المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : ما هي البوردة الافضل؟

midomido355
06-07-2013, 19:31
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اعضاء عرب هارد وير
كنت عايز بس رايكم.في.اي بوردة بها امكانيات اكثر وانه بوردة اقوي
asus b75 ام gigabyte b75
وسمعت ان جيجا بايت بها خاصية الكروس فير فهل هذه الخاصية موجودة في اسوس ايضا ام في جيجا بايت بس وهل هي مفيدة؟ وشكرا جدا ليكم ارجو منكم الرد لاني نازل اجبها بع ساع

kingtifass
06-07-2013, 19:42
اللوحة
gigabyte b75m d3h افضل من اللوحة ASUS
وكروس فاير ده يتيح ربط كرتين شاشة من ماركة AMD بشرط توافر انهم يكونوا من نفس جيل ومعمارية والنتيجة زياده فى القوة الرسومية للجهاز
وده بسبب وجود مخرجين PCIe فى اللوحة جيجابايت تتيح تركيب كرتين شاشة لكن اللوحة الاسوس تحتوى على مخرج واحد تتيح تركيب كرت واحد فقط
وعمة الاتنين بنفس سعر تقريبا لذا لوحة الجيجابايت لها الافضلية

:):):)

midomido355
06-07-2013, 19:48
اللوحة
gigabyte b75m d3h افضل من اللوحة ASUS
وكروس فاير ده يتيح ربط كرتين شاشة من ماركة AMD بشرط توافر انهم يكونوا من نفس جيل ومعمارية والنتيجة زياده فى القوة الرسومية للجهاز
وده بسبب وجود مخرجين PCIe فى اللوحة جيجابايت تتيح تركيب كرتين شاشة لكن اللوحة الاسوس تحتوى على مخرج واحد تتيح تركيب كرت واحد فقط
وعمة الاتنين بنفس سعر تقريبا لذا لوحة الجيجابايت لها الافضلية

طب حضرتك انا مش هستفيد من الخاصية دي نهائي دلوقتي بقا يبقي الاسوس زي جيجا بيت تقريبا ولا ايه اتكل عاي الله واشتري ايه؟

kingtifass
06-07-2013, 19:52
الاتنين بسعر واحد تقريبا
فده براحتك شراء اللى يريحك من الماركات ,بما ان الاتنين هيدوك الاداء اللى تطليه (وانا عن نفسى بفضل لوح الاسوس بس ده رائ شخصى)
, لكن كافضلية تقنيه لموضوع crossfire فى تلك الحالة اللوحة الجيجابايت افضل

unexpected
06-07-2013, 22:39
وعليكم السلام
اخي صاحب الموضوع ممكن ممكن نعرف ما هو المعالج الذي تريد استخدامة مع هذة اللوحات؟؟؟

انا عن نفسي وخلال مشاهدة الكثير من الناس التي جربت اللوحة gigabyte b75m d3h كان الجميع تقريبا بيشكر فيها

M o h a m a d
07-07-2013, 17:21
وعليكم السلام
أنا لوحتي Gigabyte B75M-D3H وهي رائعة وأنصحك فيها