المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مشكلة فى كارت Vapor-X HD 7770

™The Uploader™
30-05-2013, 16:20
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

عندى كارت Vapor-X HD 7770 ساعات الشاشة مش بتشتغل لكن لو حطيت الكابل فى الكارت ال intel بتشتغل عادى اشيل ال Converter و اركبو تانى برضو ميطلعش صورة للشاشة خالص بس لو شلت الكارت و ركبتو تانى فى البوردة يشتغل ! و امبارح وانا بلعب bf3 راح مطلع رسالة directx error و مكتوب فيها السوفت وير فرجن اللى هو 13.4 او 12.4 مش فاكر

دة من ايه بئى

™The Uploader™
30-05-2013, 16:35
جربت اشيل الوصلة ال 6 بن و افصل الكهربا عن الكيسة شوية و ركبتها تانى اشتغل !

bebo bob
30-05-2013, 16:41
اولا هى المشكلة ممكن تكون قى التعريف
ومشكلة اللعبة امسح برنامج directX وسطبة من الاول
ثانيا ممكن تذكر نوع وقوة الباور

M o h a m a d
30-05-2013, 17:09
وعليكم السلام
قم بازالة تعريف الكرت من جدورة ثم نزل اخر تعريف beta2 13.5
طريقة أزالة التعريف من جدوره
https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=286599

MohammedsF
30-05-2013, 20:37
اذا لم تتحسس اللوحة الكرت 100% في الشق ستحول اوتوماتيكياً إلى المدمج ، الشق يحوي غبار على الأرجح لذلك عندما تفك الكرت و تعيده يعود للعمل من جديد... :rolleyes:

فك الكرت و نظف اسنانه على كلا الجانبين بواسطة ممحاة قلم الرصاص و نظف الشق في اللوحة من الغبار بواسطة الهواء الجاف المضغوط و اعد تركيب الكرت ، أما مشكلة رسالة الخطأ فالشباب افادوك في هذا...

unexpected
30-05-2013, 20:46
وعليكم السلام
هذة المشكلة الغبية كانت تحصل معي عندما كان لدي جهاز بنتيوم 3 مع البطاقة FX 5200 وكانت عندي تعمل على الشف AGP
وكان الحل مثل ما تفضل اخي محمد :)
ملاحظة: البطاقة عندي بعد مرور كم شهر لم تعد تعمل نهائيا لكن هذا لا ينطبق على الجميع :D

™The Uploader™
30-05-2013, 21:16
اولا هى المشكلة ممكن تكون قى التعريف
ومشكلة اللعبة امسح برنامج directX وسطبة من الاول
ثانيا ممكن تذكر نوع وقوة الباور

اوك لما اجرب
400W اللى جاى مع كيسة Cooler master elite 371

وعليكم السلام
قم بازالة تعريف الكرت من جدورة ثم نزل اخر تعريف beta2 13.5
طريقة أزالة التعريف من جدوره
https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=286599

اذا لم تتحسس اللوحة الكرت 100% في الشق ستحول اوتوماتيكياً إلى المدمج ، الشق يحوي غبار على الأرجح لذلك عندما تفك الكرت و تعيده يعود للعمل من جديد... :rolleyes:

فك الكرت و نظف اسنانه على كلا الجانبين بواسطة ممحاة قلم الرصاص و نظف الشق في اللوحة من الغبار بواسطة الهواء الجاف المضغوط و اعد تركيب الكرت ، أما مشكلة رسالة الخطأ فالشباب افادوك في هذا...

لما نشوف :) شكرا

وعليكم السلام
هذة المشكلة الغبية كانت تحصل معي عندما كان لدي جهاز بنتيوم 3 مع البطاقة FX 5200 وكانت عندي تعمل على الشف AGP
وكان الحل مثل ما تفضل اخي محمد :)
ملاحظة: البطاقة عندي بعد مرور كم شهر لم تعد تعمل نهائيا لكن هذا لا ينطبق على الجميع :D
الله يطمنك يا أخى ^^

RadeonXI
31-05-2013, 13:15
لأا انصحك باستخدام باور 400 واط , لأنه ليس 80 + bronze / silver / gold
فهو لن يعطى ال 400 واط بالكامل , و مادام الكرت اشتغل يبقى العيب مش من الباور , لو كان فيه عيب مكانش هيشتغل كل مرة , ممككن يكون كان سوء تركيب , و تأكد من انك رابط الكرت بالكيسة بمسمار , حافظ على النظافة الداخلية , انصحك بباور 450 واط / 500 واط أفضل لكى تعمل حساب لكسر السرعة للبطاقة و المعالج :ah7: