المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : سؤال عن (ati و nvidia)

saadah
02-07-2013, 09:30
ياجماعة أنا كنت حاطط في بالي اشتري 660 فا طلع سعرها 1400 درهم انا كنت حاطط في بالي اشتري كرت ب 1000 درهم المشكلة مافيش كرت لحد الان بقدر يشغل العاب مثل (كرايسيس-مترو....إلخ) على اعدادات very high انا مشكلتي انه لو رحت على 650 ti حاتشغل الالعاب على هاي بصعوبة.

سؤالي:

1-هل اغير من شركة نفيديا إلى ati ولكني لا استطيع الاستغناء عن الفزيكس.

2-ما هي الكروت التي تشغل كراسيس ومترو على very high انا كنت حاطلب 580 gtx لكن عنا في الإمارات توقف بيعها جميع فئات 5.

amr_elmasry
02-07-2013, 10:49
السلام عليكم اخى العزيز
طالما انت لا تستطيع الاستغناء عن الفزيكس مثلى :D
يبقى انت مش قدامك غير نيفديا
او انك ممكن تجيب كرت من amd و و تكون عندك بوردة بيها مخرجين و تجيب كرت ضعيف من نيفديا و تركبهم مع بعض و موال كده
بس و ليه الاحسن تخليك مع نيفديا عشان انت عايز الفزيكس
ما هى دقة الشاشة عندك و ما هى مواصفات جهازك
و ياريت بس تكتب الميزانية بالدولار على الاقل عشان انا معرفش الدرهم يسوى كام :D

saadah
02-07-2013, 12:13
السلام عليكم اخى العزيز
طالما انت لا تستطيع الاستغناء عن الفزيكس مثلى :D
يبقى انت مش قدامك غير نيفديا
او انك ممكن تجيب كرت من amd و و تكون عندك بوردة بيها مخرجين و تجيب كرت ضعيف من نيفديا و تركبهم مع بعض و موال كده
بس و ليه الاحسن تخليك مع نيفديا عشان انت عايز الفزيكس
ما هى دقة الشاشة عندك و ما هى مواصفات جهازك
و ياريت بس تكتب الميزانية بالدولار على الاقل عشان انا معرفش الدرهم يسوى كام :D

شكراً عزيزي جزاك الله خير,اولاً:

Motherboard:Asrock-h77-mvp-pro4

processor:i5 3470

الشاشة أنا يلي عندي 1024 * 768 بس في المستقبل حاجيب شاشة full hd

ياسيدي الميزانية حاتكون(272.250 USD)

soul_
02-07-2013, 13:00
اخي الفيزكش مش موجود في كل الالعاب الفيزكس موجود في العاب قليله جدا ولا يعتبر نقطه رئيسيه في اختيار الكرت المفروض تختار كرت قوي يمشي معاك لفتره طويله بغض النضر عن الفيزكس هذه نقطه
النقطه الثانيه انت بتقول 660 فوق الميزانيه وعشان تتمتع بالفيزكس وتلعب اللعبه بسلاسه على الاعدادات ال انت كاتبها لازم يكون عندك كرت قوي من 660ti وطالع ولكن ان كنت مصمم على الفيزكس مفيش حل الا ترفع الميزانيه ولو مقدرتش تزود الميزانيه يبقى تشتري كرت gtx 650 ti boost ده اقوى كرت من نيفيديا في ميزانيتك

amr_elmasry
02-07-2013, 13:15
اخي الفيزكش مش موجود في كل الالعاب الفيزكس موجود في العاب قليله جدا ولا يعتبر نقطه رئيسيه في اختيار الكرت المفروض تختار كرت قوي يمشي معاك لفتره طويله بغض النضر عن الفيزكس هذه نقطه
النقطه الثانيه انت بتقول 660 فوق الميزانيه وعشان تتمتع بالفيزكس وتلعب اللعبه بسلاسه على الاعدادات ال انت كاتبها لازم يكون عندك كرت قوي من 660ti وطالع ولكن ان كنت مصمم على الفيزكس مفيش حل الا ترفع الميزانيه ولو مقدرتش تزود الميزانيه يبقى تشتري كرت gtx 650 ti boost ده اقوى كرت من نيفيديا في ميزانيتك

اختلف معك فى نقط و اتفق معك فى نقط اخرى
اتفق معك فى ان من الافضل له ان يشترى كرت يعيش معاه بدل ما يدور على كرت به فزيكس طالما الميزانية مش سامحة
و اختلف معك فى انو محتاج كرت قوى زى gtx 660 ti عشان يشغل فزيكس
انا عندى بطاقتى gtx 560 و الدقة 1440*900 يعنى كمان اعلى من الدقة بتاعت الاخ صاحب الموضوع و مافيش لعبة بفزيكس شغالة بطىء عندى حتى metro last light بس بضطر اقلل ال ssaa عشان تكون سريعة بس ده حتى لو من غير فزيكس برضو هتكون بطيئة و مشغل ssaa
انا اقول ان الفزيكس خاصية رائعة حتى لو مش موجودة فى كثير من الالعاب و مش بتأثر على الفريمات بشكل كبير و عن تجربة شخصية
و خصوصا انها توجد فى العاب انا بحبها زى batman arkham و mafia 2 :D
و ارجع و اقول للأخ صاحب الموضوع هات احسن كرت فى ميزانيتك حتى لو مافهوش فزيكس طالما الميزانية مش سامحة
و ميزانيتك عندنا فى مصر تجيب gtx 660 او hd 7870 xt

kingtifass
02-07-2013, 13:28
شكراً عزيزي جزاك الله خير,اولاً:

Motherboard:Asrock-h77-mvp-pro4

processor:i5 3470

الشاشة أنا يلي عندي 1024 * 768 بس في المستقبل حاجيب شاشة full hd

ياسيدي الميزانية حاتكون(272.250 USD)

مادام ميزانية للكرت فى حدود 250/270$
يبقى افضل كرت تجيبه gtx 760
وده اداءه افضل من 660 و 660ti
وخد النسخة دى ممتازة
https://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E16814125466

الكرت يحتاج باور 500W على الاقل اصلى مش تجارى

:):):):)

soul_
02-07-2013, 18:59
اختلف معك فى نقط و اتفق معك فى نقط اخرى
اتفق معك فى ان من الافضل له ان يشترى كرت يعيش معاه بدل ما يدور على كرت به فزيكس طالما الميزانية مش سامحة
و اختلف معك فى انو محتاج كرت قوى زى gtx 660 ti عشان يشغل فزيكس
انا عندى بطاقتى gtx 560 و الدقة 1440*900 يعنى كمان اعلى من الدقة بتاعت الاخ صاحب الموضوع و مافيش لعبة بفزيكس شغالة بطىء عندى حتى metro last light بس بضطر اقلل ال ssaa عشان تكون سريعة بس ده حتى لو من غير فزيكس برضو هتكون بطيئة و مشغل ssaa
انا اقول ان الفزيكس خاصية رائعة حتى لو مش موجودة فى كثير من الالعاب و مش بتأثر على الفريمات بشكل كبير و عن تجربة شخصية
و خصوصا انها توجد فى العاب انا بحبها زى batman arkham و mafia 2 :D
و ارجع و اقول للأخ صاحب الموضوع هات احسن كرت فى ميزانيتك حتى لو مافهوش فزيكس طالما الميزانية مش سامحة
و ميزانيتك عندنا فى مصر تجيب gtx 660 او hd 7870 xt

اخي عمرو انتبه لكلام صاحب الموضوع قال انه ناوي يشتري شاشة فل اتش دي بعد فتره
عندك لعبة باتمان لعبة مش ثقيله ويوجد بها الفيزكس والي يشتري كرت نيفيديا عشان الفيزكس يبقى المفروض كرته قادر على تشغيل الفيزكس على high عشان يستمتع بالالعاب الي فيها فيزكس هذه مقارنه للعبه والصور تتحدث عن فرق الاداء بين تفعيل الفيزكس والغائه
https://www.dsogaming.com/wp-content/uploads/2011/11/avg_fps_mfa58udc-300x150.png
https://www.dsogaming.com/wp-content/uploads/2011/11/8xmsaa_physx_mfa_piz6y-300x164.png
https://www.dsogaming.com/wp-content/uploads/2011/11/ibq4XflzBTTRIM-300x187.png
ولاحظ انه الاختبارات كانت على دايركست اكس 9 مش 11
الفيزكس معروف انه لتشغيله على high يحتاج كرت قوي لاعطائك اداء سلس وفي نفس الوقت تشغيل هذه الخاصيه اما لو هتشغله على low او normal انا من وجهة نضري كانك ما عملتش حاجه اصلا يعني ضيعت فلوسك على كرت كان ممكن تجيب كرت احسن منه وبنفس السعر عشان خاصية لم تستفد منها كما يجب

M o h a m a d
02-07-2013, 19:07
مع دقة 1080 لاأنصحك بأقل من GTX 660 أو GTX 660 ti أو HD 7870
ولازم يكون الباور أصلي بقوة 500W

saadah
02-07-2013, 23:24
صراحة منتدى مبدع بجميع القياسات وأحلى اعضاء اشكركم كثيراً,انحلت المشكلة بطلبها من النت بتطلع ارخص من سعرها في الإمارات.