المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : نصيحة لكل من ينوي شراء لاب Lenovo Z580

sala7tito
23-06-2013, 18:52
السلام عليكم ورحمة الله

كترت الفترة اللي فاتت ان اعضاء كتير طلبت مني نصيحة لمكان شراء لاب توب لينوفو z580

بحمد لله تجربتي مع شراء اللاب ده كانت افضل تجربة في الشراء + اداء اللاب في الالعاب افضل ماكنت اتصور

أولاً اللاب يُصنف بفئة متوسطة في السعر وهي موجهة لمحبي مشاهدة افلام HD و سماع الموسيقى و الالعاب ( entertainment )

فكرة شراء لاب توب في ذهني منذ سنتين الا اني في شهر فبراير الماضي كنت في جوله مع اصدقائي في مول سيتي ستارز بتفقد اسعار اللابات

واذا اني ارى كتلة من الناس داخل محل سبينيس متجمعين حول لاب معدني مبهورين ! لفت انتباهي المواصفات الرهيبة وكان بسعر 4200

تأكدت ان مهما بحثت لن اجد مثل هذه الامكانيات في لاب اخر بنفس السعر او حتى مايقرب له

ومن يومها لفيت مولات مصر ومحلاتها مول مول و وبسؤالي لعشرات الاشخاص كانت النتيجة حوالي 80 % من الاراء اني اتعجل بشرائه لانها "فرصة" ولينوفو ماركة محترمة ك الديل وتوشيبا

و في يوم في جولة اخرى بمول سيتي ستارز دخلت محل 2B الماركة المعروفة و سألت عن اللاب تفاجئت بان الراجل قالي سعره 4100 + عرض اتصالات ميني ميكس ( موديم تمنه 125 + رصيد 90 جنيه هديه شحن فوري ) + خط اتصالات مميز حسب اختيارك + خصم 50 % على اي شنطة + ماوس usb شيك واورجينال + خط بيزنس ( مردتش اخده علشان هكون ملزم ادفع فواتير )

ولقيت اللاب بسعر 4000 في appliances ومعه موديم موبينيل فقط بدون رصيد

طبعا الاتنين كانوا محترمين جدا ومنتهى الذوق فقررت اشتري من 2b علشان استفيد من العروض الكتيرة

.وبالفعل دفعت باستخدام الـ visa و جاب لي اخر قطعة باللون الـ grey المعدني و كان معي صديقي اشترى لون اخر

تجربة الشراء :

اولاً : تأكدت ان الراجل جاب لي كرتونة لم تفتح من قبل ولا يوجد بها قطع او محاولة فتح

وقام بكتابة فاتورة الشراء و تسجيل عقد الخط والمودم وكل الاجراءات

ثانياً : عرض عليا انه يفتح لي الجهاز ويسطب لي ويندوز سفن بكل دريفرات اللاب كهدية اخرى لكني رفضت وفضلت اني اقوم بها بنفسي علشان اكتشف اي اخطاء او عيوب

ثالثاً : خدت ارقام موبايلات الناس الشخصية في حالة اي مشكلة

البداية مع اللاب !

اولاً قمت باقلاع نسخة ويندوز سفن وتسطيبها وكانت المفاجأة سرعة اقلاع و تنصيب سريع في صمت تام من محرك الاقراص

وفي فترة قليلة تمت عملية تنصيب اول ويندوز ( مازلت اعمل به حتى الآن ) و وضعت سي دي التعريفات المرفق مع الجهاز

وهنا كانت المفاجأة وجدت كل الدريفرات مرتبة و برامج كتيرة للاستفادة من التقنيات الموجودة في اللاب زي Dobly sound system + multi touch pad + blutooth وغيرها

و قابلتني أول مشكلة مع اللاب في تعريفات Nvidia بأنه لا يوجد هاردوير بهذا المُعرف

بحثت كثير وكثير ولم اجد حل فاتصلت بالشركة فرحبوا باي في وقت لتصليح الخطأ او الاستبدال في حال اردت

بصراحة قررت احل المشكلة بنفسي ولو استمرت لاسابيع

وبالفعل كان الحل ابسط مما تخيلت واني دخلت الموقع الرسمي وكتبت رقم موديل الكارت وهو 635 بدلاً من 630 وقمت بالتسطيب واستغرق دقائق وانتهى التنصيب واعادة التشغيل

بعدها اختبرت كل شئ في اللاب واعطاني نتائج افضل ما تخيلت واهما ( درجة الحرارة في الاستخدام العادي لم تتعدى حيز الـ 45 في جو بارد ) و نقاء صورة الافلام وسرعة اقلاع الويندوز وكل شئ

و قمت بتحميل لعبة BF3 و crysis 3 و PES13 وقمت بتشغيلها على ريسليوشن عالي و لم تهنج ابدأ الحمد لله لكن كانت درجة الحرارة تتعدى ال 85 وكان امر طبيعي مع كروت نفيديا و في جو الصيف ولكني قررت اشتري مبرد تحت اللاب علشان احافط على القطع بقدر المستطاع و ساعدني في طرد جزء من السخونة

وبمجرد غلق اي لعبة تقفز الحرارة من رانج الـ 85 الي ال 48 في لمح البصر و يتم عمل سويتش تلقائي للكارت المدمج والنفيديا

قمت بعمل انكود لفيلم ساعة ونصف ببرنامج staxrip لم يتعدى دقائق ( جهازي القديم كان بيستمر لاربع ساعات واكثر ) :D

فكرة شراء لاب لم تكن تغنيني عن فكرة شراء جهاز مكتبي لكن بعد شراء هذا اللاب لا افكر جديا في شراء جهاز مكتبي خلال فترة سنتين على الاقل او اكثر

الموضوع غير مدعم بارقام وقياسات ولا اختبارات ولا حتى صور لكن اعدكم باني احضر مراجعة شاملة لهذا الاسطورة وستكون بدايتي في عالم المراجعات :D

ارجو اني مكنتش طولت عليكم

Homam20
23-06-2013, 19:34
الف مبروك على اللاب
و لينوفو ماركة بتثت وجودها في السوق كل يوم بمنتجات مميزة و سعر منافس

arsenal_henry
23-06-2013, 19:39
مجهود رائع منك والله .. ويا ريت الاعضاء تعمل زيك كدة وتكتبلنا رأيها وتجربتها مع اللابات الجديدة ..

omar karem
23-06-2013, 22:28
فعلا الجهاز ده محترم جدااا ما شاء الله ...الجهاز معايا بقالو اسبوع والحمد لله اداء رائع وشياكة في التصميم والتقفيل واللون المعدني ده بصراحة في رأيي هو احلى واشيك لون ..فضلت الف على اللون ده اسبوع تقريبا لحد ما لقيتو في سبينس وماكنش متبقى منه غير تلاتة واحد في العرض واتنين مقفولين ومتبرشمين فى علبتهم طبعا انا اخدت واحد بعلبته وانا اللي فتحتها بنفسي والجهاز سعره 4200

سطبت عليه ويندوز 8 وطبعا كان لازم احمل التعريفات من موقع لينوفو الخاصه بويندوز 8 عشان السي دي اللي بيجي معاه خاص بويندوز 7 بس وفعلا الجهاز ده ملقتش حاجة احسن منه في السعر ده بالعكس المواصفات دي لو في توشيبا او ديل مثلا مش هيقل عن 5000-5500 ويمكن اكتر كمان

وكمان موضوع ان الجهاز في كارتين شاشة ده حلو جدا لان الجهاز في الشغل العادي بيكون شغال ب الانتل وطبعا ده استهلاكه قليل في الطاقة وبيقلل من حرارة الجهاز وبينقل للانفيديا اتوماتيك في الالعاب والشغل التقيل..

انا قولت ادخل اقول رايي برضو بعد استخدام اسبوع (بعد اذن صاحب الموضوع طبعا) عشان اللي بيفكر في الجهاز يتوكل على الله ويشتريه

Unknown_Dragon
23-06-2013, 22:32
مبروووووووةةك اللاب يا ريس
ومشكور جدا على انك عملت الموضوع ده لاننا فعلا انا وناس كتير بنسأل عن الاب ده لان السوق كله متجه ليه
انا حاسس انه على اخر السنة مصر كلها هيبقى معاها لينوفو
انا مدخلش موضوع الا واجد اسم اللينوفو و الاصحار ده تحدييدا قد تم ذكره
انا ان شاء الله ناويت اجيبه بعد 3 أشهر

Ḿǿĥâmeḋ Ấḅḑ Ệlậẑiz
24-06-2013, 02:07
مجهود رائع و شرح مبسط :ah4:
انا معايا جهاز HP bavillion dv6000
الجهاز دة كرهنى فى الحياة :ah42:
بسبب سخونته دون ابداء اسباب
بالنسبة lenovo كانت فى الاول شركة خارج التصنيف انما بهذا الجهاز اتكتسحت التصنيف و تخطت Dell و toshiba و ايضا Acer و HP خارج التصنيف اصلا ( راحت عليه ) بالجودة و الاستخدام العام و السعر

moatez
27-06-2013, 12:43
انا الحمد لله جبته امبارح من ابلاينس سيتى ستارز ب 4.400 جنيه اللون الرصاصى وهما الوحيدين اللى عندهم اللون ده وبصراحة اشيك من الابيض والاحمر كثير وعليه ماوس ميكروسوفت اصلى هديه وايرلس و نسخة ويندوز 7 وانطباعى العام له انه جهاز جيد جداا ما شاء الله ..

mohamedalaa6
27-06-2013, 14:21
ألف مبروك sala7tito (https://arabhardware.net/forum/member.php?u=11231061) ومتشكرين جدا على فضفتك معانا :D

ليه بس طلب عندك لو ياريت صورة من ال Device Manger لل VGA adopters

وصورة من GPU-Z

علشان أتأكد أنه gt 635

و تعريف ال gt 635 ألى أنت نزلته علشان أروح أخد الجهاز إن شاء الله وأجرب هناك كل حاجة

وباقى المواصفات للتأكد من الجهاز :D

Intel Core i5-3210M
4g ram @ 1600
HDD 1Tb
gt 635 طبعا بقى :D
Bluetooth V4.0
WiFi 802.11b/g/n

2xUSB 3.0
2xUSB 2.0
1xHDMI
Dolby® Home Theater® v4, S-Master(Headphone Amplifier)
1.0MP
720p HD

دى أبرز الحاجات ألى تهمنى

وياريت العنوان بالظبت لأنى من خارج القاهرة

وشكر جدا ليك وعذرا على الأطالة

و ياريت لو فى رقم تليفون للمحل

kamalmohamed83
05-07-2013, 18:33
الف مبروك على اللاب ورنا يباركلك فيه

Mabding
14-07-2013, 00:25
موضوع جمييييل
طمنتني الله يطمنك :)

انا هشتريه ان شاء الله
بس ال Core I7 ..

بس المشكلة ان اللون الوحيد المتوافر هو الأبيض .. اللي عليه التعريفات وويندوز 8 أصلي
هنزل ادور ان شاء الله يمكنك الاقي الميتل :)

msh_633
12-10-2013, 19:19
انا محتار بينه وبين ال dell 5521 .. ايه رأيكوا بس كور 5

EHCNES
18-11-2013, 17:32
اتمنى لو اعرف منك او من اى حد معاه الجهاز جودة الصورة فى الفيديوهات ايه ؟؟؟ يعنى لو فيديو بجودة عالية جدا mkv بيشتغل بنفس الجودة ولا جودته بتقل لان صديقى معاه الجهاز والفيديو عالى جدا على الكمبيوتر العادى والشاشة الديل العادية لكن على هذا الجهاز اقل ؟؟ فاعاوز اعرف هل الهيب من الجهاز اصلا ولا يمكن فى اعدادات مش مظبوطة

ارجو الرد

arsenal_henry
19-11-2013, 09:07
اتمنى لو اعرف منك او من اى حد معاه الجهاز جودة الصورة فى الفيديوهات ايه ؟؟؟ يعنى لو فيديو بجودة عالية جدا mkv بيشتغل بنفس الجودة ولا جودته بتقل لان صديقى معاه الجهاز والفيديو عالى جدا على الكمبيوتر العادى والشاشة الديل العادية لكن على هذا الجهاز اقل ؟؟ فاعاوز اعرف هل الهيب من الجهاز اصلا ولا يمكن فى اعدادات مش مظبوطة

ارجو الرد
خليه يجرب مشغل فيديوهات آخر .. لو المشكله نفسها ظهرت .. يجرب يضغط على تاني زر من اليمين على لوحة Home theatre .. ويختار Movie/Video ..
https://g-ecx.images-amazon.com/images/G/02/uk-electronics/product_content/lenovo/Zx80_touch_L.jpg

Ziad Hassan
21-03-2014, 18:24
مجهود رائع و شرح مبسط :ah4:
انا معايا جهاز HP bavillion dv6000
الجهاز دة كرهنى فى الحياة :ah42:
بسبب سخونته دون ابداء اسباب
بالنسبة lenovo كانت فى الاول شركة خارج التصنيف انما بهذا الجهاز اتكتسحت التصنيف و تخطت Dell و toshiba و ايضا Acer و HP خارج التصنيف اصلا ( راحت عليه ) بالجودة و الاستخدام العام و السعر

لو سمحت أن سعات كتير بشوف المنتدى دة و لقيتك نشيط جداً فيه و بصراحة أنت أثرت أعجابي يخبرتك و نشاطك و سجلت في المنتدى خصوصاً عشان أسألك في شئ قريب من السؤال الي أنا هسأل هولك دلوقتي و هو ما الحسن Lenovo G510 أم Lenovo Z580 على ما أظن G510 أحسن في المواصفات لكن ما الأحسن في الجودة خصوصاً إن Z580 من سلسلة IdeaPad المشهورة و ما الحسن خامات لينوفو أم سامسونج و هل لينوفو تفوق على ديل و احتى يقترب منه؟
هذه هي مواصفات Lenovo G510:
https://shop.lenovo.com/ae/en/laptops/essential/g-series/g510/index.html#tab-tech_specs

wael45
22-03-2014, 08:26
و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته .. مبروك على الجهاز

ثانياً : عرض عليا انه يفتح لي الجهاز ويسطب لي ويندوز سفن بكل دريفرات اللاب كهدية اخرى لكني رفضت وفضلت اني اقوم بها بنفسي علشان اكتشف اي اخطاء او عيوب

ما هى الهدية ؟ .. أعتقد إن تعريفات الجهاز دى أساسى و ليست هدايا من البائعين

و بالنسبة لنسخة الويندوز اللى كان هيسطبهالك كانت هتبقى نسخة مضروبة زى بقية نسخ الويندوز .. يعنى مكانش هيمن عليك بحاجة من عنده .

أما الحركة اللى أنت عملتها دى بعد ما تأكدت إن الجهاز لم يفتح من قبل فدى نتيجة الثقة و الضمان .

بس أنت كده وقت الشراء لم تتأكد من أداء الجهاز من صوت و صورة و سرعة ، و هل كل مفاتيح الكيبورد شغالة و لا فيه مفاتيح بابظة و كده يعنى .. فهل بالفعل ثقة و أمان أم مغامرة منك ؟

mina anosh
01-04-2014, 00:40
طيب انا اخدت الجهاز ال كان معروض وكان اخر جهاز لينوفو عند 2 b وده كان من سنة ونصف ولحد الان بعانى من مشاكل كتير فيه