المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : هل سيفرق المشتت Cooler Master Hyper 212X CPU Cooler في الحرارة عن المشتت الافتراضي ؟؟

Mazen Elsaied
09-06-2013, 15:13
هل سيفرق المشتت Cooler Master Hyper 212X CPU Cooler في الحرارة عن المشتت الافتراضي اللي جاي مع المعالح i5 3570 ??

اصلي الصراحة مش كنت ناوي اجيب مشتت وكده لكن في الحر اللي احنا فيه ده خفت فقلت اجيب واحد فهل Cooler Master Hyper 212X CPU Cooler هيفرق في الحرارة عن المشتت الافتراضي ولا تضييع فلوس ولا ايه

مع العلم اني بسيب الجهاز فترات طويلة مفتوح ؟؟

bebo bob
09-06-2013, 15:17
هو مش هيفرق لان المشتت بيستخدم فى الكسر بنسبة كبيرة وليس للتهوية العادية
ياريت تقول نوع وقوة الباور

MOUSA AL-SARI
09-06-2013, 15:22
طبعا يوجد فرق واضح في درجات الحرارة بين المشتت الافتراضي ومشتت كولر ماستر 212

ولكن كم تصل درجات الحرارة الان اثناء الضغط او تشغيل اللعاب قوية ؟؟؟؟

Mazen Elsaied
09-06-2013, 15:27
لا انا لسه هجيب الجهاز بس الصراحة لما شفت مشتت حضرتك وفرق الدرجات قلت لازم اجيب واحد خصوصا ان معالج حضرتك زي اللي انا هجيبه فهل حضرتك شايف لو جبت المشتت 212 هيفرق في درجة الحرارة ولا هيكون اهدار مال ؟؟!

bebo bob
09-06-2013, 15:31
طبعا يوجد فرق واضح في درجات الحرارة بين المشتت الافتراضي ومشتت كولر ماستر 212

ولكن كم تصل درجات الحرارة الان اثناء الضغط او تشغيل اللعاب قوية ؟؟؟؟

ازاى يا موسى باشا
لان هو لو عندو باور 350w اصلى مش هتفرق
وكمان المشتت بيستخدم فى كسر السرعة اكتر

MOUSA AL-SARI
09-06-2013, 16:10
لا انا لسه هجيب الجهاز بس الصراحة لما شفت مشتت حضرتك وفرق الدرجات قلت لازم اجيب واحد خصوصا ان معالج حضرتك زي اللي انا هجيبه فهل حضرتك شايف لو جبت المشتت 212 هيفرق في درجة الحرارة ولا هيكون اهدار مال ؟؟!

انا شخصيا كان معي المشتت الافتراضي ومع لعبة باتلفيد 3 كانت توصل الحرارة ل 80 درجة وهذه خطر على المعالج

والمشتت كولر ماستر 212 ممتاز جدا انا كنت راح اشتريه لولا طمع التجار لدينا انصحك فيه بشدة

ازاى يا موسى باشا

اولا ما هي العلاقة بين الباورسبلاي وحرارة المعالج :confused::confused:

المشتت الاحترافي صحيح يستخدم في العادة لكسر السرعة ولكن المشتت الافتراضي المرفق مع الكثير من المعالجات الغير

داعمة لكسر السرعة غير كافي لتبريد المعالج في هذه الااجواء الحارقة ولا يوجد اي مانع من تركيب مشتت احترافي مع معالج

غير داعم لكسر السرعة لانك سوف تحافظ على حرارة المعالج وهذا يطيل عمره الافتراضي + الهدوء التام مع المشتت الاحترافي

bebo bob
09-06-2013, 16:43
انا شخصيا كان معي المشتت الافتراضي ومع لعبة باتلفيد 3 كانت توصل الحرارة ل 80 درجة وهذه خطر على المعالج

والمشتت كولر ماستر 212 ممتاز جدا انا كنت راح اشتريه لولا طمع التجار لدينا انصحك فيه بشدة

المشتت الاحترافي صحيح يستخدم في العادة لكسر السرعة ولكن المشتت الافتراضي المرفق مع الكثير من المعالجات الغير

داعمة لكسر السرعة غير كافي لتبريد المعالج في هذه الااجواء الحارقة ولا يوجد اي مانع من تركيب مشتت احترافي مع معالج

غير داعم لكسر السرعة لانك سوف تحافظ على حرارة المعالج وهذا يطيل عمره الافتراضي + الهدوء التام مع المشتت الاحترافي

اسف يا باشا دى دماغى لفت خالص :D
وشكرا على المعلومة :)

kingtifass
09-06-2013, 20:40
ازاى يا موسى باشا

ياريس المشتت الاحترافى هيقلل درجات الحرارة للمعالج سواء كان مكسور او لا , وده طبعا حاجة كويسة جدا لانك كده هتحافظ على المعالج وتطول عمره الافتراضى
بالذات لو بتستخدم تطبيقات كتير او العاب تقيله لفترات كبيرة من الوقت

اخى صاحب موضوع لو لقيت ميزانيتك تعرف تجيب مشتت احترافى , يبقى خير وبركة وهيفيدك جدا

:):):)

Ahmed Elbrbry
09-06-2013, 21:06
هو مش هيفرق لان المشتت بيستخدم فى الكسر بنسبة كبيرة وليس للتهوية العادية
ياريت تقول نوع وقوة الباور

على فكرة المشتت لا يستخدم فى الكسر
انما يستخدم فى تشتيت الحرارة الناتجة من المعالج
و عند كسر السرعة بنحتاج الى تغيير بعض الاعدادات مما يسبب ذلك ارتفاع فى الحرارة لذلك نحتاج الى مشتت احترافى للتبريد لعدم قدرة المشتت الافتراضى الى الوصول لنفس درجات الاحترافى

ولا ارى اى مانع من تركيب مشتت احترافى للجهاز حتى لو لم تقم بكسر السرعة

yhyakotb2010
13-06-2013, 02:20

علاقة الباور سابلاى بالحرارة هو انة اذا كان الباور سابلاى من النوع التجارى قد يسبب فى زيادة الفولتات الذاهبة للمزر بورد وبالتالى حرارة زايدة بسبب زيادة الفولت
المشتت الاحترافى ممتاز بعد التاكدة من الباور سابلاى

MOUSA AL-SARI
14-06-2013, 12:09
علاقة الباور سابلاى بالحرارة هو انة اذا كان الباور سابلاى من النوع التجارى قد يسبب فى زيادة الفولتات الذاهبة للمزر بورد وبالتالى حرارة زايدة بسبب زيادة الفولت
المشتت الاحترافى ممتاز بعد التاكدة من الباور سابلاى

لمعلوماتك اكثر شيء حساس في الجهاز ولن يعمل الجهاز بشكل سليم بدونه هو الفولت الداخل اللى اللوحة الام

لو ارتفع او انخفض سوف تحدث مشاكل كبيرة ولن يوثر ذلك على حرارة المعالج في شيء

yhyakotb2010
14-06-2013, 12:45
لمعلوماتك اكثر شيء حساس في الجهاز ولن يعمل الجهاز بشكل سليم بدونه هو الفولت الداخل اللى اللوحة الام

لو ارتفع او انخفض سوف تحدث مشاكل كبيرة ولن يوثر ذلك على حرارة المعالج في شيء

كلام سليم وانا لم اقصد بكلامى حرارة المعالج انا اقصد الحرارة المنبعثة بسبب زيادة الجهد والطاقة على المزر بورد مما يتسبب فى الارتفاع العام فى حرارة الجهاز

MOUSA AL-SARI
14-06-2013, 15:19
كلام سليم وانا لم اقصد بكلامى حرارة المعالج انا اقصد الحرارة المنبعثة بسبب زيادة الجهد والطاقة على المزر بورد مما يتسبب فى الارتفاع العام فى حرارة الجهاز

في حال حدوث خلل في الفولت الداخل الى اللوحة الام لن يحدث ارتفاع في حرارة اللوحة وانما سوف تحدث المشاكل مثل

الانطفاء المفاجئ او ظهور رسائل خطا او توقف الجهاز عن الاستجابة ... الخ