المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : ما اسرع هارد HDD لا يزيد عن 800L.E

Omar Allam
20-07-2013, 19:52
السلام عليكم
كل عام وانتم بخير
ابحث عن هارد HDD سريع في الويندوز وفي فتح البرامج ويكون سعره لايزيد عن 800 جنيه
وانا لا اهتم لسعته التخزينية بقدر سرعته
وشكراً

midomido355
20-07-2013, 21:00
ا ذا كنت تهتم بالسرعة والاداء في المقام الاول فالاختيار الامثل اكيد هو Kingston SSDNow V300 120GB Solid-State Drive (SV300S37A) وازا كنت تحتاج اللي سرعة مناسبة وحجم كبير Western Digital (WD) Caviar Black WD1002FAEX 1TB 64MB cache

MOUSA AL-SARI
20-07-2013, 21:41
بما انك لم توضح مقصدك بالسوال عن هارد عادي ام SSD ساقوم بذكر الخيارات المتاحة من النوعين

اولا SSD

انصحك ب الهارد سامسونج 840 بحجم 120 جيجابايت وبسعر 800 جنيه

بالنسبة للهارد العادي

انصحك ب سيجيت الموديل ده ST2000DM001 هارد رائع بحجم 2 تيرا وبسعر 750 جنيه ادائه ممتاز جدا وقريب جدا

من الويسترن البلاك الذي ياتي باسعار مرتفعة جدا

Omar Allam
21-07-2013, 00:42
جزاكم الله خيرا
مشكورين على الاهتمام وسرعة الرد
وانا كان قصدي بـ HDD يعني عادي مش SSD
ويا ريت توضحولي الفرق بالظبط لاني قرات ان السيجيت اسرع بس في نقل الملفات وانا اهتمامي الاول بسرعة فتح البرامج واستجابة الهارد ليها

MOUSA AL-SARI
21-07-2013, 01:09
بما انك كنت تقصد الهاردات العادية اذن افضل خيار هو الهارد المذكور ST2000DM001 الهارد ده بمعدلات قرائة وكتابة عالية جدا تقترب من الويسترن البلاك بشكل كبير

وسعره رائع جدا فه ينافس هاردات الويسترن الزرقاء

اما بخصوص ما قرائته عن هاردات سيجيت فهو خاطئ كل هارد ويحمل مواصفات وسرعة مختلفة والهارد السريع في القرائة والكتابة اذن فهو سريع

في فتح البرامج ونقل الملفات وغيره من العمليات على الجهاز

bdr33733
21-07-2013, 02:02
الموديل التالى من Seagate هو هارد Hybrid - يعنى هارد عادى لكن يحمل ذاكره Flash وبالتالى أداؤه يقارب اداء الSSD فى السرعه مع سعه تخزينيه 500 جيجا
موجود بسوق العصر ب640ج
(https://www.********.com/product.php?id=24556)https://www.amazon.com/computers-accessories/dp/B00B99JUBQ

ولو ممكن تزود شويه تقدر تجيب نفس النوع سعة 1 تيرا موجود فى سوق العصر ب980ج

أنا إشتريت من فتره سعة 750جيجا وركبته للابتوب وشغال بيه واداؤه مقارب جدا للSSD اللى على الديسكتوب بتاعى :ah7:

BAZOOKA_N2O
21-07-2013, 02:40
ما استخدامك الأساسي للهارد ؟ وما نوع البرامج المستخدمة ؟

اضف الى معلوماتك سرعة فتح البرامج تعتمد بشكل أساسي على سرعة الوصول العشوائي للهارد بالإضافة الى سرعة القراءة المتتابعة
وهنا يتتفوق الهارد البلاك قليلاً في سرعة الوصول العشوائي ويتفوق الهارد السيجيت ال 2 تيرا في سرعة القراءة المتتابعة

ولكن بنفس تكلفة الهارد البلاك ال 2 تيرا فقط
يمكنك شراء SSD بمساحة 64GB للنظام والبرامج و HHD للتخزين وستحصل على اعلى اداء ممكن

او

ربط هاردين HHD بتقنية RAID 0
وستجد سرعات مرتفعة ولكن لن تصل الى اداء SSD في سرعة الوصول العشوائي
ولكن نظراً لتعقيد التقنية قليلاً والتكلفة التي ستنتج عن شراء هاردين
فالأفضل هو الحل الأول

BAZOOKA_N2O
21-07-2013, 02:44
الموديل التالى من Seagate هو هارد Hybrid - يعنى هارد عادى لكن يحمل ذاكره Flash وبالتالى أداؤه يقارب اداء الSSD فى السرعه مع سعه تخزينيه 500 جيجا
موجود بسوق العصر ب640ج
(https://www.********.com/product.php?id=24556)https://www.amazon.com/computers-accessories/dp/B00B99JUBQ

ولو ممكن تزود شويه تقدر تجيب نفس النوع سعة 1 تيرا موجود فى سوق العصر ب980ج

أنا إشتريت من فتره سعة 750جيجا وركبته للابتوب وشغال بيه واداؤه مقارب جدا للSSD اللى على الديسكتوب بتاعى :ah7:

الاداء جيد ولكن لا يصل الى مستوى SSD لأنه هذا النوع الهجين يحمل ذاكرة كاش بحجم صغير لتخزين البيانات المتكررة ولكن لا يحل ضعف سعرة الوصول العشوائي
بالاضافة الى ظهور بعض المشاكل التي قد تنهي عمل الهارد تماماً

Omar Allam
21-07-2013, 15:28
ما استخدامك الأساسي للهارد ؟ وما نوع البرامج المستخدمة ؟

اضف الى معلوماتك سرعة فتح البرامج تعتمد بشكل أساسي على سرعة الوصول العشوائي للهارد بالإضافة الى سرعة القراءة المتتابعة
وهنا يتتفوق الهارد البلاك قليلاً في سرعة الوصول العشوائي ويتفوق الهارد السيجيت ال 2 تيرا في سرعة القراءة المتتابعة

ولكن بنفس تكلفة الهارد البلاك ال 2 تيرا فقط
يمكنك شراء SSD بمساحة 64GB للنظام والبرامج و HHD للتخزين وستحصل على اعلى اداء ممكن

او

ربط هاردين HHD بتقنية RAID 0
وستجد سرعات مرتفعة ولكن لن تصل الى اداء SSD في سرعة الوصول العشوائي
ولكن نظراً لتعقيد التقنية قليلاً والتكلفة التي ستنتج عن شراء هاردين
فالأفضل هو الحل الأول

وانا ايضا كنت افضل الحل الاول ولكن ظنيت اني اقدر اجد هارد عادي يقارب اداء الـSSD
ان شاء الله اشتري الـSeagate 2TB وعند توفر ثمن اخر SSD اشتري 128GB
جزاكم الله خيرا