المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : Haswell-E بثمانية أنوية ودعم رام DDR4

الصفحات : [1] 2

Ahmad Rady
15-06-2013, 14:39
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته،

خبر مفرح لمحبي تعدد الأنوية :)

من المتحتمل طرح منصة Haswell-E بنسخ ذات 8 انوية وسوف تدعم ذاكرة DRR4

https://i1-news.softpedia-static.com/images/news2/Intel-Core-i7-8-Core-Haswell-E-CPU-Platform-Has-DDR4-Will-Debut-in-2014-3.jpg?1371283299

https://i1-news.softpedia-static.com/images/news2/Intel-Core-i7-8-Core-Haswell-E-CPU-Platform-Has-DDR4-Will-Debut-in-2014-4.jpg?1371283299

https://i1-news.softpedia-static.com/images/news2/Intel-Core-i7-8-Core-Haswell-E-CPU-Platform-Has-DDR4-Will-Debut-in-2014-2.jpg?1371283299

المصدر (https://news.softpedia.com/news/Intel-Core-i7-8-Core-Haswell-E-CPU-Platform-Has-DDR4-Will-Debut-in-2014-361183.shtml)

Ťắќľắḿḿ
15-06-2013, 14:51
السلام عليكم
خبر مفرح و الله اخي احمد
لأن عدد غير قليل من الالعاب الحديثة و البرامج تستفيد بتعدد الانوية

mohamedalaa6
15-06-2013, 14:53
أيوة كداااا:D بعد مع six core نزل حسيت أن amd خلاص ماتت بالنسبة لأنتل :rolleyes:

عقبال بقى مايبقى أسمه intel core i9 :D:D:D:D

Radeon
15-06-2013, 14:56
اذا كان سعر Core i7 3960X السداسي النواة فوق الف دولار فلكم ان تتخيلو سعر Haswell E مع سوكيت جديد و ذواكر DDR4 :D

ahmadhlal
15-06-2013, 15:02
مشكور اخي
هل تعلم ما ستكون الاسعار

TERGAAAA
15-06-2013, 15:03
خبر ممتاز اخى الكريم بس اتوقع هيكون سعر نار نار نار :D

sniperslr
15-06-2013, 15:06
شكرا عالخبر
منصة Haswell-E بنسخ ذات 8 انوية وسوف تدعم ذاكرة DRR4

دي موجه لأصحاب السيرفرات و المونتاج , أما بالنسبة للمستخدم العادي فلا حاجة لها :)

Super Computer
15-06-2013, 15:09
نتمنى ان يكون هناك فائدة حقيقة من تعدد الانوية ورامات DDR4 بالنسبة للبرامج والالعاب .
وان يطلق العنان ايضا لمعالجات البرودويل ل 6 انوية بالسعر المتواضع ، او معالجات منصات 1150 والمنصات المشابهة.
وهنا سننتقل الى ثورة جديدة بالتكنولوجيا.

unexpected
15-06-2013, 16:50
وعليكم السلام
اخي احمد شكرا لك على الخبر وبارك الله فيك
طيب بعيدا عن السعر شركة AMD الى الان يادوب تنافس معالجات انت الرباعية طيب ايه الي حيحصل مع المعالجات التي تحمل 8 انوية :eek:
كنت دائما افكر ماذا لو اصدرت شركة انتل معالج يحمل 8 انوية من سنة مثلا من معمارية الايفي :D
كان ممكن تكون ضربت شركة AMD الضربة القاضية

ahmed601
15-06-2013, 17:33
شى معروف سيكون 8 كور و ايضا يتفوق الهزويل اكستريم على الايفى و الهزول العادى بمراحل :)

ahmed601
15-06-2013, 17:35
وعليكم السلام
اخي احمد شكرا لك على الخبر وبارك الله فيك
طيب بعيدا عن السعر شركة AMD الى الان يادوب تنافس معالجات انت الرباعية طيب ايه الي حيحصل مع المعالجات التي تحمل 8 انوية :eek:
كنت دائما افكر ماذا لو اصدرت شركة انتل معالج يحمل 8 انوية من سنة مثلا من معمارية الايفي :D
كان ممكن تكون ضربت شركة AMD الضربة القاضية

عادى هى مش AMD بتنافس معالجات انتل الرباعية ؟؟؟؟؟؟ يعنى قول 4 *2 يبقى 8 كور AMD :D بسيطة هيبقى 8*2 يبقى 16 كور AMD :D

ahmed601
15-06-2013, 17:42
نتمنى ان يكون هناك فائدة حقيقة من تعدد الانوية ورامات DDR4 بالنسبة للبرامج والالعاب .
وان يطلق العنان ايضا لمعالجات البرودويل ل 6 انوية بالسعر المتواضع ، او معالجات منصات 1150 والمنصات المشابهة.
معالجات منصات 1150 او 1155 للنسخ العادية و ليس الاكستريم الاكستريم لوحة تانية اقوى من دى و كذلك معالج اقوى بكثير معالج ايفى اكستريم او هزويل اكستريم افضل بكتيرررررر من النسخ العادية و لكن الية يدفع بقى :rolleyes:

ahmed601
15-06-2013, 17:44
مشكور اخي
هل تعلم ما ستكون الاسعار

و الله لو شركة انتل نزلم معالجات الاكستريم بسعر يتقارب مع الهزويل و الايفى و فى نفس الوقت سعر مقبول سعتها شركة AMD هتبطل تصنع معالجات و هتخليها فى كروت الشاشة و تنفرد انتل بسوق المعالجات فى العالم :D

M o h a m a d
15-06-2013, 18:56
شكرا أخي أحمد على الخبر

unexpected
15-06-2013, 19:02
معالجات منصات 1150 او 1155 للنسخ العادية و ليس الاكستريم الاكستريم لوحة تانية اقوى من دى و كذلك معالج اقوى بكثير معالج ايفى اكستريم او هزويل اكستريم افضل بكتيرررررر من النسخ العادية و لكن الية يدفع بقى :rolleyes:
هو الاخ Super قال

قال لو جائت معالجات تحمل 6 انوية مع معمارية البرودويل
لكنة لم ايذكر انها قادمة
على اي حال المستخدم العادي بستعمل العاب مش محتاج معالجات اكستريم ويكفية معالج I7/I5

الزعيم
15-06-2013, 19:20
في الانتظار
ربما أقوم بتأجيل تحديث الجهاز الى السنة المقبلة
أعتقد ان هذه القوة ستكون مناسبة لي 100% :D

ahmed601
15-06-2013, 21:24
هو الاخ Super قال

قال لو جائت معالجات تحمل 6 انوية مع معمارية البرودويل
لكنة لم ايذكر انها قادمة
على اي حال المستخدم العادي بستعمل العاب مش محتاج معالجات اكستريم ويكفية معالج I7/I5
بالنسبة للاكستريم تصنيف موقع انتل انها معالجات مخصصة للالعاب بشكل اساسى لانها تدعم كسر السرعة بنسبة كبيرة و كاشات عالية عكس نسخ المعالج العادية و بالنسبة لمنصة 1155 او منصة 1150 اعتقد لا يوجد اى نسخة للاكستريم عليهم لازم المذربورد تكون x-series ذى x79 مثلا و بالنسبة لمنصة 1150 لو ركبة عليها معالج البرودويل ممكن يشتغل بس مش بكل طاقته لانه علشان يشتغل بكل طاقتة لازم اللوحة تكون z97 و الرمات DDR-4 و ليس DDR-3 لان DDR-4 هيبقى تردد اعلى و بالتالى كفائة افضل لمعالج البرودويل مع رامات DDR-4 و بالنسبة لمعالج البرودويل لو نزل 6 انوية مش عارف ممكن بس ممكن يعمل مشاكل مع اللوحات z87 ميشتغلش عليها كويس ؟ و لو حتى نزل البرودويل بى 6 انوية هيبقى سعرة مش اقل من 4500 جنية مصرى ذى المعالج i7 3930k و معتقدش انه هيشتغل سعتها على z87 خالص لكن لو نزل نسخ 4 انوية و نسخ 6 انوية ممكن الاربع انوية تشتغل عادى مع z87 و لكن ليس بكفائة فى التعامل مع الرمات علشان هتبقى الرمات DDR-3 و ليس DDR-4

unexpected
15-06-2013, 21:48
بالنسبة للاكستريم تصنيف موقع انتل انها معالجات مخصصة للالعاب بشكل اساسى لانها تدعم كسر السرعة بنسبة كبيرة و كاشات عالية عكس نسخ المعالج العادية و بالنسبة لمنصة 1155 او منصة 1150 اعتقد لا يوجد اى نسخة للاكستريم عليهم لازم المذربورد تكون x-series ذى x79 مثلا و بالنسبة لمنصة 1150 لو ركبة عليها معالج البرودويل ممكن يشتغل بس مش بكل طاقته لانه علشان يشتغل بكل طاقتة لازم اللوحة تكون z97 و الرمات DDR-4 و ليس DDR-3 لان DDR-4 هيبقى تردد اعلى و بالتالى كفائة افضل لمعالج البرودويل مع رامات DDR-4 و بالنسبة لمعالج البرودويل لو نزل 6 انوية مش عارف ممكن بس ممكن يعمل مشاكل مع اللوحات z87 ميشتغلش عليها كويس ؟ و لو حتى نزل البرودويل بى 6 انوية هيبقى سعرة مش اقل من 4500 جنية مصرى ذى المعالج i7 3930k و معتقدش انه هيشتغل سعتها على z87 خالص لكن لو نزل نسخ 4 انوية و نسخ 6 انوية ممكن الاربع انوية تشتغل عادى مع z87 و لكن ليس بكفائة فى التعامل مع الرمات علشان هتبقى الرمات DDR-3 و ليس DDR-4
في الوقت الحالي لا ارى انة اكثر من معالج I5 مثل 3570K يحتاجة مستخدم الالعاب الحالي ولا ارى حتى الفرق يستحق فرق السعر (كلامي من الاول على الالعاب) طبعا لن اقول لك I7 3770K
والمراجعات تتكلم

Super Computer
15-06-2013, 22:09

وقعت في خطأ اخي الكريم، رامات DDR4 متوقعة مع Haswell-E ، اما معالجات برودويل فهي موجودة على نفس المنصة للهاسويل 1150، ومعالجات haswell-e متوقعة في خريف السنة القادمة ، فاحتمال اصدرار معالجات برودويل ب 6 انوية ليست ببعيدة، فهي بدقة صناعة 14 نانومتر، ( اي اقل 60% من الهاسيول وهذا رقم ضخم !!) ، وهنا ترتفع احتمالية صنع معالجات باكثر من 4 انوية في السنة القادمة والتي تأتي على منصة 1150 المتوقعة و TDP منخفض نسبيا.

ثانيا حتى تزداد التوافقية مع المعالجات الجديدة، تقوم شركات لوحات الام باصدار تحديثات للبيوس ، وخلال ثواني يتم التعرف على الضيف الجديد على اللوحة الام دون اي مشكلة.

ثالثا : الفروق بين DDR4 , DDR3 يتوقع ان يكون ضعيفا وربما شبه معدوم، لانه الى الان لن نلاحظ اي فروق بين ذواكر 1866 والاعلى منها ترددا.

رابعا: غالبا حتى الفروق بين الاكستريم والمنصات الاخرى لا يستحق هذه الفرقية الكبيرة بالسعر.

ما كتبته عن البرودويل توقعات شخصية، ربما خاطئة وربما صحيحة، لانني لم اجد اي معلومات واضحة عنها، لكن الاكستريم ومنصات X-xx لا تستحق هذه الفروق، حتى ببعض الاختبارات فمنصات 11xx تتفوق عليها في الالعاب احيانا وبشكل بسيط.

بالنسبة لي شخصيا لا اعرف لماذا لم احب يوما منصات X-xx ، بالرغم امتلك القدرة المالية ولله الحمد على شرائها، لكن لا احبها.

ahmed601
15-06-2013, 22:11
في الوقت الحالي لا ارى انة اكثر من معالج I5 مثل 3570K يحتاجة مستخدم الالعاب الحالي ولا ارى حتى الفرق يستحق فرق السعر (كلامي من الاول على الالعاب) طبعا لن اقول لك I7 3770K
والمراجعات تتكلم

طيب لو انت جبة معالج عادى i5 او i7 سليم و شركة انتل بتقول معالج i7 اكستريم افضل للالعاب علشان طبعا كسر السرعة لو جبة معالج i7 اكستريم سليم و قمة بكسر سرعتة بسهولة الى 5 جيجا هرتز او حتى 5.5 جيجا هرتز لان معالجات الاكستريم اقوى فى الكسر هل برضة هيصبح المعالج العادى i7/i5 نفس اداء الاكستريم فى اللاعاب ؟؟؟؟؟

unexpected
15-06-2013, 22:15
طيب لو انت جبة معالج عادى i5 او i7 سليم و شركة انتل بتقول معالج i7 اكستريم افضل للالعاب علشان طبعا كسر السرعة لو جبة معالج i7 اكستريم سليم و قمة بكسر سرعتة بسهولة الى 5 جيجا هرتز او حتى 5.5 جيجا هرتز لان معالجات الاكستريم اقوى فى الكسر هل برضة هيصبح المعالج العادى i7/i5 نفس اداء الاكستريم فى اللاعاب ؟؟؟؟؟
اخي احمد جميعنا يعلم حتى مع المعالجات الحاليا مثل I7 3770 على التردد الافتراضي كافية وحتى بعد الكسر لا تقدم ذلك الاداء الملحوظ اساسا
لذلك لا تتوقع الكثير من الفرق في الكسر مع الالعاب
واهم شيئ لا احب الافتراضيات او الاوهام اريد كلام موثوق مع دليل لكي اقتنع وانما مجرد كلام احنا كدة راح نتجادل حتى الصبح ولن تقتنع :D

unexpected
15-06-2013, 22:21
ملاحظة: اخ احمد دائما تجادل في الكلام وللاسف 95% من كلامك خطأ ولهذا السبب اطلب منك عندما تريد التكلم بمثل هذة المواضيع احضر لنا روابط تأكد صحة كلامك
وغير كدة راح اقوم بمسح اي رد لك ينطبق على مجرد افتراض لانة عندك الكثير من الاعضاء تدخل المنتدى وممكن تشوف كلامك وتأخدة بمحمل الجد
وشكرا

ahmed601
15-06-2013, 22:22
وقعت في خطأ اخي الكريم، رامات DDR4 متوقعة مع Haswell-E ، اما معالجات برودويل فهي موجودة على نفس المنصة للهاسويل 1150، ومعالجات haswell-e متوقعة في خريف السنة القادمة ، فاحتمال اصدرار معالجات برودويل ب 6 انوية ليست ببعيدة، فهي بدقة صناعة 14 نانومتر، ( اي اقل 60% من الهاسيول وهذا رقم ضخم !!) ، وهنا ترتفع احتمالية صنع معالجات باكثر من 4 انوية في السنة القادمة والتي تأتي على منصة 1150 المتوقعة و TDP منخفض نسبيا.

ثانيا حتى تزداد التوافقية مع المعالجات الجديدة، تقوم شركات لوحات الام باصدار تحديثات للبيوس ، وخلال ثواني يتم التعرف على الضيف الجديد على اللوحة الام دون اي مشكلة.

ثالثا : الفروق بين DDR4 , DDR3 يتوقع ان يكون ضعيفا وربما شبه معدوم، لانه الى الان لن نلاحظ اي فروق بين ذواكر 1866 والاعلى منها ترددا.

رابعا: غالبا حتى الفروق بين الاكستريم والمنصات الاخرى لا يستحق هذه الفرقية الكبيرة بالسعر.

ما كتبته عن البرودويل توقعات شخصية، ربما خاطئة وربما صحيحة، لانني لم اجد اي معلومات واضحة عنها، لكن الاكستريم ومنصات X-xx لا تستحق هذه الفروق، حتى ببعض الاختبارات فمنصات 11xx تتفوق عليها في الالعاب احيانا وبشكل بسيط.

بالنسبة لي شخصيا لا اعرف لماذا لم احب يوما منصات X-xx ، بالرغم امتلك القدرة المالية ولله الحمد على شرائها، لكن لا احبها.

بس انا حاسس انك متعصب لمنصة 1150 و الهزويل :) بشكل عام هو مش ممكن ينزلم البرودويل يشتغل على 1150 و منصة اخرى 1150 نفس السوكيت بس z97 ؟؟؟؟؟ و المعالج يدعم DDR-3 و DDR-4 على حسب المذربورد z87/z97 ???? ممكن ام لا ؟؟؟ و بالنسبة للمعالج البرودويل لو 6 كور انت متاكد انه يشتغل على z87 بدون مشاكل ؟؟؟؟؟ انا مبقلش ان بوردة z87 لا تدعم البرودويل انا بقول ربما ينزل منه اصدارات كتير فى منها 4 كور و فى منها 6 كور و ال 6 كور او الفئة العليا لا تعمل على z87 ممكن ام لا ؟؟؟؟ و بالنسبة لتحديث البيوس هو بيتحدث ايوة و لكن بيبقى نفس الهردوير هو هو لا تغير انا لو مكانك اشترى مذربورد z97 افضل الف مرة من z87 علشان يبقى توافق كامل و ابعد عن تحديث البيوس خالص ! و بعدين ممكن و خد بالك من الكلام ده ممكن ينزل موديلات كتير من البرودويل الفئة العليا منها تكون حصريا على منصة z97 و الفئة الاقل او المتوسطة و الضعيفة منها تشتغل عادى على z87 نفس الكلام كان مع منصة 775 و شريحة p965 عندى مكنتش بقدر اشغل اعلى معالج من سوكية 775 كا البعض فقط :) و مال هما هيخلوك تشترى مذربورد جديدة اذاى طالما بقى منصة z87 تاخد كل معالجات البرودويل بدون مشاكل :)

ahmed601
15-06-2013, 22:25
ملاحظة: اخ احمد دائما تجادل في الكلام وللاسف 95% من كلامك خطأ ولهذا السبب اطلب منك عندما تريد التكلم بمثل هذة المواضيع احضر لنا روابط تأكد صحة كلامك
وغير كدة راح اقوم بمسح اي رد لك ينطبق على مجرد افتراض لانة عندك الكثير من الاعضاء تدخل المنتدى وممكن تشوف كلامك وتأخدة بمحمل الجد
وشكرا
فين التناقض :D انا قلت معالجات الاكستريم افضل فى كسر السرعة من المعالجات العادية و قلت لو جبة معالج اكستريم و كسرة سرعتة بشكل كبير هتحس بفرق فى اللاعاب ام لا ؟؟؟؟ :D

ahmed601
15-06-2013, 22:26
وشكرا

و بعدين ادينا بندردش اعتبره شات :ah49::D

ahmed601
15-06-2013, 22:34
وشكرا
طيب لية شركة انتل بتكتب كده ؟؟؟ :ah19: انتل بتسطعبط المستهلك علشان تستبذ فلوسة :ah51: https://oi43.tinypic.com/mt1hl4.jpg https://www.intel.com/content/www/us/en/processors/core/core-i7ee-processor.html

ahmed601
15-06-2013, 22:36
اخي احمد جميعنا يعلم حتى مع المعالجات الحاليا مثل I7 3770 على التردد الافتراضي كافية وحتى بعد الكسر لا تقدم ذلك الاداء الملحوظ اساسا
لذلك لا تتوقع الكثير من الفرق في الكسر مع الالعاب
واهم شيئ لا احب الافتراضيات او الاوهام اريد كلام موثوق مع دليل لكي اقتنع وانما مجرد كلام احنا كدة راح نتجادل حتى الصبح ولن تقتنع :D

انا عندى احساس انك من كارهى معالجات الاكستريم :D و كارهى كسر السرعة بالرغم انك لديك المعالج i7 4770k :D

azzelden
15-06-2013, 22:37
بص يا احمد ها اشرحلك بطريقة سهلة
اذا عندك زجاجة مياه تحتاج فقط لتر من الماء من اجل ان تعبئها
هل تستفاد اذا وضعتها تحت سنبور المياه لتضع فيها 2 لتر مياه
ستخرج المياه خارج الزجاجة ولن تستفاد بها وتضيع هدرا فى الفراغ
هكذا المعالج الاكستريم والجيمز لن تستفيد الجيمز من اداء المعالجات الاكستريم
سيعتبر اهدار لقوة المعالج وعدم الاستفاده منها
وفى حال نزول العاب تحتاج فعليا لمعالج 6 انوية او 8 انوية وهذا لن يكون بطبيعةالحال فى الوقت الحالى
وليس قبل سنوات على الاقل 3 سنوات من الان وربما اكثر لحين ووصل سعر هذه المعالجات
لفئة المستخدم صاحب الميزانية المتوسطة الهى تقريبا ال 1000 دولار للتجميعة الكاملة او اغلى شئ بسيط
وفى حال نزل هذه الفئة من الجيمز وهذه الفئة من المعالجات بطبيعة الحال ستكون اقوى من الفئة الحالية
ومعنى هذا ان الفئة الاكستريم الحالية لن تعطى اداء مع مثل هذه الجيمز حال نزولها
اذا شراء الاكستريم الان لاداعى له لمن يستخدم الجهاز للجيمز والتصفح فقط
اما من يستخدم الجهاز فى التصميم وما شابه وقادر على شرائها ينصح بشرائها طبعا

azzelden
15-06-2013, 22:45
و بعدين ادينا بندردش اعتبره شات :ah49::D
المشكلة ليست بالدردشة المشكلة تكمن انك تتحدث وكأنك لديك معلومات مؤكده بشان هذا
وهذا خطا
هناك فرق بين انك تستفسر عن معلومة او الحوار بشان امر ما او ان تعطى معلومة
وطريقة كلامك تقول انك تعطى معلومة وهى طبعا خطأ:rolleyes:
وهناك بعض الاعضاء ليس لديها معلومات كافية وتدخل المنتدى لتتعلم وتستفيد اذا وجدت امامها ماتقوله انت
سيتكون لديها فهم خطأ بطبيعة الحال وهذه المشكلة

unexpected
15-06-2013, 22:46
انا عندى احساس انك من كارهى معالجات الاكستريم :D و كارهى كسر السرعة بالرغم انك لديك المعالج i7 4770k :D
اخ احمد صدقني ممكن اشتري اي معالج من شركة انتل يخطر في بالك ولا اكرة شيئ والحمد لله الفلوس متوفرة
لكن السؤال هنا انا كمستخدم العاب هل فعلا احتاج لمعالج من فئة الاكستريم في وقتنا هذا؟؟؟
طيب عندك معالجات تحمل 6 انوية من انتل صدرت من كم سنة وليست جديدة عندك اكبر مثال المعالج I7 970 بسوكت 1366 اي هو الان هل ترى مستخدمين الالعاب يستعملون مثل هذا المعالج؟؟؟
للتوضيح انا معالجي Q9450 ولم اشتري حتى الان معالج I7 4770K انت جايب الكلام دة منين؟؟؟
وعلى فكرة انا من محبين كسر السرعة :D