المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : رامات 8 جيجا غير قابلة للزيادة مستقبلا اجيبها كام قطعة ؟

r.a.m
19-05-2013, 12:44
.

رامات 8G اجيبها كام قطعة افضل ؟

قطعة واحدة 8 جيجا

قطعتين كل واحدة 4 جيجا ( 2X4G )

اربع قطع كل واحدة 2 جيجا

و الســـــــــبب

kingtifass
19-05-2013, 12:49
على حسب استخدامك للجهاز

لو كان للتطبيقات وبرامج رندر وشغل 3D بصورة مكثفة يبقى الافضل تجيب رامة 8GB وتجيب معاها رامة 8GB اخرى دلوقتى او بعدين عشان التطبيقات دى بتحتاج رامات

اما لو للالعاب , اوالتطبيقات بصورة متوسطة يبقى هات رامتين 2x4gb افضل

ولما تشغل رامتين مع بعض بتشغل خاصية Dual Channel اللى بتعلى الاداء بشكل عام

:):):)

r.a.m
19-05-2013, 13:00
على حسب استخدامك للجهاز

لو كان للتطبيقات وبرامج رندر وشغل 3D بصورة مكثفة يبقى الافضل تجيب رامة 8GB وتجيب معاها رامة 8GB اخرى دلوقتى او بعدين عشان التطبيقات دى بتحتاج رامات

اما لو للالعاب , اوالتطبيقات بصورة متوسطة يبقى هات رامتين 2x4gb افضل

ولما تشغل رامتين مع بعض بتشغل خاصية Dual Channel اللى بتعلى الاداء بشكل عام

انا يكفينى 8 جيجا فقط
انا اقصد هل كلما زاد عدد الرمات كان افضل و لا العكس ؟

kingtifass
19-05-2013, 13:17
مادام يكفيك 8 جيجا
يبقى هات رامتين كل واحد 4 جيجا عشان تشغل خاصية dual channel
:)
وعدد الرامات بيتحدد على حسب استخدامات الجهاز ودعم الماذربورد لحجم الرامات المستخدمة ودعمها لخواص dual & Quad channel

unexpected
19-05-2013, 16:13
طالما اللوحة لديك تدعم 4 قطع رام وموقع الشركة قام بتحديد الحجم لكل شق للرامات لا يوجد اي مشكلة من تركيب اكثر من قطعة
لكن دائما ننصح في حال كنت تريد مثلا تركيب رامات بحجم 4GB الافضل شراء قطعتين كل قطعة بحجم 2GB لكي تستفيد من تقنية Dual Channel

Bilal Obaid
19-05-2013, 16:19
طيب أخي kingtifass (https://arabhardware.net/forum/member.php?u=113357) لنفترض أن البورد تدعم 32 جيجا عادي و فيها 4 مداخل رامات ، أيهم أفضل أن يستخدم 4 رامات كل واحدة 2 جيجا ولا رامتين كل واحدة 4 جيجا؟

kingtifass
19-05-2013, 16:31
طيب أخي kingtifass (https://arabhardware.net/forum/member.php?u=113357) لنفترض أن البورد تدعم 32 جيجا عادي و فيها 4 مداخل رامات ، أيهم أفضل أن يستخدم 4 رامات كل واحدة 2 جيجا ولا رامتين كل واحدة 4 جيجا؟

لو ف حالة استخدام الجهاز للرندر والطى وتطبيقات المونتاج و تطبيقات 3D يبقى استخدم رامتين كل واحد 8 جيجا
اما لو الجهاز للالعاب , مع او للتطبيقات بشكل غير مكثف يبقى استخدم رامتين كل واحده 4 جيجا
طبعا فى الحالتين لتقعيل dual channel , و يفضل الرامات تكون بفولت 1.5 وتردد 1600

MohammedsF
19-05-2013, 17:14
الذاكرة رام هي طاولة السفرة بالنسبة للمعالج...

تخيل أنك أنت المعالج ، كل ما كانت الطاولة مساحتها أكبر كلما كان بامكانك الوصول لاطباق أكثر بسرعة بدلاً من انتظار سكب الطبق في المطبخ و احضاره و استبداله بطبق موجود على الطاولة... ;)

اذا كانت طاولة السفرة هذه حجمها أكبر بكثير من حاجتك فلن تضرك لكنك دفعت ثمنها دون الاستفادة منها ، بينما اذا كانت صغيرة أقل من شراهتك في الأكل فستضرك لأنك اضررت لاضاعة الوقت في انتظار السفرجي ليسكب الصحن من المطبخ ! :D

تقنية Dual-Channel ، تخيل أنك قسمت الطاولة إلى قسمين متساويين و سمح لك بالأكل بيديك الاثنتين معاً في آن واحد ! طبعاً ستصل للأطباق أسرع و ستأكل المزيد لكن ليس لدرجة ضعف سرعة مضغك للطعام... :D

اذا أردت تركيب 8GB فالأفضل أن تكون شريحتين 4GB بدلاً من أربع شرائح 2GB لأنك بذلك ستخفف الضغط على اللوحة الأم و دارة تغذية الذاكرة "فازات الذاكرة" :rolleyes:

Ahmad Rady
19-05-2013, 18:01
تشبيه رائع بس الغدا عند مين بقى انهارده بقي يا عم محمد :)

اضافة صغيرة اثنين افضل من اربعة ليه؟
علشان لو حبيت تضيف رام تاني في المستقبل يصبح الأمر هين لان لسه في اماكن متوفرة
لكن لو اضفت اربعة وعندك اربعة شقوق يبقي عملت Lock لتحديث غير بإنك تغير كل الرامات بالكامل

MohammedsF
19-05-2013, 18:12
تشبيه رائع بس الغدا عند مين بقى انهارده بقي يا عم محمد :)

اضافة صغيرة اثنين افضل من اربعة ليه؟
علشان لو حبيت تضيف رام تاني في المستقبل يصبح الأمر هين لان لسه في اماكن متوفرة
لكن لو اضفت اربعة وعندك اربعة شقوق يبقي عملت Lock لتحديث غير بإنك تغير كل الرامات بالكامل

ههههه كان امنيتي يكون الغدا عندي بس للأسف أنا بعت البيت مع السفرجي و التلفزيون و مروحة السقف و صديقي الأكول و معنديش غير طاولة السفرة و الثلاجة ! :eek:

يعني بعت اللوحة و المعالج و كروت الشاشة و المشتت و معنديش غير الرامات و الأقراص الصلبة ! :D

تحب اعملك سندويتش و ارسلك هو في المرفقات ؟ :ah38:

و شكراً على الاضافة...

Ťắќľắḿḿ
19-05-2013, 18:43
الذاكرة رام هي طاولة السفرة بالنسبة للمعالج...

تخيل أنك أنت المعالج ، كل ما كانت الطاولة مساحتها أكبر كلما كان بامكانك الوصول لاطباق أكثر بسرعة بدلاً من انتظار سكب الطبق في المطبخ و احضاره و استبداله بطبق موجود على الطاولة... ;)

اذا كانت طاولة السفرة هذه حجمها أكبر بكثير من حاجتك فلن تضرك لكنك دفعت ثمنها دون الاستفادة منها ، بينما اذا كانت صغيرة أقل من شراهتك في الأكل فستضرك لأنك اضررت لاضاعة الوقت في انتظار السفرجي ليسكب الصحن من المطبخ ! :D

تقنية Dual-Channel ، تخيل أنك قسمت الطاولة إلى قسمين متساويين و سمح لك بالأكل بيديك الاثنتين معاً في آن واحد ! طبعاً ستصل للأطباق أسرع و ستأكل المزيد لكن ليس لدرجة ضعف سرعة مضغك للطعام... :D

اذا أردت تركيب 8GB فالأفضل أن تكون شريحتين 4GB بدلاً من أربع شرائح 2GB لأنك بذلك ستخفف الضغط على اللوحة الأم و دارة تغذية الذاكرة "فازات الذاكرة" :rolleyes:

هههه و الله تشبية بليغ:)
جوعتنا يا راجل:D
طيب قولنا بقا سرعة الرام ايه محلها في هذا التشبية؟؟:)

r.a.m
19-05-2013, 19:42
طالما اللوحة لديك تدعم 4 قطع رام وموقع الشركة قام بتحديد الحجم لكل شق للرامات لا يوجد اي مشكلة من تركيب اكثر من قطعة
لكن دائما ننصح في حال كنت تريد مثلا تركيب رامات بحجم 4GB الافضل شراء قطعتين كل قطعة بحجم 2GB لكي تستفيد من تقنية Dual Channel

انا بتكلم على رامات 8 جيجا مش 4

kingtifass
19-05-2013, 19:47
طب ماشى يا ريس
منا بقلك مادام هيكفيك رامات بحجم 8 جيجا
يبقى هاتهم رماتين كل واحده 4 جيجا عشان تشتغل dual والافضل تكون بفولت 1.5 او اقل وترددهم 1600
الموضوع بسيط

unexpected
19-05-2013, 20:47
انا بتكلم على رامات 8 جيجا مش 4
عارف يا عزيزي ولاحظ اني ذكرت لك مثلا....
ونفس الكلام ينطبق مع رامات التي بحجم 8GB الافضل تشتري قطعتين كل واحدة بحجم 4GB (طبعا الرامات تحمل نفس التردد والتواقيت والفولتية)
لكن انت الى الان لم تخبرنا ما هي اللوحة لديك والمعالج المستخدم؟؟؟

Ahmad Rady
20-05-2013, 00:37
بناء على الرسالة اللي على الخاص بلينك الموضوع،

زي ما قال الإخوة الافضل في العموم "قطعتين * اربعة جيجا" لكن يفضل ذكر المعالج والبودرة لمعرفة هل أنت محتاج رام DDR2 ولا DDR3، ثانيا هل هي اصلا البوردة ها تشيل 4 جيجا للبورت ولا لأ، وهل لو بتدعم DDR3 هل معالجك وبوردتك بيدعمو باس 1600 او اقل وهكذا ...

في الإجمال جاوب على سؤال حنا الأول، ما نوع المعالج واللوحة الأم عندك ... في انتظار ردك

r.a.m
20-05-2013, 01:50
عارف يا عزيزي ولاحظ اني ذكرت لك مثلا....
ونفس الكلام ينطبق مع رامات التي بحجم 8GB الافضل تشتري قطعتين كل واحدة بحجم 4GB (طبعا الرامات تحمل نفس التردد والتواقيت والفولتية)
لكن انت الى الان لم تخبرنا ما هي اللوحة لديك والمعالج المستخدم؟؟؟

بناء على الرسالة اللي على الخاص بلينك الموضوع،

زي ما قال الإخوة الافضل في العموم "قطعتين * اربعة جيجا" لكن يفضل ذكر المعالج والبودرة لمعرفة هل أنت محتاج رام DDR2 ولا DDR3، ثانيا هل هي اصلا البوردة ها تشيل 4 جيجا للبورت ولا لأ، وهل لو بتدعم DDR3 هل معالجك وبوردتك بيدعمو باس 1600 او اقل وهكذا ...

في الإجمال جاوب على سؤال حنا الأول، ما نوع المعالج واللوحة الأم عندك ... في انتظار ردك

Processor : Core i3-350
Motherboard : ASUS P7P55D-E LX

Ahmad Rady
20-05-2013, 02:11
Processor : Core i3-350
Motherboard : ASUS P7P55D-E LX

هو اكيد حضرتك تقصد البروسسور 530 مش 350 لان مفيش غير 350M وده برسسور لابتوب

معالجك مواصفاته هنا (https://ark.intel.com/products/46472/Intel-Core-i3-530-Processor-4M-Cache-2_93-GHz) للتأكيد

عموما، كما قال اخواني من قبل قطعتين * 4 جيجا باس 1600 ها يكون ممتاز ان شاء الله

وانا شخصيا باعشق الـ G.Skil

وارشحلك دول

G.skill Ares Series 8GB (2 x 4GB) DDR3 1600 CL9 1.50v Dual Channel Memory Kit

تقريبا بـ 520 جنيه مصري

وبرده اخواني لو لهم ترشيحات اخرى لا بأس فهم أكثر مني خبره

brahim110
20-05-2013, 12:33
بعد إذن صاحب الموضوع :
ممكن توضيح من الخبراء : ماهي تقنية dual channel وماهو دورها؟

Ahmad Rady
20-05-2013, 13:02
بعد إذن صاحب الموضوع :

برجاء مراجعة الموضوع ده في كل شئ متعلق بالرامات وعن سؤالك بالتحديد

https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=282580

unexpected
20-05-2013, 16:36
بعد إذن صاحب الموضوع :
هي دمج عمل الرامات في وقت واحد مع المعالج يعني ‏تقوم قطعة الرام مثلا بقراءة وكتابة المعلومة وانما ‎ ‎القطعة الثانيه تستعد لتحضير عملية مختلفة في ‏نفس الوقت بمعنى انه بدلا من نقل المعلومة إلى‎ ‎المعالج بسرعة 3GHZ لكل ثانية عند ‏استخدام تقنية‎ Single Channel ‎ستتم عملية‎ ‎النقل بسرعة 6GHZ لكل ثانية عندما تكون الرامات‎ Dual Channel ‎وباستخدام رامة‎ DDR400 ‎اي ستتضاعف النقل من ‏‏64 bit‏‎ Single Channel الى 128 bit‏ ‎ Dual Channel‎ وشيئ اخر ‏تعمل هذه التقنية على تغيير معامل الناقل‎ ‎الامامي‎ ‎للمعالج لتصبح مساويا للناقل الامامي‎ ‎FSB ‎للذاكرة المستعملة وبالتالي‎ ‎تتساوى عرض النقل للمعالج والرامات مما يؤدي الى ‏زيادة سرعة نقل البيانات/المعلومة

brahim110
20-05-2013, 18:56
هي دمج عمل الرامات في وقت واحد مع المعالج يعني ‏تقوم قطعة الرام مثلا بقراءة وكتابة المعلومة وانما ‎ ‎القطعة الثانيه تستعد لتحضير عملية مختلفة في ‏نفس الوقت بمعنى انه بدلا من نقل المعلومة إلى‎ ‎المعالج بسرعة 3GHZ لكل ثانية عند ‏استخدام تقنية‎ Single Channel ‎ستتم عملية‎ ‎النقل بسرعة 6GHZ لكل ثانية عندما تكون الرامات‎ Dual Channel ‎وباستخدام رامة‎ DDR400 ‎اي ستتضاعف النقل من ‏‏64 bit‏‎ Single Channel الى 128 bit‏ ‎ Dual Channel‎ وشيئ اخر ‏تعمل هذه التقنية على تغيير معامل الناقل‎ ‎الامامي‎ ‎للمعالج لتصبح مساويا للناقل الامامي‎ ‎FSB ‎للذاكرة المستعملة وبالتالي‎ ‎تتساوى عرض النقل للمعالج والرامات مما يؤدي الى ‏زيادة سرعة نقل البيانات/المعلومة

شكرا على المعلومة أخي حنا

عندي إستفسار بسيط :هل ستعمل تقنية DUAL CHANNEL عند شراء رامتين مفصولتين يعني واحدة واحدة بس من شركتين مختلفتين وبنفس التردد والفولتية والتوقيت؟

أعرف أنا الأفضل شراء قطعيتين متماثلتين في عبوة واحدة بس بدي أعرف فقط التقنية رح تعمل بقعتين مفصولتن أم لا أو تحدث مشاكل؟
مثل هذه الصورة

brahim110
20-05-2013, 18:58

عندي إستفسار بسيط :هل ستعمل تقنية DUAL CHANNEL عند شراء رامتين مفصولتين يعني واحدة واحدة ومن شركتين مختلفتين وبنفس التردد والفولتية والتوقيت؟

أعرف أنا الأفضل شراء قطعيتين متماثلتين في عبوة واحدة بس بدي أعرف فقط التقنية رح تعمل بقطعتين مش في عبوة واحدة ومن شركتين مختلفين أم لا أو تحدث مشاكل؟
رامتين في عبوة واحدة

unexpected
20-05-2013, 19:01

عندي إستفسار بسيط :هل ستعمل تقنية DUAL CHANNEL عند شراء رامتين مفصولتين يعني واحدة واحدة بس من شركتين مختلفتين وبنفس التردد والفولتية والتوقيت؟

أعرف أنا الأفضل شراء قطعيتين متماثلتين في عبوة واحدة بس بدي أعرف فقط التقنية رح تعمل بقعتين مفصولتن أم لا أو تحدث مشاكل؟
مثل هذه الصورة

طالما جميع المواصفات متطابقة لا يوجد اي مشكلة وستعمل تقنية DUAL CHANNEL حتى لو كانت من شركات مختلفة