المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : وجدت ديد بيكسل في الشاشة الغالية اللي لسه شاريها ما رأيكم؟!

nanonona
21-05-2013, 23:07
لسه شاري الشاشة ASUs VG278H 27 inch 3D من ماكسيمم هارد وير ولقيت فيها ديد بيكسل سوداء.. وأكثر ما ضايقني أنني وجدت الشاشة مفتوحة من قبل وكيس الاسطوانات مفتوح أي أن هناك من أخذها قبلي ووجد الديد بيكسل فأعادها.. وهم باعوها لي.. كيف أتصرف؟!!

TERGAAAA
21-05-2013, 23:39
لسه شاري الشاشة ASUs VG278H 27 inch 3D من ماكسيمم هارد وير ولقيت فيها ديد بيكسل سوداء.. وأكثر ما ضايقني أنني وجدت الشاشة مفتوحة من قبل وكيس الاسطوانات مفتوح أي أن هناك من أخذها قبلي ووجد الديد بيكسل فأعادها.. وهم باعوها لي.. كيف أتصرف؟!!

قم فورا بارسال الشاشة لهم واعادة فلوسك او اعادة شاشة جديدة غيرها
ولا تتنازل ابدا عن حقك
وخلى بالك لو قالولك عادى يا فندم بنفتح الشاشة وبنجربها وكدة قولهم لا دى حاجة متخصنيش انا الى يخصنى الشاشة تجيلى متقفلة متفتحتش

وابعتلهم الشاشة وخليهم يرجعو فلوسك او يبعتولك شاشة جديدة غيرها وواكد عليهم متكنش اتفتحت

nanonona
21-05-2013, 23:47
أكيد يا شباب طب إيه اللي يثبت إني لاقيتها مفتوحة.. ومن ناحية تانية المحل كلمني عن الديد بيكسل وقال لي ما ترجعش غير لو أكتر من 3 ؟!
أعمل إيه بقى ده أنا في الهرم والمحل في مصر الجديدة والله حاجه تنكد..

TERGAAAA
22-05-2013, 00:03
أكيد يا شباب طب إيه اللي يثبت إني لاقيتها مفتوحة.. ومن ناحية تانية المحل كلمني عن الديد بيكسل وقال لي ما ترجعش غير لو أكتر من 3 ؟!
أعمل إيه بقى ده أنا في الهرم والمحل في مصر الجديدة والله حاجه تنكد..

لا يا غالى كلمهم وقولهم انتو عارفين ان الشاشة كانت مفتوحة
وانت لسة فى الــ 14 يوم حق الاستبدال والاسترجاع

وانا مش ملزم اخد شاشة كانت مفتوحة

وموضوع الديد بكسل دة بترجع عادى روح هناك كلام التليفون مش هينفع

nanonona
22-05-2013, 17:37
أشكرك كثيرا أخي TERGAAAA لقد قمت بتغيير الشاشة والحمد لله.. انت فعلا شجعتني وأنا كنت فاقد الأمل..:)
ماكسيمم هاردوير محترمين كعهدنا بهم فهم من ناحية أكدوا لي أنهم من المستحيل أن يرجعوا منتج من عميل ويبيعوه تاني وأن كل المنتجات تأتي وتباع كما هي...... الخلاصة في الآخر أخذت شاشة ثانية متبرشمة.. والشاشة اتغيرت عشان كانت مفتوحة لكن ديد بيكسل ولا اتنين ماكنتش حتتغير

نبذة عن مشكلة الديد بيكسل
الديد بيكسل مشكلة منتشرة بكثرة وخاصة في الشاشات الكبيرة 23 و27 وسياسات التوكيلات في مصر تغيرت -للأسوأ طبعا- فبقوا ما يغيروش الشاشة إلا على 5 ديد بيكسل أو أكثر وبالتالي المحلات بقت بترفض ترجع شاشة عشان ديد بيكسل لأن التوكيل مش حياخدها والمحل لو خدهها يبقى حيدبسها في غيرك.. ولا حول ولا قوة إلا بالله

الحمد لله:ah4:

TERGAAAA
22-05-2013, 18:21
أشكرك كثيرا أخي TERGAAAA لقد قمت بتغيير الشاشة والحمد لله.. انت فعلا شجعتني وأنا كنت فاقد الأمل..:)
ماكسيمم هاردوير محترمين كعهدنا بهم فهم من ناحية أكدوا لي أنهم من المستحيل أن يرجعوا منتج من عميل ويبيعوه تاني وأن كل المنتجات تأتي وتباع كما هي...... الخلاصة في الآخر أخذت شاشة ثانية متبرشمة.. والشاشة اتغيرت عشان كانت مفتوحة لكن ديد بيكسل ولا اتنين ماكنتش حتتغير

الديد بيكسل مشكلة منتشرة بكثرة وخاصة في الشاشات الكبيرة 23 و27 وسياسات التوكيلات في مصر تغيرت -للأسوأ طبعا- فبقوا ما يغيروش الشاشة إلا على 5 ديد بيكسل أو أكثر وبالتالي المحلات بقت بترفض ترجع شاشة عشان ديد بيكسل لأن التوكيل مش حياخدها والمحل لو خدهها يبقى حيدبسها في غيرك.. ولا حول ولا قوة إلا بالله

العفو يا غالى

اهم حاجة انك رجعتها وجبت شاشة جديدة ومتبرشمة

وبعد كدة لو جبت اى منتج ولاقيتو مفتوح تتصل وقتى بالشركة وتقولها المنتج مفتوح فا ميلزمنيش

واهم حاجة بردو متسبش حقك نهائى

والحمدلله انك غيرتها

مبروك يا غالى

وتتهنا بيها

تحياتى :)

hagag
22-05-2013, 22:29

عاوزينك تعملنا مراجعه للشاشه يا غالى:D

TERGAAAA
22-05-2013, 23:48
عاوزينك تعملنا مراجعه للشاشه يا غالى:D

nanonona
23-05-2013, 21:14
الله يكرمكم إن شاء الله,,

:D.. أنا مكسوف ومستغرب من حالي.. أنا لما كتبت إن كل حاجه تمام كنت لسه مجربتش النظارة.. النظارة شحنت كويس لكن مش راضية تشتغل المفروض إن النظارة تنور ولمبة معينة في الشاشة تنور برضه لكن اللمبة اللي في الشاشة مش بتنور.. رحت بيها للتوكيل عشان قريب لي قال لو خدتها منك حتدخل صيانة وحرام انت لسه شاريها جديد.. فرحت تاني لماكسيمم هاردوير فشغل الشاشة والنضارة كله تمام وميت فل.. روحت البيت اجرب تاني مفيش فايدة النضارة بتنور لكن مابتشتغلش.. جربت تعريف اقدم من نفيديا .. جربت اغير الويندوز كله .. جربت اغير الكابل وأتأكد من ان الهيرتز 120 مفيش فايده..

TERGAAAA
24-05-2013, 00:55
الله يكرمكم إن شاء الله,,

:D.. أنا مكسوف ومستغرب من حالي.. أنا لما كتبت إن كل حاجه تمام كنت لسه مجربتش النظارة.. النظارة شحنت كويس لكن مش راضية تشتغل المفروض إن النظارة تنور ولمبة معينة في الشاشة تنور برضه لكن اللمبة اللي في الشاشة مش بتنور.. رحت بيها للتوكيل عشان قريب لي قال لو خدتها منك حتدخل صيانة وحرام انت لسه شاريها جديد.. فرحت تاني لماكسيمم هاردوير فشغل الشاشة والنضارة كله تمام وميت فل.. روحت البيت اجرب تاني مفيش فايدة النضارة بتنور لكن مابتشتغلش.. جربت تعريف اقدم من نفيديا .. جربت اغير الويندوز كله .. جربت اغير الكابل وأتأكد من ان الهيرتز 120 مفيش فايده..

اكيد فى حاجة غلط انت بتعملها طيب فعل خاصية ال 3d من لوحة تحكم انفديا

او كلم ماكسميم خليهم بقولوك الخطوات اية وتمشى على كلامهم

nanonona
24-05-2013, 04:42
كلامك مظبوط.. انا جربت كارت غير كارتي وبعد عدة محاولات عليه اشتغل تقريبا لما غيرت مخرج الdvi انا عارف ان الاتنين بيفرقوا عن بعض لكن الاتنين كانوا بيدوني 120 هيرتز .. اشتغل الثري دي اخيرا بعد 24 ساعة محاولات.. ويارب يشتغل لما ارجع كارتي بكره بالليل..
هو الصح DVI-D ولا DVI-I ؟

ahmed601
24-05-2013, 07:59
كلامك مظبوط.. انا جربت كارت غير كارتي وبعد عدة محاولات عليه اشتغل تقريبا لما غيرت مخرج الdvi انا عارف ان الاتنين بيفرقوا عن بعض لكن الاتنين كانوا بيدوني 120 هيرتز .. اشتغل الثري دي اخيرا بعد 24 ساعة محاولات.. ويارب يشتغل لما ارجع كارتي بكره بالليل..
هو الصح DVI-D ولا DVI-I ؟ اولا الف مبروك الشاشة و ثانيا متخدش اى حاجة مفتوحة من البياع باى شكل اين كان ! و بالنسبة للشاشة لازم علشان تشغل ال 3D تشغل الشاشة 120 HZ و لكن لو هتستخدمها 2D فى اللاعاب مثلا مش هتفرق 120 ولا 60 هرتز لانها بتفرق فى ال 3D فقط علشان بيخلى الصورة مذدوجة و لو خلى الصورة مذدوجة بتردد اقل من 120 هرتز مينفعش خالص و ايضا ال 3D افضل شى لة تكون قافل النور فى الغرفة علشان يدى تاثير اقوى ذى افلام البعد الثالث فى السينما لذلك تجد دئما نظارة ال 3D غامقة اللون ذى نظارات الشمس

TERGAAAA
24-05-2013, 08:56
هو الصح DVI-D ولا DVI-I ؟

بص يا غالى

منفذ وكبل الــ DVI

هوة اختصار لـــ Digital Visual Interface ويعنى الوصلة البصرية الرقمية .....

وتعتبر الاكثر انتشارا واعتماد جميع الشركات على تصنيعها فى كروت الشاشة والشاشات لرخص ثمنها وانتشارها الواسع

يوجد عدة انواع لوصلة DVI

وهما ....DVI-A.....DVI-D....DVI-I

والوصلات والمنافذ الاكثر استخداما حاليا هما

1- DVI-I وتعنى وصلة او منفذ احادية ويطلق عليها (SINGLE LINK )

صورة توضح منفذ DVI-I

صورة توضح كبل DVI-I

صورة توضح ايضا كبل DL-DVI-I

ثانيا / 2- DVI-D وتعنى وصلة او منفذ ثنائيه ويطلق عليها ( DUAL LINK )

صورة لمنفذ DVI-D

صورة لكبل DVI-D

صورة ايضا لكبل DL-DVI-D

.................................................. ...........

الفرق بين منف وكبل DVI-I ...ومنفذ وكبل DVI -D

1- منفذ وكبل DVI-I

اقصى دقة عرض يقوم بعرضها هيا 1200*1900

2-منفذ وكبل DVI-D

اقصى دقة عرض يقوم بعرضها هيا 1600*2560

.....................................

للعلم يوجد كروت شاشة تحتوى على المنفذين DVI-I و DVI-D ويوجد ايضا كروت شاشة تحتوى على منفذين DVI-I فقط ..وايضا يوجد كروت شاشة تحتوى على منفذين DVI-Dفقط

صورة توضح منفذين DVI-IوDVI-D فى كارت شاشة

2- صورة خرى توضح منفذين DVI-I فقط فى كرت شاشة

3- ايضا صورة اخرى توضح منفذين DVI-D فقط فى كارت شاشة

.................................................. .

تحياتى :)

nanonona
24-05-2013, 13:11
شكرا على المعلومات المفصلة.. أنا كنت متلخبط بين موضوع المخارج DVI-D / DVI-I وبين موضوع الكابلات DVI / DL-DVI .. فكنت بركب الـDL-DVI في الـDVI-D متخيل إن كده حيديني 120 هيرتز... لكن هي ملهاش دعوة بالمخرج هي قصة الكابل..

بس أنا الشاشة الأولى اللي رجعتها اشتغلت على DVI-D ثري دي ليه التانية ما اشتغلتش إلا على DVI-I .. أكيد لسه في حاجه أنا مش واخد بالي منها..

TERGAAAA
24-05-2013, 13:21
شكرا على المعلومات المفصلة.. لكن انت كده وضحتلي إن في عندي حاجه غريبة لأنه شغال معايا حاليا على DVI-I ليه بقى ما بيشتغلش على DVI-D ؟
ولا عشان على الكارت DVI-I هو المخرج الأول "1" والـ DVI-D هو المخرج "2" ؟

أنا كنت فاكر إن DVI-I أقصى حاجه ليه 60 هيرتز عشان كده كنت بوصل بالـ DVI-D لكن المخرجين بيدوا عندي 120 هيرتز.. وإن شاء الله لما أركب كارتي بالليل حبقى أكتب النتيجة ويارب ما يطلعش فيه حاجه غلط..

1- حسب منافذ DVI الى فى كارت الشاشة لكل منفذ وصلة مختلفة

بأذن الله خير جرب انت بس وقولى على النتائج

nanonona
24-05-2013, 13:23
شكرا على المعلومات المفصلة.. أنا كنت متلخبط بين موضوع المخارج DVI-D / DVI-I وبين موضوع الكابلات DVI / DL-DVI .. فكنت بركب الـDL-DVI في الـDVI-D متخيل إن كده حيديني 120 هيرتز... لكن هي ملهاش دعوة بالمخرج هي قصة الكابل..

بس أنا الشاشة الأولى اللي رجعتها اشتغلت على DVI-D ثري دي ليه التانية ما اشتغلتش إلا على DVI-I .. أكيد لسه في حاجه أنا مش واخد بالي منها.. حجرب وأقولك إن شاء الله..

ماجدرمضان
24-05-2013, 14:27
الاخ الكريم مبروك على الشاشة انا لسة شارى واحدة من اسبوعين زيك بس لسه ماشغلتش افلام علشان مش عارف اجيب الافلام منين علشان مساحتها الكبيرة انا عايز فيلم افاتار بلو رى لو عرفت ابقى قلى جبته منين ومبدائيا خد بعض المعلومات ده
بالنسبة لموضوع النضارة بتشتغل وتطفي ده اول حاجة في اختصارات في الكيبورد لتشغيل او ايقاف الثري دي والتحكم بمدي عمق الثري دي

Ctrl + T لتشغيل وايقاف خاصية الثري دي

Ctrl + F4 لزيادة عمق الثري دي

Ctrl + F3 لانقاص عمق الثري دي

Ctrl + F12 لايقاف وتشغيل 3D Laser Sight ودي حاجة عاملة زي علامة التسديد علي الهدف اللي بتبقا موجودة في الالعاب ودي للمساعدة في الالعاب حسب ما تحب يعني

Ctrl + Alt + Insert ودي لعرض او اخفاء الرسالة اللي بتتطلع لما بتدخل لعبة مثلا فتطلع الرسالة دي فيها ملخص عن درجة توافق اللعبة مع نظام الثري دي ونصائح خفيفة والرسالة دي بتطلع اسفل يمين الشاشة وبتكون فيها كتابة باللون الاخضر

الاختصارات دي قابلة للتغيير من واجهة انفيديا للتحكم لو حبيت تغيرها بس نرجع لموضوعنا

النضارة لو مش في حاجة ثري دي بتتعرض علي الشاشة هي بتطفي لوحدها وهي اصلا عشان تشتغل فيها زرار اسمر مستطيل في اخر الدراع الشمال من ناحية العدسة في لوجو معدني لو هتشتغل ثري دي بتضغط علي الزر ده وهي بعد كدة لو انت شغلت حاجة ثري دي هي هتشتغل لوحدها

عشان مش نتوه في الموضوع ده انا هقولك علي حاجات تجربها وبعد كدة رد عليا

اول حاجة ادخل علي اللينك ده شوف المربعين اللي فيه هيبقو بلون اخضر ولا اصفر

https://www.3dvisionlive.com/3dv-html5-detection

تاني حاجة تدخل علي لوحة تحكم انفيديا اللي هي لو ضغطت علي زر كانسل يتلاقيها في القايمة هتدخل فيها علي Stereoscopic 3D

هتلاقي تحتها Set up stereoscopic 3D هتضغط عليها وبعد كدة بص يمين في التفاصيل هتلاقي اعدادات الثري دي هتدور فيها علي Test Stereoscopic 3D هتضغط عليها وهتظهرلك نافذة تانية فيها اعدادات

بالنسبة للاعدادات ال Resolution هاته لحد ال Max للاخر يعني وبالنسبة لل Refresh Rate بردة خليه علي 120hz وبالنسبة لل Antialiasing خليه علي 2x

تعمل كدة وتنزل تحت تلاقي زر مكتوب عليه Launch Test Application هتضغط عليه هيشتغل عرض اتفرج عليه ورد عليا

تالت حاجة تعالي نجرب حاجة ثري دي فعلا علي اليوتيوب مش الحاجات اللي اي كلام وعاوزة نضارات قديمة اللي هي الازرق في احمر زي مثلا الفيديو ده بس اهم حاجة تكون مشغل الثري دي زي ما اتفقنا اتفرج عليه ورد عليا

اول ما هتضغط علي اللينك هيفتح الفيديو عاوزك تبص علي القايمة بتاعت الفيديو اللي هي بيبقا فيها ال Resolution بتاع الفيديو وكدة هتلاقي فيها كلمة 3D اضغط عليها هتطلع قايمة بص فيها علي كلمة Turn off 3D لو كانت بتقول كدة يبقا الثري دي شغال نرجع للقايمة تاني وننزل تحت في اخر حاجة فيها اللي هي Change Viewing Method هتضغط عليها هتطلع قايمة تانية هتدور فيها علي الحاجة الاخيرة خالص اللي هي HTML5 stereo view وهتضغط عليها هيحمل ويشغل الفيديو اتفرج عليه ورد عليا ولو حبيت تكبر الشاشة كبرها وهيطلعلك رسالة اضغط فيها Accept

ahmed601
24-05-2013, 21:41
الاخ الكريم مبروك على الشاشة انا لسة شارى واحدة من اسبوعين زيك بس لسه ماشغلتش افلام علشان مش عارف اجيب الافلام منين علشان مساحتها الكبيرة انا عايز فيلم افاتار بلو رى لو عرفت ابقى قلى جبته منين ومبدائيا خد بعض المعلومات ده
بالنسبة لموضوع النضارة بتشتغل وتطفي ده اول حاجة في اختصارات في الكيبورد لتشغيل او ايقاف الثري دي والتحكم بمدي عمق الثري دي

Ctrl + T لتشغيل وايقاف خاصية الثري دي

Ctrl + F4 لزيادة عمق الثري دي

Ctrl + F3 لانقاص عمق الثري دي

Ctrl + F12 لايقاف وتشغيل 3D Laser Sight ودي حاجة عاملة زي علامة التسديد علي الهدف اللي بتبقا موجودة في الالعاب ودي للمساعدة في الالعاب حسب ما تحب يعني

Ctrl + Alt + Insert ودي لعرض او اخفاء الرسالة اللي بتتطلع لما بتدخل لعبة مثلا فتطلع الرسالة دي فيها ملخص عن درجة توافق اللعبة مع نظام الثري دي ونصائح خفيفة والرسالة دي بتطلع اسفل يمين الشاشة وبتكون فيها كتابة باللون الاخضر

الاختصارات دي قابلة للتغيير من واجهة انفيديا للتحكم لو حبيت تغيرها بس نرجع لموضوعنا

النضارة لو مش في حاجة ثري دي بتتعرض علي الشاشة هي بتطفي لوحدها وهي اصلا عشان تشتغل فيها زرار اسمر مستطيل في اخر الدراع الشمال من ناحية العدسة في لوجو معدني لو هتشتغل ثري دي بتضغط علي الزر ده وهي بعد كدة لو انت شغلت حاجة ثري دي هي هتشتغل لوحدها

عشان مش نتوه في الموضوع ده انا هقولك علي حاجات تجربها وبعد كدة رد عليا

اول حاجة ادخل علي اللينك ده شوف المربعين اللي فيه هيبقو بلون اخضر ولا اصفر

https://www.3dvisionlive.com/3dv-html5-detection

تاني حاجة تدخل علي لوحة تحكم انفيديا اللي هي لو ضغطت علي زر كانسل يتلاقيها في القايمة هتدخل فيها علي Stereoscopic 3D

هتلاقي تحتها Set up stereoscopic 3D هتضغط عليها وبعد كدة بص يمين في التفاصيل هتلاقي اعدادات الثري دي هتدور فيها علي Test Stereoscopic 3D هتضغط عليها وهتظهرلك نافذة تانية فيها اعدادات

بالنسبة للاعدادات ال Resolution هاته لحد ال Max للاخر يعني وبالنسبة لل Refresh Rate بردة خليه علي 120hz وبالنسبة لل Antialiasing خليه علي 2x

تعمل كدة وتنزل تحت تلاقي زر مكتوب عليه Launch Test Application هتضغط عليه هيشتغل عرض اتفرج عليه ورد عليا

تالت حاجة تعالي نجرب حاجة ثري دي فعلا علي اليوتيوب مش الحاجات اللي اي كلام وعاوزة نضارات قديمة اللي هي الازرق في احمر زي مثلا الفيديو ده بس اهم حاجة تكون مشغل الثري دي زي ما اتفقنا اتفرج عليه ورد عليا

اول ما هتضغط علي اللينك هيفتح الفيديو عاوزك تبص علي القايمة بتاعت الفيديو اللي هي بيبقا فيها ال Resolution بتاع الفيديو وكدة هتلاقي فيها كلمة 3D اضغط عليها هتطلع قايمة بص فيها علي كلمة Turn off 3D لو كانت بتقول كدة يبقا الثري دي شغال نرجع للقايمة تاني وننزل تحت في اخر حاجة فيها اللي هي Change Viewing Method هتضغط عليها هتطلع قايمة تانية هتدور فيها علي الحاجة الاخيرة خالص اللي هي HTML5 stereo view وهتضغط عليها هيحمل ويشغل الفيديو اتفرج عليه ورد عليا ولو حبيت تكبر الشاشة كبرها وهيطلعلك رسالة اضغط فيها Accept

بلنسبة لفيلم Avtar انا حملتة مرة من التورنت من زمان و كان فى احجام مختلفة و مساحات مختلفة كان فى نسخة 25 جيجا للفيلم بس طبعا عاوزة نت سريع و انا النت عندى بطى 2 ميجا هياخد وقت كبير جدا لو بتبحث عنها ابحث فى مواقع التورنت بس تعرف المنتديات العربية تلاقيهم كتبلك على الفيلم blu ray و تلاقى الفيلم مساحتة 400 ميجا :D

nanonona
26-05-2013, 16:58
تم بحمد الله ضبط الشاشة مع الثري دي.. طبعا كانت المشكلة إني كنت موصل بـ DVI مخرج 2 مش 1 في كارت الشاشة.. والله أعلم
الشاشة ممتازة وألوانها حلوة في الأفلام والألعاب.. ومش عايز أقول رأيي في الثري دي دلوقتي لأن الثري دي مبهر في أول نظرة لكن الحكم عليه يحتاج تجربته كتير

المشكلة اللي قدامي دلوقت:
الشاشة مديه على سنة أزرق بمعنى اللون الأبيض بيظهر "لبني - نيلي - أزرق فاتح" لدرجة إن أسسن كريد 3 -اللي كلها تلج- التلج لونه أبيض مزرق وعلى أي شاشة تانية بيبقى أبيض مدي على رمادي خفيف.. فرق كبير وواضح.. عدلت كتير في الألوان والتباين لكن مفيش فايده.. طبعا كتير عندهم الشاشة دي وتلاقي عمرهم ما خدوا بالهم من العيب ده -رغم وضوحه- وأنا نفسي مخدتش بالي منه غير لما وصلت شاشتين جنب بعض ففوجئت..

أعتقد إن هم قاصدين يعملوا كده لأن اللون الأزرق زي ما يكون بيتعادل مع لون النضارة البيج.. طب ما احنا أغلب استخدامنا 2D .. حنلغي الأبيض من حياتنا ؟!!!

ماجدرمضان
07-06-2013, 23:50
ياترى عملت ايه مع الافلام الثرى دى انا اشتريت الشاشة من شهر وامبارح اشتريت بعض الافلام الثرى دى من احد الاصدقاء اولا لقيت مشكلة فى الترجمة مابتظهرش وانا باستخدم برنامج النفديا فديو بلير وانت بتستخدم نفس البرنامج ولا فى برنامج تانى المهم الافلام اللى عندى شغلت بعض الافلاملقطات سريعة كده والمحصلة مش حاسس انى فيه ثرى دى جامد قوى رغم انه البعد موصله الى 100 وبعدين الشاشة فى الاستخدام العادى اضائتها عالية جدا انا مشغلها على الخيار الاخير اللى هو SRGPلانه الخيارت الاخرى ساطعة جدا يا ريت تقولى تجربتك والمشاكل ده عملت فيها ايبه