المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : الحقوني .. قسم من الهارديسك مو راضي يشتغل

abv82
28-05-2006, 07:32
أخواني وأخواتي الاعزاء

بجهازي هارديسكين ..الاول عليه النظام ومقسم الى c , d

والثاني إضافي 80 قيقا ... مقسم 3 أقسام

وكنت استخدمه استخدام عادي الا اني بدلت الجهاز للتطور الاحسن ومع تركيبي الهارديسك الثاني في الكمبيوتر الجديد والقديم

فؤجئت ان القسم الأهم منهم لايمكن الدخول له وعندما أحاول الدخول تخرج لي عبارة ...القرص غير مهيأ هل ترغب بتهيئته الآن ؟

اللي قاهرني ان المعلومات اللي فيه تجميع متقن لاكثر من ثلاث سنوات ...
ولا اعلم سبب ذلك ؟

هل من منقذ ؟؟

علما ان الهارديسك الان في المحل واللله اعلم ايش بيصير

انا لا اريد فرمته واسوي له اعادة الملفات عن طريق برنامج لانه ما بيطلعهم بنفس الترتيب الي انا تاعب علية

فاذا كانت هناك طريقة اخبروني

جزاكم الله الف خير

ليث الجراح
28-05-2006, 09:03
يااخي العزيز اتمنى ان توضح كلامك اكثر لان طريقة عرضك للمشكلة غير واضحة وانت تعلم ان عطل الحاسبة يحتاج الى شرح دقيق ولك مني الحل للشيء الذي فهمته
اذا كنت تقصد انك من حولت الهاردين الى حاسبة جديدة لم يظهر احدى الهاردين فهذا يعود الى ربط الهاردين بالكيبل داتا فاذا كان الهاردين بالمثربورد القديم احدهما slave والاخر master فيجب ان يكون الربط في المثربورد الجديد كذلك عن طريق الجنبرات الموجودة في نهاية الهارد
واذا كان قصدك غير ذلك فاتمنى منك التوضيح ولك مني جزيل الشكر

abv82
28-05-2006, 11:00
؟؟؟

شرح المشكلة واضح ؟

salwadi
28-05-2006, 11:10
أخي أن اللي فهمته إنه في بارتيشيون مو مبين وعلى الأكيد إنه راح يكون الـ D فإذا كان الـ D أي في الهارد الماستر فحول الهارد الماستر اللي عندك Slave والهارد الـ Slave ماستر ونزل عليه ويندوز وشوف شو بيصير معك
إذا ما زبطت بوت من الدوس واعمل ScanDisk للهارديسك واعملله difragment
وردلنا خبر
إذا زبطت أو لأ [-x

شكراً

whit leopared
28-05-2006, 15:15
لأ انا فهمت قصدو هو بيقول انو بيحاول يدخل على بارتيشن مهم بتطلعلو رسالة لازم فورمات دي مفيش حل غير حل واحد تشغل الهارد على جهاز غيرك وتنقل المهم ( لو ) دخل معاك لأن ياما بتحصل المشكلة دي سببها تلف ملف السيستم للبارتيشن فبيبين للنظام كانو مش متهيأ ولا زم تهيأو فهمت ؟؟

لو ضاقت معاك خالص هتفرمتو وباي برنامج اعادة المحذوفات هتيجيب الي عليه بس متنسخش عليه حاجة لغاية اما تسترجع كل الملفات ,,

تحياتي :) معلش مش بايدي انا حصلت لي نفس المشكلة وحاجات بردو تجميع 5 و6 سنين وشغل رسم مستحيل اعملو تاني .. وحوال 80 جيجا :) بس خلاص الي راح راح

سوري