المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مساعده في تركيب الرام

7amada_98
16-07-2013, 04:11
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

اولا" بتاسف لمشرف قسم ال overclock اللي رد علي موضوعي و سبت الموضوع من غير صاحب عشان انا اساسا" الجهاز مش عارف اجيبه لان شركة التصليح مغلقة اديلها اسبوعين ...................

المهم.

عندي جهاز قديم البورد بتاعته MSI 661FM2 661FX BASED هي قديمه فحت من سنة 2005 المهم انا عندي البروسيسور intel celeron D 320 عملتله overclock >جت حظ معايا<

بقت سرعته 3.6 بدل 2.4 و الرام 512 و كرت الشاشه SIS mirage 661FX 128 mb داخلي فانا كنت ناوي اعمل تحديث للرام و كارت الشاشه عشان اشغل بيس 13

جبت رامتين واحد جيجا دي دي ار 2 667 انا كنت قريت في الكتالوج ان البورد بتدعم دي دي ار 2 فروحت لشركة تاني و جبت الكارت و الرامه

ركبت الكارت الاول و شغلت الجهاز اشتغل تمام

جيت اركب الرامه حسيت انها مش داخله عدل قعدت ازق فيها انا ركبت واحدة بس الاول كتجربه و شغلت الجهاز لقيت الجهاز مداش بيب زي الاول و ريحة شياط طلعت منه فشلت الفيشه بسرعه و رجعت الرامه القديمه مكانها و سبت الجهاز شويه و شغلته ادي بيب لكن متكرر وريحة الشياط مطلعتش غير بسيط بس عشان الجهاز كان مقفول و مظهرتش حاجة علي الشاشه انا قريت في التالوج ان البورد بتدعم 2 جيجا رام بس انا سايب الكتالوج في البلد و مش عارف هي هتدعم 667 سرعه ولا لا فياريت مسعده يعني الباور سبلاي باظ اصل تقريبا الريحة طلعت منه باقي البورد حتي الرام مفيهاش ريحة انا حاسس اني مركبالرام غلط و شكرا "

unexpected
16-07-2013, 09:46
وعليكم السلام
بخصوص مشكلة الرام كما ارى ان للوحتك لا تدعم الرامات DDR2
هل تتكلم عن هذة اللوحة؟؟
https://www.xpcgear.com/msi661fm2lsr.html
ولهذا انت لا تستطيع تركيب قطعة رام DDR2 لانها مختلفة عن DDR العادية

7amada_98
16-07-2013, 17:05
والله العظيم انت برنسسسسسسسسسسسسسس انا قعدت ادور ع النت علي البورده دي ملقتش لغاية ما قفايا ولع :)

انا هرجع ال DDR2 و هجيب DDR بس انا مش فاكر انا متهيالي قريت الكتالوج غلط في حتة DDR2 - هو مكتوب انها بتدعم 3.4 سرعة معالج بس انا كسرته ل 3.6 و شغال عادي و سؤال كمان ايه افضل كارت شاشه AGP 8X متوفر الان؟

ssir
16-07-2013, 17:15
والله العظيم انت برنسسسسسسسسسسسسسس انا قعدت ادور ع النت علي البورده دي ملقتش لغاية ما قفايا ولع :)

انا هرجع ال DDR2 و هجيب DDR بس انا مش فاكر انا متهيالي قريت الكتالوج غلط في حتة DDR2 - هو مكتوب انها بتدعم 3.4 سرعة معالج بس انا كسرته ل 3.6 و شغال عادي و سؤال كمان ايه افضل كارت شاشه AGP 8X متوفر الان؟

كروت الشاشة AGP 8X انقرضت زى الديناصورات :D

مش هاتلاقى حد يقولك احسن كارت AGP

7amada_98
16-07-2013, 17:50
يا حبيبي انا بسال سؤال عرفت تجاوب خير و بركه معرفتش لا يكلف الله نفسا" الا وسعها و بعدين ما رامات DDR400 ما هي قديمة قدم التنين و لسه موجوده :)

unexpected
16-07-2013, 17:52

هنا المشكلة في بطاقات AGP صعب جدا تجد منها جديدة
وبخصوص اللوحة هي تقرأ رامات حتى حجم 2GB فقط

7amada_98
16-07-2013, 18:00
و النبي حد يقوللي بس افضل كارت AGP ايه انا لاقيت الكرتين دول بس عند شركتين مختلفتين amd x1950 pro و 7950 nvidia و الاتنين 512 مين الافضللللللللللللل و او ايه افضل واحد من غير دول

Ahmed Abdelwahab
16-07-2013, 20:24
و النبي حد يقوللي بس افضل كارت AGP ايه انا لاقيت الكرتين دول بس عند شركتين مختلفتين amd x1950 pro و 7950 nvidia و الاتنين 512 مين الافضللللللللللللل و او ايه افضل واحد من غير دول
عزيزي حاول تكلم الأعضاء بشكل أفضل حتي لاتتم مخالفتك المرة القادمة....
عموما بطاقة Nvidia 7950 GT هي الأفضل.....لكن ماحاجتك لمثل هذه البطاقات القديمة..؟؟؟

MohammedsF
16-07-2013, 22:26
اللوحة تدعم DDR فقط مش DDR2 و تقبل قطعتين 1GB من نوع DDR400 PC3200 "المجموع 2GB كحد أقصى"

و لا أخفي عليك.... تركيب ذاكرة مخالفة في المقبس يؤدي إلى احتراق فازات الرام على اللوحة و هذا سبب رائحة الشياط ! :eek:

أتمنى من الله أن يكون الفاز "جدع" و نفد منها !

7amada_98
17-07-2013, 02:20
انا اولا" كلمة و النبي علي حد علمي مش شتيمه ؟ و انا كنت بسأل سؤال عن حاجة انا لقيتها الاقيهم بيقولوا مش موجوده و قديمة يا جماعه انا واحد معاق خدوني علي قد عقلي و انا الراجل جاوبني و شكرته فخلاص متوسعوهاش و بالنسبة للاستاذ mohamedSF هي فعلا" الفاز جدع هههههههههه

unexpected
17-07-2013, 04:04
انا اولا" كلمة و النبي علي حد علمي مش شتيمه ؟ و انا كنت بسأل سؤال عن حاجة انا لقيتها الاقيهم بيقولوا مش موجوده و قديمة يا جماعه انا واحد معاق خدوني علي قد عقلي و انا الراجل جاوبني و شكرته فخلاص متوسعوهاش و بالنسبة للاستاذ mohamedSF هي فعلا" الفاز جدع هههههههههه
اخي حمادة لم يحصل شيئ انت اخونا وحبيبنا كمان
وجيد ان الفاز جدع ابن جدع
واهلا بك معنا في منتديات عرب هاردوير وان شاء الله تفيد وتستفيد :)

Dark shadow
17-07-2013, 07:09

:D:D:D
متقولش علي نفسك كدا :D
كان عندى جهاز مشابه بيه زمان الله يرحمو باه . :D . كان حاجة فخيمة اوى :ah7: :D على العموم بدل لما تتعب نفسك انصحك بانك تجيب بوردة بشيبث H61 مستعمل وبروسسر مستعمل G645 مع قطعة رام 2 جيجا هتحس بفرررررررق رهييييييييييييييييييييييييب جدا :D:D

7amada_98
17-07-2013, 16:46
متشنكر جدا" يا جماعه علي تعاونكم :) و الله افضل منتدي في العالم ده انا اتشليت لما دخلت علي منتدي توم هاردوير منتدي متخلف و كل واحد عايز يمشيكعلي مزاجة بس حصل خير :ah7:

Ahmed Abdelwahab
17-07-2013, 18:55
وهو أنا قولتلك انك شتمت أنا بقولك حاول تتكلم بشكل أفضل

يا حبيبي انا بسال سؤال عرفت تجاوب خير و بركه معرفتش لا يكلف الله نفسا" الا وسعها و بعدين ما رامات DDR400 ما هي قديمة قدم التنين و لسه موجوده :)

أنا أقصد هذه الطريقة.....والتي واضح منها السخرية
عموما جصل خير....وأهلا بيك بيننا

MohammedsF
17-07-2013, 23:11
الحمد الله على سلامة الجهاز... و لو جهازي كنت بوست راس الفاز شعر و دقن :D

7amada_98
18-07-2013, 03:28
لا هو لو زعل انا اسف مكنش قصدي انا بس كنت سألت علي الكارت و لقيته هو كمان بيتريق علي السؤال ده اللي حصل.