المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : ليه ندفع فلوس كتيره في كروت الشاشه موضوع محتاج المناقشه

الصفحات : [1] 2

bsbssalah
04-06-2013, 21:28
ليه ندفع فلوس كتيره في الكروت الشاشه

ممكن نجيب كارت مثلا من الفئه 6770 او اعلي شويه وهيشغل الالعاب علي اعلي اعدادات
وهيشغل كل الالعاب
بس هيفرق فيه حاجه واحده بس الي هيه pfs وانا مش عارف الناس بتفرق معاهم في ايه ماداما اللعبه شغاله تمام
انا لعبت علي جهازين 7770 و gtx650ti الصراحه محستش بي ايه فرق خالص في اللعبه من بين الجهازين ولعب كرايسيي 3 والحياه كانت ماشيه تمام
لكن لما جيت اعمل اختبارت pfs لقتها فرقت لكن الصراحه محستش بتغير يعني
انا عايز نعرف ليه بنجري وراء pfs
المفروض نجري نشوف ايه العاب الي هتشتغل وعلي اعدادات ايه
والمشكله كمان ان كل يوم بتنزل لعبه جديده بكروت شاشه معينه زي مترو كده انا اعرف واحده صاحبي قفل مترو وعندو كارت من فئه 5xxx
انا بس عاوز الناس تستمتع بي الالعاب مش تسمتع بي pfs لان لو هنجري وراء pfs يبقي كل يوم هتشتري كارت جديد وبردو هتحس انو قليل وهتزعل وهضايق نفسك
والمشكله اننا بنلعب عادي بيبقي همنا الاول نلخص اللعبه وتكون شغاله تمام وبدون تهنيج ولا بناخذ بالنا pfs ولا بجوده الصوره وبنلعب عادي جدا
ومعلش انته مش داخل فيلم تتفرج عليه علشان تدور علي الجوده والحاجات ده انته داخل تلعب يعني بيبقي تركيزك في اللعبه فين وفين لما تلاحظ الصوره والحاجات ده
محتاج اراءكم في الكلام ده

ahmed558856
04-06-2013, 21:38
كلام سليم مليون الميه

MOUSA AL-SARI
04-06-2013, 21:44
احنا بندفع فلاوس كثيرة في بطاقة مشان تخدمنا لتفترة طويلة وما نضطر نغير البطاقة كل يوم !!!!!!

سبب الاهتمام في الفريمات هو لكي تعمل اللعبة بسلاسة ما الفائدة من تشغيل اللعبة مع اطارات لا يتجاوز 30 اطار مع اي

انفجار او دخول في مكان مفتوح راح تشوف تقطيع رهيب وهذا يفسد متعة اللعبة

ايضا بطاقة مثل 7770 لا تكفي لشاشة بدقة 1920*1080 !!!!!!!!

كل شاشة وليها بطاقة مناسبة

bedoo
04-06-2013, 21:47
ليه ندفع فلوس كتيره في الكروت الشاشه

ممكن نجيب كارت مثلا من الفئه 6770 او اعلي شويه وهيشغل الالعاب علي اعلي اعدادات
وهيشغل كل الالعاب
بس هيفرق فيه حاجه واحده بس الي هيه pfs وانا مش عارف الناس بتفرق معاهم في ايه ماداما اللعبه شغاله تمام
انا لعبت علي جهازين 7770 و gtx650ti الصراحه محستش بي ايه فرق خالص في اللعبه من بين الجهازين ولعب كرايسيي 3 والحياه كانت ماشيه تمام
لكن لما جيت اعمل اختبارت pfs لقتها فرقت لكن الصراحه محستش بتغير يعني
انا عايز نعرف ليه بنجري وراء pfs
المفروض نجري نشوف ايه العاب الي هتشتغل وعلي اعدادات ايه
والمشكله كمان ان كل يوم بتنزل لعبه جديده بكروت شاشه معينه زي مترو كده انا اعرف واحده صاحبي قفل مترو وعندو كارت من فئه 5xxx
انا بس عاوز الناس تستمتع بي الالعاب مش تسمتع بي pfs لان لو هنجري وراء pfs يبقي كل يوم هتشتري كارت جديد وبردو هتحس انو قليل وهتزعل وهضايق نفسك
والمشكله اننا بنلعب عادي بيبقي همنا الاول نلخص اللعبه وتكون شغاله تمام وبدون تهنيج ولا بناخذ بالنا pfs ولا بجوده الصوره وبنلعب عادي جدا
ومعلش انته مش داخل فيلم تتفرج عليه علشان تدور علي الجوده والحاجات ده انته داخل تلعب يعني بيبقي تركيزك في اللعبه فين وفين لما تلاحظ الصوره والحاجات ده
محتاج اراءكم في الكلام ده
اكيد تقصد الFBS وبعدين احنا بنهتم بالحاجات دي علشان مثلا لو الكرت جايب 50 فرمات في لعبة يبقى احنا نطمن انه في اللعبة الجية 40 واللي بعدها 30 واللي بعدها 25 وبعدين نقلل الاعدادات , انما لو كرت جايب 25 فريم في لعبة هيجي في لعبة تانية ويجي 20 او 15 واللعبة تقطع ومنحسش بالمتعة صح ولا ايه حد معايا ؟

محمد البرديسى
04-06-2013, 21:50
والله كلام جميل بس مش عارف فى حاجة بتخلى الانسان يرغب فى التجديد وشراء الافضل وانما الحالة المادية تمام يبقى مفيش مشكلة اشترى الجديد

بس يا باشا الطموح والنظر الى الافضل دة سبب اساسى فى اقتناء الجديد ودة فى كل شى مش كروت شاشة بيكون فى كل متطلبات الحياة

بما ان درست علم نفس واجتماع يجب على الانسان يكون عندة نوع من الرضا والحمد ودة عامل اساسى فى عدم التبذير والاسراف

ندعو الله ان يهدى الجميع

mahmoudkamall
04-06-2013, 21:51
فى العاب كنت بلعبها بكروت عادية او متوسطة مع الكروت العاليه فى فرق رهيب مع العاب زى ميديفل توتال وار مع الكروت العادية مكنتش بقدر اشوف المعركة وتفاصيلها مع كروت عالية كان الاستمتاع اعلللللللللللللللى بكتير ومع العاب اخرى ايضا ومع الافلام اسمع انه مع الدقات مثل 1080 بيكون الفرق كبير فى جودة الصورة جدااا بس مجربتها بس الكروت العالية تستاهل تمنها

Ťắќľắḿḿ
04-06-2013, 22:01
السلام عليكم

موضوع ممتاز للنقاش اخي لماذا ندفع هذة الاموال في كروت الشاشة و خاصة من الفئة العليا؟؟؟؟؟
طبعاً الاجابة ليست ببسيطة بل هي معقدة بعض الشئ.
في البداية اخبركم عن تجربتي الشخصية انا من هواة كروت الشاشة اي اني احب الكروت القوية و احترمها لذاتها :D:D:D:D
و اول قطعة اشتريها في اي جهاز جديد كانت كرت الشاشة و بناء عليه اقوم بتجميع الجهاز الذي يتماشى مع الكرت:ah17:
المهم في بعض الفترات الانتقالية بين تجميع جهاز و اخر قد ابقى على كرت الشاشة المدمج في المعالج و للعلم فقد اتتممت لعبة Crysis 2 Dead space 2 ,Rage بالكرت المدمج في المعالج
I7 2700 و لكن لا اخفي عليكم جزاء كبير من متعة و ابهار الالعاب يختفي عن اللعب على اعدادات منخفضة و بفريمات قليلة و عند المشاهد الثقيلة يبداء التقطع و تشعر كأنك تشاهد عرض تقديمي للبور بوينت.
الافتراض الثاني ان لديك كرت متوسط يشغل الالعاب على فريمات ما بين 25 و 35 اطار في الثانية ما الفرق بينه و بين كرت قوي جداً يشغل لك اللعبة على اطارات فوق 60 او حتى 120
تتلخص الفروق في النقاط التالية:
-عن تشغيل اللعبة على معدل اطارات عالي فوق 60 او 120 فانك تضمن انه مهما كان المشهد ثقيل و معقد و ممتلئ بالتفاصيل فلن ينخفض معدل الفريمات الى ما دون 30 و لن يحصل التقطيع ابداً.
-تستطيع تشغيل جميع انواع anti-aliasing بأعلى الاعدادات بالاضافة الى تشغيل motion blur على اعلى اعداد دون ان تصل الى مرحلة التقطيع.
-ظهور الشاشات الثلاثية الابعاد و انتشارها اصبح يتطلب كروت شاشة ذات قوة معينة حيث ان 3d يتطلب معالجة صورتين على نفس الشاشة تعرض كل منهما بمعدل 30 او 60 اطار في الثانية
هذا بالاضافة الى انشار الشاشات ذات 120 هيرتز التي تاخذنا الى بعد اخر من نعومة الصورة و هي تحتاج الى معدل فريمات 120 او اكثر
-الكثير من المستخدمين الان يستخدمون اكثر من شاشة و ذلك يتطلب قوة جبارة من كروت الشاشة بالاضافة الى ذاكرة فيديو كبيرة و ذلك لا يتوفر الا في كروت الفئة العليا.
- استخدام كروت الشاشة في ما يعرف GPGPU و هذا مجال واعد و حديث و نلاحظ هنا ان الكروت الضعيفة او كروت الفئة الوسطى لا تعطي الاداء المرجو في هذا المجال اي انه يجب استخدام كروت من الفئة العليا.
للأسياب سالفة الذكر قد يضطر المستخدم الى دفع مبلغ كبير من المال قد يعادل المبلغ المدفوع في الجهاز بالكامل و ذلك لشراء كرت شاشة مناسب لعملة او استخدامة اي كان ذلك برامج او العاب او حساب .
و الموضوع مطروح للنقاش و سماع اراء الاخوة الكرام

M o h a m a d
04-06-2013, 22:02
أخي عندك لعبة مثل Crysis3 لتشغيلها على دقة 1080 بأعلى أعدادات وبفريمات فوق 30 تحتاج الى كرت عالي مثل GTX 660 ti سعره على الأقل 350$

Super Computer
04-06-2013, 22:21
اخي الكريم كل هذا يعتمد على الاعدادت والدقة التي تحب اللعب بها.

فلو كنت تحب اللعب باعدادت متوسطة ودقة متوسطة فتوجه الى الكروت المتوسطة- المنخفضة.
ولو كنت تحب اللعب باعدادت عالية ، ستتوجه الى الكروت القوية.
ولو كنت لا تهتم بالجرافيك اطلاقا، فيكفي شراءك لحاسب عادي او جهاز PS3 او اكس بوكس لتلعب باقل الاعدادت ومستوى فريمات لا يتعدى بمعظم الاحوال 30 فريم.

كل هذا يعتمد عليك كلاعب ..

ومعظم اصدقائي لا يكترثون الا للعبة حتى لو كانت على 20 فريم، بل ان بعضهم لا ينتبه حتى للتقطيع!! :D

هذا يعتمد على الشخص وطريقة اللعب.

لكن طبعا اللعب على 60 فريم على دقة 1080 ، على اعلى الاعدادت( او على الاقل اعدادت عالية ) مع تطبيق ولو شيء قليل من AA سترى الفرق الكبير.

تخيلوا لو لعبنا على 120 فريم مع الشاشات التي تدعم ذلك.

بالنسبة لكرت الشاشة تغييري له كل جيلين، او على حسب التكنلوجيا..يعني مثلا على الماكسويل السنة القادمة، سيكون التطوير ان شاء الله اكيد.:D

belalnine
04-06-2013, 22:41
انت بتتكلم على جودة اللعبه كانها شى عادى لكن انا من رأى انك تهتم بالجوده لامه تحسن من الاستماع بالعبه اكتر و اللاعب الحقيقى لا يهتم بال FPS كل ما يرديه هو اللعب بسلاسه و بدون تقطيع و ايظا بجوده تمنحك شعور ممتع علشان كدا بندفع فلوس فى كروت الشاشه

McLaren
05-06-2013, 00:21
أنا شخصياً
ارى أنّ أقصى مبلغ ممكن أدفعه لكرت الشاشة هو 1500 جنيه.

وأكثر من 1500 جنيه للألعاب يعتبر بالنسبة لى تبذير

nanonona
05-06-2013, 00:39
كلامك سليم جدا والشركات بتغسل دماغنا والجيمرز في العالم كله بيمشوا وراهم.. أنا ححكي تجربتي:
أنا بقالي سنين طويلة بلعب جيمز ولما كنت طالب كنت ما بقدرش غير على الكروت من نوعية 5200 و 7300 من نفيديا وكنت بتحسر من أداء الكروت دي.. ﻷن الالعاب كانت بتقطع على اعدادات متوسطة وريزيليوشن قليل.. فأول ما ربنا فتحها عليا حوشت وجبت 9800gtx+ وانبهرت بسلاسة الجرافيك وفتح كل الاعدادات بل ووجود اعدادات اضافية لم تكن موجودة من قبل.. وبعد عامين اشتريت شاشة full HD انهار الكارت امامها فغيرته ب 6950.. وهنا بدأ الجنان.. رغم ان الكرت لم يقصر معي اطلاقا لكنني اصبت بداء الالترا جرافيك فلم تعد اللعبة تعجبني إلا إذا كانت على الالترا مع انه لا يفرق كثيرا عن الهاي.. بعت الكارت وجبت 680 اللي برضه ماقدرش على كرايسس3 وبقية الالعاب الاداء مماثل لل6950 ﻷن العين لا تلحظ أكثر من 30 فريم في الثانية..
الخلاصة انني أخطأت فقط عندما غيرت 6950.. وسأحاول مستقبلا عدم تغيير الكارت الا عندما يضعف امام الهاي وليس الالترا..:ah39:

os-ch
05-06-2013, 01:33
الموضوع يدخل ضمن اطار الشخصية والنفسية ، ليس مجرد كلمة لماذا !
وكأي سلعة أخرى تضعف مع دوران عجلة التكنولوجيا ..
وكتخصيص للكمبيوتر ..
بعض الأشخاص يحب المواكبة والتحديث ، فقط لمجرد أن يمتلك الجديد
والبعض يحب أن يمتلك جهاز بقدرة عالية بما بتناسب مع استخدامه ، جهاز بقدرة تفوق حاجة استخدامه
والبعض يبحث عن ما يلبي استخدامه ولو بالقليل
والبعض يحاول أن يتكيف ويقنع نفسه بما عنده ..
في تلك الدائرة الناس صنفين :
من يمتلك القدرة المادية ولا يفكر بالمادة ، بل ما يريده هو وما يحتاجه هو
والآخر يبحث هنا وهناك ويحاول تحصيل المبلغ المادي ليحصل على ما يريد ، لكنه سيحرم نفسه من حاجيات أخرى كثيرة

لكن الأجمل القناعة بما يتماشى مع قدرتك المادية ... ،

مثلا على الاعدادات المنخفضة في الباتل فيلد ستبقى المجسمات محافظة على تشكيلها الواقعي وستبقى اللعبة محافظة على جماليتها مع دقة شاشتك
لكن ستختفي التفاصيل الدقيقة كما في الاعدادات العالية

أن تقتنع بما لديك وبالاعدادات المنخفضة مع دقة شاشتك الأساسية المنخفضة تستطيع أن تلعب أي لعبة بجماليتها وواقعية تشكيلها بجهاز زهيد ..
تبحث عن التفاصيل الدقيقة ومع الدقة العالية عليك ان تجري وراء الأفضل والأحدث دائما ولن تتوقف ..

أسوأ شي يفقد اللعبة جمالها هو خفض دقة عرض ووضوح اللعبة عن دقة عرض الشاشة ،
لذلك دقة وسيلة العرض لديك هي من تحكم خياراتك :)

os-ch
05-06-2013, 01:48
بس تعليقا على بعض الأراء ( لكني لست متأكد مئة بالمئة بما سأقول ) :

30فريم ليس هو الحد ما بين السلاسة والتعليق

باعتقادي انه لو كان المعالج والرام ليسا في حالة ضغط كامل أي ان يكون استهلاك القدرة لهم النصف فقط ، وعالج الكرت فقط 15 فريم برأيي انك لن تلاحظ اي تعليق أو جمود :rolleyes:

5oz3bl
05-06-2013, 02:15
الى الى حدفك على المر .. الى امر منه

ما طبيعى الدنيا بتطور كل يوم وطبيعى ان كروت الشاشه المتوسطه مش هقلك الضعيفه مش هتعمر لسنه قدام

انا عندى ati 6790 مع باور تجارى بس للامانه شغال 10/10 وبشغل أى لعبه بس تعالا بقى شغل crysis اشتغلت بس بطيئه الى حد كبير

فما بالك كمان سنيتن او 3 الكارت ده هيكون عامل ازاى

محمد 73
05-06-2013, 02:16
اهم شيء ان تكون راضي عن اداء جهازك .
عن نفسي امتلاك جهاز قوي بمكونات حديثة هو في حد ذاته متعة لا توصف .

5oz3bl
05-06-2013, 02:16
يا جماعه الله يكرمكم بطلو كلمه تبزير دى مفيش حاجه اسمها تبزير واحد معاه فلوس فيها ايه لما يجيب أحسن وأغلى كارت شاشه موجود ايه تبزير فى كده يعنى

خلى النقاش تقنى أحسن

bsbssalah
05-06-2013, 04:37
اشكركم جميعا علي مشاركه الجميله ده
بس انا بردو برجع بقول الاعب الحقيقي يهمو بس ان اللعبه تشتغل تمام معاه ويقفلها
ومعظم الي بيلعبو مش هيلاحظو فرق كتير اووي غير لو مشغل اختبارات
وبعدين الحياه وقفتش اللعبه مشتغلت علي الترا العبها علي هاي مشتغلش العبها علي ميديم
وبعدين الصراحه فيه ناس بتحب تتفاخر بي fbs انا معايا صحابي بيقعدو يتخانقو علي مين الي جاب اعلي fbs
وبرجع بقول بردو انته الي يهمك تخلص اللعبه مش تقاعد تتفرج عليها وتصورها
وبشكركم علي المشاركه الجميله ده

mahmoudkamall
05-06-2013, 13:08
اشكركم جميعا علي مشاركه الجميله ده
بس انا بردو برجع بقول الاعب الحقيقي يهمو بس ان اللعبه تشتغل تمام معاه ويقفلها
ومعظم الي بيلعبو مش هيلاحظو فرق كتير اووي غير لو مشغل اختبارات
وبعدين الحياه وقفتش اللعبه مشتغلت علي الترا العبها علي هاي مشتغلش العبها علي ميديم
وبعدين الصراحه فيه ناس بتحب تتفاخر بي fbs انا معايا صحابي بيقعدو يتخانقو علي مين الي جاب اعلي fbs
وبرجع بقول بردو انته الي يهمك تخلص اللعبه مش تقاعد تتفرج عليها وتصورها
وبشكركم علي المشاركه الجميله ده

كان فى لعبة اسمها ميديفل توتال وار2 دية تكوين جيوش وحروب عصور وسطى جرافيك بتاعها جميل جدا فى مشكلة كانت عندى مبقدرش اتحكم فى المعركة كويس ولا فى الجنود بس كنت بلعبها ومستمتع لما كان عندى كرت تعبان دلوقتى الموضوع اختلف بعد شراء كرت قوى ليه اولا قدرت ازود عدد الجنود فى المعركة واشوف كل جندى على حدا وهو بيقاتل وسط الجيش وهو بيتفادى الضرب وهو بينضرب من اتنين تلاتة ومن سهم ومن حصان ومن الخخخخخخخخ متعة جباررررررررة جدا ولعبة اخرى اسمها نابليون توتال وار ولعبة اخرى اسمها امباير توتال وار متعة لا تضاهيها متعة وبشوف القلاع وكله بافضل واروع تفصيله متعة جبارة بالاضافة ايضا انى فى فترة مان كنت بحتاجه فى شغل فكانت الكروت التعبانة بتقضى الشغل بس الزبون كان بيبقى قرفان شوية علشان ممكن يتاخر سيكا بس دلوقتى لو شغل انسى الدنيا فووووو معلش رسالة طويلةب سبوضح فيها ان التفاصيل البسيطة دية هى اللى بتخليك تحس بالمتعة الجبارة خاصة مع العاب زى اللى قولتلك عليها تستاهل تدفع فلوس لو كنت من هواة الالعاب وايضا تستاهل تدفع فلوس لو شغل طالما معاك تجيب اوووووكىىى

RadeonXI
05-06-2013, 15:22
من يريد ان يندمج مع اللعبة ,. يجب ان تكون الجودة قريبة للحقيقة , حى يسمح للعقل بالاندماج ,. و وجود التقطيع يفسد متعة اللعب , و يمنع الاندماج , و لهذا نشترى الكروت القوية بكى تستطيع ان تواكب قوة الالعاب و تطورها , و لاعبى battlefield3 على XBOX يعانون من عدم رؤية الأشياء البعيدة بوضوح , و هذا يسمى Mesh Quality , و إذا كنت تريد الأفضلية , فسوف ترفعه إلى ultra , و لكن الكروت لا تتغير كل عام و فى رأئىى ان 1600 جنيه تكفى لشراء كارت جيد و لكن ليس لشاشات ضخمة . و احب ان انبه ان اللعب و الشراء و غير ذلك لا يجب ان شغلنا عن العبادة . :rolleyes:

amr_elmasry
05-06-2013, 19:30
شراء كرت الشاشة ده بيكون على حسب شخصية المشترى و ظروفه المادية يعنى مثلا واحد عندو شاشة 23 بوصة و معاه فلوس تخليه يغير كل سنة خلاص ده ممكن يشتري كرت على الاد يكفي معاه السنة و يجيب غيره و واحد اخر يكون عندو شاشة صغيرة ويقدر يجيب كرت كل سنة برضو هغير و مش هيتكلف كتير بس ده كمان لو بيحب يلعب على اعلى الاعدادات لأن معظم اللاعبين الحقيقيين يلعبون على شاشة 23 و اعلى الاعدادات بس واحد زى حلاتى بحب العب على اعلى الاعدادات و عندى شاشة 23 بوصة بس لا اقدر اغير كرت الشاشة كل سنة او حتى سنتين يبقى فيها ايه لو قرست على نفسى شوية وجبت كرت غالى بس يعمر معايا بالثلاث او الاربع سنسين 1600 ج ممكن تكفى لشاشة 17 بوصة 2000 الى 2500 تكفى شاشة 19 او 20 اما من 2500 الى ما فوق فهذا يكفى الفل اتش دى

MohammedsF
05-06-2013, 22:17
أنا من النوع اللي عنده "عقده" من التقطيع ! :ah38:

اذا هبطت أي لعبة ألعبها عن 30 اطار أوقف اللعبة نهائياً ولا ألعبها إلى أن يصبح الجهاز قادراً عليها و لا أشغل اللعبة أصلاً ما لم تكن على أقصى اعدادات !

و بصراحة أستغرب كثيراً من القول أن اللعبة الفلانية "المعروفة أنها قاتلة" تعمل على الكرت الفلاني بكل سلاسة رغم أنها معروفة بقدرتها على جعل الكروت الاحترافية تزحف !

كمن كان يقول مثلاً أن كرايسس تعمل بسلاسة على كرت مدمج أو كرت متوسط مع أني أراها تزحف في بعض المشاهد على كرتين GTX 285 SLI و معالج رباعي مكسوره رقبته إلى 3.8GHz و الدقة 720P فقط :D

قد لا يصدقني أحد أني أوقفت اللعبة "في المرحلة الثانية على ما اذكر" إلى الآن ريثما أحدث الجهاز "أتحدث عن Crysis 1 " :D !

Ahmed.Elsayed
06-06-2013, 16:16
بالنسبة لى لا أغير كارت الشاشة إلا عند الضرورة والحمد لله الكارت عندى يستطيع تشغيل الألعاب كلها على أعلى أعدادات على شاشة Full HD

واللعبة الوحيدة التى عجزت عن تشغيلها على أعلى أعدادات بمعدل فريم جيد هى Crysis 3 وأضطررت لتقليل أعداداتها من Very High إلى ال High مع تقليل معدل التنعيم إلى SMAA 2X

والكارت المستخدم هو MSI GTX 460 Hawk 1gb GDDR5 Twin Frozr II (https://www.google.com.eg/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=5&cad=rja&ved=0CFsQtwIwBA&url=http%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3Ddwp hyta3F3Q&ei=C5mwUfipKcXFPNuegOAE&usg=AFQjCNH-huBWTEI6kfVAGjQ527d8905XnQ)

MOBH
06-06-2013, 17:00

اذا هبطت أي لعبة ألعبها عن 30 اطار أوقف اللعبة نهائياً ولا ألعبها إلى أن يصبح الجهاز قادراً عليها و لا أشغل اللعبة أصلاً ما لم تكن على أقصى اعدادات !

و بصراحة أستغرب كثيراً من القول أن اللعبة الفلانية "المعروفة أنها قاتلة" تعمل على الكرت الفلاني بكل سلاسة رغم أنها معروفة بقدرتها على جعل الكروت الاحترافية تزحف !

كمن كان يقول مثلاً أن كرايسس تعمل بسلاسة على كرت مدمج أو كرت متوسط مع أني أراها تزحف في بعض المشاهد على كرتين GTX 285 SLI و معالج رباعي مكسوره رقبته إلى 3.8GHz و الدقة 720P فقط :D

قد لا يصدقني أحد أني أوقفت اللعبة "في المرحلة الثانية على ما اذكر" إلى الآن ريثما أحدث الجهاز "أتحدث عن Crysis 1 " :D !

من أيام crysis لليوم حصل تطور كبير في البرمجيات
الفرق بين ultra و low في الكثير من الألعاب الجديدة أقل من الفرق بين mideum و ultra في crysis

handakes
06-06-2013, 17:26
أولا ، ياريت تسامحونى عشان البوست هيبقى طويل :D

نتكلم بقى فى المهم..

مبدئيا أى لاعب كونسول لما يجى لل PC هيبقى مش فاهم الناس بتوع ال Pc ايه اللى مضايقهم (و كذلك اى حد جديد الى حد ما فى ال PC Gaming ال Hardcore يعنى بعد ما بدأ يكتشف انى فى العاب تانية فى الدنيا بعد PES 06 :D )
..طبيعى..واحد بقالو 5-6 سنين شغال بنفس الجودة و بفريمات لما بتبقى فى احسن حالاتها بتبقى 30 فريم..و ممكن يتسامح جدا مع اى فريمات اقل كمان..عادى

هتصدقنى لو قلتلك بقى ان انا (و بيتهيألى معظم ال PC gamers) بنفتقد النعمة دى!!..انا نفسى يا اخى و الله مشوفش ال Effect اللى مش مظبوط هنا..و الفريم اللى وقع هنا، و ال Texture اللى Low res هنا..
الحقيقة المرة ان ال PC gamers من زمان و هم متعودين على خصائص معينة..مش شكرناية فى ال Pc gamers ..بس هتلاقى معظمهم يقدر يقوللك ال FPS تقديريا بالنظر كده و بدقة تصل لفرق فريم و اتنين كمان (و انا من الناس دى)
للأسف الشديد، الفريمات لما بتبدأ تختلف بخمس فريمات زائد او ناقص، و الموضوع يبقى متكرر، بتبدأ تضايق بصريا..و بتلاحظ الفروقات..

تانى هام بعد ال FPS..بعض المؤثرات و اهمها ال Anti alias مثلا، معظم الناس بتبقى عادى جدا لو شافت الحافة دى متعرجة..او السور ده طرفه عامل زجزاج، فى حين ان الناس اللى زى حالاتنا (للأسف برضو) بيلاحظو حاجات زى دى، و بتوجعلهم عنيهم!

يبقى السؤال هنا، ليه فى ناس بتلاحظ الفروقات، و بتضطر تسعى لكروت أقوى..و ناس تانية مش شايفة اى فرق، و جايبه اى كرت يمشى؟؟
زى اى نعمة ربنا انعم عليها لعباده، اللى مش شايفين فرق فى نعمة، و الغلابة امثالنا مضطرين يتسحلو عشان ميشوفوش الفرق :D

آخر نقطة بقى ، و عشان بتناقش فيها مع ناس كتير فعلا.. "التبذير"
بص يا سيدنا، كل واحد فينا و ليه هواية..و فى الوقت اللى صاحبى الفولانى شايل فيه اى فون، ولا اى باد بخمس ست الاف جنيه..و بيقوللى يا مبذر..
و صاحبى التانى جايب كاميرا بروفيشنال بخمس ست الاف جنيه، و بيقوللى يا مبذر..
و صاحبى التالت جمع فلوسه و جاب 128..و بيقوللى يا مبذر..

انا معايا ارخص اندرويد فى الدنيا...و بصور بكاميرته..و بركب مواصلات..و عندى PC بالشيئ الفولانى!

تبقى فى الاول و فى الاخر مسألة اولويات، و كل الناس التانية دى فى نظرى انا..مبذرين :P ..بس مبقولهمش عشان الأسباب السابق ذكرها

انتهى، و احيي اى حد وصل لآخر البوست ده :D

handakes
06-06-2013, 17:31

مناسبة كرايسس 1 بقى..

اللعبة دى يا جدعان مش هتشتغل حلو..Period

المشكلة ان هم ساعة ما عملوها كانت معمولة على انها تشتغل على Dual core processor اخرها.., و بالتالى مش هـتـ Utilize اكتر من 2 cores حتى لو حطيتها على Octa core..و ده اللى كان سائد ساعتها.

عشان كده اللعبة بقت بتعتمد اعتماد سخيف فى ايفكتاتها المبالغ فيها على ال GPU..و هى كافية انها تشل اى كارت بصراحة (اللهم ال 690 عشان انا شفتها دى بقى :D )

المسالة مش مسألة انها قوية، قد ما مسألة انها Poorly optimized جدا

Ahmad Rady
08-06-2013, 13:22
كان السؤال يبقي أحلى لو كان بشكل دعائي على طريقة طارق نور ... ليه ندفع أكتر لما ممكن ندفع أقل :D:D
موضوع لذيذ قوي بصراحة بس أنا عامل زي باقي اخواني باكره العب دون أعلى اعدادات ... وطبعا ها يجي السؤال ليه؟
انا شخصيا لعبتي المفضلة هي Crysis بجميع اصداراتها ثم Need for Speed واللعبتين دول سبب خراب الديار في الفلوس اللي بتتدفع في كروت الشاشة :)
اذكر ايام Need for Speed Most Wanted كان عندي ايامها 7800GTX 256 DDR3 كانت اللعبة زي الفل بس الواقع انه برده على الشاشات الكبيرة الدنيا مش لذيذه :(
من حسن حظي كان جهازي Dell XPS Gen 600 يعني يقدر يشيل كارت اضافي وبالفعل استعرت كارت اخو بتاعي من صديق وقفلت اللعبة وبعدين رجعته :)
جنون طبعا بس ما تسألش ليه، الانسان مفطور على حب الكمال والخلود وووو ودي طبيعة بشريه لا تقاوم :)
ايضا شخصيا احب اقتني كارت اما High-Mid End اول High-End لان اقل من كده ها اضطر اغير الكارت في ظرف سنة بالكتير ... :(
ومع الألم عندي هوايه اخري احب اشترى الكارت اجربه وابيعه تاني ... ولذا اشتريت كروت كتييييييييييير جدا بس من حسن حظي كنت مش باخسر فيها :)
في الخلاصة عالم البي سي مليان اسرار ومتع وتجارب وده بشكل اساسي اللي بيدفع امثالي للشراء والتجربة ووووو وهو الفضول :)

eslamabdeen
08-06-2013, 17:40
انا برضة عندي نفس المشكلة
اللعبة لازم تشتغل علي اعلي الاعدادات
عندي كارت 680 ومش نافع معايا
فية العاب كتير مركونة عندي ومش عايز العبها عشان مش شغالة كويس مع الكارت بتاعي

Ahmed.Elsayed
08-06-2013, 17:45

ألعاب أيه اللى مش شغالة كويس مع كارت 680 ؟!

amr_elmasry
08-06-2013, 18:34

ازاى فى العاب تقف امام gtx 680 ده الكرت ده قدامو مش اقل من سنتين يهنج او مافيش العاب شغالة على اعلى الاعدادت