المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : سؤال عن إتجاهات هواء مراوح التبريد

xpressmusic
01-08-2013, 12:28
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا بسئل عن اتجاهات مراوح التبريد التى تباع منفرده للكيسة , سؤالى هل يوجد مراوح للشفط و اخرى للطرد , يعنى الطبيعى لو انا عايز ادخل هوا للجهاز المفرود احط وش المروحة بره و ضهرها اللى فيه اربع عمدان للداخل , لكن كده بيكون قوة شفط الهوا اكبر من قوة الطرد , زى شفاط المطبخ كده , انا قصدى هل يوجد مراوح تكون العكس تشفط الهواء من الضهر اللى يوجد فيه الاربع عمدان و تخرج الهواء من الاتجاه التانى علشان تكون سرعة طرد الهواء اقوى يعنى بتلف فى عكس الاتجاه بحيث ان تكون سرعة طرد الهواء سريعة لأن انت عايز اكبر قدر من الهوا يدخل الجهاز من المروحة اللى بتدخل هوا يعنى عايز قوة طرد سريعة ( زى اى مروحة ستاند كده )

المتمرد11
01-08-2013, 15:43
السلام عليكم
بس يا اخى اى مروحه بتعمل سحب للهواء من اتجاه لتقوم بطرده من الاتجاه الاخر يعنى لو انت عايز تدخل هواء للكيس بتخلى وش المروحه اتجاهك وامكن مراوح الدخول فى الامام والباب الجانبى واسفل الكيسه لو ليها مكان.
ولو عايز المروحه تطرد الهواء بتخلى اتجاه المروحه من ناحيه اعمده التثبيت متجاه للخارج وامكان مراوح الطرد خلف الكيسه واعلاها لو فيها مكان

xpressmusic
02-08-2013, 13:08
السلام عليكم
بس يا اخى اى مروحه بتعمل سحب للهواء من اتجاه لتقوم بطرده من الاتجاه الاخر يعنى لو انت عايز تدخل هواء للكيس بتخلى وش المروحه اتجاهك وامكن مراوح الدخول فى الامام والباب الجانبى واسفل الكيسه لو ليها مكان.
ولو عايز المروحه تطرد الهواء بتخلى اتجاه المروحه من ناحيه اعمده التثبيت متجاه للخارج وامكان مراوح الطرد خلف الكيسه واعلاها لو فيها مكان

يعنى مفيش مروحة بتبقا مخصوص للطرد الهواء او ادخال الهواء , هى هى نفس المروحة بس بنغير اتجاها !؟!!!:confused:
بس كده هيكون زى انا كتبت فوق هيكون قوة شفط الهواء اكبر من قوة الطرد لأن الشفط من اتجاه شفرات المروحة !؟ فكده هيكون الهواء اللى داخل الجهاز ضعيف , و ارجو ان كنت على خطأ ان توضح لى :D

المتمرد11
02-08-2013, 13:59
بالضبط اخى مجرد تغير الاتجاه
ام موضوع فرق السحب من الضغط فلا تقلق فاذا تم ترد الهواء الساخن فسيحل مكانه هواء بارد من الفتحات المتوفره بالكيسه
وارجوا ذكر نوع الكيسه ومواصفات جهازك ودرجات الحراره وعدد المراوح المتوفره بها ليستطيع الاعضاء مساعدتك

xpressmusic
02-08-2013, 14:49
بالضبط اخى مجرد تغير الاتجاه
ام موضوع فرق السحب من الضغط فلا تقلق فاذا تم ترد الهواء الساخن فسيحل مكانه هواء بارد من الفتحات المتوفره بالكيسه
وارجوا ذكر نوع الكيسه ومواصفات جهازك ودرجات الحراره وعدد المراوح المتوفره بها ليستطيع الاعضاء مساعدتك

انا الحقيقة لسة مجمعتش الجهاز بس كملت تقريبا 50% من المكونات اللى هيا الحاجات الاساسية و فضلي الحاجات الجانبية زى دى :D
و شكراااااااا على الافادة و الردود :)