المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : هل يمكن زيادة حجم ذاكرة كارت الشاشة الخارجى ؟!

الصفحات : [1] 2

bedoo
22-06-2013, 16:06
السلام عليكم , امكانياتي
معالج اي فايف 3470
كرت ati 7850 1gb
رام 4 جيجا
بور سبلاي raptor hlec 500 wat
والشاشة 19 والدقة 1360 وعاوز اعرف هل ممكن ازيد من حجم ذاكرة كرت الشاشة ؟ يعني اخليه 1100 ميجا مثلا ؟ علشان الالعاب دلوقتي بتشتهلك منه 990 ميجا زي باتل وفار كري وخايف للالعاب الجاية الحجم ده ميكفيش فهل ممكن ازود الحجم ؟ من رامات او اي حاجة المهم يزيد وخلاص وشكرا لكم .

sniperslr
22-06-2013, 16:19
لا طبعا ياأخي مفيش حاجة اسمها تزود كرت الشاشة رامات :ah26:
الحل هو انك تشتري كرت شاشة جديد بسعة رامات 2 جيجا أو 3 أو 4 على حسب الميزانية المتوفرة طبعاً سواء AMD أو Nvidia :)
انتظر الرد من باقي الأعضاء عشان تتأكد أكتر .

shery5
22-06-2013, 16:40
لا ينفع ان تزيد ذاكرة كارت الشاشة و لا ادرى لماذا تريد ذلك لان الكارت سيقدم اداء رائع مع حجم شاشتك او اى شاشة 1080p

nanonona
22-06-2013, 16:59
خليك في الشاشة بتاعتك عشان ربنا يبارك لك في كرتك... :)

بمعنى طول ما أنت على ريزليوشن 1360 *768 الكرت حيفضل يعطيك أداء كويس إلى أن يشاء الله.. أما لو غيرت لـ 1080p الكرت حينهار سريعا.. والله أعلم

kingtifass
22-06-2013, 17:10
هو تقريبا ذاكرة المعالجة الرسومية بالفعل بتاخد من حجم الرامات الغير مستخدمة ويضعها فى ذاكرة بطاقة رسومية حين الحاجة
هتلاقى بيقولك ذاكرة كلية للمعالجة رسومية معدية واحد جيجا على حسب خحم الرامات اللى مركبها ف الجهاز وحجم الغير مستخدم منها
والله اعلم

:):):)

Ahmed.Elsayed
22-06-2013, 17:42
الرام الداخلية لكارت الشاشة كافية بأذن الله ولتقليل المساحة المستخدمة لكارت الشاشة قم بإلغاء واجهة ال Aero

os-ch
22-06-2013, 17:50
​والله أعلم أنه لو كان عندك كرت مدمج مع المعالج من الممكن اقتطاع جزء من الرام عند الحاجة أما كرت خارجي يدعم GDDR5 فلا أتوقع قدرة زيادة الذاكرة الرسومية له ، والا لم يكن أحد قد اهتم بحجم الذاكرة الرسومية للكرت ،
....

طيب جرب لعبة GTA 4 على أعلى الاعدادات ايش راح يصير معك ، لأنها راح تتجاوز ال 1000 ميجا ...

bedoo
25-06-2013, 02:20
جربها على اعلى اعدادات بس في خانات بخليها 0 والفمرات 50 لما بقتح الخانات الفرمات بيقل اوي واللعبة بتقطع جامد وفي خانة مش بتتملي كمان فايه الحل ؟

bedoo
27-06-2013, 14:22
جربها على اعلى اعدادات بس في خانات بخليها 0 والفمرات 50 لما بقتح الخانات الفرمات بيقل اوي واللعبة بتقطع جامد وفي خانة مش بتتملي كمان فايه الحل ؟
?????????????????????????????????????????????????? ?????????????????????????????????????????????????? ???

bedoo
27-06-2013, 23:36
?????????????????????????????????????????????????? ?????????????????????????????????????????????????? ???
فين الرد بالله عليكم انا بقول انا جربت جاتا اي في

ahmed601
28-06-2013, 00:06
لا ينفع ان تزيد ذاكرة كارت الشاشة و لا ادرى لماذا تريد ذلك لان الكارت سيقدم اداء رائع مع حجم شاشتك او اى شاشة 1080p

مين قالك الكرت يقدم اداء جيد على شاشة 1080 ؟؟؟؟ ياريت توضح اخى ؟؟؟؟ هل جربة لعبة مثل crysis 3 ؟ تعرف عندى كرت الشاشة 2 جيجا الية هو الكرت 770 و بتستهلك كل الذاكرة تقريبا مع خاصية تنعيم الحواف X8 يبقى اذاى 1 جيجا كافى ؟

خليك في الشاشة بتاعتك عشان ربنا يبارك لك في كرتك... :)

بمعنى طول ما أنت على ريزليوشن 1360 *768 الكرت حيفضل يعطيك أداء كويس إلى أن يشاء الله.. أما لو غيرت لـ 1080p الكرت حينهار سريعا.. والله أعلم
اعتقد دلوقتى بقى الاتجاة الى الرزليوشن 1440*2560 يعنى ربما سنة 2014 و الله اعلم يبقى اى كرت شاشة سعتها يعمل بكفائة على رزليوشن 1080 و لكن الية عنده شاشة رزليوشن 1440 ده الية هيحتاج كرت شاشة قوى و بقول ربما ممكن اه و ممكن لا

هو تقريبا ذاكرة المعالجة الرسومية بالفعل بتاخد من حجم الرامات الغير مستخدمة ويضعها فى ذاكرة بطاقة رسومية حين الحاجة
هتلاقى بيقولك ذاكرة كلية للمعالجة رسومية معدية واحد جيجا على حسب خحم الرامات اللى مركبها ف الجهاز وحجم الغير مستخدم منها
والله اعلم

هو بالفعل كذلك بس اكيد بتبقى ابطى بكتير من ذاكرة الكرت :)

الرام الداخلية لكارت الشاشة كافية بأذن الله ولتقليل المساحة المستخدمة لكارت الشاشة قم بإلغاء واجهة ال Aero
انا جربة على لعبة crysis 3 اعلى اعدادات على 1080 و تنعيم حواف اعلى شى اخد من الذاكرة 2 جيجا و الكرت اصلا 2 جيجا و بالنسبة لوندوز ايرو معتقدش بياخد كتير لانة بيشتغل على اضعف كرت بذاكرة 256 او حتى 128 ميجا :)

​والله أعلم أنه لو كان عندك كرت مدمج مع المعالج من الممكن اقتطاع جزء من الرام عند الحاجة أما كرت خارجي يدعم GDDR5 فلا أتوقع قدرة زيادة الذاكرة الرسومية له ، والا لم يكن أحد قد اهتم بحجم الذاكرة الرسومية للكرت ،
....

طيب جرب لعبة GTA 4 على أعلى الاعدادات ايش راح يصير معك ، لأنها راح تتجاوز ال 1000 ميجا ...
يجب علية تغير الكرت بواحد ذاكرة اكبر ان كان بيحدث له مشاكل و تقطيع فى اللاعاب

فين الرد بالله عليكم انا بقول انا جربت جاتا اي في

يجرب crysis 3 افضل :)

bedoo
28-06-2013, 00:22
حربت كريسياس الذاكرة المستخدمة 990 ميجا وقافل منعم الحواف بس ايه موضوع الواحد جيجا ده يعني مش هتكفي ؟ وكرييساس جايبها فيرمات 30 وبطيئة جدا جدا بتبقى سريعة لما الفرمات يبقى 50 او 60 انما لو 40 بتبقى بطيئة اوي مش عارف ليه وبتقطع جامد فايه الحل .؟

shery5
28-06-2013, 01:06
حربت كريسياس الذاكرة المستخدمة 990 ميجا وقافل منعم الحواف بس ايه موضوع الواحد جيجا ده يعني مش هتكفي ؟ وكرييساس جايبها فيرمات 30 وبطيئة جدا جدا بتبقى سريعة لما الفرمات يبقى 50 او 60 انما لو 40 بتبقى بطيئة اوي مش عارف ليه وبتقطع جامد فايه الحل .؟

30 فريم مقبولة جدا و المفترض ان لا تجد اى تقطيع عليها

ahmed601
28-06-2013, 05:35

اديك قلت قافل منعم الحواف :D و بعدين كريسس مين الية تجيب 60 فريم دى :confused: دة على كرت 770 بالعفية بجيب 44 فريم علشان تجيب 60 فريم عاوز كرت 690 او كرتين 780 و 3 كروت 780 بتجيب 100 فريم
https://www.youtube.com/watch?v=N4IcP8LOOxY

ahmed601
28-06-2013, 05:41
30 فريم مقبولة جدا و المفترض ان لا تجد اى تقطيع عليها

طبعا انا بلعبها على 30 فريم ممتازة و سعات بتجيب 44 فريم بس نادرا

ahmed601
28-06-2013, 05:54
دى مع تنعيم الحواف x2 شوف الذاكرة مستهلكة اد اية من الكرت ؟ 1.7 جيجا و عدد الفريم 29 فريم و كسور و اعلى شى كان 60 فريم بس فى الاماكن الية مفيهاش اى حركة كتير ده مع كرت 770 يبقى اذاى انت عوزها تجيب 60 فريم بسهولة ؟؟؟ لو كرت 780 اعتقد مش هيجيب 60 فريم لانة لو جاب 60 فريم يبقى اعلى بنسبة اداء 100 % و ده طبعا مستحيل :) علشان تجيب 60 فريم عاوز كرتين 770 او كرتين 780 يدوك ربما 66 فريم لان ممكن كرت واحد 780 يجيب 40 او 35 فريم على ما اعتقد و غالبا يا 40 يا 37 او 38 فريم https://oi42.tinypic.com/2itj59y.jpg

wessam-pro
28-06-2013, 05:59
:ah32: هو انت بتلعب كرايسس فرى هاى على كرتك دا ازاى يعنى
انا عندى gtx 660 ومشغلها هاى خلصت اول مرحلة بس والاداء ممتاز الفريمات من 40 ل 60 بس منعم الحواف fxaa ومش هتلاحظ فرق يذكر بين الهاى والفرى هاى ومنعمات الحواف المختلفة متقعدش تدقق وتعقد نفسك زى ما ناس بتعمل ودول اصلا مش جيمرز الى يعد يدقق فى كل تفصيلة بيبقى فرحان بفلوس الوالد وعاوز يعلى الاعدادات ع الاخر وخلاص ولعبة كرايسس 3 حلوة بس قصيرة جدا يعنى متستاهلش وجع الدماغ

الخلاصة جرب كرايسس ع الهاى اول مرحلة واقفل منعم الحواف وشوف الدنيا لو بتقطع او بتهنج يبقى رامات الكرت السبب لان عندى 2 جيجا وانت 1 وباقى امكانياتنا زى بعض تقريبا

amr_elmasry
28-06-2013, 11:40
اخى العزيز انا شم عارف انت مضايق نفسك ليه
لعبة CRYSIS 3 لعبة قوية جدا و محتاجة كرت قوى و انت و كل الناس عارفة كده يبقى خلاص ماتضايق فى نفسك و انت عارف ان اللعبة مش هتشتغل سريعة انت بس حاول تقفل منعم الحواف و ال V-SYNC
وجرب كام حاجة تقللها لحد ماتلاقى اللعبة شغالة بشكل سريع
و ياريت ما تخاف من الالعاب السنة القادمة و الكلام لأن لو فى لعبة نزلت بالشكل ده يإما تغير الكرت او برضو تظبط الاعدادات لحد ماتشتغل حلو
و ياريت تلعب وانت قافل برنامج MSI AFTERBURNER عشان بالشكل ده انت مش هتعرف تلعب لأنك ختفضل تبص على استهلاك الكرت ودرجة الحرارة و الفريمات
وليه التعقيد ده مش اللعبة شغالة سريع خلاص بقى

Ahmed.Elsayed
28-06-2013, 12:04
:ah32: هو انت بتلعب كرايسس فرى هاى على كرتك دا ازاى يعنى
انا عندى gtx 660 ومشغلها هاى خلصت اول مرحلة بس والاداء ممتاز الفريمات من 40 ل 60 بس منعم الحواف fxaa ومش هتلاحظ فرق يذكر بين الهاى والفرى هاى ومنعمات الحواف المختلفة متقعدش تدقق وتعقد نفسك زى ما ناس بتعمل ودول اصلا مش جيمرز الى يعد يدقق فى كل تفصيلة بيبقى فرحان بفلوس الوالد وعاوز يعلى الاعدادات ع الاخر وخلاص ولعبة كرايسس 3 حلوة بس قصيرة جدا يعنى متستاهلش وجع الدماغ

الخلاصة جرب كرايسس ع الهاى اول مرحلة واقفل منعم الحواف وشوف الدنيا لو بتقطع او بتهنج يبقى رامات الكرت السبب لان عندى 2 جيجا وانت 1 وباقى امكانياتنا زى بعض تقريبا

يعنى أيه مش جيمر أى حد بيلعب اللعبة يبقى جيمر وأيه العيب أنك تكون حابب أنك تلعب اللعبة على أعلى أعدادات بدون تقطيع ؟!

ونظام تنعيم FXAA و MLAA الأسوأ فى أنظمة التنعيم لأنهم يؤثروا على تفاصيل الصورة وأفضل نظام تنعيم بهذه اللعبة هو SMAA ويمكن أستخدامه بنسبة 2X لعدم التأثير كثيراً على أداء اللعبة

مع العلم بأن معدل الفريم يغلق على 30 عند إستخدام v-sync والحل هو إستخدام برنامج d3doverrider لغلق معدل الفريم على 60 أو على حسب تردد الشاشة

واللعبة على الأعدادات ال High جيدة الفرق الوحيد الذى أستطعت ملاحظته بين ال High وال Very High هو أنعكاس الضوء من المياه على الأشجار والأسطح وهو تأثير جميل لكن يمكن الأستغناء عنه.

bedoo
28-06-2013, 13:18
يعني ايه التقطيع بسبب ذاكرة الكرت ؟ مهي الذاكرة المستخدمة 990 ميجا يبقى منها ولا ايه حد يرد بالله عليكم .

Ahmed.Elsayed
28-06-2013, 13:30
يعني ايه التقطيع بسبب ذاكرة الكرت ؟ مهي الذاكرة المستخدمة 990 ميجا يبقى منها ولا ايه حد يرد بالله عليكم .

أولاً رامة واحدة 4 جيجا لن تعطى نفس أداء رامتين 2 جيجا يعملان Dual Channel فيجب على الأقل أستخدام رامتين متشابهتين 2 جيجا وتشغيلهم Dual Channel للحصول على سرعة أعلى فى النقل مابين ذاكرة الحاسب وذاكرة الكارت

مع العلم بأن التقطيع ممكن أن يكون سببه الهارد أو أرتفاع درجة حرارة المعالج أو الكارت عن الحد الاَمن

وللتأكد من هذه المعطيات قم أولاً بالضغط على المعالج لمدة 15 دقيقة على الأقل وأرفع صورة لدرجة الحرارة ببرنامج HWMonitor

وقم بعد ذلك بالضغط على كارت الشاشة عن طريق برنامج Furmark لمدة 10 دقائق وأرفع صورة لدرجة الحرارة ببرنامج HWMonitor

وقم بأختبار سرعة الهارد عن طريق برنامج HD Tune وأرفع صورة توضيحية مع صورة أخرى للتبويب Health

bedoo
28-06-2013, 14:03
اولا انا طنت هجيب كمان رامة 4 جيجا وانا عندي واحدة بتردد 1333 ومش عارف لو جبتها 1600 وباقي الموافصات زي بعض يحصل مشاكل ؟ والدوال شانال تشتغل ولا لا ؟

مهو التقطيع في بعض الالعاب ومش كلها .

هضغط وارفع الصورة

هضغط وارفع تالصورة بس هو بيوصل 75

صعب دي ممكن ارفع الباقي ومنتظر ردك .

Ahmed.Elsayed
28-06-2013, 14:58
يفضل أن يكون الرامتين متشابهتين لأنهم إذا كانوا مختلفين والأعدادات على ال Auto سيعملان على أقل سرعة بينهما أو سيحدث تعارض بينهما وستضطر لتعديل التواقيت والفولتية والتردد يدوياً

والتقطيع الموجود فى بعض الألعاب لثقل هذه الألعاب وأستخدامها المفرض للرام سواء إذا كانت رام الكمبيوتر أو الرام الداخلية لكارت الشاشة

فإذا أستخدمت نظام التنعيم SMAA 2x مع لعبة Crysis 3 سيقل الضغط على المعالج وعلى الرام الداخلية لكارت الشاشة

ولتشغيل لعبة مثل BF3 أو Crysis 3 أو BF4 بسلاسة على ال Ultra يجب أن يكون كارت الشاشة يحتوى على رام داخلية 2 جيجا

فيفضل تقليل أعدادات اللعبة إلى ال High ولن تلاحظ فرق كبير ويفضل إلغاء خاصية Motion Blur من الألعاب التى تدعمها.

bedoo
28-06-2013, 15:53
طب انا اعمل ايه انا جايب الكرت والمعالج علاشن العب على اعلى اعدادات ومش عاوز العب هاي حرام بقى !

طب الرام دلوقتي انا عندي وحدة 1333 لو جبت واحدة 1600 ونفسي باقي امولافصات هل استطيع اخليها 1333 علشان ميحصلش مشاكل ؟ وهل الدوال شانا هتشتغل ؟

انا بقفل التنعيم تمام اصلا

يعني دلوقتي المشكلة في الذاكرة ازاي والمستخدم 990 فقط يعني مش بيقولي مثلا 1024 ولا حاجة ؟! وبالله عليك عاوز رد علشان انا مضايق اوي .

wessam-pro
28-06-2013, 17:29
يعنى أيه مش جيمر أى حد بيلعب اللعبة يبقى جيمر وأيه العيب أنك تكون حابب أنك تلعب اللعبة على أعلى أعدادات بدون تقطيع ؟!

ونظام تنعيم FXAA و MLAA الأسوأ فى أنظمة التنعيم لأنهم يؤثروا على تفاصيل الصورة وأفضل نظام تنعيم بهذه اللعبة هو SMAA ويمكن أستخدامه بنسبة 2X لعدم التأثير كثيراً على أداء اللعبة

مع العلم بأن معدل الفريم يغلق على 30 عند إستخدام v-sync والحل هو إستخدام برنامج d3doverrider لغلق معدل الفريم على 60 أو على حسب تردد الشاشة

واللعبة على الأعدادات ال High جيدة الفرق الوحيد الذى أستطعت ملاحظته بين ال High وال Very High هو أنعكاس الضوء من المياه على الأشجار والأسطح وهو تأثير جميل لكن يمكن الأستغناء عنه.

انا بقول لصاحب الموضوع شيل فكرة انك تعمل كل الجيمز الجديدة maxed out عشان تقدر تستمتع بجهازك وتستمتع بالالعاب
خصوصا لو لعبة زى كرايسس 3
لو عاوز كل لعبة جديدة تنزل يلعبها ع الالترا و msaa X8 على 60 فريم ده يروح ينتحر احسن بقى وهتلاقيه بيغير الجهاز كامل كل شهر ونص
وصلت الفكرة؟

bedoo
28-06-2013, 18:09
ههههههههههههههههههههه لا طبعا انا مش عاوز غير 35 فريم والعب بسلاسة وبقفل المنعم كمان والعاب العام ده بس كمان بس يعني عاوز اجابة عن الاسئلة دي بالله عليكم

طب الرام دلوقتي انا عندي وحدة 1333 لو جبت واحدة 1600 ونفسي باقي امولافصات هل استطيع اخليها 1333 علشان ميحصلش مشاكل ؟ وهل الدوال شانا هتشتغل ؟

يعني دلوقتي المشكلة في الذاكرة ازاي والمستخدم 990 فقط يعني مش بيقولي مثلا 1024 ولا حاجة ؟! وبالله عليك عاوز رد علشان انا مضايق اوي .

glbib
28-06-2013, 18:23
استطيع ان ازيد في رام الكارت ايا كانت باضافة بعض الخلايا للكارت ولاكن لن تستطيع فعلها بدون خبرة في الالكترونيات وتستهلك تعب كبير لو تشتري اخرى افضل انا الان وبعض الاصحاب ننتظر في ps4 لختراقها و وانشاء فلاش للجميع :D

Ahmed.Elsayed
28-06-2013, 18:23
طب انا اعمل ايه انا جايب الكرت والمعالج علاشن العب على اعلى اعدادات ومش عاوز العب هاي حرام بقى !

انا بقفل التنعيم تمام اصلا

حضرتك الرام ما ينفعش تتملى على الاَخر علشان لو أتملت على الاَخر الجهاز كله هيقف فيه حاجة أسمها ذاكرة بديلة بيتم التخزين المؤقت عليها وبتكون أقل منها فى السرعة

الرام الخاصة بكارت الشاشة بتخزن الملفات الغير مستخدمة الاَن على ذاكرة الكمبيوتر وبعدين ذاكرة الكمبيوتر بتخزن الملفات الغير مستخدمة منها للهارد وبعدين لما بتحتاجها بترجع تاخدها تانى من الهارد وتنقلها لكارت الشاشة

يعنى لو لقيت أن المستخدم من الرام 3 جيجا ده مش معناه أن الرام مكفية وزيادة ده معناه أن فيه 3 جيجا تانية متخزنة على الهارد

ولو شغلت اللعبة بنفس الأعدادات على كارت شاشة بذاكرة 2 جيجا ورامات أعلى 8 جيجا هتلاقى إستخدام اللعبة من ذاكرة كارت الشاشة أعلى و من ذاكرة الكمبيوتر أعلى وسيقل مساحة الذاكرة المستخدمة على الهارد

ودلوقتى عندك رامة 1333 ليه تشترى رامة 1600 أغلى فى السعر علشان تشغلها على تردد 1333 ؟!

وغلق التنعيم بيدمر شكل الجرافيك فعلى أى أساس عايز تعلى الأعدادات لل Very High ؟!

kingtifass
28-06-2013, 18:24
لو هتجيب رامة مختلفة , هتعدل موصفاتها على الرامة الاقل من اليبيوس , ده اول شئ

وزى ماقلتلك , خيار اعلى الاعدادات ماهوا الا شبح الناس بتجرى وراه وعمر الناس ماهتوصله لان شركات الالعاب لن ترضى المستهلكين ولازم تطلع لعبة تخلى الناس المهووسين يغيروا كروتهم عشان يشغلوها باعلى الاعدادات

ممكن تطلق على تلك الهوس max setting dreaming syndrome :ah32: . ف حاول ميبقاش عندك ذلك الهوس لانك مش هتعرف ترضيه لانه مجرد وهم او شبح :D:D
وانت جهازك ممتاز , ومتركزش على انك تلعب باعلى الاعدادات وخلاص , لكن ركز انك تستمتع باللعبة والقصة والحركة افضل
وارضى بما قسمه الله لك , تكن اغنى الناس

bedoo
28-06-2013, 18:38
فعلا معاك حث بس اصل موضوع الذاكرة ده مضاليقني يعني الكرت يبقى جامد و الذاكرة تقلل من قيمته ! بالنسبة للاخ احمد انا عاوز اشتري رامة 1600 واقللها مؤقتا علشان في امستقبل اجيب واحدة 1600 بدل ال1333 واشغل الانتنين 1600 كويس ولا لا ؟ د

اخي تقريبا مفيش لعبة شغالة انا وانا فاتح المنعم على اخره المنعم انا شايف انه ملهوش اي تأثير ولازم اقفله والا هقلل الفرمات عالفاضي صح ولا ايه ؟