المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مشكله غريبه جدا

belalnine
14-05-2013, 21:47
السلام عليكم شباب
اليوم حصل معى مشكله غريبه اول مره تحصل الكهربه قطعت فجاه كل العاده طبعا فى مصر:o
بشغل الكمبيوتر بعد لما الكرهبه رجعت وهنا المشكله بعد لما الجهاز فتح ب 10 دقايق و بدون تشغيل اى شى ولا العاب سرعة مروحه كرت الشاشه ارتفعت بشكل كبير و مفاجا وصل ل 70% و الحراره ل 85 بدون سابق انزار و بدون ضغط فشيلت الفيشه بسرعه و فتحت تانى و الجهاز طبيعى مش عارف دى مشكله كهرهبه ولا ايه الكرت لسا جديد ربنا يستر ارجو النصيحه شباب
الكرت hd 7770

M o h a m a d
14-05-2013, 22:06
عليكم السلام
بعد أعادة تشغيل الجهاز هل حرارة الكرت عالية أو رجعت طبيعية

belalnine
14-05-2013, 22:08
عليكم السلام
بعد أعادة تشغيل الجهاز هل حرارة الكرت عالية أو رجعت طبيعية
كل شى رجع طبيعى الحراره 35 و الصراحه الموضوع غريب

Ťắќľắḿḿ
14-05-2013, 22:13
السلام عليكم
ان شاء الله تكون حاجة عارضة لا تقلق.
بس لو حصلت مرة اخرى و ارتفع صوت مروحة الكرت اتأكد من اللود على الكرت اذا كان عالى و انت مش مشغل حاجة يبقى اعمل سكان لجهازك ببرنامج
Malwarebytes Anti-Malware

belalnine
14-05-2013, 22:17
السلام عليكم
ان شاء الله تكون حاجة عارضة لا تقلق.
بس لو حصلت مرة اخرى و ارتفع صوت مروحة الكرت اتأكد من اللود على الكرت اذا كان عالى و انت مش مشغل حاجة يبقى اعمل سكان لجهازك ببرنامج
Malwarebytes Anti-Malware

ممكن لنك للبرنامج لان اللود على الكرت مش طبيعى عمال يوصل 80 فى الميه مع انى مش فاتح غير المتصفح

Ťắќľắḿḿ
14-05-2013, 22:20
تفضل اخي
https://www.malwarebytes.org/products/malwarebytes_pro/

belalnine
14-05-2013, 23:40
تفضل اخي
https://www.malwarebytes.org/products/malwarebytes_pro/
بعد لما عملت مسح للجهاز طلب اعادت تشغيل و المشكله اتكررت تانى كل مره اطفى الجهاز و افتحه ايه الحل و يا تارى دى مشكله وندز ولا سوفت وير ولا الكرت بس للمعلومه فى السيف مود مش بيحصل حاجه و الكرت بيبقى مستقر

Ťắќľắḿḿ
14-05-2013, 23:49
بعد لما عملت مسح للجهاز طلب اعادت تشغيل و المشكله اتكررت تانى كل مره اطفى الجهاز و افتحه ايه الحل و يا تارى دى مشكله وندز ولا سوفت وير ولا الكرت بس للمعلومه فى السيف مود مش بيحصل حاجه و الكرت بيبقى مستقر
اذا في السيف مود ما بتحصلش يبقى الاغلب انها مشكلة تعريفات
حوال تركب احدث تعريف بعد ما تشيل الاول من جذورة

ayoub_bob
14-05-2013, 23:52
اسف على المداخلة
ماهو نوع الباور
هل الباور تجارى
لو هو نجارى احذ منة مليون مرة
وغيرة
لانى مجرب مشاكلة مع انقطاع الكهرباء اثناء اللعب
حتى لو المشكلة ليست منة اذا الان فى مصر الكهرباء بيتم انقطاعها يوميا
وبالتوفيق

belalnine
14-05-2013, 23:55
اذا في السيف مود ما بتحصلش يبقى الاغلب انها مشكلة تعريفات
حوال تركب احدث تعريف بعد ما تشيل الاول من جذورة
انا عملت سكان تانى للجهاز و هو فى السيف مود بالبرنامج الى انت قلت عليه و مسك 5 ملفات و بعد لما رستر الجهاز اشتغل بدون مشاكل يارب مش تحصل تانى و عموما انا عندى نسخه ويندز 8 اصليه هسطبها و اريح نفسى

belalnine
14-05-2013, 23:55
اسف على المداخلة
ماهو نوع الباور
هل الباور تجارى

باور hce 400 w

ayoub_bob
14-05-2013, 23:58
باور hce 400 w
انا لا افهم فيهم
بس حبيت اسألك لتحذر من الباورات التجارية
وخصوصا مع الأنقطاع الكهرباء يوميا

belalnine
15-05-2013, 00:04
انا لا افهم فيهم
بس حبيت اسألك لتحذر من الباورات التجارية
وخصوصا مع الأنقطاع الكهرباء يوميا

شكرا للمرور بس هو بور اصلى و كل الاعضاء نصحونى انى اشتريه مع الكرت و تم بالفعل

ahmed601
15-05-2013, 18:29
السلام عليكم شباب
اليوم حصل معى مشكله غريبه اول مره تحصل الكهربه قطعت فجاه كل العاده طبعا فى مصر:o
بشغل الكمبيوتر بعد لما الكرهبه رجعت وهنا المشكله بعد لما الجهاز فتح ب 10 دقايق و بدون تشغيل اى شى ولا العاب سرعة مروحه كرت الشاشه ارتفعت بشكل كبير و مفاجا وصل ل 70% و الحراره ل 85 بدون سابق انزار و بدون ضغط فشيلت الفيشه بسرعه و فتحت تانى و الجهاز طبيعى مش عارف دى مشكله كهرهبه ولا ايه الكرت لسا جديد ربنا يستر ارجو النصيحه شباب
الكرت hd 7770
الافضل فى مصر مع الكهربة جهاز UPS بس المشكلة سعرة غالية

ahmed601
15-05-2013, 18:32
هو معروف اى قطعة هردوير لما بتعمل عليها لود بتسحب Amper اعلى و فولت اعلى فا المشكلة دى من غير لود ممكن فى خلل فى شى ما لا فى البور سبلاى لا فى المذربورد لا فى كرت الشاشة هل فى امكانية تجرب الكرت فى جهاز تانى ؟

ahmed601
15-05-2013, 18:35
انا عملت سكان تانى للجهاز و هو فى السيف مود بالبرنامج الى انت قلت عليه و مسك 5 ملفات و بعد لما رستر الجهاز اشتغل بدون مشاكل يارب مش تحصل تانى و عموما انا عندى نسخه ويندز 8 اصليه هسطبها و اريح نفسى

طيب الحمد لله اسهل حل حمل وندوز

belalnine
15-05-2013, 21:54
الحمد لله بعد تغير الويندز اختفت المشكله