المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : الحل لكل من واجه مشكلة الحرارة المرتفعة للمعالجات على التردد و الفــولت الافتراضى

الصفحات : 1 [2] 3 4

ahmed601
20-05-2013, 02:28
المشتتات الهوائية اه بتتاثر ب الجو المحيط بس مش زى المشتت المائى
يعنى ادائها افضل لو مفيش تكييف اكيد , ولو جبت مشتت هوائى قوى , هتلاقى الحرارة اقل من كده على حسب المشتت وكسرك للمعالج
وصعب التوقع درجات الحرارة مع الايفى بردج عشان كل معالج وليه ظروفة
بس المؤكد ان درجات الحرارة هتبقى اقل عن كده والمؤكد ان مادام مفيش تكييف يبقى المشتت الهوائى اداءه افضل

:):):)

ايوة اقل كام درجة مهى دى المشكلة يعنى نفترض حط نفسك مكانى لو اشتريت مشتت هوائى و لقيت درجة الحرارة قلة فقط 4 درجات او درجتين ثلاثة هتعمل اية :) و بالنسبة لسؤالك هل تحتاج الكسر الى 4.4 ايوة احتاجة اقلك لية الية يخلينى ادفع فى معالج يدعم كسر السرعة فا لازم اكسر سرعتة على الاقل 300 او 400 ميجا و الا كنت دفعة فية فلوس لية كنت جبة الارخص المعالج العادى الذى لا يدعم كسر السرعة ده حتى معالج 3770 العادى اعتقد لو غير الباص من 100 الى 103 ميجا بدل 100 هيبقى 4 جيجا يعنى كسر سرعة اى كلام ميستهلش :(

ahmed601
20-05-2013, 02:34
بص كسر السرعة لمعالج i7 3770 العادى احسن من عندى :(https://hardforum.com/showthread.php?p=1038722636 انا عندى بيقبل برضة بس بيبقى فى ارتفاع فى درجة الحرارة :( https://i971.photobucket.com/albums/ae195/kebas239/Pic-1.png

kingtifass
20-05-2013, 12:19
ايوة اقل كام درجة مهى دى المشكلة يعنى نفترض حط نفسك مكانى لو اشتريت مشتت هوائى و لقيت درجة الحرارة قلة فقط 4 درجات او درجتين ثلاثة هتعمل اية :) و بالنسبة لسؤالك هل تحتاج الكسر الى 4.4 ايوة احتاجة اقلك لية الية يخلينى ادفع فى معالج يدعم كسر السرعة فا لازم اكسر سرعتة على الاقل 300 او 400 ميجا و الا كنت دفعة فية فلوس لية كنت جبة الارخص المعالج العادى الذى لا يدعم كسر السرعة ده حتى معالج 3770 العادى اعتقد لو غير الباص من 100 الى 103 ميجا بدل 100 هيبقى 4 جيجا يعنى كسر سرعة اى كلام ميستهلش :(

لو مهتم بتهوية الكيسة وبتهوية المكان بدون تكييف , المشتت الهوائى لو جبت مشتت قوى بنفس تمن اللى عندك هتلاقى الحرارة قلت اكتر بكتير من 5 درجات ويمكن 10 درجات على الاقل
مع كسر مظبوظ بالاضافة الى الحر اللى احنا فيه دلوقتى , هتوصل ل 4.5 مع حرارة جيدة , بعد كده لازم وجود مكيف فى الغرفة مع مشتت هوائى

neztiti
20-05-2013, 12:31
هوا انا مش فاهم معنى السؤال بالكامل
بس ممكن تقصد ان لو الفولت الواصل للمعالج قل , هينتج حرارة وهووا شغال اقل , ف فترة استخدامه وعمره الافتراضى هيبقى كويس
ولا ياريس تقصد ايه بسؤالك

اقصد اخي بصورة عامة اذا قل الفولت على المعالج هل سيقل جهد المعالج ؟؟ كما بعملية الكسر للسرعة يجب عليك زيادة الفولت لكي يزيد جهد المعالج - هذا ما اقصده --- انا لا اعرف ما اذا كان سؤالي منطقي والا لا :D

Haythamovic
20-05-2013, 15:11
هل ده ممكن ينفع مع معالج core 2 quad Q6600 :D لاني كل مابحاول اكسر السرعة فوق 3.2 درجة الحرارة بتوصل ل 80

kingtifass
20-05-2013, 17:42
اقصد اخي بصورة عامة اذا قل الفولت على المعالج هل سيقل جهد المعالج ؟؟ كما بعملية الكسر للسرعة يجب عليك زيادة الفولت لكي يزيد جهد المعالج - هذا ما اقصده --- انا لا اعرف ما اذا كان سؤالي منطقي والا لا :D
لما يقل الفولت بيقل الحرارة اللى بينتجها وهوا شغال , ف اكيد انت كده بتحتفظ عليه اكتر لو خليت حرارته مش عالية بالذات لو مشغله وقت طويل متواصل

هل ده ممكن ينفع مع معالج core 2 quad Q6600 :D لاني كل مابحاول اكسر السرعة فوق 3.2 درجة الحرارة بتوصل ل 80
ياريس ولو مش شغالة , نشغلهالك , يا سلام , هات يبنى الشركة تعملك ماذربورد مخصوص فيها الكلام ده , عايز انى شركة تعملك الحوار ده
:D:D:D

Haythamovic
20-05-2013, 19:54
طب بص ياريس ابوردة بتاعتي MSI p45 platinum قولي اعمل ايه بالظبط :D

ahmed601
20-05-2013, 20:24
لو مهتم بتهوية الكيسة وبتهوية المكان بدون تكييف , المشتت الهوائى لو جبت مشتت قوى بنفس تمن اللى عندك هتلاقى الحرارة قلت اكتر بكتير من 5 درجات ويمكن 10 درجات على الاقل
مع كسر مظبوظ بالاضافة الى الحر اللى احنا فيه دلوقتى , هتوصل ل 4.5 مع حرارة جيدة , بعد كده لازم وجود مكيف فى الغرفة مع مشتت هوائى

شكرا لك اخى بس انا مش فاهمك لازم وجود مشتت هوائى مع مكيف ؟ انت قلت ان المشتت المائى مع مكيف يصبح افضل من الهوائى ؟ يعنى بشكل عام المشتت الهوائى افضل من المائى علشان موضوع الهيت سينك مثلا ؟ و لكن المشتت المائى نفس فكرتة مستخدم فى كربراتير السيارة الية بيتحط فية ماء للتبريد نفس الفكرة و بتبقى السيارة ماشية تحت الشمس ولا يوجد مشاكل حرارة ؟ و لكن ربما يختلف الوضع مع الكمبيوتر لان موتور السيارة يتحمل درجة حرارة اعلى من الميكروبروسيسور و لكن بشكل عام فى ناس تقول تبريد الماء جيد للمعالج و لكن التبريد الاحترافى و ليس المغلق لان التبريد الاحترافى تستطيع ان ترى مستوى الماء داخل نظام التبريد انما نظام التبريد المغلق لا يوجد فية شى لقياس مستوى الماء فى دائرة التبريد بمعنى لا يوجد فية مثلا سينسور يقيس ضغط الماء فى داخل المواسير فى التبريد المغلق كا crosair h80 و يظهر عندك على الكمبيوتر ذى معلومات ذى درجة الحرارة للمعالج و سرعة المروحة الخ مفيش الكلام ده و كمان سمعت ان التبريد المائى المغلق يجب تغير المشتت المائى كل سنتين ؟؟؟؟؟؟ :confused:

ahmed601
20-05-2013, 21:25
شكرا اخي ولكن لي سؤال وهو هل يقل جهد المعالج بهذه العملية ؟؟؟

اخى كل معالج له ظروفة فى استهلاك الطاقة على حسب جودة الصناعة و على حسب المذربورد المستخدمة يعنى لو مذربورد غالية او موديل عالى بيبقى المعالج مع اقل فولت ممكن يوجد استقرار انما لو المذربورد من النوعيات الرخيصة او صناعة غير جيدة صعب يبقى فى استقرار على فولت قليل و ايضا شركة انتل بتحط روول تمشى عليها بمعنى ان المعالج مثلا على التردد الافتراضى 3.5 و التيربو 3.9 على اى بوردة اين كانت و اى معالج اين كان جودة صناعة مثلا 0.980 فولت يعطى استقرار كامل لو انت المذربورد بتعتك و المعالج يستطيع ان يعمل بى 0.950 فولت لما لا ؟ و لكن لابد من اختبار الاستقرار ! و بالمنسبة الية بيرفع درجة حرارة المعالج ليس التردد و انما الفولت فا مثلا تجد زمان معالجات ذى بنيوم 4 كان بتردد مثلا 2.4 و كان بيسخن اكتر من معالج الان ايفى بريدج بتردد 3.5 ده يرجع لاية ؟ يرجع لان معالج بنتيوم 4 كان اعلى فى استهلاك الطاقة و بالتالى فولت اعلى وواط اعلى فا بالتالى بيسخن جامد ! لكن مع تقدم التكنولوجيا كل ما يقللم فى حجم الترانزيستور فى الميكروبروسيسرو كل ما تقل الطاقة المستهلكة فى المعالج و بالتالى يقل الفولت و ترفع التردد و تقل الحرارة لذلك تجد الان اغلب المعالجات الحديثة ذات تردد 3.5 و تيربو 3.9 و التردد ده مثلا 3.5 مكنش موجود ايام البنتيوم 4 كان بالكتير 3 جيجا على ما اتذكر و كمان مكنش تيربو بوست الى 3.9 مثلا اضرب لك مثل اسهل شوية ؟ نفترض دلوقتى احنى فى سنة 2020 تمام و فى معالج i7 الجيل العاشر مثلا و ترددة 7 جيجا هرتز و يعمل بى 30 واط و الفولت على التردد 7 جيجا هرتز = 0.5 فولت و يوجد استقرار كامل هل هتواجة مشاكل حرارة مع التردد العالى ؟

ahmed601
20-05-2013, 21:32
طب بص ياريس ابوردة بتاعتي MSI p45 platinum قولي اعمل ايه بالظبط :D

هو مش المعالج عندك 2.4 ؟ اعتقد انة اخو الية عندى بس ضعف عدد الانوية E6600 عندى معرفتش اوصل اكتر من 2.8 جيجا و درجة حرارة 70 درجة و لو زودة الى 2.9 الكمبيوتر مبيفتحش من الاساس ده عندك كده ممتاز 3.2 :)

صدى الخيال
21-05-2013, 14:41
بارك الله فيك اخوي على الموضوع والشرح المميز

وانا متابع لمواضيعك الحلوة ^_^

وكان عندي استفسار بسيط

بالنسبة لاداء الجهاز هل يأثر عليه ام لا

وعندي الحرارة تقريبا في الخمول في بحر الاربعينات تقريبا

وفي الضغط تقريبا في الستينات

معالجي Core i7 3770k والمشتت Cooler master tx3

ووو شكرا لك مقدما اخي

kingtifass
21-05-2013, 14:56
بارك الله فيك اخوي على الموضوع والشرح المميز

وانا متابع لمواضيعك الحلوة ^_^

وكان عندي استفسار بسيط

بالنسبة لاداء الجهاز هل يأثر عليه ام لا

وعندي الحرارة تقريبا في الخمول في بحر الاربعينات تقريبا

وفي الضغط تقريبا في الستينات

معالجي Core i7 3770k والمشتت Cooler master tx3

ووو شكرا لك مقدما اخي

ممكن ترفعلى صورة بعد 10 دقايق اثناء الشغط ببرنامج prime95 تجمع برنامجى cpu-z & HW moniter وتقول نوع ماذربورد مستخدمة ,
واهتم بتهوية الكيسة والغرفة اللى فيها الجهاز , ياريت تقولى ترتيب مراوح وعددها داخل الكيسة

kingtifass
21-05-2013, 14:58
شكرا لك اخى بس انا مش فاهمك لازم وجود مشتت هوائى مع مكيف ؟ انت قلت ان المشتت المائى مع مكيف يصبح افضل من الهوائى ؟ يعنى بشكل عام المشتت الهوائى افضل من المائى علشان موضوع الهيت سينك مثلا ؟ و لكن المشتت المائى نفس فكرتة مستخدم فى كربراتير السيارة الية بيتحط فية ماء للتبريد نفس الفكرة و بتبقى السيارة ماشية تحت الشمس ولا يوجد مشاكل حرارة ؟ و لكن ربما يختلف الوضع مع الكمبيوتر لان موتور السيارة يتحمل درجة حرارة اعلى من الميكروبروسيسور و لكن بشكل عام فى ناس تقول تبريد الماء جيد للمعالج و لكن التبريد الاحترافى و ليس المغلق لان التبريد الاحترافى تستطيع ان ترى مستوى الماء داخل نظام التبريد انما نظام التبريد المغلق لا يوجد فية شى لقياس مستوى الماء فى دائرة التبريد بمعنى لا يوجد فية مثلا سينسور يقيس ضغط الماء فى داخل المواسير فى التبريد المغلق كا crosair h80 و يظهر عندك على الكمبيوتر ذى معلومات ذى درجة الحرارة للمعالج و سرعة المروحة الخ مفيش الكلام ده و كمان سمعت ان التبريد المائى المغلق يجب تغير المشتت المائى كل سنتين ؟؟؟؟؟؟ :confused:

انا كان قصدى مع مشتت هوائى قوى وفى الحر اللى احنا فيه عشان تعدى حاجز 4.6 مع درجات حرارة مناسبة , يفضل وجود تكيف فى الغرفة او تفك المعالج وتغير معجون

صدى الخيال
21-05-2013, 15:03
^^^^^^

ان شاء الله لما ارجع ارفعها لك

شكرا لك

أبو قصي
21-05-2013, 15:09
موضوع غني بالمعلومات المفيدة والشرح المبسط.

تم التقييم.

Haythamovic
21-05-2013, 18:01
هو مش المعالج عندك 2.4 ؟ اعتقد انة اخو الية عندى بس ضعف عدد الانوية E6600 عندى معرفتش اوصل اكتر من 2.8 جيجا و درجة حرارة 70 درجة و لو زودة الى 2.9 الكمبيوتر مبيفتحش من الاساس ده عندك كده ممتاز 3.2
انا كسرت ل 3.4 بس درجة الحرارة وصلت ل 80 درجة انا مش عارف هل المشتت السبب هو coolermaster hyper Tx3 turbo

صدى الخيال
21-05-2013, 19:35
عدنا اليكم

بالنسبة للمراوح عندي : 2 مراوح امامية ادخال مقاس 120 مم - 1 مروحة الجانبية ادخال مقاس 120 مم - 1 مروحة السفلية ادخال مقاس 120 مم - 2 مراوح علوية اخراج مقاس 120 مم و مقاس 80 مم - 1 مروحة الخلفية اخراج مقاس 120 مم

بالنسبة للمشتت Cooler master Tx3 والمعجون alirtic silver 5

ونوع الماذربورد P8Z77-V PRO/THUNDERBOLT

والصورة المرفقه مع الضغط لمدة 10 دقايق

https://www.m5zn.com/newuploads/2013/05/21/jpg//456221b85416339.jpg

kingtifass
21-05-2013, 20:28
تمام الصورة دى قبل ولا بعد تطيبيق الاعدادا ت اللى فى الموضوع
لو مش كده طبقها وقلى ايه النظام

صدى الخيال
21-05-2013, 20:33
^^^^^

اهلا بك اخي

لا ما طبقت الطريقة

اطبقها واشوف النتيجة

شكرا لك

صدى الخيال
21-05-2013, 20:34
^^^^^

اهلا بك اخي

الصورة هذه اثناء التطبيق اخذت سكرين شوت

وبعدين قفلت البرنامج عقب السكرين شوت

بانتظارك ^_^

صدى الخيال
21-05-2013, 22:27
اخر تحديث

سويت اللي عملته في الموضوع

وهذه النتيجة

https://www.m5zn.com/newuploads/2013/05/21/jpg//m5zn_06c2a02f94e2971.jpg

من رأيي الشخصي الفولت قل لكن الحرارة اشوفها نفسها

وحرارة الكرت زادت شوية

تحياتي لك

kingtifass
21-05-2013, 23:17
الحرارة قلت حوالى 3 درجات ولو كان مشتت افضل كنت هتلاقى نتيجة افضل يا ريس
الحرارة جيدة على المشتت ده
بص الخطوة الجاية هنكسر ل 4.0 ككسر مبدئى
ادخل على البيوس وغير الاتى مع ترك الاعدادات اللى غيرتها قبل كده , هتسيبها زى ماهى وتغير التالى

1-هتغيرها ل manula هتلاحظ انها فتحت خانة تحتيها مكتوب فيها BCLK وهتلاقى قيمته 100 سيبه زى ما هوا
2-هتكتب بدل auto رقم 40 وتضغط enter هتلاقى قيمة اتغيرت هيا و 3 قيم اللى تحتيها بقو كلهم 40 (ده يعنى هتشتغل بتردد 40x100=4000 MHz)
بس وسيب نفس الاعدادات اللى قبل كده زى ما هيا

واضغط عل المعالج بنفس الطريقة وارفع صورة وورينى النتايج

صدى الخيال
21-05-2013, 23:25
تسلم ايديك يا معلم ما قصرت معاي

ان شاء الله اعمل اللي قلت لي عليه وانزلك النتيجة

تحياتي لك

ahmed601
22-05-2013, 04:05
انا كان قصدى مع مشتت هوائى قوى وفى الحر اللى احنا فيه عشان تعدى حاجز 4.6 مع درجات حرارة مناسبة , يفضل وجود تكيف فى الغرفة او تفك المعالج وتغير معجون

تفكيك المعالج و تغير معجونة جيد طبعا جدا و لكن له عيوب اولا هيبقى خارج الضمان ثانيا لو تم توزيع المعجون بشكل خطا على سطح المعالج لا يمكن مسحة لان المعجون المستخدم الية شرحة الاخ احمد البربرى مبيطلعش الا بالسنفرة و طبعا علشان تصنفر سطح الكور فى داخل المعالج يعنى ارمى المعالج فى الزبالة من الاخر بالنسبة لفت غطاء المعالج لا مشكلة فية بموس حلاقة و لكن المشكلة الضمان هيروح علية و المشكلة التانية اعتقد لما تيجى تبيعة او تبيع الجهاز مثلا مستعمل الية هيشترية لو ناصح و فاهم هيفك المشتت من على المعالج و يشوفة هيلاقى المعالج مفتوح ممكن ميرداش يشترية منك او يخفس بسعر المعالج الارض

ahmed601
22-05-2013, 04:09
اخر تحديث

سويت اللي عملته في الموضوع

وهذه النتيجة

https://www.m5zn.com/newuploads/2013/05/21/jpg//m5zn_06c2a02f94e2971.jpg

من رأيي الشخصي الفولت قل لكن الحرارة اشوفها نفسها

وحرارة الكرت زادت شوية

تحياتي لك انت لاغى خاصية التيربوبوست الى 3.9 ؟ لان المعالج شغال 3.5 فقط ؟

صدى الخيال
22-05-2013, 08:35
^^^^^^^

ايوة انا لاغيها مبدئيا عشان اشوف الحرارة ومعدل الفولت ^_^

ahmed601
22-05-2013, 10:01

طيب شوف المشتت الهوائى ده ؟ العملاق نوكشا و مع تردد 4.6 بتصل درجة الحرارة 83 درجة :confused:
https://www.youtube.com/watch?v=N6TtgtabCpU

صدى الخيال
22-05-2013, 19:08
مرحبا

هذه الصورة رفعتها بعد 5 دقايق من الاختبار مع خاصية التيربو بوست

https://www.m5zn.com/newuploads/2013/05/22/png//e1f7b2ac3ad78ff.png

kingtifass
22-05-2013, 19:44
مرحبا

هذه الصورة رفعتها بعد 5 دقايق من الاختبار مع خاصية التيربو بوست

https://www.m5zn.com/newuploads/2013/05/22/png//e1f7b2ac3ad78ff.png

ياريس الفولت عالى , طبق الاعدادات اللى فى الموضوع وارفع صورة تانى

kingtifass
22-05-2013, 19:47
تفكيك المعالج و تغير معجونة جيد طبعا جدا و لكن له عيوب اولا هيبقى خارج الضمان ثانيا لو تم توزيع المعجون بشكل خطا على سطح المعالج لا يمكن مسحة لان المعجون المستخدم الية شرحة الاخ احمد البربرى مبيطلعش الا بالسنفرة و طبعا علشان تصنفر سطح الكور فى داخل المعالج يعنى ارمى المعالج فى الزبالة من الاخر بالنسبة لفت غطاء المعالج لا مشكلة فية بموس حلاقة و لكن المشكلة الضمان هيروح علية و المشكلة التانية اعتقد لما تيجى تبيعة او تبيع الجهاز مثلا مستعمل الية هيشترية لو ناصح و فاهم هيفك المشتت من على المعالج و يشوفة هيلاقى المعالج مفتوح ممكن ميرداش يشترية منك او يخفس بسعر المعالج الارض

انت مش محتاج تغير المعجون اللى جوه تانى , تقفل عليه وتسيبه
ومادام سننفرت وغيرت جوه , يبقى كده المعالج اتظبط مش محتاج تفتحه تانى
انا مش شايف ان ضمان مشكلة لو خايف ع الضمان , استنى 11 شهر وبعدين اعمل الموضوع ده , مع انك لو ظبط العمليه المعالج هيشتغل مش هيحصله حاجة, يعنى مش هتحتاج للضمان
ولو جيت تبيعه لو حد فاهم فعلا ف الكسر مفروض يدفعلك زياده فى المعالج واللى اتعمل فيه مش يقلل من قيمته لانه اتظبط حرارته