المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : اريد معرفة معاني بعض المصطلحات مثل(f.r.p و هكذا)

dod_hard
15-07-2013, 01:56
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

معلش بعتذر للناس بس انا مبتدئ الي حد كبير في هذا المجال و لما جيت ادور مثلا في مواقع مثل tomshardware و anandtech فلقيت بعض المصطلحات اللي مش فاهمها او مش عارف معناها بس من خبراتي المتواضعة فهمت مثلا ان frp (frame per second) بس مش فاهم مثلا ايه هي القيم الموسطة للفرق (يعني لما جيت اقارن بين 2 بروسيسور لقيت الفرق 3 فرام و في كذا لعبة الموضوع لا يتعدي 3 او 2 فرام) فهل دة فرق كبير ادفع فيه فرق 800 جينيه مثلا

وفي البرامج لقيت render و مثلا الفرق بيبقي 30 ثانية يعني البروسيسور الاول بيعملوا في 4.20 و التاني في 3.90 باين او حاجة زي كدة فهل دة بردة فرق كبير يتدفع فيه التمن دة ولا لأ

و فيه بعض الحاجات اللي مش فاهمها بردة زي يعني ايه تقنية 32nm و الكلام دة

و بردة ايه البنش مارك دة و ايه القيم المتوسطة ؟

يعني مثلا في الموبايلات الدول كور مثلا 7000 point بيبقي رقم كويس بالنسبة للدول كور و هكذا

و شكرا جدا

ملاحظة:انا ان شاء الله مهندس مدني بس بعد 3 سنين ولا حاجة بس بستخدم برامج زي autocad,3d-max,sap و هكذا فعايز بردة اعرف ايه الارقام المتوسطة بالنسبة للمصطلحات دي عشان يأدي بشكل كويس لان لقيت حد كان بيقول في برنامج زي الـmatlap ممكن يقعد ايام بيحلل الماتريكس و اللي بيفرق البروسيسور

معلش انا لما باجي اعمل سيرش عن مقارنات بين البروسيسور علي النت بلاقي مصادر كتير زي المواقع اللي قلت اسمها دي س ساعات بلاقي فديوهات علي الـyoutube بيقول كلام معاكس و بيبقي بيجرب قدامي و بيقول علي المواقع دي معلوماتها مش سليمة او بتؤيد شركة معينة فببقي مش فاهم مين الصح

معلش اخر استفسار كنت بعمل مقارنة من يومين بين بروسيسور fx-8350 و intel i5 3570 فكانت كل المواقع بتقول ان i5 احسن بس لقيت ناس تانية بتقول ان فكرة ان amd عندها 8كور بيخلي ليها الافضلية في انها هتفضل وقت كبير لأن مع تطور الالاب هتبدي تستخدم تعدد الكور اللي متفوق فيه 8350 فبردة دة زود الحيرة اكتر

وبتأسف علي الاطالة

ahmed601
15-07-2013, 05:48
FPS هى عدد الصور فى الثانية الواحدة لان مثلا اى لعبة او فيديو بيبقى عبارة عن صور متتبعة وراء بعضها بسرعة كبيرة و كلما ذاد عدد الفريم يكون افضل و اقل من 30 فريم فى الثانية هتلاقى تقطيع فى الصورة ; بالنسبة للرندى فا بتفرق على حسب مثلا الاتى نفترض بروسيسور عمل رندر ل 100 ميجا فى 10 ثوانى و بروسيسور اخر فى 12 ثانيا انت هتقول الفرق بسيط و لكن بقى لو ضاعفة المساحة مثلا 1000 ميجا هيبقى 10 الف ثانيا للاول و التانى 12 الف ثانية يعنى الاول 166 دقيقة يعنى قول 3 سعات الا ثلث و التانى 3 سعات و 3 دقائق تقريبا الفرق قول 20 دقيقة اليس كبير ؟ تخيل بقى لو ضاعفة المساحة الى 4 جيجا للرندر ؟ الخ ! بالنسبة للماتريكس بالكمبيوتر ايوة انا كمان سمعة ان فى بعض انواع الماتريكس الكبيرة بتاخد وقت كبير جدا فى الحل على الكمبيوتر خصوصا لو كان البروسيسور ضعيف بالنسبة لموضوع معالج AMD وله intel و AMD افضل علشان عدد الانوية اكتر فهذا غير صحيح لان المعمارية فى intel افضل ذى انت عندك مثلا 8 شوارع كلهم مطبات و ذحمة افضل وله 4 شوارع فضين و مفيهمش مطبات ؟ بالنسبة ل 32 nm دى دقة تصنيع البروسيسور على حسب حجم الترانزيستورات فية كل ما تصغر كل ما تبقى ادق فى الصناعة و اسرع و احدث