المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : السلام عليكم , كرت ati 7850 مش بيشغل العاب كويس

الصفحات : [1] 2 3

bedoo
12-06-2013, 20:24
السلام عليكم , امكانياتي
معالج i5 3470
كرت ati 7850
رام 4 جيجا
باور سبلاي raptor hec 500
والفرمات في كريسياس 3 بيوصل باقل من 25 وانا قافل كل حاجة وعامل الاعدادات على فيري هاي واسلام عليكم

KSA-7
12-06-2013, 20:45
طيب جرب على Medium

bedoo
12-06-2013, 20:51
لا انا مش جايب الحجات دي علشان العب مييدام والدقة هي 1360 نسيت :D

azzelden
12-06-2013, 21:15
احمد ربنا انك جبت ال 25 فريم انت بتتكلم على كرايسيس 3
لكن مجمل الاداء مع باقى الجيمز هتلاقيه ممتاز جدا

M o h a m a d
12-06-2013, 21:19
وعليكم السلام
معروف بأن لعبة Crysis3 مقبرة كروت الشاشة
جرب بأعدادات High

bedoo
12-06-2013, 21:26
مهي المصيبة ان باقي الالعاب كده يعني تومب ريدي بتوصل 30 باتل فيلد ممكن توصل 50 وهكذا فايه الحل ؟

unexpected
12-06-2013, 21:58
اي تعريف تستخدم؟؟؟
وهل تلعب Tomb Raider مع تفعيل TressFX???
وما هو البرنامج الذي تستخدمة لقياس الفريمات؟؟؟
واي كراك تستخدم وهل قمت بنصب اخر تحديث للعبة الي يحمل الرقم Tomb.Raider Update.v1.01.742.0

bedoo
12-06-2013, 22:12
لما بفعل الخاصية دي في تومب ريدر بيقل بس لما بقفلها بيوصل 50 بس من غيرها الشعر بيبقى وحش فاعمل ايه ؟

azzelden
12-06-2013, 23:15
لما بفعل الخاصية دي في تومب ريدر بيقل بس لما بقفلها بيوصل 50 بس من غيرها الشعر بيبقى وحش فاعمل ايه ؟

الشخصية دى موجوده علشان تلعب بيها بس مافيش حد قالك اتجوزها :Dعلشان شعرها يكون مش عاجبك مع ان برضو شعرها حلو
بس كل كارت وله امكانيات وحدود مايقدرش يعديها
وكان فى موضوع ايضا منذ يومين لاحد الاعضاء معترض على اداء كارت 7950 تقريبا لاسباب مشابه لما تعترض عليه انت
ولكن سألك اخى العزيز حنا كم سؤال ولم تجيب عليهم

الحياة وهلة
12-06-2013, 23:46
وايه الغريب فى كدة

لما تلعب لعبة زى Crysis 3 وتجيب 25 فريم على Very High لازم تبوس ايدك شعر ودقن

bedoo
12-06-2013, 23:55
الشخصية دى موجوده علشان تلعب بيها بس مافيش حد قالك اتجوزها :Dعلشان شعرها يكون مش عاجبك مع ان برضو شعرها حلو
بس كل كارت وله امكانيات وحدود مايقدرش يعديها
وكان فى موضوع ايضا منذ يومين لاحد الاعضاء معترض على اداء كارت 7950 تقريبا لاسباب مشابه لما تعترض عليه انت
ولكن سألك اخى العزيز حنا كم سؤال ولم تجيب عليهم
هههههههههههههه لا يا اخي هي شعرها بيكون واقعي جدا لما بفعل الخاصية وانا بفرح من كده علشان الجرافيك مش عليشان هتجووزها ههههههه انما لما بقفلها الشعر بيبقى مش شعر اصلا كأنا خشبة ههه وشكرا لك ذكرتني بالاسئلة هجيب عليها دلوقتي
بستخدم برنامج frabs
وفي اللعبة اللعبة استخدم اللعبة الريباك ولا اعرف اي كراك فما الحل ؟

bedoo
12-06-2013, 23:56
اي تعريف تستخدم؟؟؟
وهل تلعب Tomb Raider مع تفعيل TressFX???
وما هو البرنامج الذي تستخدمة لقياس الفريمات؟؟؟
واي كراك تستخدم وهل قمت بنصب اخر تحديث للعبة الي يحمل الرقم Tomb.Raider Update.v1.01.742.0
بستخدم برنامج frabs
وفي اللعبة اللعبة استخدم اللعبة الريباك ولا اعرف اي كراك فما الحل ؟

bedoo
13-06-2013, 01:27
وكمان عندي استفسار هل ممكن يكون البور هو سبب الفرمات ده علشان قليل يعني هو 384 وات فقط واسمه raptor 500 wat بس في ناس قالوا انه مزيف وقته 384 وات فقط فهفل يكون هو سبب المشاكل دي ولا هو بيفصل الجهاز بس وشكرا .

unexpected
13-06-2013, 07:24
استخدم برنامج msi afterburner لقياس لفريمات لانة افضل ولم تخبرنا اي تعريف تستخدم

bedoo
13-06-2013, 13:29
استخدم برنامج msi afterburner لقياس لفريمات لانة افضل ولم تخبرنا اي تعريف تستخدم
اسف للتأخير واستخدم تعريف 13.1 ومش عارف انزل الجديد فلو حضرتك عاوزني انزله ومعالك رابط مباشر يبقى خير وبركة بس انا مش عارف يعني ايه تعريف بيتا مش فاهم بيعمل ايه وكنت خايف احمله , وعندي البرنامج ده بس مش بعرف استخدمه في الفرمات صراحة :D

Ahmed.Elsayed
13-06-2013, 13:46
بالنسبة للعبة Crysis 3 فقم بتغيير نظام التنعيم Antialiasing إلى smaa 4x وإذا أحسست ببطئ فى اللعبة فى بعض الأماكن قم بالتقليل إلى smaa 2x

وقم بإلغاء TreesFX من لعبة Tomb Raider لأنه يقتل متعة اللعب مع كافة الكروت

مع الملاحظة بأن أحياناً يتم غلق معدل الفريم على 30 مع بعض الألعاب عند تفعيل v-sync فيفضل تفعيل v-sync عن طريق الأداة D3DOverrider

unexpected
13-06-2013, 16:22
اسف للتأخير واستخدم تعريف 13.1 ومش عارف انزل الجديد فلو حضرتك عاوزني انزله ومعالك رابط مباشر يبقى خير وبركة بس انا مش عارف يعني ايه تعريف بيتا مش فاهم بيعمل ايه وكنت خايف احمله , وعندي البرنامج ده بس مش بعرف استخدمه في الفرمات صراحة :D
هذا شرح البرنامج
https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=243093
والتعريف الحالي امسحة من جذورة وهنا ستجد الطريقة الصحيحة لمسح التعريف
https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=286599
وبعدها حمل اخر تعريف للبطاقة من هنا
https://support.amd.com/us/gpudownload/windows/Pages/radeonaiw_win8-32.aspx

bedoo
13-06-2013, 23:10
هذا شرح البرنامج
https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=243093
والتعريف الحالي امسحة من جذورة وهنا ستجد الطريقة الصحيحة لمسح التعريف
https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=286599
وبعدها حمل اخر تعريف للبطاقة من هنا
https://support.amd.com/us/gpudownload/windows/Pages/radeonaiw_win8-32.aspxشكرا جدا جدا اخي الكريم ولكن انا مش عارف ازاي اخلي البرناج يقيس الفرمات ممكن حضرتك تقولي وشكرا لك وبالله عليك قولي بس علشان مش لاقيها في الموضوع والسلام عليكم .

Ahmed.Elsayed
14-06-2013, 00:32
لعرض ال Framerate وأنت بداخل اللعبة مثل برنامج ال fraps قم بعمل الاَتى :

قم بالدخول على ال settings ثم قم بالدخول على التبويب monitor ثم قم بالضغط على مكان علامة صح بجانب كلمة Framerate لتنشيطها

https://i1082.photobucket.com/albums/j364/torbido/MSI%20Afterburner/framerateActivation.jpg

ثم قم بعد ذلك بالتظليل على framerate ثم علم بالأسفل على الأختيار show in On Screen Display ثم أضغط ok

https://i1082.photobucket.com/albums/j364/torbido/MSI%20Afterburner/FrameRate.jpg

bedoo
14-06-2013, 01:01
شكرا وانا عرضته بالبرنامج ولكن للاسف كريسياس 3 جايبا فرمات تحت ال25 في بعض الاحيان برضه وقافل حاجات كتير منها منعم الحواف وفي تاني مرحلة كمان اللي هي بتاعة الغابة فياريت حل يا جماعة بالله عليكم اغلى حاجة بالله عليكم تقولولي اعمل ايه وشكرا :)

mahmoudkamall
14-06-2013, 01:53
بص يا باشا انا كان عندجى 7850 الواحد جيجا سافير الغير مكسور مع ريزيلوشن 1024*1280 كنت بلعب كريسيس 3 على اعلى اعدادت فيما عدا ثلاثة اختيارات بقللهم اولا anti aliasing خليها fxaa وفى اوبشنين اخرين هما shading and shadows خليهم هاى بدل فيرى هاى وجرب على كده مع عدم اختيار v synce انا على الريزيلوشن بتاع 1024*1280
الفريمات مبتقلش عن 40 او 45 لكن معرفش على الرزيلوشن بتاعك هتجيب كام الاخوة بقى يقدروا يفيدوك اما النسخة بتاعة 7850 2 جيجا مكسورة السرعة سافير كله بيكون فيرى هاى مع الفكسا بخليها 2 ميديم وباردو الفريمات مبتقلش عن 40 او 45 جرب كده وشوف ايه الاخبار

bedoo
14-06-2013, 02:57
انا بتاعي 1360 وعملت زي ما حضرتك قلت وفعلا الفرمات زاد شوية تقريبا 7 او 10 بس هي اللعبة اصلا معتظم الوقت بتكون اكتر من 25 انا بتلكم على انها في بعض المناطق بتكون تحت ال25 ولكن ليس كل المناظق هل ده عيب من عندي ولا هي عند الكل كده ؟ ياريت الرد بالله عليكم .

mahmoudkamall
14-06-2013, 03:04
بص فى مرحلة فى البدايات اللى هى فيها مطرة شديدة اوى لو عارفها المرحلة دية لو اتشقلبت عادت بتكون 25 او اقل فنفض للمرحلة دية وشوف باق المراحل وقول الدنيا معاك ظروفها ايه ومعلش نوع النسخة اللى عنديك بتاعت الكارت 7850 ايه؟؟؟ حاجة تانية حاول تدور على رامة تانية 4 جيجا نفس اللى عندك مثلا وجرب مبقولكش اشترى بقولك جرب تزود الرامات وشوف باردو ايه الدنيا معاك

bedoo
14-06-2013, 03:12
نسخة الكرت power color 1gb gddr5 والمرحلة بتاعة المطر اه هي دي اللي بيقل فيها بس قل في وحدة بعدها بس بيقل قليل اوي يعني لو اللعبة 20 دقيقة بيقل دلقيقة وحدة في العشرين دول وفي الباقي مابين 30 فرمات ل80 فكده كويس ولا لا وده لما بقفل اللي حضرتك قلت لي عليه بس واضح انه له تأثير على الجرافيك واللعبة كده تبعتبر مش على اعلى حاجة صح ولا ايه ؟

mahmoudkamall
14-06-2013, 03:24
بص علشان انا مش خبير فى الفرق بين نوع ونسخ الكروت بس فى كروت المواصفات القياسية بتاعتها اقل من بعض بمعنى ممكن يكون نسختك اقل من اللى كانت عندى بشوية فده بيخلى مثلا ان الفريمات اقل بشىء بسيط وممكن يكون مفيش فرق بين النسختين المهم اللى فهمته ان اللعبة بتاعت كريسيس بتحتاج رامات عالية رامات الكارت بتاع الشاشة نفسه فممكن يكون هى بتقل لدقيقة فى بعض المواقف لانها ممكن تكون بتحجتاج فى اللحظة دية لرامات ده استنتاج مش اكتر وفعلا هى كده مش على اعلى حاجة لكن ده ميزعلكش علشان هى اللعبة دية كده وانا كنت مضايق اوى انى كنت بلعبها على تقليل الكام اعداد اللى قولتلك عليهم لكن صدقنى ابدا ميزعلكش واحسبها كده الكارت بتاعك يقدر يشتغل كام سنة من فيرى هاى لهاى لميديم اعتقد فترة كبيرة مش اقل من 3 سنين متحسبش انك جايب كارت عالى وعايز تلعبها على اعلى حاجة واحسبها كده اننا يعتبر عندنا بداية الجيل العالى من كروت الشاشة بداية الجيل العالى والمفروض اصلا ان 7850 ميتصنف من الكروت العالية بس امكانياته خلته يتصنف منهم احنا معانا كرت بداية الجيل العالى وبيشغل اللعبة اللى هى مقبرة للكروت على افضل اعدادات ممكن ياترى ده يزعلك والا يبسطك وعلى فكرة لو زودت رامة تانى 4 جيجا هتفرق معاك وده استنتاج وحاول تجرب وفى النهاية هى كده كويسة اوووى اوى

bedoo
14-06-2013, 11:51
بص علشان انا مش خبير فى الفرق بين نوع ونسخ الكروت بس فى كروت المواصفات القياسية بتاعتها اقل من بعض بمعنى ممكن يكون نسختك اقل من اللى كانت عندى بشوية فده بيخلى مثلا ان الفريمات اقل بشىء بسيط وممكن يكون مفيش فرق بين النسختين المهم اللى فهمته ان اللعبة بتاعت كريسيس بتحتاج رامات عالية رامات الكارت بتاع الشاشة نفسه فممكن يكون هى بتقل لدقيقة فى بعض المواقف لانها ممكن تكون بتحجتاج فى اللحظة دية لرامات ده استنتاج مش اكتر وفعلا هى كده مش على اعلى حاجة لكن ده ميزعلكش علشان هى اللعبة دية كده وانا كنت مضايق اوى انى كنت بلعبها على تقليل الكام اعداد اللى قولتلك عليهم لكن صدقنى ابدا ميزعلكش واحسبها كده الكارت بتاعك يقدر يشتغل كام سنة من فيرى هاى لهاى لميديم اعتقد فترة كبيرة مش اقل من 3 سنين متحسبش انك جايب كارت عالى وعايز تلعبها على اعلى حاجة واحسبها كده اننا يعتبر عندنا بداية الجيل العالى من كروت الشاشة بداية الجيل العالى والمفروض اصلا ان 7850 ميتصنف من الكروت العالية بس امكانياته خلته يتصنف منهم احنا معانا كرت بداية الجيل العالى وبيشغل اللعبة اللى هى مقبرة للكروت على افضل اعدادات ممكن ياترى ده يزعلك والا يبسطك وعلى فكرة لو زودت رامة تانى 4 جيجا هتفرق معاك وده استنتاج وحاول تجرب وفى النهاية هى كده كويسة اوووى اوى
:mad::mad::mad:يعني الكرت بتاعي هو اللي ممكن يكون نسخته وحشة وهي فعلا ارخص من باقي النسخ بفارق 300 جنيه ولا حاجة بس في واحد قالي ان الفرق في التربريد مش اكتر والحجم 1 جيجا اعتقد كافي والكل قالي الكلام ده علشان الشاشة بتاعتي 1360 وعلى فكرة كل الالعاب بتقطع بالشكل ده باتل فيلد 3 مثلا وفار كري 3 وكريسياس يعني انا زهقت واسساسينس شغالة بفرمات 20 وحاجة تقرف وعلى العموم منتظر رد حضرتك وشكرا لك وهنتظر اراء باقي الاعضاء برضه .

mahmoudkamall
14-06-2013, 17:59
لا طبعا ال 7850 عموما قوى جدا يا باشا فى الاداة بتاعة الكاتليس سنتر ممكن تقولى انتا تقولى الاوبشن اللى فيها انتا مظبطه ازاى؟؟؟؟؟؟؟؟

bedoo
15-06-2013, 03:15
طيب دلوقتي كريسياس 3 في معظم الاوقات بتكون من 30 ل40 كده طبيعي ولا لا عاوز اعرف من فضلكم ؟ واحيانيا بتبقى من 50ل70 واحيانا ولكن قليل بعض الشئ بتكون 20 فكده كويس ولا لا وفار كري 3 شغالة بفرمات 55 وباتال فيلد 50 وكل الالعاب دي شغالة بفرمات عالية ولكن بتقطع لما باجي اغير الاتجاه بالماوس فعاوز حل بالله عليكم والسلا عليكم .

azzelden
15-06-2013, 05:13
اكيد كده كويس جدا طبعا :ah46:

nanonona
15-06-2013, 14:23
:mad::mad::mad:يعني الكرت بتاعي هو اللي ممكن يكون نسخته وحشة وهي فعلا ارخص من باقي النسخ بفارق 300 جنيه ولا حاجة بس في واحد قالي ان الفرق في التربريد مش اكتر والحجم 1 جيجا اعتقد كافي والكل قالي الكلام ده علشان الشاشة بتاعتي 1360 وعلى فكرة كل الالعاب بتقطع بالشكل ده باتل فيلد 3 مثلا وفار كري 3 وكريسياس يعني انا زهقت واسساسينس شغالة بفرمات 20 وحاجة تقرف وعلى العموم منتظر رد حضرتك وشكرا لك وهنتظر اراء باقي الاعضاء برضه .

أولا فكك من إن ماركة الكرت بتفرق في الأداء لأن الفرق إن وجد بيكون قليل جدا.. أنا كان عندي كارت AMD 6950 Power color بمروحتين والصراحة كانت خامات الكرت وخامات التبريد شكلها سيئ لكن لم يفرق هذا في الأداء على الإطلاق وكان الكرت ممتاز زي أي 6950.. اللي فرق تعريفات الكرت.. باتشات الألعاب.. تغيير الويندوز وعمل أبديت له.. تحديث بايوس البوردة -مش الكارت- .. التقليل من الإعدادات المبالغ فيها مثل تنعيم الحواف ×8 .. وإلغاء الـ v-senq -الصواب عدم تفعيله-.. تحديث مقاوم الفيروسات.. تنظيف الجهاز من الأتربة ومراقبة حرارة المعالج والمعالج الرسومي أثناء الضغط.. والله أعلم