المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مشكله عاجله ارجوكم

mohamed ragab96
29-07-2013, 20:23
السلام عليكم و رحمة الله اعضاء و مشرفين كل عام و انتم لخير
اشتريت جهاز جديد مواصفاته
intel core i5 4670k
gigabyte z87x_d3h
msi gtx 780

kingstone hyper khx1600c10d3b1\8gb
ps thermaltake smart m 850 wat
و تتوالي المشكلات في الجهاز وراء بعضها و كانت اخر مشكله حتجنني ان اداء كارت الشاشه ضعيف جدا جدا يعني في كل الالعاب تقريبا و مبيشغلش الالعاب علي اعلي اعدادات و المشكله الكبري بقي و غيبه ان انا لما بكون في لعبه مثلا و الفريم 50 لو درت بالفاره (turn) الفريم بيقل مثلا يكون 40 و دا في كل الالعاب فهل في حد مر بالمشكله دي قبل كدا لان و الله شاري جهاز دافع فيه دم قلبي و لسه مش عارف العب عليه حاجه لحد دلوقتي و حاجه كمان ان انا لو طفيت خيار v sync من اللعبه لو فيه مثلا شاشة load الي بتيجي قبل اللعبه بيطلع من كارت الشاشه صوت عالي جدا جدا و غريب عامل كدا زي الصوت الي لو حد يعرفه الي كان بيكلع زمان من النت بتاع التليفون لي كان 45 كيلوبايت دا زي صوت تصفير كدا و اول ما يكون فيه شاشة load بردو الحراره تنط علي طول 75 درجه .فا هل المشكله في كارت الشاشه مع العلم بردو ان المعالج فيه حاجه غريبه جدا ما بكونش فاتح اي حاجه و من برنامج core temp بيقولي ان الload بتاع الكور ساعات بيون 60 و ساعات بيوصل 90 و انا مش فاتح اي حاجه . فا يا ريت حد يرد عليا لحسن انا نفسي اروح افجر نفسي في المحل الي انا اشترت منه :D و جزاكم الله خيرا .

amr_elmasry
29-07-2013, 20:33
اخى ما هى دقة الشاشة عندك عشان انت كده ممكن تكون بتواجه عنق زجاجة
و لو انت شارى الجهاز جديد ليه ما جبت معالج من الجيل الثالث ؟؟؟؟

unexpected
29-07-2013, 20:40
وعليكم السلام
اولا كما اعرف انت كنت تشتكي من الباور حصل اية معك؟؟؟
ثانيا ما هو التعريف المستخدم للبطاقة
وهل نسخة الWindows لديك نظيفة او انها من النسخ الملعوب فيها؟؟؟ وهل تأكدت من عدم وجود اي فيروسات وهل تأكدت انة مفيش برنامج معين يضغط على معالجك
وما وحجم الشاشة لديك كام؟؟؟
وهل قمت بتنصيب جميع البرامج التي تحتاجها الالعاب

mohamed ragab96
29-07-2013, 20:54
اخى ما هى دقة الشاشة عندك عشان انت كده ممكن تكون بتواجه عنق زجاجة
و لو انت شارى الجهاز جديد ليه ما جبت معالج من الجيل الثالث ؟؟؟؟
الشاشه 23 بوصه و شغال علي ريزولشن 1920/1080
و فيه ناس بتشتغل مع كارت تيتان بمعال i5 عادي .

amr_elmasry
29-07-2013, 20:57
الشاشه 23 بوصه و شغال علي ريزولشن 1920/1080
و فيه ناس بتشتغل مع كارت تيتان بمعال i5 عادي .

انا لما اقصد انك كنت تجيب معالج غير i5
انا اقصد ان جيل ال i5 الى انت جايبه قديم يعنى بدل ما تجيب i5 470 كنت تجيب i5 3470 او 3570 او حتى 2500
و لو انى ارى انك تواجه عنق زجاجة و لكنه ليس بالكبير اوى
بس المهم انك تجاوب على باقى اسئلة الاخ حنا

mohamed ragab96
29-07-2013, 20:57
وعليكم السلام
اولا كما اعرف انت كنت تشتكي من الباور حصل اية معك؟؟؟
ثانيا ما هو التعريف المستخدم للبطاقة
وهل نسخة الWindows لديك نظيفة او انها من النسخ الملعوب فيها؟؟؟ وهل تأكدت من عدم وجود اي فيروسات وهل تأكدت انة مفيش برنامج معين يضغط على معالجك
وما وحجم الشاشة لديك كام؟؟؟
وهل قمت بتنصيب جميع البرامج التي تحتاجها الالعاب
الباور لسه بيطلع الصوت الي انا قلت عليهزي صوت الشراره كدا و معملتش حاجه لان محدش رد عليا و فتحت اكتر من موضوع و بردو مفيش فايده
التعريف جددته و مسحت الاخر ن جذوره و التعريف هو 326.19 مع العلم ان الموضوع ما اتحلش حتي بعد ما غيرت التعريف و جددته
عملت اسكان مرتين و مفيش حاجه و الويندوز مش ملعوب فيه و لا حاجه
حجم الشاشه 23 بوصه ريزولشن 1920م1080
نزلت كل البرامج و الباتشات للالعابو بردو نفس المشكله
الظاهر كدا ان مفيش امل .

mohamed ragab96
29-07-2013, 21:01
انا لما اقصد انك كنت تجيب معالج غير i5
انا اقصد ان جيل ال i5 الى انت جايبه قديم يعنى بدل ما تجيب i5 470 كنت تجيب i5 3470 او 3570 او حتى 2500
و لو انى ارى انك تواجه عنق زجاجة و لكنه ليس بالكبير اوى
بس المهم انك تجاوب على باقى اسئلة الاخ حنا
انا اسف انا عدلت المشاركه المعالج من فئة الهزويل intel core i5 4670k

amr_elmasry
29-07-2013, 21:18
انا اسف انا عدلت المشاركه المعالج من فئة الهزويل intel core i5 4670k

مافيش مشاكل اخى
بس المهم انت حاول تجرب الكرت على جهاز اخر مواصفاته جيدة
عشان نعرف العيب منين
و بعد كده لو اشتغلت البطاقة بشكل جيد
غير نسخة الوندوز و لو المشكلة زى ما هى يبقى العيب من الباور سبلاى

mohamed ragab96
29-07-2013, 21:26
مافيش مشاكل اخى
بس المهم انت حاول تجرب الكرت على جهاز اخر مواصفاته جيدة
عشان نعرف العيب منين
و بعد كده لو اشتغلت البطاقة بشكل جيد
غير نسخة الوندوز و لو المشكلة زى ما هى يبقى العيب من الباور سبلاى
طيب انا امبارح دخلت البايوس و لقيت ان تردد الرامات 1333 ممكن يكون دا العيب و لو مفيهاش غتاته لو حضرتك او اي حد يعف نسخة وندوز 7 كويسه يحطلي الرابط لاني لفيت كعب داير علي كل المنتديات و كل الروابط مش شغاله و شكرا .

unexpected
29-07-2013, 21:32
طيب انا امبارح دخلت البايوس و لقيت ان تردد الرامات 1333 ممكن يكون دا العيب و لو مفيهاش غتاته لو حضرتك او اي حد يعف نسخة وندوز 7 كويسه يحطلي الرابط لاني لفيت كعب داير علي كل المنتديات و كل الروابط مش شغاله و شكرا .
رايي مع رايي اخي عمرو بخصوص اقتراحة
وعلى فكرة عدل اسم اللوحة لان الاسم غير صحيح
وبخصوص تردد الرام لا يوجد علاقة لتردد الرام بهذة النقطة فقط اذكر لنا موديل الرامات بضبط لكي اعطيك الاعدادات المناسبة لكي تعمل بتردد 1600MHZ او حتى لكي ارى ان كانت تدعم XMP وعند تفعيل هذا الخيار من داخل البيوس ستعمل الرامات على المواصفات الاصلية وبخصوص نسخة الوندوز لقد قم بأرسال لك رابط مباشر سريع لنسخة نظام نظيفة https://www.adslgate.com/dsl/images/smilies/good.gif

mohamed ragab96
29-07-2013, 22:27
رايي مع رايي اخي عمرو بخصوص اقتراحة
وعلى فكرة عدل اسم اللوحة لان الاسم غير صحيح
وبخصوص تردد الرام لا يوجد علاقة لتردد الرام بهذة النقطة فقط اذكر لنا موديل الرامات بضبط لكي اعطيك الاعدادات المناسبة لكي تعمل بتردد 1600MHZ او حتى لكي ارى ان كانت تدعم XMP وعند تفعيل هذا الخيار من داخل البيوس ستعمل الرامات على المواصفات الاصلية وبخصوص نسخة الوندوز لقد قم بأرسال لك رابط مباشر سريع لنسخة نظام نظيفة https://www.adslgate.com/dsl/images/smilies/good.gif
اولا شكرا جزيلا علي نسخة الوندوز و سؤال هل هناك برنامج معين او موقع لاختبر اداء كارت الشاشه و اسم الرامات بالظبط هو من علي العلبه بتاعتها
و موضع اني اجرب كارت الششه فيجهاز تاني دا صعب جدا جدا لاني ما اعرفش حد خالص و لا حد يعرفني :o فلو فيه برنامج اختبر بيه كارت الشاشه و احط الاسكور لحضرتك و اشوف ايه الوضه و كمان لو حضرتك عندك فكره عن موضوع core load الي بيكون 90% و انا مش فاتح حاجه خالص فا لو فيه اعدادات في لبيوس اعدلها و لا حاجه قلي و انا مستني رد حضرتك و شكرا جزيلا لك

unexpected
29-07-2013, 22:43
اولا شكرا جزيلا علي نسخة الوندوز و سؤال هل هناك برنامج معين او موقع لاختبر اداء كارت الشاشه و اسم الرامات بالظبط هو من علي العلبه بتاعتها
و موضع اني اجرب كارت الششه فيجهاز تاني دا صعب جدا جدا لاني ما اعرفش حد خالص و لا حد يعرفني :o فلو فيه برنامج اختبر بيه كارت الشاشه و احط الاسكور لحضرتك و اشوف ايه الوضه و كمان لو حضرتك عندك فكره عن موضوع core load الي بيكون 90% و انا مش فاتح حاجه خالص فا لو فيه اعدادات في لبيوس اعدلها و لا حاجه قلي و انا مستني رد حضرتك و شكرا جزيلا لك
ممكن تجرب برنامج Heaven Benchmark 4.0 وترفع لنا النتيجة وياريت اختبار من برنامج 3dmark 11
ومرة اخرى بقول لك اذا فعلا الباور فية مشكلة بدلة لكي نعرف على الاقل اذا كانت المشكلة من الباور او لا وحاول تجرب البطاقة في اي مكان لكي تسهل علينا الامور :D
وبخصوص الرامات لكي تعمل معك على تردد 1600MHZ تحتاج ان تدخل البيوس تفعل الخيار XMP وتعدل التردد يدويا الى 1600MHZ مع تعديل التواقيت والفولت لكن
اريد منك صورة من برنامج CPU-Z من القائمة SPD

و موضع اني اجرب كارت الششه فيجهاز تاني دا صعب جدا جدا لاني ما اعرفش حد خالص و لا حد يعرفني
:o
ليه يا عم انت ساكن لوحدك على الارض https://www.adslgate.com/dsl/images/smilies/kawaii.gif
وبخصوص استخدام النواة بهذة النسبة ممكن تكون من عدة اسباب ربما يوجد برامج تعمل في التاسك منجر او فيروس او ممكن نسخة النظام مش نظيفة لديك
وياريت تكتب اسم للوحتك صح https://www.adslgate.com/dsl/images/smilies/smile2013.png

mohamed ragab96
29-07-2013, 23:50
ممكن تجرب برنامج Heaven Benchmark 4.0 وترفع لنا النتيجة وياريت اختبار من برنامج 3dmark 11
ومرة اخرى بقول لك اذا فعلا الباور فية مشكلة بدلة لكي نعرف على الاقل اذا كانت المشكلة من الباور او لا وحاول تجرب البطاقة في اي مكان لكي تسهل علينا الامور :D
وبخصوص الرامات لكي تعمل معك على تردد 1600MHZ تحتاج ان تدخل البيوس وتعدل التردد يدويا الى 1600MHZ مع تعديل التواقيت والفولت لكن
اريد منك صورة من برنامج CPU-Z من القائمة SPD

ليه يا عم انت ساكن لوحدك على الارض https://www.adslgate.com/dsl/images/smilies/kawaii.gif
وبخصوص استخدام النواة بهذة النسبة ممكن تكون من عدة اسباب ربما يوجد برامج تعمل في التاسك منجر او فيروس او ممكن نسخة النظام مش نظيفة لديك
وياريت تكتب اسم للوحتك صح https://www.adslgate.com/dsl/images/smilies/smile2013.png
بص يا فندم انا عملت كل حاجه قلتلي عليها و النتايج اه مع العلم في نقطتين بس ان الكارت بيطلع منه زي وت صفاره كدا و درجة حرارته بتزيد جدا لما يبقي في load screen اما في اللعبه ما بيطلعش منه الصوت دا ابدا و الصوت بيبقي عالي جدا و ما بيحصلش الا في load screen بس و النقطه التانيه في البرنامج بتاع الاختبار كان ساعات بيحصل drop في الفريم في بعض المشاهد و بيرجع عادي بعديا بثانيه و الموضوع بتاع كوكب الارض دا تقدر تقول اه و الله انا عايش لوحدي فيه و معرفش حد ممكن اجرب عنده كارت الشاشه :( هل الصوت دا طبيعي اه يحصل يعني ما بيحصلش في اللعبه نفسها بيحصل في اللود سكرين الي مفيهاش اي ضغط عليه و ادي الصور الي حضرتك طلبتها
https://im42.gulfup.com/fKhUf.pngدرجة الراره في وضع الخمول
https://im42.gulfup.com/io7jY.pngبرنامج benchemark heaven 0.4
https://im42.gulfup.com/pNYHS.png3dmark11
https://im42.gulfup.com/SNlqy.pngصورة تبويب sdp من برنامج cpu z

mohamed ragab96
29-07-2013, 23:52
مع العلم ان درجة حرارة الكارت وصلت 80 درجه و اللود بتاع الروحه كان 40% تقريبا .انا بس الي قالقني الصوت الي بيطلع في اي لود سكرين دا عشان اتاكد ان الكارت ما فيهوش حاجه و انتظر ردك علي النتائج و شكرا جزيلا لك و تم تعديل اسم اللوحه الام و الرامات ايضا
مع العلم ان الصوت بتاع الصفاره دا في اللود سكرين بيروح لما بفعا خاصية v sync في لالعاب انما في برنامج الاختبار طبعا ما عرفتش افعله و شكرا مرة اخري اخي و في انتظار ردك .

unexpected
30-07-2013, 00:13
اكرر كلامي حاول تغير الباور طالما يوجد فية مشكلة لكن ملاحظة عندك بعض الباورات عندما تقوم بخفض سرعة المروحة ممكن يصدر صوت مشابة ايضا
واريد منك تنصيب نسخة نظام جديدة طبعا عليك بالفورمات قبل تنصيب النسخة الجديدة وبعدها اخبرنا بالنتيجة واذا استمرت المشكلة بعد تغير الباور وتغير النظام ممكن تكون المشكلة من البطاقة
وبخصوص تردد الرامات عليك بالدخول الى البيوس وتفعيل الخيار XMP واضغط على F10 لحفظ الاعدادات وستعمل معك الرامات على تردد 1600MHZ

mohamed ragab96
30-07-2013, 00:25
اكرر كلامي حاول تغير الباور طالما يوجد فية مشكلة لكن ملاحظة عندك بعض الباورات عندما تقوم بخفض سرعة المروحة ممكن يصدر صوت مشابة ايضا
واريد منك تنصيب نسخة نظام جديدة طبعا عليك بالفورمات قبل تنصيب النسخة الجديدة وبعدها اخبرنا بالنتيجة واذا استمرت المشكلة بعد تغير الباور وتغير النظام ممكن تكون المشكلة من البطاقة
وبخصوص تردد الرامات عليك بالدخول الى البيوس وتفعيل الخيار XMP واضغط على F10 لحفظ الاعدادات وستعمل معك الرامات على تردد 1600MHZ
تم تحميل نسخة الويندوز و جاري التطبيق و الصوت دا ما بيطلعش الا في اللود اسكرين بس يعني قبل ما اللعبه تبدا اصلا يعني انا كنت مشغل برنامج فرابس ولقيت ان في اللود سكرين بيكون الفريم 3000 و 4000 فا بيعمل صوت عالي جدا و لما بفعل v sync الصوت بيروح دا مكن يكون من ايه و ان شاء الله بكره حروح للمحل و اغير الباور و لو فيه باور حلو ممكن تقولي عليه معلش انا تعبتك معايا و اسف لاني طولت علي حضرتك و شكرا .

unexpected
30-07-2013, 00:32
اكرر كلامي حاول تغير الباور طالما يوجد فية مشكلة لكن
ملاحظة عندك بعض الباورات عندما تقوم بخفض سرعة المروحة ممكن يصدر صوت مشابة ايضا

MohammedsF
30-07-2013, 00:45
أخي محمد... أنا رديت عليك في موضوعك حول المزود على أساس أن الصوت في المزود و الآن تقول أن هناك صوت من الكرت ؟!؟؟ :ah26:

أخي الصوت الذي تتحدث عنه في كرت الشاشة يصدر من ملفات النحاس "الكويلز Coils" في الكرت و هي تصدر بسبب واحد من اثنين !

1- مزودك ضعيف لا يكفي الكرت ! :eek:

2- الكويل عجوووووز ! :ah38:

طبعاً كلا السببين غير قابلين للتصديق لكن هذه هي الحقيقة ، إما أن في المزود مشكلة تضعف قدرته أو أن الكرت فيه عيب مصنعي...

اذا حبيت تتأكد مما أقول ، الصوت اللذي تسمعه في كرت الشاشة مرتبط تماماً بسرعة FPS بحيث كل 1FPS تصدر "تكة واحدة" ، فعند حصولك على 60fps ستسمع الصوت ذاته لكن بشكل أبطأ و بصوت منخفض عما تسمعه في شاشة التحميل ، في شاشة التحميل سيصل معدل الاطارات إلى 200fps مثلاً و سيصبح الصوت أكثر سرعة بكثير و أوضح !

يمكنك تشغيل برنامج FRAPS لعرض معدل الاطارات ، راقب المعدل و انصت للكرت جيداً و ستجدهما مرتبطان :rolleyes:

mohamed ragab96
30-07-2013, 00:54
أخي محمد... أنا رديت عليك في موضوعك حول المزود على أساس أن الصوت في المزود و الآن تقول أن هناك صوت من الكرت ؟!؟؟ :ah26:

أخي الصوت الذي تتحدث عنه في كرت الشاشة يصدر من ملفات النحاس "الكويلز Coils" في الكرت و هي تصدر بسبب واحد من اثنين !

1- مزودك ضعيف لا يكفي الكرت ! :eek:

2- الكويل عجوووووز ! :ah38:

طبعاً كلا السببين غير قابلين للتصديق لكن هذه هي الحقيقة ، إما أن في المزود مشكلة تضعف قدرته أو أن الكرت فيه عيب مصنعي...

اذا حبيت تتأكد مما أقول ، الصوت اللذي تسمعه في كرت الشاشة مرتبط تماماً بسرعة FPS بحيث كل 1FPS تصدر "تكة واحدة" ، فعند حصولك على 60fps ستسمع الصوت ذاته لكن بشكل أبطأ و بصوت منخفض عما تسمعه في شاشة التحميل ، في شاشة التحميل سيصل معدل الاطارات إلى 200fps مثلاً و سيصبح الصوت أكثر سرعة بكثير و أوضح !

فعلا الصوت دا بيحصل لما الفريمات بتزيد في load screen قبل ما اللعبه تبدا اصلا و اول ما اللعبه تبدا الصوت بيروح .طيب دلوقتي انا اقدر اتصرف ازاي اروح الضمان مثلا انا لو رحت المحل حيقولو عليا عبيط و الناس كلها حتقول مفيش حاجه بس انته وصفت المشكله بالظبط انصحني الله يخليك .

Ťắќľắḿḿ
30-07-2013, 00:58
السلام عليكم
كيف حالك اخي الكريم. لا تقلق فكل مشكلة و لهاحل باذن الله تعالى
بخصوص الصوت من كرت الشاشة فمثل ما قالك اخي محمد هو يصدر من القطع الالكترونية للكرت من مكثفات و غيرها عندما يشتغل الكرت باقصى سرعة اطارات
و هو غير مضر ابداً و لا تقلق منه ابداً و لا يؤثر على اداء و لا عمر الكرت ان شاء الله
اما بالنسبة لاداء الجهاز فلو سمحت ترفع لنا صورة من بنش مارك Valley Benchmark 1.0
و اريدك ان تقطع اتصال الجهاز بالانتر نت و تتاكد من عدم وجود اي برامج تشتغل في الخلفية عند اجراء الاختبار

mohamed ragab96
30-07-2013, 01:01
السلام عليكم
بخصوص الصوت من كرت الشاشة فمثل ما قالك اخي محمد هو يصدر من القطع الالكترونية للكرت من مكثفات و غيرها عندما يشتغل الكرت باقصى سرعة اطارات
و هو غير مضر ابداً و لا تقلق منه ابداً و لا يؤثر على اداء و لا عمر الكرت ان شاء الله
اما بالنسبة لاداء الجهاز فلو سمحت ترفع لنا صورة من بنش مارك Valley Benchmark 1.0
و اريدك ان تقطع اتصال الجهاز بالانتر نت و تتاكد من عدم وجود اي برامج تشتغل في الخلفية عند اجراء الاختبار
خمس دقائق و تكون الصوره عند حضرتك ربنا يطمن قلبك .

mohamed ragab96
30-07-2013, 01:25
السلام عليكم
طفيت كل البراج في الخلفيه و النتيجه اهي و الاعدادات كانت ultra
aa x8
https://im34.gulfup.com/VpISx.pngملحوظه بس صغيره ان فيه مشهدين كدا الفريم فيهم حصله دروب و الصوره وقفت كدا نصف ثانيه و رجعت تاني عادي فهل دا طبيعي كمان لما خلصت البنش مارك و طلعت حصل نفس الصوت في كارت الشاشه في الscreen الي قبل الخرج و موضوع الدروب دا حصل في البنش مارك الي قبله و النتيجه قدام حضرتك و احكم انته و شكرا .
و دي صوره تانيه لما قفلت النت

Ťắќľắḿḿ
30-07-2013, 02:07
النتائج ممتازة جداً
و جهازك سليم و ليس به اي مشاكل من ناحية الهاردوير ان شاء الله ظبط بس انت موضوع السوفتوير

mohamed ragab96
30-07-2013, 02:10
النتائج ممتازة جداً
و جهازك سليم و ليس به اي مشاكل من ناحية الهاردوير ان شاء الله ظبط بس انت موضوع السوفتوير
شكرا جزيلا لك و الله يطمن قلبك و ربنا يجزيك في الدنيا و الاخره انته و كل الاعضاء و المشرفين و شكرا

mohamed ragab96
30-07-2013, 02:27
النتائج ممتازة جداً

معلش بقي انا عارف ان انا زودتها بس انا فرمتت الجهاز و جيت اسطب الويندوز بتطلعلي الرساله دي
windows cannot be installed on this disk the selecte disk has an mbr partition table on efi systems windows can only be instaled to gpt disk
انا مش عارف ايه النحس دا ههههههههههه..

Ťắќľắḿḿ
30-07-2013, 02:42
ولا نحس ولا حاجة
في برتشن صغير حتلاقية في الهرد ديسك
حوالي 100 الى 300 ميجيا
اعملو ديليت حذف و الامور حتمشي تمام

mohamed ragab96
30-07-2013, 02:45
ولا نحس ولا حاجة
في برتشن صغير حتلاقية في الهرد ديسك
حوالي 100 الى 300 ميجيا
اعملو ديليت حذف و الامور حتمشي تمام

انا عملت للبارتشن كله ديليت و دلوقتي مفيش بارتشن صغير و بردو لسه الرساله بتظهر

MohammedsF
30-07-2013, 19:58
فعلا الصوت دا بيحصل لما الفريمات بتزيد في load screen قبل ما اللعبه تبدا اصلا و اول ما اللعبه تبدا الصوت بيروح .طيب دلوقتي انا اقدر اتصرف ازاي اروح الضمان مثلا انا لو رحت المحل حيقولو عليا عبيط و الناس كلها حتقول مفيش حاجه بس انته وصفت المشكله بالظبط انصحني الله يخليك .

اذاً انت تسمع الصوت عند عرض الاطارات بسرعة كبيرة جداً فقط و لا تسمعه بشكل دائم حتى لو كان معدل عرض الاطارات قليل ، هذا طبيعي و لا تقلق و ليست المشكلة التي اقصدها :D

mohamed ragab96
31-07-2013, 03:58
اذاً انت تسمع الصوت عند عرض الاطارات بسرعة كبيرة جداً فقط و لا تسمعه بشكل دائم حتى لو كان معدل عرض الاطارات قليل ، هذا طبيعي و لا تقلق و ليست المشكلة التي اقصدها :D
اخي انا اسمع الصوت عندما يكون معدل الاطارات كبير جدا يعني 3000 اطار مثلا في شاشه البدايه و عند تفعيل خاصية v sync يختفي الصوت تماما . و مشكلة التقطيع في اللعبه الي ان قلت عليها عشان الفريم بيتغير ن حين لاخر طبقت طريقة الاخ محمد في استعمال برنمج msi after burn on screen display server يعني مثلا لعبة gta iv بيكون الاطار في الوضع العادي 55 و لما بيكون فيه سيارات كثيره او كثير من التفاصيل بيقل الفريم و يوصل ل 40 فا يحدث تقطيع في اللعبه فا استخدمت البرنامج و ظبطت الفريم علي 40 و الحمد لله المشكله راحت يعني الفريم قي ثابت و ما بيقلش فهل الطريقه دي صح ولا لا و كمان استفساv بس ان حرارة كارت الشاشه عند لعب لعبه ثقيله مثلا زيfar cry 3 بتكون 80 درجه و مروحة كارت الشاشه بتكون عامله لود 40% فهل الحراره طبيعيه ولا لا مع العلم يعني ان انا لو حطيت ايدي علي الكارت ممكن اتلسع و تهوية الكيس مرحتين ادخال و واحده اخراج في الكيسه من فوق و واحده تانيه ادخال جنب كارت الشاشه و شكرا جزيلا لرد حضرتك .

MohammedsF
31-07-2013, 17:52
اخي انا اسمع الصوت عندما يكون معدل الاطارات كبير جدا يعني 3000 اطار مثلا في شاشه البدايه و عند تفعيل خاصية v sync يختفي الصوت تماما . و مشكلة التقطيع في اللعبه الي ان قلت عليها عشان الفريم بيتغير ن حين لاخر طبقت طريقة الاخ محمد في استعمال برنمج msi after burn on screen display server يعني مثلا لعبة gta iv بيكون الاطار في الوضع العادي 55 و لما بيكون فيه سيارات كثيره او كثير من التفاصيل بيقل الفريم و يوصل ل 40 فا يحدث تقطيع في اللعبه فا استخدمت البرنامج و ظبطت الفريم علي 40 و الحمد لله المشكله راحت يعني الفريم قي ثابت و ما بيقلش فهل الطريقه دي صح ولا لا و كمان استفساv بس ان حرارة كارت الشاشه عند لعب لعبه ثقيله مثلا زيfar cry 3 بتكون 80 درجه و مروحة كارت الشاشه بتكون عامله لود 40% فهل الحراره طبيعيه ولا لا مع العلم يعني ان انا لو حطيت ايدي علي الكارت ممكن اتلسع و تهوية الكيس مرحتين ادخال و واحده اخراج في الكيسه من فوق و واحده تانيه ادخال جنب كارت الشاشه و شكرا جزيلا لرد حضرتك .

اذاً هي ليست المشكلة التي كنت أقصدها ، التي قصدتها هي سماع تكتكة من الكرت مرتبطة مباشرة بسرعة fps و عندما تصبح سرعة الاطارات عالية جداً سيصبح الصوت ززززززززززززززز....

هذا سيحصل للكرت لكن بعد عمر طويل ان شاء الله و كل الكروت ذات استهلاك الطاقة العالي هكذا...

بالنسبة للحرارة ، أنصحك أن تحافظ على الكرت بواسطة رفع سرعة المروحة إلى 80% أو 100% بحسب ما تجده مناسباً و ذلك قبل اللعب و بواسطة برنامج مثل EVGA Precision