المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مشكلة عند اطفاء الجهاز الكمبيوتر ارجو المساعده

Bode
17-06-2013, 17:14
لو سمحت انا عندى مشكله بالجهاز عند اطفاء الجهاز يقوم الويندوز بالاطفاء تماما والشاشه تقوم بالاطفاء والهارد لكن البروسيسور و مروحة البرسيسور الجهاز يفضل شغال واللمبة بتاعت الجهاز تفضل شغاله ولمبة الكيبور تفضل تنور وطفى :(:confused:
علما بأن الجهاز كان يقوم بالاطفاء بدون مشاكل من قبل وهذا المشكله حدث بعد تنظيف الجهاز وفك وتركيب الرمات والبروسيسور بالجهاز لكن انا قمت بتركيب الرمات والبروسيسور بشكل صحيح لكن لا زالت المشكله موجوده و ارجو المساعد فى حلها
جهازى نظام ويندوز 7 x64 (علما بأنى قمت بتسطيب نسخه جديده لكن نفس المشكله)
والبورده Gigabyte G41MT_ES2l v1.0
وبروسيسور core 2 duo 2.8
رمات kingstone 6GB

ملحوظه الجهاز يعمل بدون اى مشاكل لكن عند الاطفاء لا يقوم بالاطفاء الكلى للجهاز و لازم اقوم بالاطفاء عن طريق الضغط المستمر على زرار التشغيل للجهاز ارجو المساعده فى حل هذه المشكله:confused:

MohammedsF
17-06-2013, 19:30
قم باستعادة الاعدادات الافتراضية للبيوس و اخبرني بالنتيجة Load Optimized Settings أو Load Optimized Defaults

Bode
17-06-2013, 22:01
قم باستعادة الاعدادات الافتراضية للبيوس و اخبرني بالنتيجة Load Optimized Settings أو Load Optimized Defaults

قد قمت بهذه الخطوه load optimized defaults لكن نفس المشكله لسه موجوده :confused:

MohammedsF
17-06-2013, 22:24
تمام...

افتح شاشة دوس CMD - Command Prompt كـAdmin و ذلك بكتابة cmd في مربع البحث في قائمة ابدأ ثم بالضغط بالزر اليمين للماوس على Cmd.exe اعلى القائمة و اختيار Run as administrator ثم اختيار "نعم"

من خلال شاشة دوس اكتب الأمر التالي:

Shutdown.exe /s /f

ثم اضغط انتر...

هل انطفأ الجهاز تماماً أم المشكلة مازالت موجودة ؟

اذا استمرت المشكلة قم بالدخول إلى شاشة دوس الطريقة ذاتها كـAdmin و اكتب الأمر التالي :

SFC.exe /SCANNOW

و اضغط انتر ، سيقوم هذا الأمر بفحص ملفات نظام ويندوز بحثاً عن أي تلف..

عند انتهاء البحث و الاصلاح ادخل الأمر التالي في شاشة دوس :

CHKDSK C: /X /F

و اضغط انتر ، عند السؤال اختر نعم Y و اكتب الأمر exit و اضغط انتر ثم اعد تشغيل الجهاز ، قبل دخول ويندوز سيقوم ويندوز بعد عكسي ثم يقوم بفحص القسم :C الخاص بالنظام في القرص الصلب بحثاً عن أي خطأ...

عند انتهاء الفحص و الاصلاح قم بتجربة غلق الجهاز...

اذا فشل في ذلك حمل تعريفات شرائح اللوحة الأم من موقع الشركة المصنعة لها و أن يكون التعريف خاص بنظام 64 بت..

اذا فشلت أيضاً فهل لديك أي قطعة في الجهاز غير معرفة ؟ كمودم مثلاً...

اذا كان جوابك النفي اذاً لديك مزود طاقة تالف !

Bode
17-06-2013, 23:25
تمام...

افتح شاشة دوس CMD - Command Prompt كـAdmin و ذلك بكتابة cmd في مربع البحث في قائمة ابدأ ثم بالضغط بالزر اليمين للماوس على Cmd.exe اعلى القائمة و اختيار Run as administrator ثم اختيار "نعم"

من خلال شاشة دوس اكتب الأمر التالي:

Shutdown.exe /s /f

ثم اضغط انتر...

هل انطفأ الجهاز تماماً أم المشكلة مازالت موجودة ؟

اذا استمرت المشكلة قم بالدخول إلى شاشة دوس الطريقة ذاتها كـAdmin و اكتب الأمر التالي :

SFC.exe /SCANNOW

و اضغط انتر ، سيقوم هذا الأمر بفحص ملفات نظام ويندوز بحثاً عن أي تلف..

عند انتهاء البحث و الاصلاح ادخل الأمر التالي في شاشة دوس :

CHKDSK C: /X /F

و اضغط انتر ، عند السؤال اختر نعم Y و اكتب الأمر exit و اضغط انتر ثم اعد تشغيل الجهاز ، قبل دخول ويندوز سيقوم ويندوز بعد عكسي ثم يقوم بفحص القسم :C الخاص بالنظام في القرص الصلب بحثاً عن أي خطأ...

عند انتهاء الفحص و الاصلاح قم بتجربة غلق الجهاز...

اذا فشل في ذلك حمل تعريفات شرائح اللوحة الأم من موقع الشركة المصنعة لها و أن يكون التعريف خاص بنظام 64 بت..

اذا فشلت أيضاً فهل لديك أي قطعة في الجهاز غير معرفة ؟ كمودم مثلاً...

اذا كان جوابك النفي اذاً لديك مزود طاقة تالف !

قمت بتجربة كل ده وبدون فائده وانا كنت شاكك من الاول ان المشكلة من الباور او اللوحه الام بس مش متأكد
طيب حضرتك متأكد ان المشكله من الباور مش اللوحه الام ؟؟ وشكرا على اهتمامك بس عايز اعرف اساس المشكله فى ايه عشان مش اشترى باور جديد على الفاضى وتفضل نفس المشكله موجوده :confused:

MaHmOuD ZeRo
18-06-2013, 00:34
قمت بتجربة كل ده وبدون فائده وانا كنت شاكك من الاول ان المشكلة من الباور او اللوحه الام بس مش متأكد
طيب حضرتك متأكد ان المشكله من الباور مش اللوحه الام ؟؟ وشكرا على اهتمامك بس عايز اعرف اساس المشكله فى ايه عشان مش اشترى باور جديد على الفاضى وتفضل نفس المشكله موجوده :confused:

جرب الاول تنزل ويندوز جديد
وهو الويندوز بقاله قد ايه معاك

Bode
18-06-2013, 01:02
جرب الاول تنزل ويندوز جديد
وهو الويندوز بقاله قد ايه معاك

دى اول حاجه عملتها نزلت نسخة ويندوز جديد بعد ما المشكله دى حصلت معايا بس نفس المشكله لسه موجوده
بس شكل المشكله من الباور او اللوحه الام بس انا مش متأكد بردو
:ah42::ah1::ah16:

MaHmOuD ZeRo
18-06-2013, 01:04
دى اول حاجه عملتها نزلت نسخة ويندوز جديد بعد ما المشكله دى حصلت معايا بس نفس المشكله لسه موجوده
بس شكل المشكله من الباور او اللوحه الام بس انا مش متأكد بردو
:ah42::ah1::ah16:

لوعندك رامتين جرب رامه واحده بس
ولو نفس المكشله موجودة
يبقى جرب باور تانى

Mr_Drv
28-05-2014, 08:08
شوف اذا ضغطت بأستمرار على زر التشغيل والجهاز طفى كلياً يكون مشكلتك بنظام التشغيل اذا طفى ورجع اشتغل وحده يكون عندك مشكلة power supply استبدله وتنحل المشكلة
اذا طفى الجهاز كلياً وما اشتغل وحده اتبع هذه الخطوات

اولاً شغل الجهاز وادخل الويندوز
اضغط أبدأ => تشغيل
او Start=> Run
حسب لغة نظامك واكتب الكلمة في المستطيل

msconfig واذهب على بدء التشغيل او Statrup وعطل كل البرامج من بدء التشغيل بإستثناء برنامج الانتي فايروس واضغط موافق واعد تشغيل الجهاز وجرب طفي جهازك بعدها عن طريق ابداء ايقاف التشغيل وان شاء الله تكون انحلت مشكلتك
هذه المشكلة عادة تكون سبب عطل في power supply غير قادر على فصل الطاقة كلياً عن الجهاز عند امر ايقاف او سبب برنامج النظام غير قادر على ايقاف تشغيله عند امر ايقاف التشغيل

تحياتي الك وخبرني شو بيصير معك