المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : هل يمكن تغيير كارت AMD Radeon™ HD 7730M الخاص بلابتوب Dell Inspiron 7520se

Lyonenyo
31-07-2013, 09:47
بسم الله الرحمن الرحيم

هل يمكن تغيير الكارت الخاص بهذا اللابتوب

https://egyptlaptop.com/dell-inspiron-7520se.html

أي إزالته ووضع واحد آخر أوقى منه

وإذا كانت الإجابة لا

فهل يمكن تركيب كرت اخر خارجي عن طريق وصلة Usb ?
وهل يمكن تركيب كارت إضافي على الكارت AMD Radeon™ HD 7730M مكان الديفيدي
واعذروني على الجهل الشديد :)

وسؤال اخير ما رأيكم بهذا الكارت بصفة عامة
في ألعاب قوية مثل Battlefield3 يعني ممكن يشتغل على high مثلا بدون اي لاج ؟ وشكرا :)

ASSEMBLY
31-07-2013, 10:53
لا اخى لا يمكن تغيير الكرت الى اقوى وفكرة التوصيل الخارجى ليست عملية
لو عاوز جهاز للالعاب يبقى جهاز مكتبى
اما بالنسبة للعبة ممكن يشغلها على اعدادت متوسطة كحد اقصى

Lyonenyo
31-07-2013, 10:57
لا اخى لا يمكن تغيير الكرت الى اقوى وفكرة التوصيل الخارجى ليست عملية
لو عاوز جهاز للالعاب يبقى جهاز مكتبى
اما بالنسبة للعبة ممكن يشغلها على اعدادت متوسطة كحد اقصى
ماشي طيب
لو صرفنا النظر عن الألعاب تماما
ما رأيك به كجهاز للإستخداما ت العادية
هل يستحق هذا السعر ؟ ولماذا ؟
ولماذا فكرة التوصيل الخارجي غير عملية ؟؟ :)
وشكرا جزيلا واسف على التعب

ASSEMBLY
31-07-2013, 12:06
بص اخى هو اللاب بالنسبة لمواصفاته هو ممتاز وهيشغلك العاب كتير على الميديم الى هاى حسب قوة اللعبة اما بخصوص السعر فممكن تجميع جهاز مكتبى قوى جدا بهذا المبلغ ولكن اذا كنت مصمم على اللاب فاطمن هو هيشغلك العاب كتير لان الشاشة فى اللاب بتكون صغيرة
اما بخصوص توصيل كارت من الخارج فده هيحتاج اولا لادبتور يركب فيه الكرت وده صعب تلاقية غير الباورسبلاى اللى هيدى الطاقة للكرت هيكون خارجى يعنى ظيطه كبيييييرة مش مستاهلة شوف انت لو عاوز حاجه تتنقل بيها فاللاب ده كويس وسعرة كويس نظرا لمساحة 1 تيرا ورام 8 جيجا i7 3632QM 3.20

Ahmed Abdelwahab
31-07-2013, 13:01
اللاب جيد أخي ولكن للأسف لايمكن تغير البطاقة أو لنقل ليس بالسهولة التي تتخيلها والتكلفة لا تستحق
فتغير البطاقة الرسومية للاب مكلف جدا

amr_elmasry
31-07-2013, 13:15
اخى انا شايف ان الاب يحتوى على كرت مناسب لدقة شاشة اللاب وممكن يشغلك الالعاب على اعدادات جيدة
و اللاب هيشغل battelfield على اعلى الاعدادات لانى لعبتها كاملة على لاب بيه كرت gt 525m بس برضو لو انت عايز الالعاب يبقى هات جهاز مكتبى

MohammedsF
31-07-2013, 21:34
اللاب جيد أخي ولكن للأسف لايمكن تغير البطاقة أو لنقل ليس بالسهولة التي تتخيلها والتكلفة لا تستحق فتغير البطاقة الرسومية للاب مكلف جدا

نعم يمكن تغيير الكرت و يمكن أيضاً تركيب كرت خارجي عبر وصلة خارجية لكن الأمر مكلف جداً و ليس سهلاً و لا يستحق العناء لذا لا تنظر أبداً للجهاز المحمول كجهاز ألعاب مهما كانت مواصفاته خارقة حتى لو كان بكرت شاشة عالي المستوى لأنه ليس كذلك !

من الخطأ أن تقارن رقم الكرت المحمول برقم الكرت لجهاز مكتبي مثل المقارنة بين Geforce GTX 680m المحمول بـGTX 680 المكتبي !

هذا خطأ فظيع ! الكرت GTX 680m المحمول هو في الحقيقة أقل قوة من الكرت GTX 660Ti المكتبي و يعادل تقريباً قوة GTX 650Ti المكتبي :eek:

الكرت HD7730m المحمول يعادل تقريباً قوة الكروت المكتبية HD3870 و Geforce 9600GT

Lyonenyo
31-07-2013, 22:36
بص اخى هو اللاب بالنسبة لمواصفاته هو ممتاز وهيشغلك العاب كتير على الميديم الى هاى حسب قوة اللعبة اما بخصوص السعر فممكن تجميع جهاز مكتبى قوى جدا بهذا المبلغ ولكن اذا كنت مصمم على اللاب فاطمن هو هيشغلك العاب كتير لان الشاشة فى اللاب بتكون صغيرة
اما بخصوص توصيل كارت من الخارج فده هيحتاج اولا لادبتور يركب فيه الكرت وده صعب تلاقية غير الباورسبلاى اللى هيدى الطاقة للكرت هيكون خارجى يعنى ظيطه كبيييييرة مش مستاهلة شوف انت لو عاوز حاجه تتنقل بيها فاللاب ده كويس وسعرة كويس نظرا لمساحة 1 تيرا ورام 8 جيجا i7 3632QM 3.20
جميل جدا شكرا على المعلومات
طيب بالنسبة للدقة 900x1600 دي تملى الشاة وللا لا يعني لو اشتغلت بالريزوليوشان دا على اللاب دا هيكون ملو الشاشة ؟

اللاب جيد أخي ولكن للأسف لايمكن تغير البطاقة أو لنقل ليس بالسهولة التي تتخيلها والتكلفة لا تستحق
فتغير البطاقة الرسومية للاب مكلف جدا
تمام تمام

اخى انا شايف ان الاب يحتوى على كرت مناسب لدقة شاشة اللاب وممكن يشغلك الالعاب على اعدادات جيدة
و اللاب هيشغل battelfield على اعلى الاعدادات لانى لعبتها كاملة على لاب بيه كرت gt 525m بس برضو لو انت عايز الالعاب يبقى هات جهاز مكتبى
ماشي مشكور على الإفادة

نعم يمكن تغيير الكرت و يمكن أيضاً تركيب كرت خارجي عبر وصلة خارجية لكن الأمر مكلف جداً و ليس سهلاً و لا يستحق العناء لذا لا تنظر أبداً للجهاز المحمول كجهاز ألعاب مهما كانت مواصفاته خارقة حتى لو كان بكرت شاشة عالي المستوى لأنه ليس كذلك !

من الخطأ أن تقارن رقم الكرت المحمول برقم الكرت لجهاز مكتبي مثل المقارنة بين Geforce GTX 680m المحمول بـGTX 680 المكتبي !

هذا خطأ فظيع ! الكرت GTX 680m المحمول هو في الحقيقة أقل قوة من الكرت GTX 660Ti المكتبي و يعادل تقريباً قوة GTX 650Ti المكتبي :eek:

الكرت HD7730m المحمول يعادل تقريباً قوة الكروت المكتبية HD3870 و Geforce 9600GT
أيوا فعلا معلوماتك صح 100% انا دخلت فعلا على موقع يقيس قوة كروت الشاة وكدا
وفعلا في فرق بين السما والأرض بين Geforce GTX 680m وGeforce GTX 680