المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : استفسار عن لاب lenovo z580

newhulkhuithem
11-06-2013, 22:29
السلام عليكم أريد معرفة سعره ال i5 وموجود فين أصل الاسعار على النت متضاربة وعايز أطمن من موضوع السخونية بتاعته من حد مجربه أنا ناوى أشتريىة على يوم 20 من هذا الشهر ؟ أقصى ميزانيه 5000 ممكن أهل الخبرة ترشحلى لابات تانيه بس الهارد تيرا ؟؟؟؟

Ḿǿĥâmeḋ Ấḅḑ Ệlậẑiz
12-06-2013, 04:29
Lenovo Ideapad Z580 (i5/4/1TB/NVIDIA) Notebook PC
Intel® Core™ i5-3210M Processor (3M Cache, up to 3.10 GHz, rPGA)
4GB DDR3 RAM 1066MHz
1TB HDD 5400 rpm
DVDRW DL drive
15.6" HD LED Display
NVIDIA® GeForce® GT 630M GMA with 2GB dedicated VRAM
Built-in Web Camera & Microphone
WiFi - Bluetooth - USB - Ethernet 10/100
6 cell battery
بسعر : 4.200ج
بشركة: computer shop
بالنسبة للسخونية : الجهاز مش بيسخن ولا بيحصله حاجة غير ارتفاع درجة حرارة طبيعى عند الضغط على الجهاز بالالعاب

arsenal_henry
12-06-2013, 07:41
لو على الهارد الواحد تيرا مفيش غير اللينوفو في السعر ده .. في اجهزة ديل واتش بي نفس المواصفات بس هارد 500 جيجا ..
جهاز اللينوفو معايا شخصياً وهو جهاز حلو بس بيسخن مع الالعاب والتطبيقات العالية ..

arsenal_henry
13-06-2013, 11:18
معاك ال i5 ولا i7 ؟؟
وهل ويندز 8 بطئ عليه ولا شغال كويس ؟؟

معايا ابو i5 .. وشغال على ويندوز 7 عادي .. مجربتش 8 ..
لو الجهاز معاك كان Dos .. يبقى ممكن تكون المشكلة عندك في نسخة الويندوز ..

moatez
14-06-2013, 14:59
لو على الهارد الواحد تيرا مفيش غير اللينوفو في السعر ده .. في اجهزة ديل واتش بي نفس المواصفات بس هارد 500 جيجا ..
جهاز اللينوفو معايا شخصياً وهو جهاز حلو بس بيسخن مع الالعاب والتطبيقات العالية ..

بعد اذن صاحب الموضوع طيب يا ريت تطمنا علشان انا عاوز اجيبه برده بدل الديل 5520 لان اسمع من كذا واحد ان فيه مشاكل فى الهارد هل السخونه اللى فى اللينوفو ده مع الالعاب والتطبيقات العالية طبيعية ولا بتزيد عن الحد المسموح به يعنى تقلق لانى بصراحة اول مره اشترى لاب توب .. ولك جزيل الشكر اخى العزيز ...

Ḿǿĥâmeḋ Ấḅḑ Ệlậẑiz
15-06-2013, 01:00
بعد اذن صاحب الموضوع طيب يا ريت تطمنا علشان انا عاوز اجيبه برده بدل الديل 5520 لان اسمع من كذا واحد ان فيه مشاكل فى الهارد هل السخونه اللى فى اللينوفو ده مع الالعاب والتطبيقات العالية طبيعية ولا بتزيد عن الحد المسموح به يعنى تقلق لانى بصراحة اول مره اشترى لاب توب .. ولك جزيل الشكر اخى العزيز ...
اخى الكريم lenovo z580 جهاز ممتاز و حالة الهارد دى كانت حالة استثنائية يعنى جهاز واحد او اتنين و دة مترتب على انه مش بيشترى من شركة موثوق بها ...السخونة فى lenovo الجهاز بيسخن مع الالعاب و التطبيقات العالية فى الحد المسموح فقط انما مع الاستخدام العام مش بيسخن

mo1988
15-06-2013, 02:27
انا اشتريته ب 4200 من كمبيوترشوب والجهاز كويس صحيح انا مقعدتش عليه كتير لكنه عاجبنى ولو انا كنت بعرف اعمل مراجعات كنت عملت

omar karem
15-06-2013, 14:13
انا لسه شاري الجهاز امبارح ب 4200 والجهاز تحفة ماشاء الله وفعلا الكارت بتاعه gt-635 مش 630 ...بس المشكلة بقى ان كارت الانتل هو اللي شغال على طول حتى الالعاب بتقرا الانتل بس برضو مش عارف ازاى اخلى الانفيديا هو الكارت الاساسي ؟؟؟

rauf hassan
15-06-2013, 16:53
انا لسه شاري الجهاز امبارح ب 4200 والجهاز تحفة ماشاء الله وفعلا الكارت بتاعه gt-635 مش 630 ...بس المشكلة بقى ان كارت الانتل هو اللي شغال على طول حتى الالعاب بتقرا الانتل بس برضو مش عارف ازاى اخلى الانفيديا هو الكارت الاساسي ؟؟؟
اشتريتة منين لو سمحت وبضمان اية

arsenal_henry
15-06-2013, 17:02
الجهاز من ناحية بيسخن فهو بيسخن في الالعاب العالية وممكن توصل لـ80 واكتر للالعاب التقيلة وعلى اعلى اعدادات ..
لكن في الاستخدام العادي فالجهاز مش بيسخن وهادي والحرارة في حدود 45 درجة مئوية ..

بعد ما تعرف الكارت وتتأكد انه اتعرف وموجود في الـdevice manager والجهاز متعرف عليه .. هتفتح برنامج nvidia control هتلاقيه موجود في السهم اللي جنب الساعة تحت على اليمين .. تفتحه وتختار الالعاب اللي انت عايزه يشتغل عليها وتدوس add .. ومتنساش تتأكد ان الجهاز على الحالة balanced او high performance من خيارات البطارية وطبعاً لازم تبقى شغال على الكهربا مش البطارية ..
تحياتي ..

md3000
15-06-2013, 17:13

ادخل على اللينك ده https://nvidia.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/2615/kw/optimus

او شوف الفيديو ده https://www.youtube.com/watch?v=Zh4HCadTY_A

omar karem
16-06-2013, 00:43
اشتريتة منين لو سمحت وبضمان اية

انا اشتريته من سبينس اللي في سيتي ستارز ب 4200 اللون الرمادي المعدن والضمان بتاعه 14 يوم عند سبينس نفسه وبعد كده سنة من الوكيل بتاع لينوفو بس بصراحه مش فاكر اسم الوكيل ايه..واى سؤال تحت امرك

بعد ما تعرف الكارت وتتأكد انه اتعرف وموجود في الـdevice manager والجهاز متعرف عليه .. هتفتح برنامج nvidia control هتلاقيه موجود في السهم اللي جنب الساعة تحت على اليمين .. تفتحه وتختار الالعاب اللي انت عايزه يشتغل عليها وتدوس add .. ومتنساش تتأكد ان الجهاز على الحالة balanced او high performance من خيارات البطارية وطبعاً لازم تبقى شغال على الكهربا مش البطارية ..
تحياتي ..

ادخل على اللينك ده https://nvidia.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/2615/kw/optimus

او شوف الفيديو ده https://www.youtube.com/watch?v=Zh4HCadTY_A

متشكر جدا لحضراتكم كده تمام اوي انا كنت خايف يكون الكارت مش شغال ولا حاجة بس كدة الحمد لله...
بس في سؤال تاني معلش بخصوص الموضوع ده لما جيت اعمل ال rating بتاع الجهاز من properties برضو اشتغل على اساس ان الجهاز فيه كارت الانتل بس وطبعا ال score بتاع الجرافيك طلع قليل ف هل ده عادي برضو ؟؟؟

md3000
16-06-2013, 08:07
متشكر جدا لحضراتكم كده تمام اوي انا كنت خايف يكون الكارت مش شغال ولا حاجة بس كدة الحمد لله...
بس في سؤال تاني معلش بخصوص الموضوع ده لما جيت اعمل ال rating بتاع الجهاز من properties برضو اشتغل على اساس ان الجهاز فيه كارت الانتل بس وطبعا ال score بتاع الجرافيك طلع قليل ف هل ده عادي برضو ؟؟؟

اه عادي:)

newhulkhuithem
16-06-2013, 14:22
السلام عليكم لو سمحتم سعره 4200 دا من غير نسخه ورامات 4 صح ولا اايه طيب أنا سألت عليه فى ايجى لاب توب عامل 4725 ورامات 6 ونسخه 8 ممكن سعرة كام فى مول البستان لوسمحتم مع تحديد امكانياته بالضبط

arsenal_henry
16-06-2013, 14:34
السلام عليكم لو سمحتم سعره 4200 دا من غير نسخه ورامات 4 صح ولا اايه طيب أنا سألت عليه فى ايجى لاب توب عامل 4725 ورامات 6 ونسخه 8 ممكن سعرة كام فى مول البستان لوسمحتم مع تحديد امكانياته بالضبط
ايوة .. الاصدار ابو 4 جيجا رامات وهارد واحد تيرا ومن غير ويندوز .. سعره 4,200 ..
بالنسبة للاسعار في القاهرة يا ريت حد يفيدك لاني مش من هناك .. تحياتي ..

newhulkhuithem
16-06-2013, 15:00
مشكور جدا للرد ومستنى حبيايبنا اللى من القاهرة بالنسبه لمول البستان اايه الاسعار

Ḿǿĥâmeḋ Ấḅḑ Ệlậẑiz
16-06-2013, 17:10
للاسف انا مش بنزل مول البستان خالص و عمرى ما شفت شكله انا اعرف بس انه فى التحرير
انا بنزل السخاوى بأستمرار اذا كان لديك استفسار

mimovox
16-06-2013, 19:18
للاسف انا مش بنزل مول البستان خالص و عمرى ما شفت شكله انا اعرف بس انه فى التحرير
انا بنزل السخاوى بأستمرار اذا كان لديك استفسار

انا كنت ناوي اشتري اللاب ده انا كمان باذن الله ....بس كنت عايز اعرف هو بيجي مع ويندوذ 7 ولا 8 وانهي افضل ؟؟
و هو في كارتين نيفيديا و انتل ولا نيفيديا بس ؟؟؟

شكرا

arsenal_henry
16-06-2013, 21:18
انا كنت ناوي اشتري اللاب ده انا كمان باذن الله ....بس كنت عايز اعرف هو بيجي مع ويندوذ 7 ولا 8 وانهي افضل ؟؟
و هو في كارتين نيفيديا و انتل ولا نيفيديا بس ؟؟؟

شكرا

الجهاز اللي سعره 4,200 جنيه ابو بروسيسور core i5 ده من غير ويندوز .. انت اللي بتنزله نسخة من عندك .. واعتقد مفيش اصدار نازل بويندوز 7 ..
بيجي مع كارت داخلي انتل 4000 والكارت المنفصل اللي هو النفيديا ..

rauf hassan
16-06-2013, 22:28
انا اشتريته من سبينس اللي في سيتي ستارز ب 4200 اللون الرمادي المعدن والضمان بتاعه 14 يوم عند سبينس نفسه وبعد كده سنة من الوكيل بتاع لينوفو بس بصراحه مش فاكر اسم الوكيل ايه..واى سؤال تحت امرك

متشكر انا ان شاء الله ناوى اجيبة على اخر الاسبوع ان شاء الله

mimovox
18-06-2013, 17:52
الجهاز اللي سعره 4,200 جنيه ابو بروسيسور core i5 ده من غير ويندوز .. انت اللي بتنزله نسخة من عندك .. واعتقد مفيش اصدار نازل بويندوز 7 ..
بيجي مع كارت داخلي انتل 4000 والكارت المنفصل اللي هو النفيديا ..

الف شكررررر

MISTER ICE MAN
19-06-2013, 16:06
يا شباب ياريت حد يدلنى عن أفضل مكان اجيب من الجهاز .. و لو حد يعرف برضو المكان اللى فيه اجهزه بكارت شاشه nvidia GEFORCE 635M بما انه نفس السعر بقى و هو جاى غلطه :D

و ياريت حد يدلنا على توكيل لينوفو فى مصر اسمه ايه .. وف يه لابات معادة التصنيع فى لينفوفو و لو موجوده ازاى نعرفها https://arabhardware.net/forum/images/smilies/biggrin.gif

Ḿǿĥâmeḋ Ấḅḑ Ệlậẑiz
19-06-2013, 17:37
يا شباب ياريت حد يدلنى عن أفضل مكان اجيب من الجهاز .. و لو حد يعرف برضو المكان اللى فيه اجهزه بكارت شاشه nvidia GEFORCE 635M بما انه نفس السعر بقى و هو جاى غلطه :D

و ياريت حد يدلنا على توكيل لينوفو فى مصر اسمه ايه .. وف يه لابات معادة التصنيع فى لينفوفو و لو موجوده ازاى نعرفها :D

الجهاز موجود بكارت 635 فى مول سيتى ستارز
بالنسبة للابات المعادة التصنيع يمكنك معرفتها من خلال موقع لينوفو عند شراء الجهاز قم بأدخال الرقم السرى فى الموقع هيكتب لك تاريخ التصنيع و تاريخ الضمان