التكلم ان كان فعلا المعالجات القادمة سيكون التفوق فية لصالح شركة AMD
لاني لا اعتقد ابدا انة يوجد اي عضو في المنتدى لم يسمع ما حصل قبل صدور معالجات البلدوزر والضجة اللي كانت من شركة AMD وفي الاخير تمنينا لو ان المعالجات لم تصدر اساسا لانها كانت مخيبة للامال
نهاية الكلام انا فعلا اتمنى ترجع شركة AMD للمنافسة كما كانت من قبل لانة دة من صالح المستخدم في النهاية

MOBH
12-05-2013, 04:08
الي جانب دعم نظام 512-Bit للرام، علمًا بان الانظمة المتاحة 64 بت و 128 و 192 بت و 256 بت

72*8 = 576
576 -
512 = 64

أتوقع أن 64-bit ستكون للمعالج المركزي والبقية للجرافيك (512 كثيرة على معالج بمستوى 7850)
ربما هذ الموضوع له علاقة بخاصية Heterogeneous Uniform Memory Access
أستبعد أن المقصود هو أن يكون المعالج يدعم أنظمة أكثر من 64-bit
لأنه بإختصار سيكون مضيعة للوقت والجهد والمال

أحمد معوض
12-05-2013, 07:15
الخبر ملئ كثير من المشاكل خاصة ان كثير من المواقع الاجنبية يرون ان الشريحة ليست واضحة
فاذا رايت هذه الصورة

وهذه الصورة

https://media.bestofmicro.com/C/O/384072/original/AMD-HD-9970-Hawaii-Detailed-Volcanic-Islands-GPUs-Set-for-Late-2013-3.jpg

تقريبا نفس الصورة مع تغير الالوان الصورة الاولى تتكلم على سلسلة معالجات رسومية من AMD HD 9000 تجدها هنا فى هذا الخبر (https://arabhardware.net/news/hardware/19017-amds-answer-to-geforce-gtx-700-series-volcanic-islands.html)

من ضمن المشاكل التى طرحت للتساؤل كيف سيكون هناك 8 انوية بالاضافة الى متحكم للجسر الشمالى والجنوبى بالاضافة الى معالج رسومى مدمج بقوة HD 7850 وكل هذه الامكانيات بنفس حجم الشرائح الحالية للمعالجات!!!! بالاضافة الى استهلاك طاقة منخفض !!!! بتقنية 28 نانو ميتر !!!!

TERGAAAA
12-05-2013, 16:52
شكرا على الخبر
وبالفعل انا اتمنى انا تكون AMDفى المنافسة مرة اخرة

mmels
12-05-2013, 17:05
شكرا علي الخبر وياريت amd ترجع للمنافسة من جديد

blackvirus
12-05-2013, 18:31
مش عارف انا مقلق جدا من الحوار ده انا حاسس انها هتعمل بلدوزر بكارت شاشه و مش هتعرف تحسن فى القوه المركزيه بتعته و سوف تبقى intel هيه المسيطر

ما حد يقولها انها بتعمل معالجات مركزيه مش كارت شاشه :D:D:D:D:D

Ťắќľắḿḿ
12-05-2013, 18:55
السلام عليكم
شكراً جزيلاً على الخبر اخي

Ahmad Rady
13-05-2013, 01:49
شكرا للجميع على المرور :)

72*8 = 576
576 -
512 = 64

أتوقع أن 64-bit ستكون للمعالج المركزي والبقية للجرافيك (512 كثيرة على معالج بمستوى 7850)
ربما هذ الموضوع له علاقة بخاصية Heterogeneous Uniform Memory Access
أستبعد أن المقصود هو أن يكون المعالج يدعم أنظمة أكثر من 64-bit
لأنه بإختصار سيكون مضيعة للوقت والجهد والمال

الخبر لم يقل ان البروسسور ْ512 بت لكن دعم رام حتى 512 بت

الخبر ملئ كثير من المشاكل خاصة ان كثير من المواقع الاجنبية يرون ان الشريحة ليست واضحة
فاذا رايت هذه الصورة

وهذه الصورة

https://media.bestofmicro.com/C/O/384072/original/AMD-HD-9970-Hawaii-Detailed-Volcanic-Islands-GPUs-Set-for-Late-2013-3.jpg

تقريبا نفس الصورة مع تغير الالوان الصورة الاولى تتكلم على سلسلة معالجات رسومية من AMD HD 9000 تجدها هنا فى هذا الخبر (https://arabhardware.net/news/hardware/19017-amds-answer-to-geforce-gtx-700-series-volcanic-islands.html)

من ضمن المشاكل التى طرحت للتساؤل كيف سيكون هناك 8 انوية بالاضافة الى متحكم للجسر الشمالى والجنوبى بالاضافة الى معالج رسومى مدمج بقوة HD 7850 وكل هذه الامكانيات بنفس حجم الشرائح الحالية للمعالجات!!!! بالاضافة الى استهلاك طاقة منخفض !!!! بتقنية 28 نانو ميتر !!!!

كلامك سليم وكله في الاخر اشاعات بس اعتقد ان الأمر لن يكون مطلقا بتقنيه 28 نانو ولا لم يذكر شئ عن حجم الشرائح ...
وخصوصا اننا عارفين ان AMD بتصنع عند TSMC وفيه تأكيد انها بدأت تدعم التصنيع بتقنية 20 نانو فقط ..
فا عتقد حتى لو الخبر مش مظبوط او مشوه او او او لكن انا شايف منه فايده تانية خالص ... احيانا قد تدفع الاشاعات البسيطة شركات عملاقة للتحرك في اهداف من شأنها نجاحها ... :)
نظرية غريبة بعض الشئ لكن فعلا ممكن يحصل ... واخيرا الامر كله لو حصل ها يصب في مصلحة المستهلك حيث ان احتكار انتل لسوق الـ High End سيفك وبالتالي نرجع نشوف اسعار مقبولة لكل شرائح المستهليكن ونرجع نشوف شئ جديد في الأداء بدل سياسة الحنفية المخرومة اللي بتنقط اللي ماشية بيها انتل :(
زي ما انت شايف فروق الاداء من جيل لجيل لم تعد مرضية ولا مجدية ولا حتي مقنعة للتحديث ...
شوف ايام ما كان فيه منافسة كان الدنيا عاملة ازاي كان فيه توحش في استعراض التقنيات والاسعار والاداء وووووو

ahmed601
13-05-2013, 07:54
شكرا للجميع على المرور :)

الخبر لم يقل ان البروسسور ْ512 بت لكن دعم رام حتى 512 بت

كلامك سليم وكله في الاخر اشاعات بس اعتقد ان الأمر لن يكون مطلقا بتقنيه 28 نانو ولا لم يذكر شئ عن حجم الشرائح ...
وخصوصا اننا عارفين ان AMD بتصنع عند TSMC وفيه تأكيد انها بدأت تدعم التصنيع بتقنية 20 نانو فقط ..
فا عتقد حتى لو الخبر مش مظبوط او مشوه او او او لكن انا شايف منه فايده تانية خالص ... احيانا قد تدفع الاشاعات البسيطة شركات عملاقة للتحرك في اهداف من شأنها نجاحها ... :)
نظرية غريبة بعض الشئ لكن فعلا ممكن يحصل ... واخيرا الامر كله لو حصل ها يصب في مصلحة المستهلك حيث ان احتكار انتل لسوق الـ High End سيفك وبالتالي نرجع نشوف اسعار مقبولة لكل شرائح المستهليكن ونرجع نشوف شئ جديد في الأداء بدل سياسة الحنفية المخرومة اللي بتنقط اللي ماشية بيها انتل :(
زي ما انت شايف فروق الاداء من جيل لجيل لم تعد مرضية ولا مجدية ولا حتي مقنعة للتحديث ...
شوف ايام ما كان فيه منافسة كان الدنيا عاملة ازاي كان فيه توحش في استعراض التقنيات والاسعار والاداء وووووو

المشكلة اخى قصة فروق الاداء دى كانت زمان اكتر علشان شى تانى كمان كانت الاجهزة كلها او الكمبيوتر بشكل عام لسة فى بداية انتشارة بالنسبة للمستخدم العادى فى المنزل من سنة مثلا 1995 او قبلها بقليل و كانت الطفرة مثلا من ال dos الى windows كبيرة ثم من وندوز 3.1 الى 95 كبيرة و من ثم الى 98 و ملينيوم ليست بالكبيرة و من ثم ملينيوم الى اكس بى طفرة كبيرة و من اكس بى الى فيستا و من 7 الى 8 ليست بكبيرة بمعنى احينا بيبقى فى طفرات جامدة فى التكنولوجيا و احينا لا و السوق الحالى لا يحتاج اى طفرات بمعنى شوف اللالعاب الان عملة اذاى كفائة اللاعاب و التجسيم فى اللاعاب عامل اذاى ذى مثلا لعبة crysis 3 انت عاوز اية تانى اكتر من كده فى تجسيم اللاعاب هتروح فين تانى ؟ و بعدين حتى لو لاحظة هتلاقى برضة الفرق بين مثلا crysis 2 و crysis 3 ليس بكبير قوى فقط 3 بتستخدم ديركة اكس 11 لكن شوف زمان اللاعاب كانت عاملة اذاى و قفذة مرة واحدة ذى مثلا من الاتارى الى بلاى ستيشن الية عاوز اقولة هيفضلم يحدثم يحدثم لحد ما يجم لوقت معين هيلاقم ان الية موجود يلبى الطلب و زيادة فا هيبقى التغير و التطوير ابطئ

Ahmad Rady
13-05-2013, 15:25
المشكلة اخى قصة فروق الاداء دى كانت زمان اكتر علشان شى تانى كمان كانت الاجهزة كلها او الكمبيوتر بشكل عام لسة فى بداية انتشارة بالنسبة للمستخدم العادى فى المنزل من سنة مثلا 1995 او قبلها بقليل و كانت الطفرة مثلا من ال dos الى windows كبيرة ثم من وندوز 3.1 الى 95 كبيرة و من ثم الى 98 و ملينيوم ليست بالكبيرة و من ثم ملينيوم الى اكس بى طفرة كبيرة و من اكس بى الى فيستا و من 7 الى 8 ليست بكبيرة بمعنى احينا بيبقى فى طفرات جامدة فى التكنولوجيا و احينا لا و السوق الحالى لا يحتاج اى طفرات بمعنى شوف اللالعاب الان عملة اذاى كفائة اللاعاب و التجسيم فى اللاعاب عامل اذاى ذى مثلا لعبة crysis 3 انت عاوز اية تانى اكتر من كده فى تجسيم اللاعاب هتروح فين تانى ؟ و بعدين حتى لو لاحظة هتلاقى برضة الفرق بين مثلا crysis 2 و crysis 3 ليس بكبير قوى فقط 3 بتستخدم ديركة اكس 11 لكن شوف زمان اللاعاب كانت عاملة اذاى و قفذة مرة واحدة ذى مثلا من الاتارى الى بلاى ستيشن الية عاوز اقولة هيفضلم يحدثم يحدثم لحد ما يجم لوقت معين هيلاقم ان الية موجود يلبى الطلب و زيادة فا هيبقى التغير و التطوير ابطئ

كلام ممتاز، بس ده لو باقي الهاردوير مش بيطور ومفيش تعدد الشاشات وخاصية الثري دي وحجم الشاشه كمان ...
دي على مستوي الالعاب، لكن على مستوي اخر المستوي الاحترافي فيه فروق لان مش كل الناس بتشتري اجهزة قوية علشان اللعب بس، فيه ناس بتتشتغل وكل دقيقة بتوفرها من وقت الشغل بتمثل فلوس في المقابل، انا شغال مدير مشروعات ومش مبالغة فعلا اني اقولك ان كل ثانية بتوفرها بتجيب فلوس في المقابل لانك ...
اذا التطور الذي يقابله تطور في باقي المستويات بيبقي مفيد لكل الناس سواء اللي بيلعبو او بيشتغلو :)