المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : ياجماعة الكهرباء قطعت اكثر من مرة وأنا بلعب فهل يسبب هذا ضرر لكرت الشاشة؟

gladiator007
28-06-2013, 18:58
انا تعرضت لهذا أكثر من مرة ولكن اللي حصل اني فقدت الsave game بتاعت اللعبة ولعبتها من الاول لكن هل ممكن يأثر القطع ده علي الكرت؟

mido salah
28-06-2013, 19:11
هو مش لازم يضر من مرة او اتنين

بس طبعاً من غير كلام اة يضر وممكن يحرق جهاز باكمالة مش كرت بس :ah1:

ربنا يستر

gladiator007
28-06-2013, 19:15
هو مش لازم يضر من مرة او اتنين

بس طبعاً من غير كلام اة يضر وممكن يحرق جهاز باكمالة مش كرت بس :ah1:

ربنا يستر

أنا قصدي طالما الكارت اشتغل والجهاز اشتغل خلاص تمام لكن أكيد لو حصل حاجة هتبان الدنيا فيها ايه؟

wessam-pro
28-06-2013, 19:43
النور بييستنى لما افتح اى لعبة ويقطع عادى متقلقش مش هيأثر خالص
قطع الكهربا كان بيأُثر ع الهاردات القديمة الداتا زمان
وممكن يحرق الباور التجارى
لو عندك باور اصلى متقلقش من قطع الكهربا نهائى

kingtifass
28-06-2013, 20:14
انا مره الكهربا قطعت فقدت كل الكوكيز وكل البيانات للمتصفح chrome
عادى ياريس كلنا لها وحسبى الله ونعم الوكيل ف اللى باعوا غازنا وخلينا نشترى غاز بسعر اغلى عشان نعرف نشغل محطات توليد الطاقة
:):):)

amr_elmasry
28-06-2013, 20:19
اخى العزيز قطع الكهرباء مش هيختص بحرق الكرت الشاشة بس هو لو هيحرق هيحرق كله
و بعدين الباورات الاصلية قوية و لا تتأثر بقطع الكهرباء المفاجىء

gladiator007
28-06-2013, 22:13
انا مره الكهربا قطعت فقدت كل الكوكيز وكل البيانات للمتصفح chrome
عادى ياريس كلنا لها وحسبى الله ونعم الوكيل ف اللى باعوا غازنا وخلينا نشترى غاز بسعر اغلى عشان نعرف نشغل محطات توليد الطاقة
:):):)

+++++++++++++++++1

gladiator007
28-06-2013, 22:17
النور بييستنى لما افتح اى لعبة ويقطع عادى متقلقش مش هيأثر خالص
قطع الكهربا كان بيأُثر ع الهاردات القديمة الداتا زمان
وممكن يحرق الباور التجارى
لو عندك باور اصلى متقلقش من قطع الكهربا نهائى

الباور premium atx 650 wat

mido salah
28-06-2013, 23:22
الباور premium atx 650 wat

علي ما أعتقد انة تجاري

يعني بيضر من قطعان الكهرباء

Ahmed.Elsayed
29-06-2013, 02:42
قطع الكهرباء المستمر ممكن أن يؤثر على الهارد.

alspaa
29-06-2013, 03:16
1+ قطع الكهرباء المستمر ممكن أن يؤثر على الهارد

واذا كان الباور تجاري أحتمال حتي اللوحة الأم تضرر أو تتلف بالكلية

dmmmm
29-06-2013, 07:54
اذا كان الباور تجاري يبقى تقرأ عليه الفاتحة من دلوقتي لأنه مش هايستحمل :ah24:

Mohamad Ayman19
29-06-2013, 12:14
طيب بالمناسبة انا عندي باور 500 وات الي بيجي مع كيسة cooler master 380 k الي موجودة في متجر عرب هارذوير هل دا ممكن يتأثر بالكهرباء ؟ :D

Ahmed.Elsayed
29-06-2013, 14:24
بص حضرتك إذا كانت الكهرباء تقطع عندك بشكل متكرر فأول شئ تفكر فيه هو باورسبلاى أحترافى لأن الباورسبلاى التجارى أحياناً عند تلفه ممكن أن يتسبب فى تلف أى مكون من جهاز الكمبيوتر معه

بالأضافة إلى أن الباورسبلاى التجارى من أكثر المسببات لظهور القطاعات التالفة فى الباورسبلاى وتلفها بعد ذلك حتى بدون أنقطاع الكهرباء :ah49:

os-ch
29-06-2013, 21:16
اللي بينقطع عندهم الكهرباء بشكل متكرر عليهم ان يضعوا جهاز ال UPS ضمن الاولويات
...

Bioshock
29-06-2013, 22:14
لا تقلق اخي عنا في سوريا تم قطع الكهرباء اكثر من 10000 مرة من بداية الحرب ولم يتعطل عندي اي قطعة في الجهاز الحمد لله والهارد قديم عمره 6 سنوات لكن ضعف الكرباء المتكرر الى مادون 170 فولط من 220 فولط ممكن ان يتسسب بتلف احد القطع على ما اعتقد وخاصة لاصحاب الاجهزة القوية لذلك قمت بتركيب منظم كرباء لحل المشلة

eyad apdo
30-06-2013, 02:55
بص حضرتك إذا كانت الكهرباء تقطع عندك بشكل متكرر فأول شئ تفكر فيه هو باورسبلاى أحترافى لأن الباورسبلاى التجارى أحياناً عند تلفه ممكن أن يتسبب فى تلف أى مكون من جهاز الكمبيوتر معه

بالأضافة إلى أن الباورسبلاى التجارى من أكثر المسببات لظهور القطاعات التالفة فى الباورسبلاى وتلفها بعد ذلك حتى بدون أنقطاع الكهرباء :ah49: اخى الكريم يقصد ظهور القطاعات التالفة فى الهارد ديسك

Dark shadow
30-06-2013, 04:37
ممكن تشترى ups علشان تريح دماغك مادام الكهرباء بتقطع كل شوية . وانا الكهرباء كان زمان بتقطع كثير اوى فى بداية مشروع النهضة :D:p:p ومازالت بس مش زى الاول والحمد الله محصلش اى مشاكل :)

ahmed601
30-06-2013, 05:31
اللي بينقطع عندهم الكهرباء بشكل متكرر عليهم ان يضعوا جهاز ال UPS ضمن الاولويات
...

قطع الكهرباء المتكرر و الدروب المفاجأ للفولت و ارتفاع التيار بشكل مفاجأ يحرق اى جهاز حتى لو ببورسبلاى مركة مشهورة و قوية لان التيار او الامبير بيحرق اى شى حتى اجهزة التكيف ما بالك بكمبيوتر و لكن من الممكن انه ميحرقش فجاة بيحرق على مراحل او يؤثر فى الجهاز بالتدريج لذلك تجد اغلب عيوب التلفزيونات و اجهزة الريسيفر و الشاشات هى فى دائرة البور كما قال لك الاخ الكريم هات جهاز UPS اضمن

gladiator007
30-06-2013, 11:12
ممكن تشترى ups علشان تريح دماغك مادام الكهرباء بتقطع كل شوية . وانا الكهرباء كان زمان بتقطع كثير اوى فى بداية مشروع النهضة :D:p:p ومازالت بس مش زى الاول والحمد الله محصلش اى مشاكل :)

كده مصر كلها هتجيب UPS !!!!!!!!!!!!:D

kingtifass
30-06-2013, 11:14
بس دع الامر للخالق وربنا يستر
بس لما يقطع النور شيل الفيشة عشان لو جت الكهربا على فجاه ماتبوظش اى حاجة :D:D

BAZOOKA_N2O
30-06-2013, 12:28
تأثير انقطاع التيار الكهربائي المفاجئ يمتد ليشمل :

مكونات الدوائر الالكترونية التي بدون حماية وخصوصاً المكثفات
الدوائر الالكترونية التي تعمل على التغذية الرئيسية واهمها مزود التيار
الوصلات الدقيقة والتي تتأثر بشدة وقد ترتفع حرارتها بشكل كبير نظراً لزيادة فرق الجهد بصورة خيالية ولأقل من ثانية مما يعمل على قطع التوصيل تماماً في بعض الأحيان

اول المتضررين بأنقطاع التيار هو القرص الصلب لإحتوائه على اجزاء ميكانيكة تدور بسرعات قد تصل الى 10.000 لفة في الدقيقة في بعض الموديلات وتحلق فوق تلك الأقراص رؤوس القراءة والكتابة بمسافة اقل من ربع سمك شعرة الانسان :eek:
والتوقف المفاجئ يجعل الرؤوس غير مستقرة عند عودة التيار مرة اخرى وقد تحتك بأقراص التخزين مسبباً أعطالاً دائمة

لذلك اتخاذ الحيطة بتوفير اجهزة ups على الأقل تضمن دقائق بعد إنقطاع التيار لكي تقوم بحفظ عملك وغلق الجهاز بصورة امنة

ما سبق لا يحدث مرة واحدة ولكن بالتدريج وعلى فترات مما يسبب التوقف المفاجئ لأحد القطع او على الأقل تقليل عمرها الافتراضي

ربنا يستر على اجهزة الجميع خصوصاً في مصر وسوريا :(

Bioshock
30-06-2013, 13:38
ارتفاع الكهرباء لا يضر بالكمبيوتر بشكل خاص بسبب وجود فيوز حماية ومنظم كهرباء داخل الباورمرة جأتني الكهربا 350 فولط قبل تركيب المنظم واحترق المكيف وجميع المبات في المنزل والتلفزيونلكن الكمبيوتر طفا ولم يتعطل فيه اي شيئ

Ahmed Abdelwahab
30-06-2013, 14:16
قطع الكهرباء لن يؤثر ان كان عندك مزود أصلي لأن به معايير للأمان أما التجاري فقد يضر بالجهاز
لذلك يجب عليك تغييره في أقرب فرصة