المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مناقشة حول مشاكل ويندوز 8 وايضا ايجاد حلول .(مفتوح للنقاش)

الصفحات : [1] 2

Amro.Mustafa
18-06-2013, 17:45
بسم الله الرحمن الرحيم

نبدأ الكلام بالصلاة والسلام علي سيدنا محمد صل الله علية وسلم

السـلام عليكم ورحمة الله وبركاتة اخواني الكرام

مبدئيا نريد ان نضع سويا نقاط للنقاش فيها حتي يتم العمل عليها بشكل سليم و بدون مواجهة مشاكل تقنية او مشاكل نظامية , مثل الموضوع الموحد لنظام الماك للوحات اسوس.

الغرض من النقاط التي سوف يتم وضعها من قبل المشرفين الذين قامو ببذل قصاري جهدهم في القسم منذ افتتاحة و تجربة النظام علي اجهزتهم ,, ايضا البحث الطويل عن طرق واساليب جديدة

في تنصيب النظام وايضا تثبيتة كنظام وهمي و كذلك عمل الفورمات ,, ولكن لسؤ الحظ ان هناك بعض المشاكل التي تم ايجادها في المنتدي مؤخرا من الاخوة الكرام ,, ونتمني كمشرفين في المنتدي ,, ان تخبرونا بمنتهل صراحة و بأمانة عن المشاكل الاكثر تواجدا عند استخدامكم للنظام ,,

ملحوظة:- ( نتمني عدم التعصب في الردود و عدم الرد باسلوب غير لائق علي اي عضو او مشرف ) .

النقاط التي سوف نتكلم فيها سوف تمكن طاقم الاشراق من العمل بشكل سليم وايضا بشكل هادئ لكي يتمكنوا من ايجاد الحلول المؤقتة لا يمكننا كطاقم اشراف ان نعطي الحلول الاكيدة لان تختلف وجهات النظر في ايجاد الحلول من شخص الي اخر ,,

المطلوب هو الرد بصراحة مطلقة لكن بدون تعصب .

McLaren
18-06-2013, 19:32
المشكلة: عدم عمل المتجر, حيث يتم تعليق جميع التنزيلات ولا يُثبت شيء.

الحل الذى أعرفه: هو البقاء على صفحة المتجر/التنزيلات من لحظة الضغط على زر "تثبيت"
إلى الإنتهاء من تثبيت البرنامج
وعدم التحويل إلى نوافذ أخرى أو سطح المكتب أثناء التثبيت
ويُفضّل ثبيت برنامج بعد برنامج وليس بالتوازى في نفس الوقت

Haythamovic
18-06-2013, 19:35
شكرا علي الموضوع يا استاذ عمرو عموما في مشاكل مع ويندوز 8 معايا :
1- تفعيله صعب جدا ولما بفعله بيتم اكتشاف التفعيل حتي لو انا قافل الابديت
2- add/remove program بتختفي كل ماسطب الويندوز فمبعرفش اشيل اي برنامج الا لما استخدم Uninstaller اللي موجود في advanced system care
3- الويندوز مش موجود فيه خاصية firewall with advanced setting يعني مابعرفش مثلا اعمل بلوك لبرنامج او لعبة انها توصل بالنت عكس ويندوز 7
4-نسخ الويندوز للالبتوبات انا عندي لابتوب لينوفو Z580 نازل بويندوز 8 المشكلة بقي ان التاتش باد مش شغالة كويس مع الويندوز يعني تحس انها حساسة اوي يعني لو جيت مثلا صباعي جه في اخر التاتش باد الاقي القائمة اللي في اليمين ظهرت والساعة وكده وطبعا الحكاية ديه بتعصبني او مثلا لو بحرك صباعي علي التاتش باد لو شديت علي التاتش لليمين شوية من غير قصد الاقي شاشة المترو ظهرت انا شايف بصراحة ان النظام ده مينفعش مع اللابتوبات ممكن مع الموبايلات الويندوز فون بس

Amro.Mustafa
20-06-2013, 00:09
السلام عليكم ورحمة منه وبركاتة عليكم جميعا :-

بخصوص الرد الاول من العضو Macleran المتجر الخاص بنظام ويندوز 8 هناك بعض الاراء حول طريقة تثبيت البرامج لان فكره المتجر في ويندوز 8 مثل فكرة Apple Store يعني كما سمعت انه يجب عمل حساب لك علي الموقع الخاص بميكروسوفت ( Hotmail - outlook - msn live) لان حسب ما قاله البعض ان المتجر لا يقبل الا حسابات الهوت ميل فقط .لا ادري اذا كانت صحيحة ام لا .

وايضا كما سمعت من البعض وايضا في بعض المواقع يقول البعض ان المتجر لا يعمل الا في بلاد معينة اعتقد الاوروبية تقريبا .

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Amro.Mustafa
20-06-2013, 00:15
شكرا علي الموضوع يا استاذ عمرو عموما في مشاكل مع ويندوز 8 معايا زي تفعيله صعب جدا ولما بفعله بيتم اكتشاف التفعيل حتي لو انا قافل الابديت تاني حاجة add/remove program بتختفي كل ماسطب الويندوز فمبعرفش اشيل اي برنامج الا لما استخدم Uninstaller اللي موجود في advanced system care تالت حاجة ان الويندوز مش موجود فيه خاصية firewall with advanced setting يعني مابعرفش مثلا اعمل بلوك لبرنامج او لعبة انها توصل بالنت عكس ويندوز 7 بس كاداء ال 8 سريع جدا والالعاب عليه اسرع نيجي بقي لنسخ الويندوز للالبتوبات انا عندي لابتوب لينوفو Z580 نازل بويندوز 8 المشكلة بقي ان التاتش باد مش شغالة كويس مع الويندوز يعني تحس انها حساسة اوي يعني يعني لو جيت مثلا صباعي جه في اخر التاتش باد الاقي القايمة اللي في اليمين ظهرت والساعة وكده وطبعا الحكاية ديه بتعصبني او مثلا لو بحرك صباعي علي التاتش باد لو شديت علي التاتش لليمين شوية من غير قصد الاقي شاشة المترو ظهرت انا شايف بصراحة ان النظام ده مينفعش مع اللابتوبات ممكن مع الموبايلات الويندوز فون بس

طلب من حضرتك يا فندم واعتذر في هذا الطلب هل بامكان سيادتكم بعد اذنك ان تعيد تنسيق الرد حتي نستطيع فهم المشاكل التي طرحتها .اعتذر

wanderer32
20-06-2013, 14:45
الشاشة الزرقاء مع ريستارت مرة كل 15 يوم مع الاستخدام المتواصل

لا اعرف السبب

el-masria
23-06-2013, 13:40
ما هى طريقه عمل playlist فى مشغل الموسيقى الخاص بويندوز 8:cdcd:؟؟

elbass
23-06-2013, 17:39
المشكلة: عدم عمل المتجر, حيث يتم تعليق جميع التنزيلات ولا يُثبت شيء.

الحل الذى أعرفه: هو البقاء على صفحة المتجر/التنزيلات من لحظة الضغط على زر "تثبيت"
إلى الإنتهاء من تثبيت البرنامج
وعدم التحويل إلى نوافذ أخرى أو سطح المكتب أثناء التثبيت
ويُفضّل ثبيت برنامج بعد برنامج وليس بالتوازى في نفس الوقت

أشر على الشريط الجانبي الموجود بسطح المكتب واكتب وفي مربع البحث

WSReset.exe

ثم اضغط عليه بالزر اليمين وتشغيل كمسوؤل

سيفتح المتجر

اسحبه من الاعلى للأسفل (إسقاط) لإغلاقه

ثم افتح المتجر مرة اخرى وان شاء الله يشتغل معاك واخبرنى بالنتيجة

Amro.Mustafa
23-06-2013, 20:33
الشاشة الزرقاء مع ريستارت مرة كل 15 يوم مع الاستخدام المتواصل

لا اعرف السبب

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة :-

- بخصوص مشكلتك اخي الكريم واجهنا هذه المشكلة في نظام ويندوز 8 لعد من الفترات بعد تنصيب النظام :-

- توصل بعض المشرفين الي ان هناك اسباب كثيرة ولها ايضا علاج مثل :-

1- تحديث البيوس الخاص بالوحة الام .

2- تشغيل الحاسوب علي ملف الذاكرة الاساسي ( Memory Profile)

3- فحص الحاسوب من خلال الدوس ( باستخدام الهيرن بوت - البوت فكس - البيت ديفيندر) ويمكن استخدام الاسطوانة الاولي لفحص الهارد ديسك اخي الكريم وايضا للذاكرة :

4- وجود تعارض في احد التعريفات (المقصود هنا اخي الفاضل التحديثات للكروت التي يتم تثبيتها تلقائيا من خلال Windows update)

5- التاكد من سلامة التوصيلات التي بداخل الحاسوب (اي تتاكد من ان الكبلات ليست متشابكة او المسافة بينها صغيرة لان ذلك ينتج عنه حرارة داخلية تؤدي الي حدوث اضراب في النظام ونتجيتها الشاشة الزرقاء)

wanderer32
24-06-2013, 12:09
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة :-

- بخصوص مشكلتك اخي الكريم واجهنا هذه المشكلة في نظام ويندوز 8 لعد من الفترات بعد تنصيب النظام :-

- توصل بعض المشرفين الي ان هناك اسباب كثيرة ولها ايضا علاج مثل :-

1- تحديث البيوس الخاص بالوحة الام .

2- تشغيل الحاسوب علي ملف الذاكرة الاساسي ( Memory Profile)

3- فحص الحاسوب من خلال الدوس ( باستخدام الهيرن بوت - البوت فكس - البيت ديفيندر) ويمكن استخدام الاسطوانة الاولي لفحص الهارد ديسك اخي الكريم وايضا للذاكرة :

4- وجود تعارض في احد التعريفات (المقصود هنا اخي الفاضل التحديثات للكروت التي يتم تثبيتها تلقائيا من خلال Windows update)

5- التاكد من سلامة التوصيلات التي بداخل الحاسوب (اي تتاكد من ان الكبلات ليست متشابكة او المسافة بينها صغيرة لان ذلك ينتج عنه حرارة داخلية تؤدي الي حدوث اضراب في النظام ونتجيتها الشاشة الزرقاء)

لم افهم النقطة (2) ارجو التوضيح

Amro.Mustafa
24-06-2013, 19:24
لم افهم النقطة (2) ارجو التوضيح

-السلام عليكم ورحمة الله وبركاة اخي الكريم :-

- بخصوص الاستفسار الخاص بالنقطة الثانية :-

في اللوحات الجديدة عند القيام بكسر السرعة للحاسوب نقوم باختيار البروفايل الخاص بالرامات . ولكن في هذه النقطة في حالة استخدام الاب فهي ليست موجوده .(اعتذر لم اخذ في الاعتبار ان لديك حاسوب محمول من نوع وشيبا ).

في هذه الحالة :- هناك 3 حلــول مجربة مني لاني لدي نفس النوع والحمدالله لم اواجه مشاكل (الشاشة الزرقاء) :-

1- تنزيل اخر تحديث للبيوس الخاص بالاب توب واعتقد رقم الاصدار هو 3.60 .(يدعم كلا النظامين ويندوز 7 وايضا نظامك الحالي ويندوز 8 ).

2- تنزيل اخر اصدار من كارت الشاشة لديك Nividia GeForce 315 M من الموقع الرسمي للكارت .

3- طرد الغبار من الاب توب باستخدام Air blower ( لاتقم بفكة نهائيا يتم التنضيف من فحات التهوية الخاصة بالاب توب) .

الروابط التي سوف تحتاجها ان شاء الله :-

https://www.toshiba.eu/innovation/download_drivers_bios.jsp

https://www.geforce.com/drivers

اتمني ان قد كنا عند حسن ظنك يا فندم .

الحياة وهلة
25-06-2013, 00:48
مستغرب من كمية الانتقادات على ويندوز 8

شخصيا من تجربتى ليه لمدة 3 شهور شايف انه ويندوز جامد وسريع جدا

ومفيهوش اى مشاكل لا مع العاب ولا مع تطبيقات ولا مع برامج ولا اى حاجة

Haythamovic
25-06-2013, 02:08

المشكلة كلها في التفعيل بتاعه :D

Amro.Mustafa
25-06-2013, 03:23

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة اخي الفاضل :-

- اولا اهنئك علي ردك و ايضا علي نجاح ويندوز 8 معك . ولكن هل انت متاكد من انه لا يوجد به مشاكل .

- ثانيا هل لنا ببعض النصائح او الحلول التي تقترحها علينا لكي لا تواجهنا مشاكل مع هذا النظام .

-ثالثا ارجو تقبل ردي بصدر رحب اخي الفاضل .

Amro.Mustafa
25-06-2013, 03:44

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة اخي الكريم :-

- اولا اخي الفاضل ارجو تقبل ردي بصدر رحب ,,,, ماهي رقم النسخة لديك اخي الكريم .

-ثانيا ارجو تقبل اعتذاري في حالة عدم الرد سريعا ,,,ولكن من ناحية التفعيل اعتقد ان الاعضاء وجدوا التفعيل لنظام التشغيل windows 8 Pro - Enterprise عن طريق هذه الأداة :-

-مبدئيا قم حضرتك بتشغيل الاداة كمسؤول وايضا قم بتعطيل برنامج الحماية Windows Defender او اي برنامج حماية مثبت .

اسم الأداة
KMSnano Automatic

رابط تحميل الأداة

تم حذف الرابط بواسطة الادارة ........

"نعتذر علي التأخر في الردود"

mgmohib
26-06-2013, 22:31
كنت اتعامل مع برنامج Rcc أو Dcc لادخال أى بيانات الى جهازالاستقبال للقنوات الفضائيه عندى وكان ذلك فى Windows 7 و بعد إسـتخدام Windows 8 أصبح البرنامج يعمل و يقوم بعمل وصل للكمبيوتر و جهاز الرسيفر ولكن لايقوم بفتح الـــ subfolders مثل Keys أو غيرها حتى أستطيع استخدامه لإدخال أى بيانات

حاولت ان اجد حلا و لم اتمكن ارجوا المساعدة ممن لديه لديه خبره ببرامج الـــــ FTP فى windows 8 علما باننى استخدمت اكثر من نسخه و عند اتصالى بــ microsoft قسـم المساعده لم أتلقى ردا يفيدنى

الرجا ان اجد الحل فى هذا المنتدى المتميز

وشكرا جزيلا لكل من يهتم

الحياة وهلة
27-06-2013, 04:34

انا معايا لودر فعال جدا مع كل النسخ ومفيش اى مشكلة فى التفعيل

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة اخي الفاضل :-

- اولا اهنئك علي ردك و ايضا علي نجاح ويندوز 8 معك . ولكن هل انت متاكد من انه لا يوجد به مشاكل .

- ثانيا هل لنا ببعض النصائح او الحلول التي تقترحها علينا لكي لا تواجهنا مشاكل مع هذا النظام .

-ثالثا ارجو تقبل ردي بصدر رحب اخي الفاضل .

لو مش متأكد من كلامى مش هاقوله

ومفيش اى نصايح الواحد ممكن يقولها لانك مش مطالب انك تعمل اى حاجة زيادة عن اللى بتعمله مع ويندوز 7

عموما لو فى اى مشكلة محددة معاك قولى عليها وانا ان شاء الله احلهالك

ولتانى مرة بكرر كلامى ويندوز 8 مفيهوش اى مشكلة من اى نوع ...

المشكلة فى المستخدم اللى مش قادر يتأقلم مع التغيير البسيط فى طريقة استخدام ويندوز 8

Amro.Mustafa
27-06-2013, 22:25
كنت اتعامل مع برنامج Rcc أو Dcc لادخال أى بيانات الى جهازالاستقبال للقنوات الفضائيه عندى وكان ذلك فى Windows 7 و بعد إسـتخدام Windows 8 أصبح البرنامج يعمل و يقوم بعمل وصل للكمبيوتر و جهاز الرسيفر ولكن لايقوم بفتح الـــ subfolders مثل Keys أو غيرها حتى أستطيع استخدامه لإدخال أى بيانات

حاولت ان اجد حلا و لم اتمكن ارجوا المساعدة ممن لديه لديه خبره ببرامج الـــــ FTP فى windows 8 علما باننى استخدمت اكثر من نسخه و عند اتصالى بــ microsoft قسـم المساعده لم أتلقى ردا يفيدنى

الرجا ان اجد الحل فى هذا المنتدى المتميز

وشكرا جزيلا لكل من يهتم

السـلام عليكم ورحمة منه وبركاتة اخي الكريم :-

اتمني ان يكون هــذا الفيديو هو ما تبحث عنه لمشكلتك اخي الفاضل :-

https://www.youtube.com/watch?v=T-enEltDNko

mgmohib
30-06-2013, 11:33
الأخ العزيز Amro Mostafa

تم حل المشكله عن طريق تنزيل برنامج الــ windows 8.1 الجديد و عادت برامج الـــ FTP تعمل من جديد كالســابق

أكرر شــــــــكرى الخاص لاهتمامك حفظك الله و دمتم لنا و لكل أحبائك

McLaren
01-07-2013, 21:22
أشر على الشريط الجانبي الموجود بسطح المكتب واكتب وفي مربع البحث

WSReset.exe

ثم اضغط عليه بالزر اليمين وتشغيل كمسوؤل

سيفتح المتجر

اسحبه من الاعلى للأسفل (إسقاط) لإغلاقه

ثم افتح المتجر مرة اخرى وان شاء الله يشتغل معاك واخبرنى بالنتيجة

أنت برنس
:ah7: :)

memoloveislam
02-07-2013, 22:40
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته انا عندي مشكلة ف ويندوز8 و هي رسالة بتطلع مكتوب فيها takes ownership of a file has stopped working و لما اعمل cancel يقولي close the program و لما اعمل close الجهاز يعمل ريستارت افيدوني الله يباركلكم

عماد جمال
02-07-2013, 23:39
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته انا عندي مشكلة ف ويندوز8 و هي رسالة بتطلع مكتوب فيها takes ownership of a file has stopped working و لما اعمل cancel يقولي close the program و لما اعمل close الجهاز يعمل ريستارت افيدوني الله يباركلكم

دة بلظبط اللى كان بيحصل معايا اول لمه سطبت ويندوز 8.1 9431 دة الى خلنى ارجع لويندوز 8 Enterprise دة عيب من الويندوز

muhtadi_bellah
12-07-2013, 13:32
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته

حدث شئ جديد معى
كل مره اقوم بالضغط على ايقاف التشغيل في ويندوز 8 الشاشه تطفي بس الجهاز لسه شغال وما ينطفي الا اما اضغط زر البور

و جزاكم الله خيرا

krmm
13-07-2013, 09:51
بارك الله فيكم وشكرا

memoloveislam
16-07-2013, 03:21
شكرا ع الرد استاذ عماد بس انا نزلت البرنامج ده msert و هو فري من علي ميكروسوفت و حل المشكلة الحمد لله

memoloveislam
16-07-2013, 03:22
دة بلظبط اللى كان بيحصل معايا اول لمه سطبت ويندوز 8.1 9431 دة الى خلنى ارجع لويندوز 8 Enterprise دة عيب من الويندوز

حسام النبوى
16-07-2013, 21:39
عندى مشكلة ياجماعة وحاجة مضايقانى أوى
كل ما أدخ على فولدر يقولى
you need a permission to access this folder
كل شوية اعمل security واختار اسمى كمدر ويفتح المجلد بس المشكلة ديه في كتير ومش عاوز كل مافتح مجلد اعمل الحكاة ديه مفيش حكاية الة القرف ده واشتغل عادى زى 7/xp

fanan pc
30-07-2013, 14:20
السلام عليكم ورحمة الله

كلنا يعلم أن للويندوز 8 برنامج السواقة الوهمية مدمج معها

والمشكل عندي أنا أنه لم تعد تظهر يعني أنني لا أستطيع إستخدام البرنامج المدج مع الويندوز

أرجو المساعدة لإسترجاع البرنامج المدمج ويعود للعمل

ومشكورين مسبقا

Saddik Rayan
12-09-2013, 23:11
انا النسخة شغالة 100بالمئة و ما في أي مشكلة من وقت تنزيلة أنا سطبتو من 4 شهور.:ah7: بالنسبة لي ويندوز8 أفضل ويندوز حتى الآن

جودي القرني
20-09-2013, 19:51
السسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بلييييزز محتاجه مسساعدتكم انا اشتريت الويندوز الاصلي من جرير وثبتوا على الجهاز وكل شي مشي تمام بس طلب مني تنشيط الويندوز عشان اقدر استفيد من مميزات النظام واذا جيت دخلت المفتاح يجيني غير صحيح وانا متاكده مدخلتوا صح ونفسسوا اللي جاي مع السي دي ايش الحل ؟ مراا طفشني :(:(:(