المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : استفسار عن توافق رامات???

cosmo2
12-07-2013, 05:46
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا عندي رامات crosair vegnance 8 GB @1866 volte 1.5
وكنت عايز ازودها الي 16 ولكن لم اجد نفس نوع الرامات فبحثت ووجدت رامات gskill ولكن بنفس التواقيت بالظبط والفولت والتردد والرامات كانهم اخوات بس هل اذا ركبتهم مع بعض هيحصل مشاكل ولا هيكونوا متوافقين وبعدين هل هيحصل مشاكل عند الكسر وانا معالجي 8350

unexpected
12-07-2013, 11:29
وعليكم السلام
طالما الرامات الاخرى تحمل نفس المواصفات من تردد وتواقيت وفولت لا يوجد اي مشكلة من تركيبها مع راماتك الحاليا وليس من الضروري ان تكون من نفس الشركة
لكن ما هي اللوحة لديك؟؟

cosmo2
12-07-2013, 13:27
اللوحة هي asus croshaire v formula

M o h a m a d
12-07-2013, 14:21
الرامات حتتوافق مع بعض أن شاء الله

unexpected
12-07-2013, 15:17
توكل على الله اللوحة لديك رائعة ;)

kingtifass
12-07-2013, 15:26
مادام نفس تواقيت والفولت والتردد , لن يوجد مشاكل , وهتركب على بوردتك عادى
ولكن تاكد وضع الاعدادت للرامة الافتراضية من البيوس

:):):)

cosmo2
12-07-2013, 18:40
علي فكرة انا هو الشخص اللي بوردته الجيجابايت اتحرقت بسبب كسر السرعة والمعالج كمان فيا ريت بعد اذنكم لو في مشاكل ولو بسيطة خالص تقولولي عشان اللي اتلسع من الشربة ينفخ في الزبادي ده انا ضاع مني لغاية دلوقت 3500 جنيه بسبب كسر السرعةوكمان عايز من حضراتكم تقولولي ازاي اتعامل مع البايوس بتاع اللوحة دي عشان اول مرة اتعامل مع اسوس طول عمري مع جيجابايت ومن غير ما تقولولي موضوع جديد

unexpected
12-07-2013, 23:12
علي فكرة انا هو الشخص اللي بوردته الجيجابايت اتحرقت بسبب كسر السرعة والمعالج كمان فيا ريت بعد اذنكم لو في مشاكل ولو بسيطة خالص تقولولي عشان اللي اتلسع من الشربة ينفخ في الزبادي ده انا ضاع مني لغاية دلوقت 3500 جنيه بسبب كسر السرعةوكمان عايز من حضراتكم تقولولي ازاي اتعامل مع البايوس بتاع اللوحة دي عشان اول مرة اتعامل مع اسوس طول عمري مع جيجابايت ومن غير ما تقولولي موضوع جديد
التعامل مع قطع الهاردوير بشكل صحيح وامن لن يضر ابدا وطبعا عند الكسر في شيء لا ينتبة له الكثير من الناس وهو شريحة اللوحة المستخدمة ووضعها مع الكسر
على اي حال للوحات Asus راح تتعود عليها بنفسك بدون مساعدة احد
انا شخصيا مثلك كنت دائما استعمل للوحات Gigabyte لكن مع للوحتي الجديدة التي بشريحة Z87 من اسوس احتاج الامر يومين تقريبا وفهمت كل شيء فيها
وصدقني التجربة خير دليل

cosmo2
12-07-2013, 23:43
انا بحاول اتعلم ولكن بصراحة غريب جدا عن الجيجابايت وخيارات كثييييييييييييييييييييييييييييييييير

kingtifass
13-07-2013, 00:12
يعنى هتظبط خيارات
dram frequency هتعدله بتردد الرامات اللى عندك
dram voltage هتعدله بفولت الرامات
dram timings هتعدله بتوقيتات الرامات اللى عندك

ده لو فى حالة لقيت ان اى من الخبارات دى متغير وانت لى الوندوز ولقيت مثلا ان الرامة شغالة بتردد اقل وبتوقيتات مختلفه
هتدخل على البيوس وتعدلها او لو خيار xmp متوافر هتفعله

cosmo2
13-07-2013, 01:08
ممكن تقولي فين خيار xmp ده عشان مش لاقيه

kingtifass
13-07-2013, 01:24
تاكد الاول ان رامات تدعم بروفيل xmp ,, هتدخل على موقع الرام وهتعرف ده
وانا مش عارف ماركة بوردتك لكن تقريبا انت تمتلك من ماركة Asus هتلاقيه فى خيار Ai overclock tuner

:):)

unexpected
13-07-2013, 02:47
ممكن تقولي فين خيار xmp ده عشان مش لاقيه
لا تتعب نفسك لانة يجب ان تكون الرامات اولا داعمة XMP لكي تجدها في البيوس