المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : هل درجات الحرارة هذه جيدة ؟؟

The Viper X
28-06-2013, 23:15
السلام عليكم

اريد ان اعرف اذا كانت درجات الحرارة هذه جيده ام لا وهل تشكل خطر بأي شكل من الأشكال ام لا

اولا درجة حرارة المعالج اثناء الضعط لمدة 15 دقيقة ببرنامج prime95

بالنسبة للراامات هي الرامات اللي عندي g-skill 2×4 1600 mhz بس لما شفت التردد هنا لقيته 800 بس ازاي ؟؟!!!

وده بالنسبة لكارت الشاشة الضغط لمده 15 دقائق ببرنامج FurMark

و سؤال هو ليه المروحة مش وصلت ل 100% عشان تخفض درجة الحرارة عن كده !!؟؟

kingtifass
28-06-2013, 23:36
المعالج حرارته مرتفع ياريس وده بسبب ان الفولت عالى 1.22 ده ممكن تشتغل بتردد 4.5 على هذا الفولت مش التردد الافتراضى او 3.8
راجع هذا الموضوع سيفيدك وحاول تطبيق الاعدادات فيه
https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=348726

وهل انت متاكد من تثبيت المروحة للمعالج جيدا ؟؟؟ وايه اخبار تهوية الكيسة , هل فيها مراوح وايه نوع الكيس ؟
حرارة الكرت طبيعية والرامات كده شغاله ب 1600 ياريس متقلقش

wessam-pro
28-06-2013, 23:42
انا هرد بالعكس بالنسبة لحرارة كرت الشاشة ممتازة جدا ومفيش قلق
المروحة لو بقت 100% هتعمل ازعاج جامد وملوش لزمة تنزل الحرارة لان الحرارة اكثر من جيده بعد 75 تبتدى تقلق والمروحة سرعتها بتعلى تلقائيا مع زيادة الحرارة لحد ما يحصل balance يبقى افضل درجة حرارة واقل ازعاج وكل كروت الشاشة كده

بالنسبة للرامات البرنامج بتضرب فى 2 يعنى انا عندى رامات باص 1333 البرنامج قاريها 667 وهى القراءة الصحيحة .. 800 فى 2 = 1600

حرارة المعالج مرتفعه بشكل كبير اولا ياريت تعرفنا انت مستخدم خيار Blend ولا small FTTS فى البرنامج لان لو blend يبقى الحرارة مبالغ فيها جدا وساعتها اتاكد تانى من تركيب فانة المعالج بشكل صحيح ومبدئيا الغى خاصية ال turbo boost من الماذر بورد عشان تساعد على تقليل الحرارة وبالمرة قلل الفولت شوية

kingtifass
28-06-2013, 23:46
حرارة المعالج مرتفعه بشكل كبير اولا ياريت تعرفنا انت مستخدم خيار Blend ولا small FTTS فى البرنامج لان لو blend يبقى الحرارة مبالغ فيها جدا وساعتها اتاكد تانى من تركيب فانة المعالج بشكل صحيح ومبدئيا الغى خاصية ال turbo boost من الماذر بورد عشان تساعد على تقليل الحرارة وبالمرة قلل الفولت شوية

سواء اى من الخيارين ياريس ف الحرارة مرتفعه, وده سببه ان فولت مرتفع جدا ع تردد الافتراضى
وليه يلغى turbo boost مادام الحل هوا تقليل الفولت ليكون الوضع طبيعى
ده بعد التاكد من تركيب مروحة جيدا و ان تبريد الكيس جيد

:):)

The Viper X
28-06-2013, 23:57
المعالج حرارته مرتفع ياريس وده بسبب ان الفولت عالى 1.22 ده ممكن تشتغل بتردد 4.5 على هذا الفولت مش التردد الافتراضى او 3.8
راجع هذا الموضوع سيفيدك وحاول تطبيق الاعدادات فيه
https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=348726

وهل انت متاكد من تثبيت المروحة للمعالج جيدا ؟؟؟ وايه اخبار تهوية الكيسة , هل فيها مراوح وايه نوع الكيس ؟
حرارة الكرت طبيعية والرامات كده شغاله ب 1600 ياريس متقلقش

المروحه مثبته وانا متأكد

والتهوية جيدا ونوع الكيسة corsair 200R وجاي معهاه مروحتين واحده خلفيه 140mm و امامية 120mm

هشوف الموضوع بتاع الفولت ده بس ده الفولت الافتراضي يعني انا مش لعبت في الفولت نهائيا

The Viper X
28-06-2013, 23:57
ووقت الضغط كانت درجة الحرارة بتاعت الاوضه حوالي 26

kingtifass
29-06-2013, 00:02
المروحه مثبته وانا متأكد

والتهوية جيدا ونوع الكيسة corsair 200R وجاي معهاه مروحتين واحده خلفيه 140mm و امامية 120mm

هشوف الموضوع بتاع الفولت ده بس ده الفولت الافتراضي يعني انا مش لعبت في الفولت نهائيا

تمام اتاكد من تركيب مروحة الافتراضية جيدا
وحاول تفتح جانب الكيسة وتجيب مروحة ستاند وتضعها امام الجانب على بعد 2 متر لتهوية الجهاز , لحين شراء مرواح تضعها فى الكيس لضمان تيار هواء جيد لها
وطبق الاعدادات اللى فى الموضوع عشان الفولت عالى وهوا سبب الحرارة العالية ولماالوفت يقل هيرجع الوضع طبيى ان شاء الله

:):):)

The Viper X
29-06-2013, 00:43
تمام اتاكد من تركيب مروحة الافتراضية جيدا
وحاول تفتح جانب الكيسة وتجيب مروحة ستاند وتضعها امام الجانب على بعد 2 متر لتهوية الجهاز , لحين شراء مرواح تضعها فى الكيس لضمان تيار هواء جيد لها
وطبق الاعدادات اللى فى الموضوع عشان الفولت عالى وهوا سبب الحرارة العالية ولماالوفت يقل هيرجع الوضع طبيى ان شاء الله

عملت الكلام اللي حضرتك قلت عليه ودي النتيجة !!

طمني ايه الاخبار ؟؟

kingtifass
29-06-2013, 00:52
طب فين cpu-z ? عشان اشوف فولت , وما مده الاختبار وهل كان خيار blend ؟
عمة الوضع تحسن نقصت الحرارة 10 درجات , بس ايه الخطوات اللى عملتها بالظيط , يعنى لوحتك انى ماركة
وطبق خطوة المروحة الجانبية عشان تهوى الجهاز

The Viper X
29-06-2013, 01:00
الفولت 1.128v بالظبط

وكان الاختبار ل 15 دقيقه

واختيار small fft

والخطوات ان خليت CPU VCORE بقي normal و dynamic vcore بقي -0.100

ولوحتي ماركة gigabyte

وبالنسبة للمروحه الجهاز ع المكتب ف مش ينفع احط مروحة وهو عموما فيه مروحتين وانا ان شاء الله لو عرفت اروح الاسبوع الجاي القاهرة هبقي اشتري مروحتين 140mm واحده فوق وواحد ف الجنب

kingtifass
29-06-2013, 01:15
تمام جرب قلل الoffset ل - 0.0150 وشوف ايه النظام وهلفيه استقرار ام لا ؟

تمام و هات مراوح للكيس عشان يبقى تدفق الهوا كويس
ولحد ما تعمل ده افتح الغطاء الجانبى عمة عشان الهوا السخن ما يتحبس ف الكيس
وعمة حرارة دى مش هتوصلها ب نطبييقات العادية او اعتى الالعاب
وانت لو عايز تكسر سرعة يبقى اكيد هتجيب مشتت كويس عشان الحرارة
وجرب تلعب crysis 3 مثلا وبعد ربع ساعة خد برنت سكرين للحرارة وارفعها هنا هتلاقيها طبيعية ان شاء لله

The Viper X
29-06-2013, 01:37
تمام

وبالنسبة لcrysis 3 انا بحملها دلوقتي من علي ال origin النسخة الاصلية وهتخصل بكرا المغرب

وحضرتك كنت قلت هتبعلي لينك الابتديت بتاعها

HerOIraK
29-06-2013, 01:59
بعد اذن صاحب الموضوع ..

استاذ kingtifass هل طريقة تقليل الفولت تعمل على جميع المعماريات بالتحديد lynnfield ؟؟

Master_Net
01-07-2013, 14:48
استفسار بسيط انا معايا معالج 4770K في الوضع الافتراضي
درجة حرارة السيستم والشب الجنوبي علي البايوس هيا نفس درجة الجرارة داخل برنامج الايسي تيون
اما درجة حرارة المعالج في البايوس 42 وعلي الايسي تيون 32
ايه الصح في الاتنين

kingtifass
01-07-2013, 14:56
استفسار بسيط انا معايا معالج 4770K في الوضع الافتراضي
درجة حرارة السيستم والشب الجنوبي علي البايوس هيا نفس درجة الجرارة داخل برنامج الايسي تيون
اما درجة حرارة المعالج في البايوس 42 وعلي الايسي تيون 32
ايه الصح في الاتنين

ممكن تضغط ع المعالج ببرنامج prime95 (اختار 3 خيار blend) لمده 20 دقيقة وترفع صورة عند دقيةة 20 اثناء ضغط تجمع برنامجى cpu-z &Hwmoniter
للاطمئنان على حرارة معالج
ومعرفة حرارته فعليا

kingtifass
01-07-2013, 14:59
بعد اذن صاحب الموضوع ..

استاذ kingtifass هل طريقة تقليل الفولت تعمل على جميع المعماريات بالتحديد lynnfield ؟؟

لو متواجد خيارات التحكم فى فولتيه المعالج فى البورده عن طريق offset voltage يبقى احتمال نجاح طريقة مضمون

HerOIraK
01-07-2013, 15:48
لو متواجد خيارات التحكم فى فولتيه المعالج فى البورده عن طريق offset voltage يبقى احتمال نجاح طريقة مضمون

كويس عشان انا عملت الخطوات ونجحت .. وفعلا الحرارة قلت تقريبا 10 درجات ..

kingtifass
01-07-2013, 16:05
كويس عشان انا عملت الخطوات ونجحت .. وفعلا الحرارة قلت تقريبا 10 درجات ..

مبروك ياريس نجاح العملية :D
طب تمام ياريت تشاركنا بتجريتك ف الموضوع الاساسى
حتى يستفيد منها الاعضاء