المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : ارتفاع شديد في درجة حرارة كارت الشاشة GTX 560 TI

Pincake
14-06-2013, 13:16
أرجو المساعدة في حل مشكلة إرتفاع الحرارة بشكل رهيب في كارت الشاشة EVGA GTX 560TI لدرجة 96 مع سرعة 100% للمراوح مع العلم ان اقصى درجة الحرارة القصوى اعتقد 99
وجربت التالي

-تنظيف كارت الشاشة جيدا ووضع معجون حراري جديد
-التاكد من عمل المروحتين بالسرعة الكافية
-تغير ال Driver بأخر اقدم منه وتغير نظام التشغبل

مع العلم ان المشكلة تظهر اثناء بعض الالعاب فقط مثل Crysis 3 و Metro 2 و Remember Me

ارجو مساعدتكو :)

RadeonXI
15-06-2013, 12:33
هو الحرارة عالية فعلا :ah5: , بس انا هقلك على حاجة , بالنسبة ل metro last light < معاها benchmark tool ,. على كل الاعدادات على الاخر , الدقة لا تتعدى 1080p , و اعمل 12 loop بعد
فك الغطاء البلاستيك للمشتت , و افتح باب الكيس الجانبى , قد تكون مشكلة فولت , و قد تكون مشكلة وضع المعجون ( برجاء ذكر نوعه ) , الكثير من المعجون يرفع الحرارة و يعمل كعازل اكثر من موصل , يكفى وضع نقطة بحجم حبة الحمص فى المنتصف او خط رفيع و الضغط بالمشتت و احذر فك المشتت عدة مرات بعد وضع المعجون لمنع تكون فقاقيع هواء
ثانيا , تأكد من التركيب المحكم للمشتت , و اعمل اعدادات افتراضية للوحة الام و تعريف الكرت ووافنا بالنتيجة :ah1:

sniperslr
15-06-2013, 15:20
هو الحرارة عالية فعلا :ah5: , بس انا هقلك على حاجة , بالنسبة ل metro last light < معاها benchmark tool ,. على كل الاعدادات على الاخر , الدقة لا تتعدى 1080p , و اعمل 12 loop بعد
فك الغطاء البلاستيك للمشتت , و افتح باب الكيس الجانبى , قد تكون مشكلة فولت , و قد تكون مشكلة وضع المعجون ( برجاء ذكر نوعه ) , الكثير من المعجون يرفع الحرارة و يعمل كعازل اكثر من موصل , يكفى وضع نقطة بحجم حبة الحمص فى المنتصف او خط رفيع و الضغط بالمشتت و احذر فك المشتت عدة مرات بعد وضع المعجون لمنع تكون فقاقيع هواء
ثانيا , تأكد من التركيب المحكم للمشتت , و اعمل اعدادات افتراضية للوحة الام و تعريف الكرت ووافنا بالنتيجة :ah1:

اعمل نفس الكلام , ولو منفعش وديه الضمان لو كان في

Pincake
15-06-2013, 15:48
شكرا على الردود
بالنسبة لنوع المعجون فهو نوع عادي معفن :D
وهاجرب كل الي انتو قولتولي عليه وهاقولكو على النتيجة إن شاء الله

RadeonXI
15-06-2013, 22:48
احذر من استخدام البتاع ده تانى , البتاع ده اصلا حرام ! :D

انا توقعت كدة برضه , انت لازم تجيب معجون كويس ,
فيه cooler master ic 1 value ب 35 جنيه السرنجة , الأفضل منه arctic MX4 ب 80 جنيه السرنجة

Ahmad Rady
16-06-2013, 03:39
اضافة صغيرة احذر من استخدام التعريف 320.18

راجع الموضوع ده https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=350370

wessam-pro
16-06-2013, 09:59
ايوة صحيح فعلا التعريف الجديد غالبا هو السبب

RadeonXI
16-06-2013, 12:28
بس الأخ قال فى موضوعه انه نزل تعريف قديم مش اخر واحد , فأعتقد المشكلة فى الاعدادات و المعجون

wessam-pro
16-06-2013, 12:51
انا كان عندى مشكلة مماثلة بس فى المعالج لدرجة انى فكرت ان المعالج او اللوحة حصل بيهم عطل بيسبب الحرارة دى
بس فى الاخر العيب انى كنت حاطط معجون كتير
معجون كتير كأنك مش حاطط معجون خالص واسوأ

RadeonXI
16-06-2013, 14:30
بالظبت كدة , وخصوصا لما يكون معجون سنان :D

ahmed601
17-06-2013, 02:33
بالظبت كدة , وخصوصا لما يكون معجون سنان :D

انت عملتلة حشو الاول :D ما علينا طريقة توزيع المعجون اهية
https://www.youtube.com/watch?v=EyXLu1Ms-q4

RadeonXI
17-06-2013, 02:38
و الله انا مش بيعصبنى غير المعجون ابو جنيه ده , يعنى كل حاجة غليت ما عدا هوة سبحان الله , لسه بجنيه متغيرش , هوة على فكرة نشا و مية :D

ahmed601
17-06-2013, 04:17
و الله انا مش بيعصبنى غير المعجون ابو جنيه ده , يعنى كل حاجة غليت ما عدا هوة سبحان الله , لسه بجنيه متغيرش , هوة على فكرة نشا و مية :D
المعجون الابيض ينفع فى الزمن الاسود :D

wessam-pro
17-06-2013, 08:33
اعم رادون على حسب المكان الى انت فيه
مش معقول ناس هتسافر القاهره مثلا عشان تجيب معجون حلو
فى مناطق كاملة لو دورت بمنكاش مش هتلاقى غير ابو الاتنين بربع ده :D
وللاسف انا فى منطقة زى دى

Pincake
17-06-2013, 20:20
شكرا جداااااا على المساعدة
المشكلة هى ان اجيب معجون تضيف
لازم اجيبو شحن من القاهرة
انا جبت معجون نص كم تاني بس مش بجنيه ده كمان بربع جنيه :D
ظبط معايا شوية على ما اجيب التاني

azzelden
18-06-2013, 13:53
اخى حاول ان تاتى بمعجون تبريد جيد فى اسرع وقت لتظل فى امان

kingtifass
18-06-2013, 18:39

ممكن تجيب معجون احترافى من متجر عرب هردوير مع دفع تكلفة شحن وهوا مبلغ بسيط
وومعجون ابوربع جنيه ده ولا اكنوا موجود

:):):)

neztiti
19-06-2013, 17:30

هههههههههه احتمال

Ahmed Abdelwahab
19-06-2013, 18:35
سبحان الله يعني احنا بنبوظ الطبخة علشان شوية ملح؟....
أخي العزيز اياك وان تتهاون بموضوع التبريد لأنه مهم جدا وقد تؤدي الحرارة لتلف البطاقة ان استمرت بهذا الشكل....
مش مشكلة اذا دفعتلك 100 جنيه معجون+شحن بس هيكون أفضل من ان البطاقة تتحرق ودي تمنها أكتر من 1000 جنيه
تقبل مروري:)

neztiti
20-06-2013, 16:54
اخي pincake هل حللت المشكلة ؟؟ ارجو الافادة لتعم الفائدة لانني املك مفس الكرت واعاني من نفس درجة الحرارة في بعض الالعاب بعد تعديل الاعدادات الى اعلى درجة high

تحياتي

azzelden
20-06-2013, 21:15
اخي pincake هل حللت المشكلة ؟؟ ارجو الافادة لتعم الفائدة لانني املك مفس الكرت واعاني من نفس درجة الحرارة في بعض الالعاب بعد تعديل الاعدادات الى اعلى درجة high

تحياتي

فى حال ارتفاع الحرارة الى هذا الحد يفضل تغير المعجون
واذا لاتوجد لديك الخبرة الكافية لعمل ذالك يمكنك اخذ الكارت الى الضمان لتغير المعجون هناك

neztiti
21-06-2013, 10:44
سيتم تغيير المعجون في اقرب وقت وشكرا لكم اخواني

neztiti
21-06-2013, 14:48
اخواني هل الرزليوشن يلعب دور في حرارة الكرت ؟؟ او اللعبة نفسها مثلا ؟؟

neztiti
21-06-2013, 16:30
اخواني انا اكتشفت ما سبب ارتفاع حرارة كرت الشاشة عندي والسبب هو وجود كرت PCI من تحت كرت الشاشة مما كان يعطل عملية التهوية لمروحة كرت الشاشة وهذا ما نزّل عندي الحرارة من 93 -94 الى 75 درجة فيا ريت الاخ صاحب المشاركة يفك اي كرت عنده بيعمل تعطيل لعملية تهوية مروحة كرت الشاشة - على فكرة انا غيرت المعجون تاع الكرت الى معجون عادي تجاري وليست احترافي لحين الحصول على معجون احترافي

تحياتي