المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : تجربتي مع Dell inspiron 15r 5521 i7 .. مميزات و عيوب

الصفحات : 1 [2] 3 4

iAhmed-07
29-07-2013, 18:43
السلام عليكم

اولا مبروك علي رجوع المنتدي و بصراحه بقي حاجه تشرف

لو سمحتم ممكن حد يقولي ازاي اشغل كارت الراديون لما احتاجه و اوقفه ازاي؟

و علي فكره انا مبدلتش الجهاز و بدات اتعودت علي الكيبورد و بقي كله تمام بصراجه جهاز جبار و ادائه في البنش مارك جيك بينش اعلي من اداء ماك بوك برو 2012 i7 ده كمان الديل مفيهوش ssd زي الماك و كنت شغال بالكارت الانتل

ده السكور
https://browser.primatelabs.com/geekbench2/2207163

و ياريت لو حد يقولي نصائح للحفاظ عالجهاز و ياريت لو نعمل موضوع يجمع ملاك الجهاز عشان نتبادل خبرات و تجارب و كده

و كل سنه و انتم طيبين

شكرا

Mabding
29-07-2013, 19:16
حاجة تشرف فين يا عم
البتاع ع اللي ع الشمال دا واخد المساحة كلها
ومخلي شكل الموضوع وحش جداً ..

mimomohamed
29-07-2013, 19:49
البتاع ع اللي ع الشمال دا واخد المساحة كلها
ومخلي شكل الموضوع وحش جداً ..

بصراحه عندك حق :D

iAhmed-07
29-07-2013, 21:18
مركزتش معاه والله يا جدعان .. كل استخدامي tapatalk عموما :D

Sent from my GT-N7100 using Tapatalk 2

kogi2010
30-07-2013, 03:02
الف الف مبروك يا ابو حميد بس انت جبته منين ؟
مش كنت طلبته من ايجبت لاب توب وقالك يومين
بخصوص الاداء انا هستنى منك تقرير مفصلللللللللللللللللللللل برامج جيمز افلام بلو راى افلام بلوتوث هههههههههه كل حاجة
وبخصوص الفريم التعبان ده موجود فى 90 % من الجهاز ده حتى واحد صاحبى لسه جايبه ولقيته متبهدل والعيب الاكبر والاكبر ال Gaps اللى مغرقة حواف الجهاز تسمح بدخول صرصار بالغ
بس ده شىء طبيعى لان مفيش لاب اقتصادى زى سلسلة inspiron و هيكون جامع الخامات والاداء والا مفيش حد هيشترى ال Xps بقا

iAhmed-07
30-07-2013, 03:14
الف الف مبروك يا ابو حميد بس انت جبته منين ؟
مش كنت طلبته من ايجبت لاب توب وقالك يومين
بخصوص الاداء انا هستنى منك تقرير مفصلللللللللللللللللللللل برامج جيمز افلام بلو راى افلام بلوتوث هههههههههه كل حاجة
وبخصوص الفريم التعبان ده موجود فى 90 % من الجهاز ده حتى واحد صاحبى لسه جايبه ولقيته متبهدل والعيب الاكبر والاكبر ال Gaps اللى مغرقة حواف الجهاز تسمح بدخول صرصار بالغ
بس ده شىء طبيعى لان مفيش لاب اقتصادى زى سلسلة inspiron و هيكون جامع الخامات والاداء والا مفيش حد هيشترى ال Xps بقا

الله يبارك فيك .. انا لقيت بتوع ايجيبت لاب توب طولوا فقلت انزل البستان لفيت المول كله و سئلت في ايجيبت لابتوب هناك مكانش موجود فلقيته بالصدفه و اشتريته و اول ما روحت لقيتهم بيتصلوا بيا يقولولي استلم الجهاز :D بس لغيت الحمد لله

الاداء انا لحد دلوقتي مبعملش حاجه يعني يو تيوب تحميل برامج و تورنت و فيس بوك يعني استخدام خفيف .. الاداء خارق جدا مواجهتش اي تعليق لدرجه انه في اللاب القديم كنت بقول عليه سريع و طلعت مكنتش عايش اصلا و الحراره؟ مفيش حراره انا حاطه علي ترابيزه عليها مصليه و كمان مش مركب البطاريه يعني مش مرفوع عنا و مش بيسخن الا ممكن العصر كده الحراره بتعدي ال 45 مثلا و ده يعتبر قليل جدا برضه ( طبعا درجه الحراره عاديه مفيش تكييف و الاوضه تعتبر حر شويه ) و المروحه مش بتشتغل الانادرا يعني لو تقلت عالجهاز جامد بتشتغل بس مبيطلعلهاش صوت خالص حاجه بسم الله ما شاء الله عنب :D و عمال بحمل في جراند اي في اهو عشان اجربها

الجهاز السمك و الوزن بتوعه رائع جدا بالنسبه للاجهزه من نفس الفئه بس طبعا مش زي الالترا بوك تقدر تقول سمك الماك بوك برو 2011 كده او 2012 من غير ريتينا و الكيبورد ملوش اصوت خالص و الخامه نضيفه و الجهاز نفسه شكله نضيف و مدفوع عليه

بخصوص الفريم انا خلاص نسيت الحوار ده و بقيت بحافظ عليه اكتر و اشيله ف كيسه و خلاص و بدور ليه علي شنطه زي بتاعت الماك بوك برو الي بتبقي قطن عشان تحافظ عالجهاز و الجهاز خامته معدا الفريم نضيفه جدا عامله زي الميتال و حوار الفريم البلاستيك ده اعتقد انه معمول كده عشان الحراره

انا الحاجه الوحيده الي مضايقني فيه بس حوار زرار المسطره طلع موجود في كل الاجهزه و انا بواجه مشاكل عشان الكيبورد كبيره جدا و واسعه فبدوس في طرف الزرار فمش بيستجيب جامد
و كمان الفراغات الي حوالين الزراير بتلم وساخه كتير جدا و مش عارف تنضف ازاي

بس كده و العيوب دي معتقدش تستحق اني اشتري جهاز غيره بسببها

جهاز يستاهل كل قرش والله و فرحان جدا بيه بصراحه :D

iAhmed-07
30-07-2013, 03:16
انا بدخل عالمنتدي بالصدفه الي عايز يسأل عن حاجه في الجهاز و مستني اجابه ضروري الفيس بوك بتاعي اهو

https://www.facebook.com/AhmedBnWaheed?ref=tn_tnmn

kogi2010
30-07-2013, 03:25
الله يبارك فيك .. انا لقيت بتوع ايجيبت لاب توب طولوا فقلت انزل البستان لفيت المول كله و سئلت في ايجيبت لابتوب هناك مكانش موجود فلقيته بالصدفه و اشتريته و اول ما روحت لقيتهم بيتصلوا بيا يقولولي استلم الجهاز :D بس لغيت الحمد لله

الاداء انا لحد دلوقتي مبعملش حاجه يعني يو تيوب تحميل برامج و تورنت و فيس بوك يعني استخدام خفيف .. الاداء خارق جدا مواجهتش اي تعليق لدرجه انه في اللاب القديم كنت بقول عليه سريع و طلعت مكنتش عايش اصلا و الحراره؟ مفيش حراره انا حاطه علي ترابيزه عليها مصليه و كمان مش مركب البطاريه يعني مش مرفوع عنا و مش بيسخن الا ممكن العصر كده الحراره بتعدي ال 45 مثلا و ده يعتبر قليل جدا برضه ( طبعا درجه الحراره عاديه مفيش تكييف و الاوضه تعتبر حر شويه ) و المروحه مش بتشتغل الانادرا يعني لو تقلت عالجهاز جامد بتشتغل بس مبيطلعلهاش صوت خالص حاجه بسم الله ما شاء الله عنب :D و عمال بحمل في جراند اي في اهو عشان اجربها

الجهاز السمك و الوزن بتوعه رائع جدا بالنسبه للاجهزه من نفس الفئه بس طبعا مش زي الالترا بوك تقدر تقول سمك الماك بوك برو 2011 كده او 2012 من غير ريتينا و الكيبورد ملوش اصوت خالص و الخامه نضيفه و الجهاز نفسه شكله نضيف و مدفوع عليه

بخصوص الفريم انا خلاص نسيت الحوار ده و بقيت بحافظ عليه اكتر و اشيله ف كيسه و خلاص و بدور ليه علي شنطه زي بتاعت الماك بوك برو الي بتبقي قطن عشان تحافظ عالجهاز و الجهاز خامته معدا الفريم نضيفه جدا عامله زي الميتال و حوار الفريم البلاستيك ده اعتقد انه معمول كده عشان الحراره

انا الحاجه الوحيده الي مضايقني فيه بس حوار زرار المسطره طلع موجود في كل الاجهزه و انا بواجه مشاكل عشان الكيبورد كبيره جدا و واسعه فبدوس في طرف الزرار فمش بيستجيب جامد
و كمان الفراغات الي حوالين الزراير بتلم وساخه كتير جدا و مش عارف تنضف ازاي

بس كده و العيوب دي معتقدش تستحق اني اشتري جهاز غيره بسببها

جهاز يستاهل كل قرش والله و فرحان جدا بيه بصراحه :D

ههههههههههههههه ربنا يفرحك بيه كمان و كمان
بخصوص الاداء يا ريت تشغل جيمزك وترفع الفريمات والدلع ده كله
و لو عالفريم والخامة فده شىء طبيعى متستغربش هى ده سياسة شركات احنا درسناها فى هندسة ومينفعش تعمل غير كده
مشكلتك ده تبقى مصيبة وتقدر تاخد بيها تعويض كمان ههههههههه لو لقيتها فى جهاز alienware مثلا او Mac book pro

iAhmed-07
30-07-2013, 03:34
انا بحمل دلوقتي نسخ ماك عشان انزلها عالجهاز و بعدها هحمل جراند اي في .. لو في لعبه معينه ينفع اجرب عليها حجمها صغير قلي عليها هجربها .. بالنسبه لحوار الخامه انا مش مقتنع بصراحه بس يلا الحمد لله :D

iAhmed-07
31-07-2013, 04:03
الجهاز بيعمل بوت في اد ايه يا جماعه عندكم ؟ انا 37 ثانيه كده حلو؟ و ازاي اتاكد من ان الرام مفيهاش مشاكل؟

iAhmed-07
31-07-2013, 04:41
و ازاي أحافظ علي بطارية الجهاز؟

arsenal_henry
31-07-2013, 10:46
مبروك عليك اللاب يا غالي ..
بالنسبة لوقت الاقلاع boot يعتبر جيد جداً طالما اقل من الـ50 ثانيه ..
البطارية .. يفضل لو مش هتشتغل عليها لفترات طويلة تفكها من الجهاز وتخلي الجهاز شغال على الكهربا بس ، وطبعاً لو هتستخدم البطارية يفضل يكون استخدام برامج خفيفة يعني مشتغلش العاب تقيلة وكدة على وضع البطارية .. وعلى العموم في موضوع مثبت في القسم عن الحفاظ على البطارية ابقى بص عليه هيفيدك باذن الله ..
كنت عايز اقولك حاجة بخصوص التاتش باد، ممكن لو انت مش بتستخدمها او بتكتب لفترات طويلة تبقى تقفلها من زرار الـFN اللي جنب المسطرة على الشمال و F3 او F4 حسب الجهاز عندك ..

iAhmed-07
31-07-2013, 11:59
مبروك عليك اللاب يا غالي ..
بالنسبة لوقت الاقلاع boot يعتبر جيد جداً طالما اقل من الـ50 ثانيه ..
البطارية .. يفضل لو مش هتشتغل عليها لفترات طويلة تفكها من الجهاز وتخلي الجهاز شغال على الكهربا بس ، وطبعاً لو هتستخدم البطارية يفضل يكون استخدام برامج خفيفة يعني مشتغلش العاب تقيلة وكدة على وضع البطارية .. وعلى العموم في موضوع مثبت في القسم عن الحفاظ على البطارية ابقى بص عليه هيفيدك باذن الله ..
كنت عايز اقولك حاجة بخصوص التاتش باد، ممكن لو انت مش بتستخدمها او بتكتب لفترات طويلة تبقى تقفلها من زرار الـFN اللي جنب المسطرة على الشمال و F3 او F4 حسب الجهاز عندك ..

اصلي الجهاز عندي حصل فيه شويه مشاكل عشان نزلت برنامج غلط و كان بطئ جدا و رجعته الحمد لله و صلحته بس مش حاسس انه زي الاول مش عارف ليه بس هوا اقل من 50 الحمد لله .. و كان في واحد بيقول بوت في 10 ثواني ده كان بيفتي؟ و البطاريه انا اول ما جبته شحنتها دورتين (تشحن> تفرغ> تفصل)x2 و بعد كده شحنتها عالاخر و فكيتها من الجهاز و بستخدمه عالكهربا في كده حاجه غلط؟ و حوار التتش بدا هجربه ان شاء الله و المواضيع المثبتة دي كلها قديمه قوي بصراحه مايعتمدش عليها

و عايز اعرف كمان لعبه grid2 كافيه ف اني احكم عالجهاز ولا عاديه؟

arsenal_henry
31-07-2013, 12:16
اصلي الجهاز عندي حصل فيه شويه مشاكل عشان نزلت برنامج غلط و كان بطئ جدا و رجعته الحمد لله و صلحته بس مش حاسس انه زي الاول مش عارف ليه بس هوا اقل من 50 الحمد لله .. و كان في واحد بيقول بوت في 10 ثواني ده كان بيفتي؟ و البطاريه انا اول ما جبته شحنتها دورتين (تشحن> تفرغ> تفصل)x2 و بعد كده شحنتها عالاخر و فكيتها من الجهاز و بستخدمه عالكهربا في كده حاجه غلط؟ و حوار التتش بدا هجربه ان شاء الله و المواضيع المثبتة دي كلها قديمه قوي بصراحه مايعتمدش عليها

و عايز اعرف كمان لعبه grid2 كافيه ف اني احكم عالجهاز ولا عاديه؟

10 ثواني، ده اكيد الجهاز مش متسطب عليه اي حاجة ولا اي برنامج :D ..
سرعة الاقلاع بتعتمد بشكل كبير على البرامج المتسطبة والبرامج الموجودة في الـstartup زي ما قالك الاخوة الاعضاء .. و 30 ثانية كويسة جداً زي ما قولتلك ..

بالنسبه للبطاريه تمام .. والمواضيع المثبته الخاصه بالبطارية مش هتفرق قديم ولا جديد لان المعلومات فيها ثابتة ..

لو تقصد الجزء اللي لسه نازل من شهر ده، هتبقى اختبار كويس طبعاً ولو تقدر تجيب Battlefield 3 او HITMAN الجديدة هيدوك برده طابع عن اداء الجهاز مع الالعاب التقيلة ..

iAhmed-07
31-07-2013, 12:49
سرعة الاقلاع بتعتمد بشكل كبير على البرامج المتسطبة والبرامج الموجودة في الـstartup زي ما قالك الاخوة الاعضاء .. و 30 ثانية كويسة جداً زي ما قولتلك ..

بالنسبه للبطاريه تمام .. والمواضيع المثبته الخاصه بالبطارية مش هتفرق قديم ولا جديد لان المعلومات فيها ثابتة ..

لو تقصد الجزء اللي لسه نازل من شهر ده، هتبقى اختبار كويس طبعاً ولو تقدر تجيب Battlefield 3 او HITMAN الجديدة هيدوك برده طابع عن اداء الجهاز مع الالعاب التقيلة ..

ايوه هيا نازله من مده صغيره .. انا بحمل دي الاول عشان حجمها صغير و بعدها هبدا بقي تحميل

iAhmed-07
01-08-2013, 00:33
لعبه grid 2 علي هاي ممتاز و الترا جيد جدا جدا

علي الترا مفيش تعليق الا نادرا

iAhmed-07
02-08-2013, 19:28
لعبه Need for speed most wanted 2012 شغاله علي اعلي الاعدادات جيد جدا بس مش ممتاز يعني في لاج بسيط جدا بس مش مؤثر عاللعب

حملت اسيسن كريد و كود و كريسيس و فار كراي و غيرهم كتير هجربهم

SABRY BEH
10-08-2013, 03:38
السلام عليكم انا لسه كنت جايب الجهاز دة الجهاز دة كويس بس سمعت حاجة كدة العيب الوحيد فيه هو البروسيسور عشان موضوع الكاش 4 دة بيقول كان لازم يكون جهاز زاى دة الكاش بتعو 6 يا جماعة و الموضوع دة بيعمل مشاكل فى الالعاب بس انا لسه مجربتش لسه هشوف الموضوع دة دة على حسب كلام الناس العيب الوحيد البروسيسور ليه يعنى شركة ديل مش بتفهم يعنى عشان تعمل جهاز زاى دة i7 الكاش بتعو 4 انا فى واحد قال لى الكاش 4 دة بيعلا (https://www.google.com.eg/url?sa=t&rct=j&q=%D8%A8%D9%8A%D8%B9%D9%84%D8%A7&source=web&cd=12&cad=rja&ved=0CDMQFjABOAo&url=http%3A%2F%2Fwww.taranimarabia.org%2Fsonginfo. aspx%3FState%3DPlay%26id%3D1566&ei=siYFUtm2Mame7AbjnYCgDQ&usg=AFQjCNHw7jopoU5WOwoS5gNhpuWC5O2vvw&bvm=bv.50500085,d.bGE) بس انا اتكلمت معا واحد هنا قال لا دة اساس 4
Processor: Intel Core i7-3517U Processor 3rd Generation (4M Cache, up to 2.80 GHz
معناكلمةup to دى يعنى الجهاز بيعلا (https://www.google.com.eg/url?sa=t&rct=j&q=%D8%A8%D9%8A%D8%B9%D9%84%D8%A7&source=web&cd=12&cad=rja&ved=0CDMQFjABOAo&url=http%3A%2F%2Fwww.taranimarabia.org%2Fsonginfo. aspx%3FState%3DPlay%26id%3D1566&ei=siYFUtm2Mame7AbjnYCgDQ&usg=AFQjCNHw7jopoU5WOwoS5gNhpuWC5O2vvw&bvm=bv.50500085,d.bGE) على حسب الحاجة اللى انت شغال عليها دة اللى انا كنت اعرفو

ebrahem adel
13-08-2013, 14:54
السلام عليكم
ممكن لو سمحت حد يقولي على المكان عشان عايز أشتري نفس الجهاز ومش لاقيه خالص

mimomohamed
13-08-2013, 23:50
السلام عليكم
ممكن لو سمحت حد يقولي على المكان عشان عايز أشتري نفس الجهاز ومش لاقيه خالص

مول البستان الدور الارضي المحل انا مش فاكر ايه اسمه بس مكتوب في وصل الضمان اسمه ( كمبيولاب العرب MARAB )
تمنه بعد الفصال :D
5325
الVersion ال 8 جيجا رامات و الهارد 1 تيرا لسه جايبه امباره ف هتلاقيه باذن الله

mimomohamed
14-08-2013, 00:30
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته
تم بحمد الله شراء اللابتوب ال Version ال 8 جيجا رام و 1 تيرا هارد ب 5325
و انا هحاول بقدر الامكان اني اساهم بتعليق عن امكانيه الجهاز في تشغيل الالعاب
لسه مجرب Saints Row. The Third علي ال Ultra شغالي زي الفل :) و طبعا من غير كلام pes 13 :D

ملحوظه صغيره انا مش شايف موضوع البصمات او الجروح عندي و مفيش اي مشكله مع الspace
و لاحظت كمان انه علي عكس اللابات الي اعرفها بيستحمل انه يشتغل ع البطاريه الالعاب مده كويسه جدا :)

تم تجربه Grand Theft Auto IV
شغاله علي الاعدادات ال HIGH طلقه
بعد تعديل ال HIGH الي Very HIGH في شويه تقطيع بسيط جدا جدا

mimomohamed
14-08-2013, 12:54
لعبه
Need For Speed The Run (https://www.needforspeed.com/the-run)شغاله علي ال ULTRA من غير اي تهنيج و سريعه

AhmedouviX
14-08-2013, 12:56
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته
تم بحمد الله شراء اللابتوب ال Version ال 8 جيجا رام و 1 تيرا هارد ب 5325
و انا هحاول بقدر الامكان اني اساهم بتعليق عن امكانيه الجهاز في تشغيل الالعاب
لسه مجرب Saints Row. The Third علي ال Ultra شغالي زي الفل :) و طبعا من غير كلام pes 13 :D

ملحوظه صغيره انا مش شايف موضوع البصمات او الجروح عندي و مفيش اي مشكله مع الspace
و لاحظت كمان انه علي عكس اللابات الي اعرفها بيستحمل انه يشتغل ع البطاريه الالعاب مده كويسه جدا :)

تم تجربه Grand Theft Auto IV
شغاله علي الاعدادات ال HIGH طلقه
بعد تعديل ال HIGH الي Very HIGH في شويه تقطيع بسيط جدا جدا

انا كنت قلقان منها اللعبه دي بس دلوقتي هحملها

mimomohamed
14-08-2013, 13:32
انا كنت قلقان منها اللعبه دي بس دلوقتي هحملها

لا خير خير :D انا عندي كميه العاب كبيره جدا بس المشكله اني مش عارف انقلها من علي الجهاز للاب
لاني بستخدم TeamViewer
بينقل بسرعه 2.5 ميجا في الثانيه بسبب الواي فاي :D فقعد انقل في الالعاب وقت كبير جدا بس باذن الله هجيب الوصله الي بتخلي الهارد USB عشان انقل الحاجه

amor-elamor
14-08-2013, 14:59
معايا 5520ا

ومشكله السبيس دي ممكن تظبط الاعدادت ف برنامج الـDell ألخاص بالماوس ف كنترول بانل وتخلي التاتش باد مهما تلمسه وانت بتكتب يتجاهلها علشان ميرخمش عليك ف الكتابه

ولاني لاقيها...لغبطت ف الكتابه دلوقتي لان ايدي جات عليه :D

ف شغلها لو مضايقاك

mimomohamed
14-08-2013, 21:24
Battlefield 3
Far.Cry.3
شغالين علي ال Ultra زي الفل :)

AhmedouviX
14-08-2013, 23:31
Battlefield 3
Far.Cry.3
شغالين علي ال Ultra زي الفل :)

فار كراي 3 اخرها ميديام او هاي بتجربتي. باتلفيد 3 مجربتش .. مستحيل الترا

McLaren
14-08-2013, 23:48

..

جرّب ويندوز 8
:)

mimomohamed
15-08-2013, 11:45
فار كراي 3 اخرها ميديام او هاي بتجربتي. باتلفيد 3 مجربتش .. مستحيل الترا

حضرتك لو عايز دليل قلي ازاي و اا اجيبهولك مفيش اي تهنيج في اي من اللعبتين :)

chap
15-08-2013, 12:18
الجهاز اداءه ممتاز بس عايز اسال عن حجتين من اصحاب الجهاز
هو ازاى اظبط الاعدادت فى كارت الفيجا amd
ولو نزلت ويندوز احب اعمل updat للجهاز احمله منين