المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : استفسار مهم عن الشاشة

hossamsayed1996
15-05-2013, 18:36
انا عندي شاشة crt وده الموديل بتاعها 17 SVGA COLOR MONITOR وجايبها من زمان ( حوالي 4 سنين ) المهم انا ناوي اجيب كارت شاشة وبالتالي باور سبلاي جديد اصلي ولكني لاحظت ان الشاشة بوصلتين! ايوة وصلتين واحد لكارت الشاشة وواحدة تانية متوصلة بالباور سبلاي والباور سبلاي نفسه له فتحتين واحدة للشاشة والتانية للكهربا .. الغريب بقي انه كل الباور سبلاي اللي في السوق بوصلة واحدة بس لتوصيل الكهرباء وانا مش عارف لو جبت باور سبلاي جديد هوصل وصلة الشاشة فين ؟؟؟

TERGAAAA
15-05-2013, 18:55
انا عندي شاشة crt وده الموديل بتاعها 17 SVGA COLOR MONITOR وجايبها من زمان ( حوالي 4 سنين ) المهم انا ناوي اجيب كارت شاشة وبالتالي باور سبلاي جديد اصلي ولكني لاحظت ان الشاشة بوصلتين! ايوة وصلتين واحد لكارت الشاشة وواحدة تانية متوصلة بالباور سبلاي والباور سبلاي نفسه له فتحتين واحدة للشاشة والتانية للكهربا .. الغريب بقي انه كل الباور سبلاي اللي في السوق بوصلة واحدة بس لتوصيل الكهرباء وانا مش عارف لو جبت باور سبلاي جديد هوصل وصلة الشاشة فين ؟؟؟

بالنسبة لموضوع الباور معنديش فكرة عن الباورات القديمة دى
لكن الباور الاصلى الحديث الى اعرفو بيأتى بمخرج واحد لتركيب فية كبل من الكهربا الى جهاز الباور سبلاى لتشغيل الجهازفقط وليس لة اى علاقة بالشاشة
اولا الشاشة ال crt بيبقى في منها انوع
نوع بيبقى فية مخرجين مخرج باور ومخرج D.SUB الى هوة مخرج الفيجا
ودى صورة لية

https://cdn.gaptekupdate.com/wp-content/uploads/monitor_glossary_dsub.jpg

بتتوصل بكبل D.SUB من الشاشة للكمبيوتر
ودى صورة للكبل
https://www.istockphoto.com/file_thumbview_approve/482775/2/istockphoto_482775-d-sub-plugs.jpg

دلوقت لو كارت شاشة الحديث بيأتى بمخارج DVI...اHDMI وكروت الشاشة القديم تأتى بمخرج D.SUB
]دلوقت حضرتك هتوصل كبل ال D.SUB من الشاشة الى كارت الشاشة لكن عن طريق كونفرت الى هوة محول من DVIالى D.SUB
الى هوة دة
https://www.technoa.co.kr/content/powerreview/monitor/EIZO_L671/ATI%20DVI-DSUB%202.jpg

ويتم توصيل الشاشة بكارت الشاشة بدون اى مشاكل
لكن ملحوظة صغيرة ياريت تسعى لتغير الشاشة وتجيب شاشة LED جديدة :ah7:

تحياتى:)

hossamsayed1996
15-05-2013, 19:01
متشكر جدا لحضرتك

لكن ملحوظة صغيرة ياريت تسعى لتغير الشاشة وتجيب شاشة LED جديدة :ah7:

تحياتى:)

والله شكلي فعلا هغير الشاشة بس ميزانيتي للأسف 800 جنيه فقط :ah8:

N O D A
15-05-2013, 19:22
800 جنيه للشاشه بس و لا لكارت الفيجا

TERGAAAA
15-05-2013, 21:43
متشكر جدا لحضرتك

والله شكلي فعلا هغير الشاشة بس ميزانيتي للأسف 800 جنيه فقط :ah8:

800 جنية ممكن تجللك شاشة 21 بوصة او 22 من سامسونج
وممكن كمان تجبلك جاجة مستعملة استعمال خفيف 23 بوصة وبسعر كويس من قسم البيع فى المنتدى

hossamsayed1996
15-05-2013, 22:10
800 جنيه للشاشه بس و لا لكارت الفيجا

للشاشة فقط طبعا

hossamsayed1996
15-05-2013, 22:13
800 جنية ممكن تجللك شاشة 21 بوصة او 22 من سامسونج
وممكن كمان تجبلك جاجة مستعملة استعمال خفيف 23 بوصة وبسعر كويس من قسم البيع فى المنتدى

بجد :eek: طب ده يبقي كويس اوي اوي علي كدة ... الله يطمنك

TERGAAAA
15-05-2013, 22:57
بجد :eek: طب ده يبقي كويس اوي اوي علي كدة ... الله يطمنك

ههههه اها يا غالى تبقى حاجة فل :D انت تابع بس وممكن ادلك على واحد تاجر فى الهاردوير المستعمل واسعارو جميلة وراجل زى العسل