المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : توصيل أكثر من شاشتين على GTX 560 Ti.. هل هذا ممكن؟

Abreimann
17-06-2013, 09:55
مواصفات جهازى بالتفصيل موجودة فى التوقيع، والأساس هو Intel Core i5 2500K ولوحة أساسية Asus P8Z77-V وبطاقة رسوميات GeForce GTX 560 Ti
ليس الموضوع ملحا أو ضروريا ولكنى أود أن أعرف لمجرد المعرفة، علمت أن بطاقتى غير قادرة على توصيل أكثر من شاشتين عليها.. ولكن: هل يمكن بطريقة أو بأخرى، توصيل شاشة ثالثة عن طريق الاستفادة من معالج الرسوميات المدمج بداخل المعالج وهو Intel HD 3000؟
سواء بشكل طبيعى أو باستخدام برنامج معين؟
مع العلم أننى لو فعلت ذلك فلن يكون للألعاب (فشاشتى السامسونج تكفينى وزيادة :D) ولكن سيكون فى الأغلب لو بدأت فى تعلم أى من البرامج الرسومية التى أنوى تعلمها وقد أستفيد من تعدد الشاشات.. ربما.
وشكرا :)

amr_elmasry
17-06-2013, 10:55
اخى العزيز انت ممكن تدمج بين الكرت الداخلى والخارجى لكن هذا يحدث فى بعض البورد و انا لا اعرف ذا كانت البوردة بتاعتك تدعم هذه الخاصية ام لا
لكن على ما اظن انك لا تستطيع تركيب شاشة على الكرت المدمج و فى نفس الوقت مركب شاشتين على الكرت الخارجى
طب ما تجرب تشغل شاشتين بالمدخل الاعتيادى و تشغل الشاشة الثالثة بوصلة hdmi

Abreimann
17-06-2013, 11:57
اخى العزيز انت ممكن تدمج بين الكرت الداخلى والخارجى لكن هذا يحدث فى بعض البورد و انا لا اعرف ذا كانت البوردة بتاعتك تدعم هذه الخاصية ام لا
لكن على ما اظن انك لا تستطيع تركيب شاشة على الكرت المدمج و فى نفس الوقت مركب شاشتين على الكرت الخارجى
طب ما تجرب تشغل شاشتين بالمدخل الاعتيادى و تشغل الشاشة الثالثة بوصلة hdmi

البوردة بتاعتى بتدعم خاصية الدمج بين الكارتين ببرنامج LucidLogix أو مش فاكر اسمه بالضبط، وهو جاى مع اسطوانة البوردة.. بس البرنامج ده فى حدود علمى ما بيعملش غير انه بيشغل الكارتين مع بعض عشان تزود الأداء وشوية حاجات تانية مش من ضمنها زيادة عدد الشاشات.. وبصيت فى النت لقيت الكارت ما بيشيلش اكتر من شاشتين

amr_elmasry
17-06-2013, 12:48
طب بص انت عندك خلاص الثلاث شاشات ؟؟؟
لو عندك جرب و انت مش هتخسر حاجة بس ما اظن ان تعدد الشاشات هبينفع مع الكرت الداخلى

Abreimann
18-06-2013, 15:06
طب بص انت عندك خلاص الثلاث شاشات ؟؟؟
لو عندك جرب و انت مش هتخسر حاجة بس ما اظن ان تعدد الشاشات هبينفع مع الكرت الداخلى

فى الواقع عندى بالفعل شاشتين قديمتين ولكن لم أجرب بسبب عدم وجود بعض الوصلات :D سأجرب بالفعل، ولو فشلت التجربة - وأتوقع هذا - سأطرح السؤال من جديد.. وشكرا :)

unexpected
18-06-2013, 16:10
تريد توصيل عدة شاشات مع بطاقة رسومية بحجم ذاكرة 1GB :eek:
لنفترض انك تستطيع انصحك ان تنسى الامر

Ahmed Abdelwahab
18-06-2013, 16:51
الموضوع شبه مستحيل أصلا مع بطاقتك فالذاكرة بالكاد تكفي شاشة واحدة وبرامج التصميم تحتاج قوة رسومية جبارة
عموما قد تتمكن من تركيب شاشاتين فقط لك ليس أكثر فعلي حد علمي لا توجد طريقة لتوصيل شاشة علي البطاقة الداخلية مع أخري علي البطاقة الخارجية لتعملان كشاشة واحدة

Abreimann
18-06-2013, 23:19
يا جماعة صلوا على النبى انا كنت باسأل لمجرد العلم بالشىء :D :D :D
على أى حال انا تصورت انه ممكن يكون عندنا سوفتوير ما قادر على تفعيل البطاقة المدمجة بجانب البطاقة الأصلية
على أى حال شكرا :) ولكن كسؤال أخير فى الموضوع: أعلم أن بطاقات AMD من الفئة العليا تقبل توصيل أكثر من شاشاتين، فهل ستفى 7870 (التى أنوى شراءها فى المستقبل القريب إن شاء الله) بهذا الغرض؟
مع العلم أصلا أن قضية الثلاث شاشات فى الأساس أطرحها فقط لمجرد الافتراض، فليس مؤكدا تماما أننى سأستخدم ثلاث شاشات..

shery5
18-06-2013, 23:41
يا جماعة صلوا على النبى انا كنت باسأل لمجرد العلم بالشىء :D :D :D
على أى حال انا تصورت انه ممكن يكون عندنا سوفتوير ما قادر على تفعيل البطاقة المدمجة بجانب البطاقة الأصلية
على أى حال شكرا :) ولكن كسؤال أخير فى الموضوع: أعلم أن بطاقات AMD من الفئة العليا تقبل توصيل أكثر من شاشاتين، فهل ستفى 7870 (التى أنوى شراءها فى المستقبل القريب إن شاء الله) بهذا الغرض؟
مع العلم أصلا أن قضية الثلاث شاشات فى الأساس أطرحها فقط لمجرد الافتراض، فليس مؤكدا تماما أننى سأستخدم ثلاث شاشات..

اذا كنت ستعمل على اكثر من شاشة فافضل خيار لك هو HD 7950 3gb و بالاخص نسخة Sapphire Flex لانها مخصصة لهذا الغرض