المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : هل تعمل وحدة معالجة الرسوم بداخل البروسيسور مع كارت الشاشة

eslamabdeen
18-06-2013, 07:02
انا الحمد للة بجمع جهاز جديد
المهم اني انا جبت مازر اسوس تعمل علي شريحة z77
وانا حجيب ان شاء اللة بروسيسور جي تالت 15
ولسة حجيب كارت شاشة تقريبا كدة حجيب770

الي انا سمعتة بقي انة المعالج الرسومي الي بيكون داخل المعالج i5
بيعمل مع كارت الشاشة الخارجي وبيزود من قدرة كارت الشاشة بشكل كبير

هل الكلام دة صحيح
هل مطلوب مني كمستخدم اني اعمل اي حاجة لتفعيل الخاصية دية ولا هية بتتفعل لوحدها
وهل الموضوع دة بيزود قدرة كارت الشاشة بشكل واضح ولا بشكا طفيف

السلام عليكم

abdalla1234
18-06-2013, 07:59
انا الحمد للة بجمع جهاز جديد
المهم اني انا جبت مازر اسوس تعمل علي شريحة z77
وانا حجيب ان شاء اللة بروسيسور جي تالت 15
ولسة حجيب كارت شاشة تقريبا كدة حجيب770

الي انا سمعتة بقي انة المعالج الرسومي الي بيكون داخل المعالج i5
بيعمل مع كارت الشاشة الخارجي وبيزود من قدرة كارت الشاشة بشكل كبير

هل الكلام دة صحيح
هل مطلوب مني كمستخدم اني اعمل اي حاجة لتفعيل الخاصية دية ولا هية بتتفعل لوحدها
وهل الموضوع دة بيزود قدرة كارت الشاشة بشكل واضح ولا بشكا طفيف

السلام عليكم

سلام عليكم ممكن نوع المذبورد

manmoon
18-06-2013, 08:05
اخي العزيز
مبروك مقدما

الكلام ده صحيح ولاكن مع معالجات apu من شركة amd

مثل معالجات amd trinity

يمكنن دمج المعالج الرسومي مع الكارت بعض انواع الكروت الخارجية

من جيل amd-6xxx

azzelden
18-06-2013, 10:13
اولا مبروك عليك البورده
وهذا الكلام حقيقى فعلا يوجد داخل اللوحات بشريحة z77
وبعض اللوحات الاخرى خاصية LucidLogix Virtu MVP
ويقوم هذا البرنامج بدمج المعالج الرسومى داخل البروسيسور وكارت الشاشة الخارجى
مما يعطى اداء اعلى وارتفاع فى عدد الفريمات داخل اللعبة

kingtifass
18-06-2013, 11:26
اكيد ينفع تدمج كرت مدمج مع كرت خارجى مادام بورده بشريحة تدعم ذلك زى z77
بس الاداء متوقع يعتمد على كرت مدمج , لو هتجيب كور I5 3570K هوا بداخله افضل معالج رسموى فى الجيل التالت وهوا HD4000
غير كده معالج رسومى ضعيف قليلا وهيبقى الاداء مش متوقع ,
بس عمة مادام هتجيب GTX 770 يبقى القوة الرسومية لجهازك جبارة ومش هتحتاج تدمج معالجين رسوميين الا لو حابب ده ويبقى من الافضل يكون معالج رسومى HD4000
والبرنامج اللى بيعمل كده هوا LuCID Virtu MVP

:):):)

eslamabdeen
18-06-2013, 12:42
اكيد ينفع تدمج كرت مدمج مع كرت خارجى مادام بورده بشريحة تدعم ذلك زى z77 بس الاداء متوقع يعتمد على كرت مدمج , لو هتجيب كور I5 3570K هوا بداخله افضل معالج رسموى فى الجيل التالت وهوا HD4000 غير كده معالج رسومى ضعيف قليلا وهيبقى الاداء مش متوقع ,بس عمة مادام هتجيب GTX 770 يبقى القوة الرسومية لجهازك جبارة ومش هتحتاج تدمج معالجين رسوميين الا لو حابب ده ويبقى من الافضل يكون معالج رسومى HD4000والبرنامج اللى بيعمل كده هوا LuCID Virtu MVP اة انا حجيب I5 3570K البرنامج الي حضرتك حاطة دة بينزل مع البوردة ولا اية :):):)

kingtifass
18-06-2013, 13:04
بينزل مع البورده وممكن تنزل الاصدار التانى من موقع الشركة هنـــا (https://lucidlogix.com/product-virtu-gpu.html)
وملحوظة تاكد من تفعيل خاصية من بيوس البورده وعلى ماقرات ان افضل وضع هوا توصيل كابل الشاشة ب مخرج اللى ف البورده مش كرت الخارجى وتفعيل خيار D-Mode

:):):)

Ahmed Abdelwahab
18-06-2013, 13:27
طالما هتجيب 770 ملوش لزمة موضوع Lucid Virtu لأني مجربه والنتيجة سيئة وعدم استقرار في الأداء.....
الموضوع أصلا معمول لأصحاب البطاقات والمنصات الضعيفة في الأساس

os-ch
18-06-2013, 13:58
^
على ايش مجربه ؟

البورد له الدور الأساسي بالتنظيم
..

Dark shadow
18-06-2013, 15:07
GTX 770 :eek: وتريد ان تدمج النواه الرسومية التى توجد داخل المعالج مع الكارت :D:D
الطريقة دى للناس صحاب الكروت الضعيفة والمتوسطة لاكن كارتك بسم الله ماشاء الله كويس جدا من فئة الهاى ايند :p

unexpected
18-06-2013, 15:55
اخي طبعا تستطيع دمج المعالج الرسومي المدمج مع البطاقة الخارجية بدون اي مشكلة
صحيح لديك بطاقة GTX 770 جيدة ولا تحتاج دمجها لكن من رايي طالما تستطيع الدمج لماذا لا تستفيد من هذة الخاصية طالما متوفرة حتى لو كان زيادة الاداء 5 فريم ليس بشيئ سيئ
تفضل حمل الرابط التالي وهو يشرج طريقة تفعيل هذة الخاصية وعلى فكرة الاصدار مع للوحات Z77 تقريبا مشاكلة قليله جدا وليس مثل شرائح Z68
الرابط (https://www.google.co.il/url?sa=t&rct=j&q=lucid%2Bvirtu%2Bmvp%2Bsettings&source=web&cd=3&ved=0CDUQFjAC&url=http%3A%2F%2Fdownload.gigabyte.asia%2FFileList %2FManual%2Fmb_manual_virtu-mvp_e.pdf&ei=H2XAUZrKH4mK4ATS2YDIDQ&usg=AFQjCNHtyf1CEyVTnfP1cHHf7Z1xJASCzQ)

Ahmed Abdelwahab
18-06-2013, 16:59
اخي طبعا تستطيع دمج المعالج الرسومي المدمج مع البطاقة الخارجية بدون اي مشكلة
صحيح لديك بطاقة GTX 770 جيدة ولا تحتاج دمجها لكن من رايي طالما تستطيع الدمج لماذا لا تستفيد من هذة الخاصية طالما متوفرة حتى لو كان زيادة الاداء 5 فريم ليس بشيئ سيئ
تفضل حمل الرابط التالي وهو يشرج طريقة تفعيل هذة الخاصية وعلى فكرة الاصدار مع للوحات Z77 تقريبا مشاكلة قليله جدا وليس مثل شرائح Z68
الرابط (https://www.google.co.il/url?sa=t&rct=j&q=lucid%2Bvirtu%2Bmvp%2Bsettings&source=web&cd=3&ved=0CDUQFjAC&url=http%3A%2F%2Fdownload.gigabyte.asia%2FFileList %2FManual%2Fmb_manual_virtu-mvp_e.pdf&ei=H2XAUZrKH4mK4ATS2YDIDQ&usg=AFQjCNHtyf1CEyVTnfP1cHHf7Z1xJASCzQ)
صراحة يا حنا أنا لا أحبذ الموضوع لأني جربته بنفسي والأداء كان بيقل مش بيزيد :confused:
عموما الأخ صاحب الموضوع ممكن تجرب الأداء مع وبدون البرنامج واذا لاحظت فارق أخبرنا.....
ومبروك مقدما :)

unexpected
18-06-2013, 20:03
صراحة يا حنا أنا لا أحبذ الموضوع لأني جربته بنفسي والأداء كان بيقل مش بيزيد :confused:
عموما الأخ صاحب الموضوع ممكن تجرب الأداء مع وبدون البرنامج واذا لاحظت فارق أخبرنا.....
ومبروك مقدما :)
صحيح اخي احمد التجربة خير دليل لكن اعتقد انك جربتها على شريحة Z68 وتقريبا كان يوجد بعض المشاكل لكن مع شريحة Z77 الحال اصبح افضل نوعا ما
ولا مانع من التجربة ;)