المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : أيهما أفضل i7-3820 أم i7-3770 ؟!

SaD_MaN
03-06-2013, 01:43
Intel® Core™ i7-3770 Processor
(8M Cache, up to 3.90 GHz)

Intel® Core™ i7-3820-E Processor
(10M Cache, up to 3.80 GHz)

أنا لاحظت إن المعالجين دول بنفس السعر تقريبا في الخارج وفي السوق المصرية أيضا...فأيهما أفضل؟ولماذا؟؟ وما الذي يجعل المشتري يدفع نفس السعر في معمارية ساندي بريدج القديمة بينما يستطيع شراء ايفي بريدج الأحدث و بنفس الثمن ونفس عدد الأنوية ؟؟

kingtifass
03-06-2013, 01:55
معالج 3820 افضل بالتاكيد
من حيث انك ممكن تكسر سرعته وتعلى ب اداءه افضل من 3770 وان معالج 3820 اكبر فى الحجم يبقى تبريده افضل من 3770
ده غير ان شغال على لوح x79 اللى فيها دعم quad channel ومميزات تانية كتير و ان شريحة x79 وسوكت 2011 هتعد لجيل IVY Bridge -E يعنى ممكن تحدث بعدين
اما 3770 شغال على 1155 اللى خلاص كان اخر جيل شغال عليه هوا Ivy bridge

:):):)

Ťắќľắḿḿ
03-06-2013, 02:02
السلام عليكم

شوف اخي لكل معالج من الاثنين مميزاته

Intel® Core™ i7-3770 Processor
معالج من معمارية ايفي بريدج و يحتوي على كرت مدمج جيد الاداء و بعمل على اللوحات بسوكت 1155 ذات السعر المعقول

Intel® Core™ i7-3820-E Processor
معالج من معمارية ساندي بريدج و قابل لكسر السرعة بدرجة اكبر من المعالج الاول و يحتاج الى لوحة ام بسوكيت
2011 و هي اغلى ثمناً من اللوحات الاخرى

SaD_MaN
03-06-2013, 02:29
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
ألف شكر على ردودكم الكريمة
بصراحة أنا ماليش في حوار كسر السرعة ده وبخاف منه وشايف إنه بتكاليف لوحة الكسر والتبريد الاحترافي ممكن الواحد يحدث المعالج وربما البوردة أيضا!
المهم تفتكروا من الحكمة الواحد يجيب معالج ايفي بريدج دلوقتي ولا يستنى الهازويل ؟؟
أنا في كل الحالات مش هجيب معالج بيعمل كسر سرعة....الحرارة بس تهمني في قدرة الجهاز على تحمل طول ساعات العمل وخصوصا مع ارتفاع درجة حرارة الجو كما هو حالنا اليوم في القاهرة!
أنا حاسس إن الهازويل هيقعد فترة على ما يستقر في السوق وتتحل مشاكله وتنزل البوردات والبورات المناسبة ليه...حرارته أيضا مرتفعة و هناك فارق بسيط في الأداء والبطاقة الرسومية المدمجة وحكاية توفير الطاقة دي أعتقد إنها مفيدة أساسا في الأجهزة المحمولة!
تفتكروا شراء الايفي بريدج حاليا صفقة رابحة أم خاسرة؟؟؟!!
شكرا لكم مرة أخرى :)

kingtifass
03-06-2013, 02:46
طب انت ايه استخدامك للجهاز بشكل كبير ؟
وانت ناوى تشترى امتى
اجابة الاسئلة هيساعد فى اختيار المنصة

SaD_MaN
03-06-2013, 03:28
طب انت ايه استخدامك للجهاز بشكل كبير ؟
وانت ناوى تشترى امتى
اجابة الاسئلة هيساعد فى اختيار المنصة

أنا محتاج جهاز قوي أساسا عشان برامج تقيلة زي برامج الجرافيكس والفيديو إينكودينج بالإضافة للألعاب طبعا محدش بيقدر يقولها لا :)...بالإضافة إني عادتي في تصفح الإنترنت بأفتح صفحات كتيرة في نفس الوقت يعني مش هأرحم الجهاز حتى لو فاتح نت بس :D عشان كده ناوي أجيب رامات 8 جيجا بإذن الله...وكمان عاوز الجهاز يعيش معايا يعني ميهكعش مع ويندوز 8 وأكتشف مثلا إن فيه خصائص في الويندوز الجديد جهازي مش بيدعمها

أما ناوي أشتري امتى؟ فالحقيقة كنت ناوي بالفعل الإسبوع اللي فات وسخنت ولسه هنزل أشتري لقيت كلام كتير عن معالجات الهازويل وإنها خلاص على وشك الصدور وقدامها بالكتير شهر على ما تنزل السوق المصري قلت مفيش مانع استنى...لكن لقيت الموضوع هيبقى أكتر من شهر بكتير عشان أشتري وأنا مطمئن

عموما أكاد ألمس حيرة الجميع في الرد على السؤال لأني سألته قبل كده في الموضوع ده ومحدش ردhttps://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=350706 ...يمكن لأن لسه معالجات الهازويل نازلة ومحدش جربها في المنتدى والمعلومات عنها ليست كثيرة

شكرا لك في كل الأحوال :)

kingtifass
03-06-2013, 11:22
مادام ده استخدامك للجهاز يبقى محاج معالج I7
الهاسويل عقبالما ينزل مصر بنسخ مفهاش مشاكل بالنيبة للبورد , هياخد فتره مش اقل من شهر 9 القادم
بخصوص الاختيارين اللى فوق , انصحك تجيب منصة 2011 ومعالج 3820 هيديك اداء ممتاز , بس البورد بتاعته مفهاش بورد رخيصه , بتبدا من 1500 جنيه
ومفيش كرت مدمج , يعنى لازم كرت خارجى , ف انك تشترى منصة دى بيعتمد على ميزانيتك , والمميزات فيها , المعالج قابل للكسر وحرارته افضل من الايفى , وكمان السوكت 2011 لسه عايش ولسه فى جبل تانى على الاقل شغال عليه , يعنى ممكن تحدث بعدين ,
او تستنى الهاسويل وتجيب منصه محترمة تقعد معاك وتديك الاداء المطلوب
انت ميزانيتك كام للتحديث وايه القطع اللى هتشتريها ؟

M o h a m a d
03-06-2013, 12:20
i7 3820 أفضل أخي وله قابلية لكسر السرعة

unexpected
03-06-2013, 18:26
صراحة وممكن الجميع يتفق معي المشكلة الموجودة في معالجات الهاسويل فقط تظهر عن يصبح الجهاز في وضعية Sleep وانا شخصيا لا استعمل هذة الخاصية بحياتي غير مرة او مرتين وان كنت لا تستخدمها ممكن تشتري معالج من معمارية الهاسويل بدون اي مشكلة
وشرحت المشكلة البارحة وهي
Haswell فالمشكلة في اللوحات الرئيسية و متحكم واجهة USB 3.0 وليس المعالجات. شركة انتل اعلنت عن ان الدفعة الاولى من اللوحات الرئيسية الخاصة بمعالجاتها الجديدة تواجه مشكلة في وضعية خمول S3 مع واجهة USB 3.0. المختصر المفيد هو ان عند اتصال جهاز خارجي ما بواجهة USB 3.0 تعمل من خلال اللوحات الرئيسية من الدفعة الاولى و عند الدخول إلى وضعية الخمول S3 تحدث مشكلة عند اعادة النظام الى العمل و المشكلة هى ان جميع الاجهزة الخارجية كالاقراص الصلبة الخارجية او المحركات الضوئية الخارجية المتصلة بواجهة USB 3.0 لن تعمل واذا كنت على سبيل المثال قمت بتشغيل ملف PDF لن تستطيع الاستمرار في القراءة ستحتاج الى فصل الجهاز الخارجي و ايصاله مرة اخرى بالحاسوب. المشكلة تم حلها في الدفعة الثانية من اللوحات الرئيسية.
للتوضيح اكثر ان كنت لا تستخدم وضعية Sleep ممكن تشتري حاليا للوحة ومعالج ولن تواجة اي مشكلة وانما المشكلة تحصل فقط في وضعية Sleep

Super Computer
03-06-2013, 18:32
^^^
مع SSD لن تحتاج الى Sleep ابدا، 10 ثواني ويكون الجهاز شغال :D ، طبعا مع تصفير الكاش والرامات ، والجهاز يكون افضل عند اعادة عمله مباشرة بالمقارنة ب Sleep.

وربما حتى 6-5 ثواني في الانواع الحديثة مثل Samsung 840 pro ، ومعالج رباعي قوي مثل الهاسويل والايفي!

فقط ابحثوا في ال youtube عن SSD boot وسترون انطلاق الجهاز كالصاروخ نحو سطح المكتب لا تتعدى 10 ثواني في بعض الاحيان.

unexpected
03-06-2013, 19:00
^^^
مع SSD لن تحتاج الى Sleep ابدا، 10 ثواني ويكون الجهاز شغال :D ، طبعا مع تصفير الكاش والرامات ، والجهاز يكون افضل عند اعادة عمله مباشرة بالمقارنة ب Sleep.

وربما حتى 6-5 ثواني في الانواع الحديثة مثل Samsung 840 pro ، ومعالج رباعي قوي مثل الهاسويل والايفي!

فقط ابحثوا في ال youtube عن SSD boot وسترون انطلاق الجهاز كالصاروخ نحو سطح المكتب لا تتعدى 10 ثواني في بعض الاحيان.
انا اساسا لا استعمل وضعية Sleep نهائيا :D

kingtifass
03-06-2013, 19:08
انا عندى مع لوحتى العزيزة ASUS ومع خاصية rapid start مع وندوز تمانية :D
الجهاز بيستغرق 10 ثوانى فقط للاقلاع مع هاردى seagate العادى:ah40:

:D:D:D

Super Computer
03-06-2013, 19:34
انا اساسا لا استعمل وضعية Sleep نهائيا :D

كنت استعملها فقط عندما كنت امتلك هارد ديسك من نوع seagate ، فكانت عملية البوتينج بطئية نوعا ما، وتأخذ مني 100 ثانية واكثر للاسف.

ولكن بعد تطويرات منصة الاقراص الصلبة بشكل جذري من SSD ومصفوفة اقراص صلبة تعمل على Raid 0 ( طبعا مع عمل نسخ احتياطي دوري) وقرص اخر 2 تيرا مستقل اطلق عليه قرص الامان :D ، لا اتذكر انني استخدمت خاصية ال Sleep ابدا، وعملية البوتينج تصل فقط الى 16 ثانية، اعتقد مع تطوير المنصة ستتقلص الى اقل من 10 ثواني.

قد انقل ملف ب 1 جيجا بحوالي 3 ثواني بين المصفوفة والSSD وانا اعمل على Sata 2 ، وهو فرق كبير عن السابق.
تسطيب سريع جدا للالعاب لا يكلف الا ثواني قليلة فقط! ، ايضا هذا يعكس على اداء الجهاز عامة كما تعلم.

وان شاء الله لو توفر لي الوقت ساقوم بعمل موضوع كامل عن المنصة التي امتلكها واوضح السرعات التي وصلت بها.

وبانتظار منصة الهاسويل التي ربما اشتريها قبل رمضان، او ربما الموعد الذي حددته مسبقا في شهر 9، وساعلمكم بالنتائج.

dawooad
03-06-2013, 21:10
لحظه عاوز افهم حاجه ............... اذا انا معي 3820 ..... اقدر احول للجيل الجديد ؟ وهل في فرق ؟ في العاب

انا المذربورد بتاعي جيجابايت x79 .......... كواد شنل حيعمل فرق في العاب ؟؟؟؟؟؟؟ حاليا انا استعمل رام hyper x ddr3 2000rpm كنج استون