المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : طلب مساعدة فى شراء ماذربورد للهاسويل

الصفحات : [1] 2

xpressmusic
25-07-2013, 00:04
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا محتاج مساعدتكم اليوم ضرورى لأنى على وشك شراء ماثربورد للمعالج الذى امتلكه و هو 4770K
انا ذهبت اليوم بعد ما استقريت انى سأشترى ال Asus Pro لأنها جيدة و الوحيدة حاليا فى السوق فى هذه الفئه السعرية لكن وجدت انواع كثيرة بنفس السعر تقريبا و عرفت ان هناك شحنة جديدة وصلت و انا دلوقتى محتااااااااااااار جدااا مبين المذربوردات الموجودة و ارجو ان ترشحو لى الافضل

Asus Pro
Asus Maximus VI Hero
Asus Maximus VI gene
MSI gaming GD65
MSI Gaming G45
gigabyte UD4h OR UD5h

اعذرونى على كثرة الانواع لكن انا دماغى هتتفرتك من الحيرة و بدور على النت على كل كبيرة و صغيرة و قلت لازم اخد رأى خبراء المنتدى الكرام
الاستخدام للماذربورد سيكون إن شاء الله : كسر سرعة الى سرعات متوسطة بالكثير الى 4.5 لأنى لن احتاج اكثر منها حاليا و احتاج ان تكون جيدة و مستقرة فى الكسر
و إن شاء الله سأركب على المعالج مبرد H100i
الاختلافات فى السعر مبينهم بسيطة و غير مهمة فى الاختيار

kingtifass
25-07-2013, 00:12
من رايى خد اللوحة Asus pro وافضلها عن لوحة maximus hero
واستفيد من Wifi Go و كمان 12 phase power بعكس 8 للوحة hero
وارى انها مناسبة جدا للمعالج وهيا لوحة ممتازه جدا

ولكن باقى لوحات مثل gaming , Ud5h جيده ,, بس كراى شخصى افضل لوحة pro

:):)

xpressmusic
25-07-2013, 00:20

شكرااااا على سرعة الرد :ah7::ah7::ah7:
لكن غريبة ّ!؟ , مع ان اللوحة maximus hero هى اغلاهم , كثرة الاختيارات حيرتنى :(
لكن ما هى الفروقات بين الاثنين المذكورين و ايهما افضل فى الاستقرار و الوصول لارقام جيدة فى كسر السرعة و الحرارة لان هذا اكثر ما يهمنى من اى شئ !؟

xpressmusic
25-07-2013, 22:05
يا جدعان الموضوع من امبارح و مفيش غير رد واحد , انا مكونتش متوقع كده خالص :(
انا هدفع فلوس انا تعبت فيها فى الجهاز ده , فارجو انكم تساعدونى علشان مرجعش اندم على اى حاجة اشتريتها:)

kingtifass
25-07-2013, 22:24
الكسر بحرارة جيده يعتمد بشكل كبير على المعالج نفسه اخى وجودته فى الكسر بفولت قليل وحرارة منخفضة
لذا الموضوع يعتمد على الحظ والتوفيق فى اختيار معالج جيد فى الكسر ,, الى جانب العوامل الاخرى كالبورده والباور وحلول التبريد المستخدمة
اما اللوح الام اللى فوق فهى قادره كلها من وجهة نظرى فى كسر المعالج بشكل مرضى وهتقدم اداء جيد
لكنى كراى الشخصى انصحك باللوحة pro ولن تندم على شرائها اخى

xpressmusic
25-07-2013, 23:01
الكسر بحرارة جيده يعتمد بشكل كبير على المعالج نفسه اخى وجودته فى الكسر بفولت قليل وحرارة منخفضة
لذا الموضوع يعتمد على الحظ والتوفيق فى اختيار معالج جيد فى الكسر ,, الى جانب العوامل الاخرى كالبورده والباور وحلول التبريد المستخدمة
اما اللوح الام اللى فوق فهى قادره كلها من وجهة نظرى فى كسر المعالج بشكل مرضى وهتقدم اداء جيد
لكنى كراى الشخصى انصحك باللوحة pro ولن تندم على شرائها اخى

شكرا على الرد https://arabhardware.net/forum/images/smilies/ah7.gif , هفكر بكلامك كويس و إن شاء الله اشترى بكره و ربنا يجيب اللى فيه الخير إن شاء الله
لو اى حد عندو اى معلومة او نصيحة ارجو انو ميبخلش على بيها :D :D:D

azzelden
25-07-2013, 23:13
طبعا انت هاتجيب لوحة من اجل الكسر
واغلب البوردات الموجده سعرها مرتفع
وفى الهازويل تحقيق كسر سرعة عالى بيعتمد فى المقام الاول على رقم باتش المعالج
اذا حتى لا تاتى بلوحة ام غالية الثمن ولا تستفيد منها بكسر عالى
اكتب ما هو رقم باتش المعالج الذى لديك وبعدها نعطيك الرأى فى البورده المناسبة
وان شاء الله يكون الباتش عندك جيد

Ahmed Elbrbry
25-07-2013, 23:21
و بالاضافة لكلام الاخ عز الدين
حدد ميزانية لشراء اللوحة
و هل ستشترى من مصر ام من الخارج
لان ممكن نرشح لك شئ افضل

xpressmusic
25-07-2013, 23:21
طبعا انت هاتجيب لوحة من اجل الكسر
واغلب البوردات الموجده سعرها مرتفع
وفى الهازويل تحقيق كسر سرعة عالى بيعتمد فى المقام الاول على رقم باتش المعالج
اذا حتى لا تاتى بلوحة ام غالية الثمن ولا تستفيد منها بكسر عالى
اكتب ما هو رقم باتش المعالج الذى لديك وبعدها نعطيك الرأى فى البورده المناسبة
وان شاء الله يكون الباتش عندك جيد

مظبوط اهتمامى فى المقام الاول هو كسر السرعة
الباتش هو L311B512

xpressmusic
25-07-2013, 23:23
و بالاضافة لكلام الاخ عز الدين
حدد ميزانية لشراء اللوحة
و هل ستشترى من مصر ام من الخارج
لان ممكن نرشح لك شئ افضل

من الخارج , فى الكويت
الماذربوردات المذكورة فى نفس الفئة السعرية و الفرق بينهم فى السعر بسيط و غير مهم

kingtifass
25-07-2013, 23:29
لقذ ذكرت الباتش اخى فى موضوع سابق وقلنا ان الباتش عند البحث عنه ,, فى مشاركة فى منتدى اكستريم سيستم و hwbot بتفيد انه باتش جيد
لذلك توكل على الله وان شاء الله خير وستكسر السرعة بالشكل اللذى تريده

xpressmusic
25-07-2013, 23:35
لقذ ذكرت الباتش اخى فى موضوع سابق وقلنا ان الباتش عند البحث عنه ,, فى مشاركة فى منتدى اكستريم سيستم و hwbot بتفيد انه باتش جيد
لذلك توكل على الله وان شاء الله خير وستكسر السرعة بالشكل اللذى تريده

كلامك صحيح , لكن الاخ يسئال و طبعا غير مقبول ان اقول له اذهب و ابحث فى الموضوع الفلانى:D
فقط ارد على ما طلبه :)

kingtifass
25-07-2013, 23:43
بالتاكيد اخى لم اقل لا تكتب الباتش :)
واريد ان اضيف ملحوظة اشرت اليها سابقا انه لنفس الباتش ممكن تختلف قدرة المعالجات على الكسر لكن نتائج البحث عن الباتش جيده لذا توكل علي الله وان شاء الله ستحصل على ما تريد

Ahmed Elbrbry
25-07-2013, 23:47
واريد ان اضيف ملحوظة اشرت اليها سابقا انه لنفس الباتش ممكن تختلف قدرة المعالجات على الكسر لكن نتائج البحث عن الباتش جيده لذا توكل علي الله وان شاء الله ستحصل على ما تريد

يتوكل على الله بناء على رأى شخص واحد
الاخ العضو فاتح موضوع لكى يأخذ رأى الاخوة الاعضاء
و هو لم يرى سوى نصيحة واحدة حتى الان
و انصحه بالصبر حتى يجد كمية كبيرة من النصائح قد تفيده قبل الشراء

xpressmusic
25-07-2013, 23:56

انا فقط كنت بوضح :D:D
قرأت عن ذلك فى المنتدى و إن شاء الله يكون المعالج جيد و الموضوع كله توفيق من عند الله

xpressmusic
25-07-2013, 23:58

والله انا امبارح سهران اكتر من 8 ساعات شبه متواصله بدور على كل كبيرة و صغيرة لها علاقة بالماذروبوردات المذكورة
و انا فعلا منتظر اراء كل اعضاء المنتدى الكرام ورأيك اكييييييييييد , وساعتها اقدر اشكل رأى اعرف اشترى على اساسه :)

Ahmed Elbrbry
26-07-2013, 00:00

العبرة ليست فى عدد ال phase power
و لكن فى تقنية التصنيع
و انظر ما هو مكتوب عن اللوحة Asus Maximus VI Hero فهى تستخدم تقنية احدث و افضل

Ahmed Elbrbry
26-07-2013, 00:04
والله انا امبارح سهران اكتر من 8 ساعات شبه متواصله بدور على كل كبيرة و صغيرة لها علاقة بالماذروبوردات المذكورة
و انا فعلا منتظر اراء كل اعضاء المنتدى الكرام ورأيك اكييييييييييد , وساعتها اقدر اشكل رأى اعرف اشترى على اساسه :)

ان شاء الله تجد اكبر كمية من المعلومات تفيدك قبل الشراء
و لا تتعجل

kingtifass
26-07-2013, 00:07

يا احمد انا اقول له رايى فقط ولم اقل له لا تسمع لباقى الاراء وتجاهلها !!
فالموضوع مفتوح وليس مغلق كما ترى .. وصاحب الموضوع عامل الموضوع للاستماع لاراء الجميع :)
وملحوظة عايز اقولها لا علاقة لها بالموضوع ( من توكل على الله فهو حسبه) :)

azzelden
26-07-2013, 00:27
شكرا لاحترامك بالرد على استفسارى
لانى بالفعل لم اكن اعرف موضوعك الاول
اولا الباتش #B311
بنقسم فى المراجعات التى تمت على نفس الاصدار الى#311B200
وما فوقه بالقليل حقق نتائج مرتفع بتوصل احيانا الى 4.8 او 5.0 وفولت ممتاز
اما 311B400 وما فوق
,وصل الى 4.5 و 4.6 وربما يصل معك لاعلى لهذا لا تغامر بلوحة ام مرتفعة الثمن
وايضا تحدث صدف تغير الامور وياتى الباتش بارقام اعلى
وهذا ما سنضعه فى الحسبان
لكن دون الغامرة بمبلغ كبير
وهذا حسب التجارب
واما منا 3 اختيارات

1-gigabyte UD4h

وسعرهاتقريبا 1950
2-ASUS ASUS Z87-PRO
وهى تقريبا بنفس السعر
حسب المراجعات تم الوصول بهم الى 4.7
3-ASUS MAXIMUS VI HERO
وسعرها 2200 جنيه
ورأيي الشخصى اذا المبلغ 250 الفرق بين الاسعار لا يفرق معك
اشترى
3-ASUS MAXIMUS VI HERO
للتقنيات التى تتمتع بها هذه اللوحة
و تقدر تصل بها الى اعلى تردد ممكن
والتبريد عندك جيد جدا ماشاء الله
وبالتوفيق ان شاء الله وانتظر رأي باقى الاعضاء ومنهم اخونا حنا unexpected مدير اقسام الهاردوير
لانه اكثرنا دراية عن الهاسويل لانه قتل بحثا فيه وفى اللوحات الداعمة له قبل شرائة
واخونا حسن Super Computer لانهم امتلكوا الهاسويل ولوحاته وقاموا بالكسر
وطبعا اخونا احمد البربرى لان من عشاق الكسر

xpressmusic
26-07-2013, 00:35
ان شاء الله تجد اكبر كمية من المعلومات تفيدك قبل الشراء
و لا تتعجل

ياااااااارب , و انا احاول ان ابحث فى كل الاتجاهات للوصول إن شاء الله لأفضل اختيار و لست مستعجل لكن فقط لهفة الشراء :D:D

يا احمد انا اقول له رايى فقط ولم اقل له لا تسمع لباقى الاراء وتجاهلها !!
فالموضوع مفتوح وليس مغلق كما ترى .. وصاحب الموضوع عامل الموضوع للاستماع لاراء الجميع :)
وملحوظة عايز اقولها لا علاقة لها بالموضوع ( من توكل على الله فهو حسبه) :)

ونعم بالله , لكن بردو لازم نعمل اللى علينا بمعنى ان ادور و اسئل هنا و هناك واخذ جميع الاراء و اقلب الدنيا و ساعتها ربنا هيساعدنى بمبدأ اسع يا عبد

Ahmed Elbrbry
26-07-2013, 00:44
طبعا بعد كلام الاخ عز
ارشح لك اللوحة Asus Maximus VI Hero لما تمتلكه من تقنيات حديثه خاصة بتوصيل الطاقة للمعالج
و تسمى nexFET MOSFETS و التى تفيد كثيرا فى كسر السرعة
حيث يتغذى المعالج بأكبر قدر من الطاقة مع حرارة اقل للموسفت و بالتالى تكون حرارة SOCKET HOUSING اقل
و تكون حرارة المعالج اقل

https://i.imgur.com/ixMQWNz.jpg:D:D

xpressmusic
26-07-2013, 00:46
شكرا لاحترامك بالرد على استفسارى
لانى بالفعل لم اكن اعرف موضوعك الاول
اولا الباتش #B311
بنقسم فى المراجعات التى تمت على نفس الاصدار الى#311B200
وما فوقه بالقليل حقق نتائج مرتفع بتوصل احيانا الى 4.8 او 5.0 وفولت ممتاز
اما 311B400 وما فوق
,وصل الى 4.5 و 4.6 وربما يصل معك لاعلى لهذا لا تغامر بلوحة ام مرتفعة الثمن
وايضا تحدث صدف تغير الامور وياتى الباتش بارقام اعلى
وهذا ما سنضعه فى الحسبان
لكن دون الغامرة بمبلغ كبير
وهذا حسب التجارب
واما منا 3 اختيارات

1-gigabyte UD4h

وسعرهاتقريبا 1950
2-ASUS ASUS Z87-PRO
وهى تقريبا بنفس السعر
حسب المراجعات تم الوصول بهم الى 4.7
3-ASUS MAXIMUS VI HERO
وسعرها 2200 جنيه
ورأيي الشخصى اذا المبلغ 250 الفرق بين الاسعار لا يفرق معك
اشترى
3-ASUS MAXIMUS VI HERO
للتقنيات التى تتمتع بها هذه اللوحة
و تقدر تصل بها الى اعلى تردد ممكن
والتبريد عندك جيد جدا ماشاء الله
وبالتوفيق ان شاء الله وانتظر رأي باقى الاعضاء ومنهم اخونا حنا unexpected مدير اقسام الهاردوير
لانه اكثرنا دراية عن الهاسويل لانه قتل بحثا فيه وفى اللوحات الداعمة له قبل شرائة
واخونا حسن Super Computer لانهم امتلكوا الهاسويل ولوحاته وقاموا بالكسر
وطبعا اخونا احمد البربرى لان من عشاق الكسر

يارب يكوت حظى جيد و الله يوفقنى فى موضوع الباتش و الكسر
فعلا ما افكر فيه هو اللوحتين pro و hero لانى اثق فى اسوس ووجدت العديد من الناس يشكرون فى منتجاتها , و ايضا msi GD65 gaming لكن لو اجد احد يستخدمها كثيرا و لم اجد عنها معلومات كافية لكنها تبقى كاخيار ايضا
و فرق السعر لا يهم لأنى فى الاساس كنت واضع ميزانية موضوعه للنسخة ال pro لكن كثرة الاخيارات حيرتنى
وطبعا منتظر اراء الجميع اخ حنا يمتلك بالفعل الهاسويل و عنده معلومات جيد جدااا و افادنى اكثر من مره الصراحه و اخ حسن يملك الهاسويل ايضا و هو ايضا فى الكويت حاليا و ايضا اراسله على الخاص ولم يتأخر على فى اى مرة و اخونا احمد شكله مستنى و بيحضر مفأجاه كده علشان انا مش متعود ان يبيقول اراء صغيرة كده :D:D:D:D:D

xpressmusic
26-07-2013, 00:49
طبعا بعد كلام الاخ عز
ارشح لك اللوحة Asus Maximus VI Hero لما تمتلكه من تقنيات حديثه خاصة بتوصيل الطاقة للمعالج
و تسمى nexFET MOSFETS و التى تفيد كثيرا فى كسر السرعة
حيث يتغذى المعالج بأكبر قدر من الطاقة مع حرارة اقل للموسفت و بالتالى تكون حرارة PROSSESOR HOUSING اقل
و تكون حرارة المعالج اقل

:D:D

مش لسه بقولك انت شكلك مستنى بس علشان تجيب الضربة القاضية :ah4: , انا يدوب دوست ريفرش لقيت ردك :ah7::ah7:
انت ضغط على اكتر حاجة تهمنى وهى كسر السرعة و الحرارة و طبعا دى اهم حاجة بالنسبة لى فكده انا اقدر احط نقطة كمان لصالح ال hero و بأنتظار جميع الاراء لنطلق صفارة النهاية :D

azzelden
26-07-2013, 00:51
ياااااااارب , و انا احاول ان ابحث فى كل الاتجاهات للوصول إن شاء الله لأفضل اختيار و لست مستعجل لكن فقط لهفة الشراء :D:D

ونعم بالله , لكن بردو لازم نعمل اللى علينا بمعنى ان ادور و اسئل هنا و هناك واخذ جميع الاراء و اقلب الدنيا و ساعتها ربنا هيساعدنى بمبدأ اسع يا عبد

بالفعل اخى انت كلامك صح خصوصا مع فئة معالجات محيرة مثل هذه

xpressmusic
26-07-2013, 01:00
بالفعل اخى انت كلامك صح خصوصا مع فئة معالجات محيرة مثل هذه

صحيح , و المشكلة ايضا تعدد الخيارات الموضوعة كمثال الماذربوردات يوجد اكثر من ماركة معروفة كمثال asus ,gigabyte , asrock ,msi و كل شركة من هؤلاء تنتج على الاقل من 10 ماذربوردات للشريحة 87 لذلك يكون عندك فى النهاية تقريبا 40 ماذربورد تختار بينهم على اساس السعر و الاداء و استخدامك الشخصى , لذلك الموضوع محير جدااااااا , اضف على ذلك انى للاسف من نوعية الاشخاص المتردده جدااا فى الشراء , لذلك الموضوع متعب :o

kingtifass
26-07-2013, 01:04

يا اخى انت طلبت راى الاعضاء وانا كعضو رديت عليك وقلت رايى
هل شفتنى بقلك متسمعش لباقى الاعضاء ولا تاخد رايهم عشان تكتب هذا الكلام ؟؟

عمة اسعار البوردات نزلت السوق والامر اختلف الان ,, وارى ان اذا كان السعر لا يفرق كثيرا فممكن تجيب لوحة deluxe وهيا لوحة ممتازة جدا
واذا لم تستطع شرائها فالفارق فى السعر مابين نسخة pro ونسخة hero مش كتير ,, فيبقى الارجح تجيب نسخة hero ,, لكن ذلك لا يعنى ان لوحة pro ليست ممتازة يا اخى

unexpected
26-07-2013, 01:04
صراحة لا يوجد كلام اضافي عن كلام اخي عز واخي احمد البربري انا معهم ان تأخد اللوحة ASUS MAXIMUS VI HERO
للوحة جيدة فعلا واتنمتى ان يكون حظك جيد مع الباتش لاني اريد التوضيح لك بشيئ عن موضوع الباتشات
طبعا نحن نعرف تقريبا ما هي الباتشات الجيدة مع معالجات الهاسويل لكن لا احد يستطيع ان يأكد لك ان الباتش الموجود عندك او عند غيرك فعلا ممتاز
هل تعرف السبب!!!
السبب بسيط يا اخي لانة المعالجات تختلف في الكسر حتى لو كانت تحمل نفس الارقام بضبط وهذا الكلام ليس مجرد كلام لا طبعا لاني انا شخصيا جربت اكثر من باتشين
والجميل في الامر اني جربت ايضا باتشين بنفس الرقم بالضبط انظر الى الصورة هذة المعالجات انا جربتها

كما ترى الباتشات واحدة ولا تختلف ابدا
لكن
احد هذة المعالجات وصل في الكسر لتردد 4.3GHZ وجربت الرفع اكثر حتى لتردد 4.4 والفولت 1.38 مفيش استقرار :eek:
هذا واضح ان الباتش سيئ
لكن الجميل عندما جربت المعالج الاخر الذي يحمل نفس الباتش كانت الفرحة فعلا بالنسبة لي
ان المعالج وصل لتردد 4.7GHZ مع فولتية 1.34 فقط مع استقرار تام واعتقد لو كانت الحرارة تسمح لي كان ممكن اثبت على التردد 4.8GHZ لكن مع رفع الفولت الى القيمة من 1.35 الى 1.39 او 1.40 لكن الحرارة لم تسمح لي

azzelden
26-07-2013, 01:12
صراحة لا يوجد كلام اضافي عن كلام اخي عز واخي احمد البربري انا معهم ان تأخد اللوحة ASUS MAXIMUS VI HERO
للوحة جيدة فعلا واتنمتى ان يكون حظك جيد مع الباتش لاني اريد التوضيح لك بشيئ عن موضوع الباتشات
طبعا نحن نعرف تقريبا ما هي الباتشات الجيدة مع معالجات الهاسويل لكن لا احد يستطيع ان يأكد لك ان الباتش الموجود عندك او عند غيرك فعلا ممتاز
هل تعرف السبب!!!
السبب بسيط يا اخي لانة المعالجات تختلف في الكسر حتى لو كانت تحمل نفس الارقام بضبط وهذا الكلام ليس مجرد كلام لا طبعا لاني انا شخصيا جربت اكثر من باتشين
والجميل في الامر اني جربت ايضا باتشين بنفس الرقم بالضبط انظر الى الصورة هذة المعالجات انا جربتها

كما ترى الباتشات واحدة ولا تختلف ابدا
لكن
احد هذة المعالجات وصل في الكسر لتردد 4.3GHZ وجربت الرفع اكثر حتى لتردد 4.4 والفولت 1.38 مفيش استقرار :eek:
هذا واضح ان الباتش سيئ
لكن الجميل عندما جربت المعالج الاخر الذي يحمل نفس الباتش كانت الفرحة فعلا بالنسبة لي
ان المعالج وصل لتردد 4.7GHZ مع فولتية 1.34 فقط مع استقرار تام واعتقد لو كانت الحرارة تسمح لي كان ممكن اثبت على التردد 4.8GHZ لكن مع رفع الفولت الى القيمة من 1.35 الى 1.39 او 1.40 لكن الحرارة لم تسمح لي

بالضبط اخى حنا اتفق معك وهذا ما احببت ان اشير له فى ردى بالصدف
انه ربما ياتى الحظ معه ويكون اصداره قادر على الوصول لاعلى تردد ربما 4.7او 4.8 او الى 5.0
لهذا فضلت ان يحصل على الهيرو لتساعده للامكانيات المتوفره بها ولسعرها المتوسط بين اللوحات المرتفة الثمن
والاقل منها
وان شاء الله حظه يكون جيد ويقدر يوصل
وان شاء الله بالتوفيق
وننتظر منك مراجعة للجهاز :ah7:

xpressmusic
26-07-2013, 01:17
يا اخى انت طلبت راى الاعضاء وانا كعضو رديت عليك وقلت رايى
هل شفتنى بقلك متسمعش لباقى الاعضاء ولا تاخد رايهم عشان تكتب هذا الكلام ؟؟

عمة اسعار البوردات نزلت السوق والامر اختلف الان ,, وارى ان اذا كان السعر لا يفرق كثيرا فممكن تجيب لوحة deluxe وهيا لوحة ممتازة جدا
واذا لم تستطع شرائها فالفارق فى السعر مابين نسخة pro ونسخة hero مش كتير ,, فيبقى الارجح تجيب نسخة hero ,, لكن ذلك لا يعنى ان لوحة pro ليست ممتازة يا اخى

طبعا و انت من الاعضاء المعروفين فى المنتدى و رأيك مهم
لاء طبعا انا فاهم قصدك , انا قصدى اجمع جميع الاراء و رأيك طبعا و اراء جميع الاعضاء لأن المنتدى مبنى على كده , المشاركة بالاراء و المعلومات المختلفة , و انا مكنش قصدى كده خالص و ارجو الا تكون فهمت كلامى خطأ :D :D
لاء طبعا من قال ان النسخة ال pro سيئة , بالعكس هى من افضل الماثربوردات للهاسويل و ايضا افضل ماثربورد فى مراجعة لموقع اجنبى مشهور جداااا لأفضل ماثربوردات للهاسويل تحت 220 دولار
لكن كل شئ يوجد افضل منه و انا فى الاساس كنت رايح اشتريها ولكن عندما وجدت الماثربورد hero و ايضا gene المخصصتين للالعاب و كسر السرعة و سعرهم مقارب جداا لل pro و انا كنت اسمع عنهم كثيرا فقلت من الافضل ان ارجع و اسئل عنهم جيدا و اشوف الافضل و ربنا يجيب اللى فيه الخير إن شاء الله