المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : ارجو الرد

jojo83
06-06-2013, 15:13
اشريت جهاز جديد في نوفمبر السابق وهذة هي المواصفات
cpu: black edition amd fx4100
MB: gigabyte 970
vga https://l.yimg.com/lo/api/res/1.2/VR68hQPHByYHPRTUbzhpHQ--/YXBwaWQ9bWtihttps://arabhardware.net/forum/images/smilies/tongue.gifower coler hd 6870/1G/DD5
power supplay :gamma (hec 500wat
ram: Gskill 4G DD3 1600 hyper
hard disk 1 tera wd blue
case:cooler master k380
monitor:samsung TA350win7 64bit
واشريت في شهر مارس السابق الماضي

Cooler Master Hyper 212 Evo Turbo Edition CPU Cooler
لعلاج درجة الحرارة المرتفعة ولكن المشكلة ان المروحتين حجب مكان اول سلوت للرامات وهو السلوت الاساسي
والسؤال هل يمكني ان اشري رامة جديدة ليست هايبر حتي يمكنني ان استفاد من السلوت الاول لانة يمكن تركيب الرامة لو كانت بدون هايبر لانة بيصد في مروحة التبريد وشكرا

kingtifass
06-06-2013, 16:04
انت اشترى المشتت عادى وانقل الرامة الى الشق ذات اللون الازرق الثاتى
ومش هتتعارض مع المشتت

:):):)

unexpected
06-06-2013, 16:47
هذة المشكلة الغبية واجهتني عند شراء مشتت Noctua NH-D14 والحل كان قص شيئ بسيط من القطعة المعدينية مع الرامات :D
عموما حاول تطبيق كلام اخي مصطفى وهو نقل الرامات الى الشقوق الاخرى وان لم تحل المشكلة ممكن تقص شيئ بسيط من القطعة المعدنية لكن انا غير مسؤل :eek:
او انك تغير الرامات او عندك حل اخر لكن حرارة المعالج سترتفع اكثر من الوضع العادي وهو قلب اتجاة المشتت

kingtifass
06-06-2013, 17:10
هذة المشكلة الغبية واجهتني عند شراء مشتت Noctua NH-D14 والحل كان قص شيئ بسيط من القطعة المعدينية مع الرامات :D
عموما حاول تطبيق كلام اخي مصطفى وهو نقل الرامات الى الشقوق الاخرى وان لم تحل المشكلة ممكن تقص شيئ بسيط من القطعة المعدنية لكن انا غير مسؤل :eek:
او انك تغير الرامات او عندك حل اخر لكن حرارة المعالج سترتفع اكثر من الوضع العادي وهو قلب اتجاة المشتت
انا كنت هعمل زيك مع رامات gskills لو كان عندى مشتت للمعالج اكبر عشان مشتت معدنى بتاعها يدوبك جى جنب مشتت Arctic , وكده المشتت حكمنى فى رامتين اركبهم فقط , law profile حل كل المشاكل دى , بس انا اتخدعت فى راماتى وكنت فاكرها law طلعت high :D:D:D

اما فى الوضع هنا رامة واحده وفيه اربع اماكن , يشيل الرامة من الشق الازرق اللى ناحية المعالج ويضعه فى الشق الازرق التانى ببساطه ,ولو هيجيب رامة تانية
يضع الاتنين فى الشقين الابيض ومبرضه مش هيتعارضوا مع مشتت

unexpected
06-06-2013, 17:15
انا كنت هعمل زيك مع رامات gskills لو كان عندى مشتت للمعالج اكبر عشان مشتت معدنى بتاعها يدوبك جى جنب مشتت Arctic , وكده المشتت حكمنى فى رامتين اركبهم فقط , law profile حل كل المشاكل دى , بس انا اتخدعت فى راماتى وكنت فاكرها law طلعت high :D:D:D

اما فى الوضع هنا رامة واحده وفيه اربع اماكن , يشيل الرامة من الشق الازرق اللى ناحية المعالج ويضعه فى الشق الازرق التانى ببساطه ,ولو هيجيب رامة تانية
يضع الاتنين فى الشقين الابيض ومبرضه مش هيتعارضوا مع مشتت

عارف يا مصطفى ان قطعة واحدة يجب ان تركب طبيعي في الشقوق الاخرى لكن حبيت اخوف الاخ قليلا لكي يقوم بنقل القطعة لشق اخر لانة واضح ان فكرة نقل قطعة الرام الى شق اخر لم تكن في راسة :D

kingtifass
06-06-2013, 17:22
عارف يا مصطفى ان قطعة واحدة يجب ان تركب طبيعي في الشقوق الاخرى لكن حبيت اخوف الاخ قليلا لكي يقوم بنقل القطعة لشق اخر لانة واضح ان فكرة نقل قطعة الرام الى شق اخر لم تكن في راسة :D

جل من لا يسهـــــوا

unexpected
06-06-2013, 17:24
جل من لا يسهـــــوا

:ah7::ah7::ah7: