المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : ايه أفضل معجون حرارى لل core i5 3570

crucial m4
21-07-2013, 02:10
ايه أفضل معجون حرارى لل core i5 3570

وايه أفضل طريقه لوضع المعجون

1-نقطه فى منتصف المعالج
2-نقطه على القضبان النحاسيه للمشتت hyper 212 evo وفردها على المشتت ووضع معجون فى منتضف المعالج يحجم حبة الأرز

وبالنسبه لل arctic mx4 يكفى لكم مره

Dark shadow
21-07-2013, 02:32
انت مختار معجون جيد MX-4 ;)
والطريقتين انا جربتهم على فكرة وانا املك نفس المشتت ;)

1-نقطه فى منتصف المعالج . ودى الطريقة اللى درجات الحرارة احسن معايا مع ان ناس صحابى عندها نفس المشتت واستخدمت الطريقة الثانية (اللى هيا فرد المعجون على المشتت بشفر ووضع نقطة على المعالج ) ودرجات الحرارة افضل لديها بفرق 3 الى 4 درجات :confused: انصحك بانك تجرب الطريقتين وتشوف الافضل بلنسبة ليك ومتنساش وانت بتربط المسامير اربطها بطريقة X بحيث يكون المسمار ومايقابله X
2-نقطه على القضبان النحاسيه للمشتت hyper 212 evo وفردها على المشتت ووضع معجون فى منتضف المعالج يحجم حبة الأرز

kingtifass
21-07-2013, 05:42
ايه أفضل معجون حرارى لل core i5 3570

وايه أفضل طريقه لوضع المعجون

1-نقطه فى منتصف المعالج

وبالنسبه لل arctic mx4 يكفى لكم مره

معجون arctix mx من افضل معاجين اللى نزلت السوق
وانا كان عندى انبوبة 0.8 وكفتنى مرتين بالعافيه ,, يبقى لو جايب انبوبة 4 جم ممكن تكفيك ,,, اضرب انت بقى وطلع الناتج :D

وبالنسبة لوضع المعجون ... وضع المعجون على المعالج ده شئ اساسى واضع بحجم حبتين ارز وما تفردهوش
وممكن تضع نقطة بسيطه على انابيب نحاس للمشتت وتفرده بالموس ليصبح طبقة رفيعه جدا على الانابيب
وبالطبع تربط مشتت بالتبادل عشان ما يتجمعش المعجون فى ناحية واحده فقط ,, ولكن يبقى متوزع بالتساوى مع ضغط التركيب

:):)

crucial m4
21-07-2013, 19:00
شكرا يا باشمهندس

هوه أنا غيرت اساسا مروحة المشتت بواحده تانيه اقوى من حيث تدفق الهواء Cooler Master XtraFlo 120mm Fan (R4-XFBL-22PR-R1) وخليت الاساسيه شفط فى ظهر الكيسه
وبالنسبه اذا كنت عايز أعمل موضوع فك الغطاء بتاعه

ممكن تخدمنى فى وقت تكون فاضى فيه وتيجى تعملى الموضوع ده

أنا فى القاهره

ostaz_niazy
21-07-2013, 20:28
انت عاوز تفك غطاء المعالج وتغير المعجون الداخلى ليه والمعالج اساسا لا يدعم كسر السرعه
المشتت الاحترافى يفى بالغرض

kingtifass
22-07-2013, 00:21
شكرا يا باشمهندس

هوه أنا غيرت اساسا مروحة المشتت بواحده تانيه اقوى من حيث تدفق الهواء Cooler Master XtraFlo 120mm Fan (R4-XFBL-22PR-R1) وخليت الاساسيه شفط فى ظهر الكيسه
وبالنسبه اذا كنت عايز أعمل موضوع فك الغطاء بتاعه

ممكن تخدمنى فى وقت تكون فاضى فيه وتيجى تعملى الموضوع ده

أنا فى القاهره

انت عاوز تفك غطاء المعالج وتغير المعجون الداخلى ليه والمعالج اساسا لا يدعم كسر السرعه
المشتت الاحترافى يفى بالغرض

مظبوط الكلام المعالج ياريس لا يدعم الكسر لذا مع المشتت اللى انت جايبه ف الوضع هيبقى طبيعى
خطوة فتح المعالج وتغيير المعجون دى تعملها لو كان المعالج داعم للكسر فانت بتعمل كده عشان تقلل حرارته وتعرف تكسر لترددات عاليه بدون القلق من موضوع الحرارة وخاصة لاجيال الايفى والهاسويل ذو الحرارة العالية مع كسر السرعة
اما فى حالتك ف موضوع الفتح هيبقى خطوة ليس لها اى هدف وهتخاطر وانت مش محتاج تاخد المخاطرة

:):)