المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : استفسار ضروري بخصوص تقنية crossfirex

karimbo
14-06-2013, 04:48
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

انا كنت حابب استفسر بخصوص الجهاز بتاعي
انا عندي البروسيسور amd a8 3870k
طبعا البروسيسور يحتوي على كارت شاشة مدمج اللي هو readon hd 6550d
والرامات عندي 8 جيجا
المازربورد ga-a55m-ds2
ومازلت اتمنى شراء كارت شاشة خارجي يساعد معايا في الالعاب في الفترة الجاية ولكن للاسف الفلوس مش هتساعد قبل سنة وشوية سنتين
فكنت حابب اعرف هل ممكن استفيد من تقنية crossfirex؟؟
ولو هستفيد منها ازاي وسمعت ان كارت 6670 مناسب
فهل كل حاجة هتبقى تمام ولا ايه؟؟ ولا في مشاكل او في اختيارات اخرى؟؟
وهل هحس بفارق في الاداء خلال فترة السنتين ولا لا؟؟ وهل هيبقى في جدوى للتجربة؟؟؟
ولو في جدوى ممكن هتساعد معايا بنسبة اد ايه ولفترة اد ايه؟؟
يعني طمعان في خبراء المنتدى يقولولي انسب الحلول من حيث الاداء مقابل التكلفة عموما في حالتي دي :)

amr_elmasry
14-06-2013, 10:04
و عليكم السلام اخى العزيز
يفضل زكر نوع الباور ودقة الشاشة
بس هو فى الاغلب انت ممكن تجيب hd 6670 بحكم معالجك الضعيف و اكيد هتحس بفرق

تقنية crossfire هى دمج كرتين من نفس النوع من شركة amd و انت هتجيب كرت واحد يبقى مش هينفع تستفيد منها :)

5oz3bl
14-06-2013, 13:28
خلى بالك الـ Crossfire بتكون من كارتين من نفس المعمارية يعنى كروت6xxx لازم تركب معاها من نفس الفئه 6xxx

manmoon
14-06-2013, 14:16
انا علي ما اعتقد انك ممكن تعمل كروس فاير مع 6670 لان ده من خصائص الكارت المدمج بتاعك

ومن ناحية الاداء انت ممكن تعمل بحث علي النت عتلاقي مقارنات بتقول الفرق اد ايه
و علي اليوتيوب هتلاقي فديوهات

M o h a m a d
14-06-2013, 15:52
وعليكم السلام
تقنية crossfire هي تركيب أكثر من كرت شاشة من كروت AMD على جهاز واحد
عند أستخدام هده التقنية يجب أن يكون الكرتان من نفس الفئة يعني مثلا HD 7770 مع HD 7770 أو HD 7750 مع HD 7770 وليس من الضروري أن يكونا من نفس الشركة
يعني sapphire مع gigabyte لامشكلة , ويجب أن تحتوي اللوحة على الأقل على شقين PCI-E وتدعم الكروس فاير وطبعا عند ربط الكرتين أو حتى أكثر الحرارة حتكون أعلى
والباور حيكون أعلى

Haythamovic
14-06-2013, 18:09
اه لو ركبت كارت 6670 هيديك ضعف الاداء لانه هيبقي مرتبط بالكارت الداخلي للمعالج عن طريق خاصية crossfire وشوف الفيديو ده https://www.youtube.com/watch?v=jeT4kruZ6Dg

karimbo
15-06-2013, 12:34
شكرا لكم جميعا يا اخواني وشكرا هيثم على الفيديو وفعلا دورت على فيديوهات تانية ووصلت فعلا ان في امكانية
بس حابب اعرف هيفرق الكارت 6670 ان كان ddr3 او ddr5 ولا مفيش فارق ومش هيحصل مشاكل في كلتا الحالتين بالنسبة لجهازي
ثانيا كنت حابب اعرف موقع من خلاله اقدر اقيم الكارتين مع بعض هيكون اداؤهم ازاي بالمقارنة بكروت تانية
ثالثا كنت حابب اعرف الكارت متوافر حاليا في السوق ولا في المستعمل بس ولو مستعمل ممكن الاقيه ولا بيكون نادر شوية وسعره تقريبا هيكون كام واتأكد ازاي انه كويس وسليم وهل احتاج لباورسبلاي جديد ولا التجاري هيمشي الحال؟

M o h a m a d
15-06-2013, 16:18
شكرا لكم جميعا يا اخواني وشكرا هيثم على الفيديو وفعلا دورت على فيديوهات تانية ووصلت فعلا ان في امكانية
بس حابب اعرف هيفرق الكارت 6670 ان كان ddr3 او ddr5 ولا مفيش فارق ومش هيحصل مشاكل في كلتا الحالتين بالنسبة لجهازي
ثانيا كنت حابب اعرف موقع من خلاله اقدر اقيم الكارتين مع بعض هيكون اداؤهم ازاي بالمقارنة بكروت تانية
ثالثا كنت حابب اعرف الكارت متوافر حاليا في السوق ولا في المستعمل بس ولو مستعمل ممكن الاقيه ولا بيكون نادر شوية وسعره تقريبا هيكون كام واتأكد ازاي انه كويس وسليم وهل احتاج لباورسبلاي جديد ولا التجاري هيمشي الحال؟
كرت hd 6670 1g ddr5 أفضل من ddr3
وهو متوفر جديد بسعر 600ج نسخة Sapphire
وممكن أن يعمل على باور تجاري لاكن الأفضل أن يكون الباور أصلي بقوة 350W

Ahmed Abdelwahab
15-06-2013, 17:15
اه لو ركبت كارت 6670 هيديك ضعف الاداء لانه هيبقي مرتبط بالكارت الداخلي للمعالج عن طريق خاصية crossfire وشوف الفيديو ده https://www.youtube.com/watch?v=jeT4kruZ6Dg
hypercrossfireX
وتستخدم لربط البطاقات الداخلية مع أخري خارجية...
فقط للعلم هناك بطاقات معينة يمكن استخدامها وليست جميع البطاقات

Haythamovic
15-06-2013, 18:11
hypercrossfireX
وتستخدم لربط البطاقات الداخلية مع أخري خارجية...
فقط للعلم هناك بطاقات معينة يمكن استخدامها وليست جميع البطاقات
انا عارف هو اعلي كارت ينفع للخاصية ديه هو 6670 حتي معالج A10-5800k بيتم الدمج مع الكارت ده بردو بس بقول لصاحب الموضوع اهم حاجة تعملها تزود الرامات كمان علشان الاداء معاك يزداد وهات نسخة DDR5

Haythamovic
15-06-2013, 18:12
او لو تقدر تكسر سرعة الرمات كمان هيبقي افضل بكتير

Ahmed Abdelwahab
15-06-2013, 18:25
او لو تقدر تكسر سرعة الرمات كمان هيبقي افضل بكتير
؟؟؟؟؟ ما الفائدة؟.....لا حاجة لكسر سرعة الذواكر
بالنسبة لذاكرة البطاقة فبالتأكيد GDDR5 أفضل

Haythamovic
15-06-2013, 18:50
؟؟؟؟؟ ما الفائدة؟.....لا حاجة لكسر سرعة الذواكر
بالنسبة لذاكرة البطاقة فبالتأكيد GDDR5 أفضل
زيادة التردد بتسرع الكارت الداخلي للمعالج

karimbo
17-06-2013, 06:47
شكرا جزيلا الاخ هيثم والاخ احمد على الردود .. بس كنت حابب اعرف يا اخ هيثم تقصد زيادة سرعة رامات الجهاز؟؟ هل سأحتاج اكثر من ال 8 جيجا اللي معايا؟؟ وبخصوص كسر سرعة الرامات فهل المقصود هنا رامات كارت الشاشة ام الجهاز؟؟
وهل فعلا كسر السرعة مهم وضروري في هذه الحالة؟؟ وما هي كيفية كسر سرعة الرامات؟؟؟
ارجو التوضيح

Ahmed Abdelwahab
17-06-2013, 10:39
لا حاجة لهذا الكسر فأداء الكرت الداخلي لن يتغير كثيرا

amr_elmasry
17-06-2013, 10:49
شكرا جزيلا الاخ هيثم والاخ احمد على الردود .. بس كنت حابب اعرف يا اخ هيثم تقصد زيادة سرعة رامات الجهاز؟؟ هل سأحتاج اكثر من ال 8 جيجا اللي معايا؟؟ وبخصوص كسر سرعة الرامات فهل المقصود هنا رامات كارت الشاشة ام الجهاز؟؟
وهل فعلا كسر السرعة مهم وضروري في هذه الحالة؟؟ وما هي كيفية كسر سرعة الرامات؟؟؟
ارجو التوضيح

الاخ هيثم يقصد رامات الجهاز فعلا
لكن 8 gb كافية جدااااااا ولا يوجد فائدة من كسر سرعتها لأنو حتى لو هيزود اداء الكرت المدمج هو كده كده ضعيف و مش هتستفيد من هذا الكسر

karimbo
17-06-2013, 12:24
شكرا جزيلا يا اخ احمد ويا اخ عمرو عالتوضيح
هو الكارت ده متواجد حاليا فين لأني مش لاقيه على ستور عرب هاردوير
ثانيا لو موجود مستعمل هيكون سعره كام تقريبا؟؟ وازاي اتأكد من حالته لو عملت موضوع هنا لشراؤه مستعمل؟

amr_elmasry
17-06-2013, 12:45
sapphire hd 6670 1 gb ddr5 ب 600 ج فى maximum hardware
و لو هتجيبه من محل تانى ممكن تلاقيه برضو فى الحدود دى

amr_elmasry
17-06-2013, 13:00
شكرا جزيلا يا اخ احمد ويا اخ عمرو عالتوضيح
هو الكارت ده متواجد حاليا فين لأني مش لاقيه على ستور عرب هاردوير
ثانيا لو موجود مستعمل هيكون سعره كام تقريبا؟؟ وازاي اتأكد من حالته لو عملت موضوع هنا لشراؤه مستعمل؟

لو وجدته مستعمل ممكن يعمل 450 او 500 ج على ما اعتقد و اهم حاجة تضغط على الكرت و تشوف درجات الحرارة و تتفخص الكرت نفسه و تقوم بتجربة كام لعبة علشان لو فى مشاكل ودى اهم حاجة

Haythamovic
18-06-2013, 19:40
ياريت يا جماعة تشوفوا المراجعة ديه علشان تفهموا قصدي https://hexus.net/tech/reviews/cpu/46073-amd-a10-5800k-trinity-needs-faster-ram/?page=3