المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : الmsaa لماذا يقتل الفريمات ؟؟

الصفحات : [1] 2

The Viper X
29-06-2013, 01:46
السلام عليكم

لاحظت وانا بلعب max payne 3

خاصية ال Msaa ووجدت انها بتقتل الفريمات !!

هي ايه فائدتها بالظبط وليه بتقلل الفريمات اوي كده ؟؟

يعني انا لما كنت مخليها علي 4x كانت الفريمات مش بتقل عن 60 وكنت مخلي كل الاعدادات ع الاخر وكانت واخد 1400 mb تقريبا من كارت الشاشة ولكن لما خليتها علي 8x لقيت الفريمات مش بتزيد عن 45 في افضل الحالات و استخدام الكارت كان 2000 mb ولكني لم الحظ اي تغيير نهااااااائيا في الجرافيكس علي الاطلاق ؟؟

وما الفرق بينها وبين ال fxaa

وانا لما كنت بسمع من الاخوه بخصوص الفريمات كانو بيقولوا الفريمات لما بتبقي فوق ال30 بتبقي اللعبة حلوه ومش بتهنج

لكني شايف غير كده خااااااالص ان عندي الفريمات لما بتقل عن 60 بحس برعشة في اللعبة مش عارف ليه هل فيه عيب عندي ولا عند الكل الكلام ده ؟؟

وهل فيه حل لمشكلة الرعشه دي ولا ده طبيعي ولا ايه

ويا ريت كمان تشوفولي حل لمشكلة ال screen tearing اللي بتبقي في بعض الالعاب و هي ايه سببها من الاساس ؟؟ هل بيبقي عيب من الكارت ولا الشاشة ؟؟

مواصفات الجهاز :-

core i5 3570k

sapphire 7970 ghz edition

والشاشة samsung 22 1080p بمعدل تحديث 60 hz

Ahmed.Elsayed
29-06-2013, 02:37
ال MSAA يقوم بتنعيم حواف المجسمات حتى لا تظهر بشكل غير مستقيم وإستخدام FXAA يغنى عن إستخدام MSAA ولا يؤثر على معدل الفريم ولكنه يؤثر بعض الشئ على جودة الصورة

فأستخدم MSAA بمعدل 4X وسيكون كافى لتنعيم المجسمات

وإذا كنت لا تعرف الفرق ما بين إستخدام منعم الحواف من عدمه أنظر إلى هذه الصورة

https://www.radeonpro.info/wp-content/uploads/2013/03/manual_smaa_off_on.jpg

The Viper X
29-06-2013, 02:42
ال MSAA يقوم بتنعيم حواف المجسمات حتى لا تظهر بشكل غير مستقيم وإستخدام FXAA يغنى عن إستخدام MSAA ولا يؤثر على معدل الفريم ولكنه يؤثر بعض الشئ على جودة الصورة

طب انت في رأيك لما اقلل المنعمات والخواص الزائدة لكروت الشاشة افضل ام تخفيض الاعدادات نفسها

وبالنسبة لموضوع الفريمات اللي لما تقل عن 60 بحس برعشة

وموضوع ال screen tearing ايه حلها ؟؟

Ahmed.Elsayed
29-06-2013, 03:25
بالنسبة لى لا أستطيع الأستغناء عن منعم الحواف لكن إذا أثر كثيراً فى معدل الفريم أقوم بتقليله

وبالنسبة لل Screen Tearing فقم بتفعيل الخيار V-sync لمعالجة ذلك.

bedoo
29-06-2013, 03:31
كويس ناا كمان عاوز اسأل عن الموضوع ده الفرمات لو قل عن 60 او 50 بحس ان اللعبة بطيئة وشكرا لصاحب الموضوع .

A.S.M.O
29-06-2013, 05:46
ايوة يا شباب اي لعبه بتقل عن 60 فيريم بتعتبر بطيقه و بتقطع خصوصا انها مش بتثبت علي رقم معين دي بتنزل و تطلع علي حسب المكان الي في اللعبه .. و هتسمع من ناس كتير تقلك فوق 30 فيريم يبقي كويس .. فكك كل ده كلام هجس هو 60 فريمي لو نزلت ل 59 هتحس بفرق

dmmmm
29-06-2013, 08:00

azzelden
29-06-2013, 11:10
ايوة يا شباب اي لعبه بتقل عن 60 فيريم بتعتبر بطيقه و بتقطع خصوصا انها مش بتثبت علي رقم معين دي بتنزل و تطلع علي حسب المكان الي في اللعبه .. و هتسمع من ناس كتير تقلك فوق 30 فيريم يبقي كويس .. فكك كل ده كلام هجس هو 60 فريمي لو نزلت ل 59 هتحس بفرق
مين القال لك ان البيقول ان اللعبة عند 30 او فوق ال30 كلام( هجس ) عندما تقول معلومة مثل هذه عليك اثباتها بمعلومة تقنية
واذا امكن ان تاخد لنا صورة من على جهازك للعبة على 60 فريم واخرى على 50 فريم وليس 59 فريم وتوضح لنا اين يوجد الفرق بالتحديد

M o h a m a d
29-06-2013, 11:34

amr_elmasry
29-06-2013, 12:14

انا بس عايز اسألأ سؤال ماذا تقصد بكلام هجس
يعنى احنا هنا فى المنتدى بنقول كلام ملوش لازمة او بنكدب على الاعضاء الى بيسألوا
و بعد كده انت منين بتقول ان اقل من 60 تبقى اللعبة بطيئة

https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=6Egc1EWd2VY

الفريمات فى لافديو دى من 32 الى 54
فين البطء الى انت بتتكلم عليه
ارجو ان لما تقول حاجة تكون متأكد منها

The Viper X
29-06-2013, 12:38

طب كده يبقي اكيد في حاجة عندي لاني لما بتقل عن 60 بحس برعشه بسيطه ايه الحل

انا حاسس انها ممكن تكون من الشاشة عشان معدل الاستجابة 5ms و معدل التحديث 60hz

وممكن الشاشة المستخدمه في الفيدية بمعدل استجابة 1ms ومعدل تحديث 120hz

وللعلم موضوع الرعشه ده موجود في كل الالعاب اللي عندي اول ما تنزل ع 60 بحس برعشه

هو عشان مش بيثبت ممكن لاني عندي برضه الفريمات بتعلي بال5 وتقل بال5 فمش ممكن هو ده السبب ؟؟

فهل فيه طريقة اثبت بيها الفريمات مثلا

حتي لو كانت ع 40 بس مش تكون اللعبه بترعش ولا ده طبيعي

ارجوكو ردوا عليا عشان من يوم ما جبت الكارت وانا حاسس انه فيه حاجة غلط

azzelden
29-06-2013, 12:48
قم بتفعيل الخيار V-sync
ولا يمكن تثبيت الفريم
واغلبنا عنده الشاشة معدل الاستجابة 5ms و معدل التحديث 60hz

amr_elmasry
29-06-2013, 13:13
قم بتفعيل ال v-sync مثل ما قال الاخ عز و
و على فكرة فى فى بعض الالعاب انك تقدر تحدد عدد معين من الفريمات ما تزيد عنها اللعبة

Ahmed.Elsayed
29-06-2013, 14:16

هو عشان مش بيثبت ممكن لاني عندي برضه الفريمات بتعلي بال5 وتقل بال5 فمش ممكن هو ده السبب ؟؟

عند هبوط معدل الفريم بمعدل كبير ثم رجوعه مرة أخرى فى وقت قصير سيحدث التقطيع الذى تتكلم عنه

ولغلق معدل الفريم على أى رقم بعد فتح برنامج ال Msi Afterburner وتفعيل رؤية أى بيانات بداخل اللعبة من تبويب Monitoring ستجد برنامج فرعى يعمل تلقائياً أثناء تشغيل برنامج Msi Afterburner أسمه MSI On Screen Display Server

ستجد هذا البرنامج موجود بجانب الساعة أضغط عليه لفتحه ثم أدخل على الأعدادات وستجد أعداد أسمه framerate limit وقيمته 0 أى Unlimited قم بتغييرها إلى أى قيمة ترغب فى ثبات معدل الفريم عليها ثم أضغط ok

ولا تنسى تفعيل V-sysnc و Triple Buffering عن طريق أداة D3doverrider الموجود مع برنامج rivatuner ويجب فتح الأداة وتركها تعمل فى خلفية الجهاز أثناء تشغيل اللعبة.

kingtifass
29-06-2013, 14:58

يا جدعان crysis 3 ِشغاله فى حدود 25-35 بكرت مدمج مش خارجى وعلى اعدادات medium ومنعم حواف fxaa
وشغال ب trainer وبشرب يجى بتاع سيعتلاف قنبلة فى الدقيقة ومش حاسس بتقطيع او تقل الا لو فى مكان فيه مياه مثلا شوية , بس بطئ عادى
فتخيل لو انت فوق 40 او 50 فريم , ازاى ياريس بتقول ان لعبة هتبقى بطيئة
:D:D:D

kingtifass
29-06-2013, 15:05
اما بالنسبة ياريس ليه MSAA بيقتل الفريمات ؟

https://im33.gulfup.com/4p03t.jpg (https://www.gulfup.com/?qGU3JW)

:D:D:D:D

The Viper X
29-06-2013, 15:19
قم بتفعيل الخيار V-sync
ولا يمكن تثبيت الفريم
واغلبنا عنده الشاشة معدل الاستجابة 5ms و معدل التحديث 60hz

مهو تفعيل الv-sync بيجيب الفريمات ل 20 لو نزلت عن 60 وده بيخليني مش بعرف العب انا الصراحة عندي ال screen tearing ارحم من التهنيج

A.S.M.O
29-06-2013, 15:27
مين القال لك ان البيقول ان اللعبة عند 30 او فوق ال30 كلام( هجس ) عندما تقول معلومة مثل هذه عليك اثباتها بمعلومة تقنية
واذا امكن ان تاخد لنا صورة من على جهازك للعبة على 60 فريم واخرى على 50 فريم وليس 59 فريم وتوضح لنا اين يوجد الفرق بالتحديد

اثبات ايه الي اجبهولك و معلومة تقنية ايه انا بقلك حاجه انا بشوفها بعيني :mad: .. انا لما بلعب علي الجهاز عندي اي لعبه و بتنزل عن 60 بتقطع .. و الفرق بين 60 فريم و 50 فريم علي شاشه 23 full hd زي الي عندي زي الفرق بين السما و الارض .. و انا لما بلعب اي لعبه بشغل fraps علشان اراقب الفيرمات

amr_elmasry
29-06-2013, 15:39
اثبات ايه الي اجبهولك و معلومة تقنية ايه انا بقلك حاجه انا بشوفها بعيني :mad: .. انا لما بلعب علي الجهاز عندي اي لعبه و بتنزل عن 60 بتقطع .. و الفرق بين 60 فريم و 50 فريم علي شاشه 23 full hd زي الي عندي زي الفرق بين السما و الارض .. و انا لما بلعب اي لعبه بشغل fraps علشان اراقب الفيرمات

معلومة بس برنامج FRAPS مش دايما بيقرأ الفريمات صح استخدم برنامح MSI AFTER BURNER
بالنسبة بقى الى بيحصل عندك دى مش مشكلة فريمات لانها معروفة لما بتكون الفريمات اعلى من 30 بيكون فى سلاسة فى اللعب
تقوم انت تقول انها بتقل بس عن 60 تبقى بطيئة اولاا بس انا عايزك تقول ايه هى مواصفات جهازك و ايه هى اللعبة الى بتكون الفريمات عندها 50 و بطيئة
و بعد كده انا مش وريتك فديو فيه الفريمات بتبدأ من عند 32 الى 54 و الللعبة شغالة طلقة

و بعدين ده عمر ما حد اشتكى من بطء فى اللعبة و هى معدية 30 فريم

A.S.M.O
29-06-2013, 15:45

انا متأكد من الي بقوله و مش بردد اي كلام حد بيقولهولي و خلاص و مليش دعوة بقي حد بيكدب علي حد ولا لا انا لو في حاجه مش عارفها بسأل فيها مش عيب انما انا بتكلم عن حاجه انا مجربها و واثق منها .. انا بتكلم عن تجاربي علي جهازي الشخصي .. انا قفلت Crysis 3 و كانت الفيرمات في معظم الاوقات اقل من 60 و مكنتش سلسة اووووي زي منت بتقول .. انا مش بقول انه اقل من 60 بيبقي بطيء شلل لا بس اقل من 60 بتشعر برعشات ممكن تزيد او تقل حسب او حتي تكون بسيطه علي حسب هبوط و ارتفاع الفيرمات و ده بيضايق في بعض الاحيان اثناء اللعب مقارنة بلعبة تانيه ثابته علي 60 فريم

A.S.M.O
29-06-2013, 15:47

يا سيدي الفاضل الي انت بتقوله ده هو الطبيعي و هو الي بيحصل مع اي حد .. الفكرة و ما فيها ان في ناس مش بيفرق معاها الرعشات البسيطه دي و ممكن تتعايش مع اللعبه علي كده انما الي اتعود علي 60 فريم بثبات اي فيريم بيقل بيزاوله .. معندكش مشكله متقلقش

A.S.M.O
29-06-2013, 15:51
معلومة بس برنامج FRAPS مش دايما بيقرأ الفريمات صح استخدم برنامح MSI AFTER BURNER
بالنسبة بقى الى بيحصل عندك دى مش مشكلة فريمات لانها معروفة لما بتكون الفريمات اعلى من 30 بيكون فى سلاسة فى اللعب
تقوم انت تقول انها بتقل بس عن 60 تبقى بطيئة اولاا بس انا عايزك تقول ايه هى مواصفات جهازك و ايه هى اللعبة الى بتكون الفريمات عندها 50 و بطيئة
و بعد كده انا مش وريتك فديو فيه الفريمات بتبدأ من عند 32 الى 54 و الللعبة شغالة طلقة

ازاااااااي الي بتقوله ده .. انا جهازي I7 3770k و GTX 670 2G و Ram 16 و في لعبة زي Far Cry 3 و Crysis 3 كانت الفيرمات لما بتقل ل50 او 40 او 30 كنت بحس برعشه بتضايقني جدا و علي فكرة انا بحس بالرعشه و بعدها ببص علي الفيرمات بلاقيها فعلا نزلت .. و بعدين كان في احد اصادارات Need for speed كانت معمولها lock علي 30 فريم من الشركه نفسها كان 90 % من مستخدمي اللعبه بيشدو في شعرهم من الموضوع ده و في كل المنتديات كانت الناس بتشتكي و انا بنفسي كنت متزاول من كده لحد ملقيت باتش بيفتح الفيرمات و حسيت بفرق شاااااسع بين 60 فيرم و 30 فيريم

A.S.M.O
29-06-2013, 15:53
يا جدعان crysis 3 ِشغاله فى حدود 25-35 بكرت مدمج مش خارجى وعلى اعدادات medium ومنعم حواف fxaa
وشغال ب trainer وبشرب يجى بتاع سيعتلاف قنبلة فى الدقيقة ومش حاسس بتقطيع او تقل الا لو فى مكان فيه مياه مثلا شوية , بس بطئ عادى
فتخيل لو انت فوق 40 او 50 فريم , ازاى ياريس بتقول ان لعبة هتبقى بطيئة
:D:D:D

انا مبقلكش اللعبه هاااااااااااااتكون بطيئه ... انا بقلك حاجه حصلت فعلا معايا و مع كذا صديق ليا .. اقل من 60 = عدم سلاسة في اللعبه .. في ناس ممكن تتحمل اللعب كده و في ناس لا .. انا عندي صحبي عنده 9600 gt و مبسوط جدا بيها و بيلعب كل اللعب بيها و الفريمات قليله و عادي و انا عندي GTX 670 و سعات بتزاول في بعض الالعاب القاتله لكروت الشاشه زي Crysis 3 و Far Cry 3 و Metro بجزئيها

The Viper X
29-06-2013, 16:02
عند هبوط معدل الفريم بمعدل كبير ثم رجوعه مرة أخرى فى وقت قصير سيحدث التقطيع الذى تتكلم عنه

ولغلق معدل الفريم على أى رقم بعد فتح برنامج ال Msi Afterburner وتفعيل رؤية أى بيانات بداخل اللعبة من تبويب Monitoring ستجد برنامج فرعى يعمل تلقائياً أثناء تشغيل برنامج Msi Afterburner أسمه MSI On Screen Display Server

ستجد هذا البرنامج موجود بجانب الساعة أضغط عليه لفتحه ثم أدخل على الأعدادات وستجد أعداد أسمه framerate limit وقيمته 0 أى Unlimited قم بتغييرها إلى أى قيمة ترغب فى ثبات معدل الفريم عليها ثم أضغط ok

ولا تنسى تفعيل V-sysnc و Triple Buffering عن طريق أداة D3doverrider الموجود مع برنامج rivatuner ويجب فتح الأداة وتركها تعمل فى خلفية الجهاز أثناء تشغيل اللعبة.

طب هل تقلل اداء d3doverride بأي شكل من الاشكال هو لو كان طفيف علي جرافيك اللعبة ام لا ؟؟

kingtifass
29-06-2013, 16:07
انا مبقلكش اللعبه هاااااااااااااتكون بطيئه ... انا بقلك حاجه حصلت فعلا معايا و مع كذا صديق ليا .. اقل من 60 = عدم سلاسة في اللعبه .. في ناس ممكن تتحمل اللعب كده و في ناس لا .. انا عندي صحبي عنده 9600 gt و مبسوط جدا بيها و بيلعب كل اللعب بيها و الفريمات قليله و عادي و انا عندي GTX 670 و سعات بتزاول في بعض الالعاب القاتله لكروت الشاشه زي Crysis 3 و Far Cry 3 و Metro بجزئيها

تمام ياريس يبقى مفترض توضح انى دى تجربة شخصية و ان ده رائ شخصى مبنى على تجربة شخصية
اما مش تقول ان الكلام ده قاعده وتقول ان اللى بيقول العكس بيبقى (بيهجس )
انت تجربتك تحترم ويستفاد منها لكن لا تضع قاعده عامة بناء على تجربة شخصية واحده بدون تجارب اخرى تثبت ده ,
مع العلم ان كل قاعده تاتى بتجارب شخصية وتتطور حتى تتجمع التجارب ويستخلص منها قااعده فلا تبخس من قيمة تجربتك وانها بتفيد محتوى النقاش لكن لا تلزم الاخرين باتباع نهجية اختبارك و الزامهم باتباع القاعده اللى بنتها على تجربتك
والاختلاف فى الرأى لا يفسد للود قضية

:):):)

amr_elmasry
29-06-2013, 16:11
ازاااااااي الي بتقوله ده .. انا جهازي I7 3770k و GTX 670 2G و Ram 16 و في لعبة زي Far Cry 3 و Crysis 3 كانت الفيرمات لما بتقل ل50 او 40 او 30 كنت بحس برعشه بتضايقني جدا و علي فكرة انا بحس بالرعشه و بعدها ببص علي الفيرمات بلاقيها فعلا نزلت .. و بعدين كان في احد اصادارات Need for speed كانت معمولها lock علي 30 فريم من الشركه نفسها كان 90 % من مستخدمي اللعبه بيشدو في شعرهم من الموضوع ده و في كل المنتديات كانت الناس بتشتكي و انا بنفسي كنت متزاول من كده لحد ملقيت باتش بيفتح الفيرمات و حسيت بفرق شاااااسع بين 60 فيرم و 30 فيريم

انا مش فاهم ايه قصدك على برعشة يعنى دى بطء ولا تقطيع فى الصورة ولا ايه بالظبط
و بعد كده انت كرتك ما يجيب على 1920*1080 و اعلى الإعدادات 4 msaa
30 فريم
و تصحيح لكلامك اقل من 30 فريم هى الى تساوى عدم سلاسة فى اللعب
و الفديو ده يقول ان اعلى من 30 فريم يعنى سلاسة فى اللعب و على فكرة لعبة far cry 3 مع 4 msaa و 1920*1080 تجيب 33 فريم و كمان ممكن تقل فى المناطق المفتوحة

KTaTaElAhlawy
29-06-2013, 16:30
انا برضة اقل من 60 بحس بعدم سلاسة في اللعبة وببقي مضايق وانا بلعب ودي بتختلف من شخص لاخر

LYGAMER
29-06-2013, 16:49

لو 30 او اعلى لن تحس باي تقطيع حسب تجربتي

azzelden
29-06-2013, 17:03
ياريت البيشتكى من الجيمز على اقل من 60 فريم
يخبرنا بامكانيات جهازه نوع كارت الشاشة والمعالج
والدقة التى يلعب عليها

samsal
29-06-2013, 17:06
فيه نقطتين لازم نفهمهن
الاولى
وهي ان اللاعب يحتاج الى سرعة اطارات اعلى او اقل حسب اللعبة
فمثلا يمكن اللعب بلعبة nfs shift على 20 اطار
بينما العاب تصويب الشخص الاول تفضل ا60 اطار
الثانية
هو ان حساسية العين عند كل لاعب تختلف عن الآخر
فمثلا بعض الاشخاص يستمتعون باللعب على 25 اطار
بينما البعض بسبب حساسية نظره لن يستمتع باقل من 60 اطار
ويتأثر كثيرا بتباين سرعة الاطارات

انا شخصيا املك بطاقتين من نوع 7970 وبشاشة واحدة 1080p
واعلم ان البعض يرى ان القوة مفرطة
ولكني لا استطيع الاستمتاع باي لعبة اذا قلة الاطارات عن 60 اطار بل افضل اعلى من ذلك
والحمد لله لا يوجد اي تيرينج بالشاشة
وحاليا العب تومب رايدر على 100 اطار