المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : توافق المكونات

Mydo Ashraf
02-08-2013, 02:29
السلام عليكم :)
اولاً مواصفات الكمبيوتر :
الكيسة : Matrix
باور سبلاي : Matrix 650w
بروسيسور : Intel(R) Celeron(R) D CPU 3.06GHz
ماذربورد :MSI : MS-7366
رامات : 2 جيجا
كارت شاشة (بلت ان) :NVIDIA GeForce 7050 / NVIDIA nForce 610i

لو سمحتم عايز اعرف ازاي احدد هل المكونات هتتوافق ولا لأ , اصل انا عايز اغير مروحة البروسيسور و اغير كارت الشاشة اخلية 1 جيجا نيفيديا . واية احسن ماذر بورد , و تبقي مفهاش كارت شاشة ولا يبقي فيها ؟

شكرا مقدماً :D

Mydo Ashraf
02-08-2013, 14:06
اية يا جدعان هو الموضوع وقع فـ صحرا ولا اية :confused:

midomido355
02-08-2013, 15:45
اخي مكوناتك للاسف قديمة وادائها بطئ يعني لو بتفكر تجيب كرت شاشة عشان الالعاب فهيكون في عنق زجاجة والكرت مش هيشتغل بكامل قوته غير كدة الاداء هيكون بطئ ايضا فياريت لو تغير البوردة والبروسييور والرامات ولو عملت تجميع مناسبة للالعاب يبقي احسن ويا ريت كرت البشاشة يكون AMD فلو ممكن تقولي بس ايه حجم شاشتك وانا ارشحلك بندل مع كرت شاشة مناسب

Mydo Ashraf
03-08-2013, 16:03
اخي مكوناتك للاسف قديمة وادائها بطئ يعني لو بتفكر تجيب كرت شاشة عشان الالعاب فهيكون في عنق زجاجة والكرت مش هيشتغل بكامل قوته غير كدة الاداء هيكون بطئ ايضا فياريت لو تغير البوردة والبروسييور والرامات ولو عملت تجميع مناسبة للالعاب يبقي احسن ويا ريت كرت البشاشة يكون AMD فلو ممكن تقولي بس ايه حجم شاشتك وانا ارشحلك بندل مع كرت شاشة مناسب
انا دلوقتي شاشتي (ديل) 18.5 بوصة بس ان شاء الله ناوي اشتري شاشة lcd بتكون 19 او 20 بوصة

بس هو ازاي البروسيسور وحش مع انو intel جيجا3.6 ؟

الرامات اخليها 3 جيجا ؟

وفي ناس كتير بتقول ان كرت شاشة نفيديا احسن للالعاب والتصميم ومبيسخنش ؟
و يريت يبقي كرت الشاشة 1 جيجا او 2 جيجا في حدود 400 جنية
شكرا مقدماً :D

MohammedsF
03-08-2013, 20:43
بس هو ازاي البروسيسور وحش مع انو intel جيجا3.6 ؟

لأ هو مش 3600mhz إنما 3066mhz ، التردد ليس كل شيء ، المعالج من معمارية قديمة جداً الآن و أي معالج من المعمارية الحديثة أسرع منه بمراحل حتى لو كان بتردد 2000mhz فقط !

لذا بما أنك ترغب بالتحديث و محتار تحدث المعالج أم الرام أم تركب كرت شاشة... أنصحك بالتخلص من هذه المنصة و الانتقال لمنصة حديثة و سيكون أداؤها أفضل بكثير جداً من تحديث منصتك...

حرارة معالجك 70c تحت الضغط تعتبر طبيعية مع معالجك و من الطبيعي جداً جداً جداً أن يصل الضغط عليه إلى 100% بتشغيل نيد فور سبيد أو فوتوشوب أو آفتر افكت !

أتمنى اذا كان لديك سؤال أن تطرحه هنا بدلاً من فتح موضوع آخر لأن الموضوعين مرتبطين ببعض و التكرار مخالف لذا قمت بغلق الموضوع الثاني و سنتابع معك هنا في الموضوع الأصلي... ;)

AhmedRehan
03-08-2013, 22:18
كارت الشاشة بلت ان و نفيديا o.O إزاى

Mydo Ashraf
03-08-2013, 23:23
لأ هو مش 3600mhz إنما 3066mhz ، التردد ليس كل شيء ، المعالج من معمارية قديمة جداً الآن و أي معالج من المعمارية الحديثة أسرع منه بمراحل حتى لو كان بتردد 2000mhz فقط !

لذا بما أنك ترغب بالتحديث و محتار تحدث المعالج أم الرام أم تركب كرت شاشة... أنصحك بالتخلص من هذه المنصة و الانتقال لمنصة حديثة و سيكون أداؤها أفضل بكثير جداً من تحديث منصتك...

حرارة معالجك 70c تحت الضغط تعتبر طبيعية مع معالجك و من الطبيعي جداً جداً جداً أن يصل الضغط عليه إلى 100% بتشغيل نيد فور سبيد أو فوتوشوب أو آفتر افكت !

أتمنى اذا كان لديك سؤال أن تطرحه هنا بدلاً من فتح موضوع آخر لأن الموضوعين مرتبطين ببعض و التكرار مخالف لذا قمت بغلق الموضوع الثاني و سنتابع معك هنا في الموضوع الأصلي... ;)

طب معلش هتعب حضرتك , طب اية الموديل من intel اللي حضرتك ترشحة يكون في حدود 400 جنية ؟

و اغير كرت الشاشة علشان الـDedicated Memory: 57 MB مع ان Display Memory: 793 MB و كمان علشان كرت الشاشة بلت ان ولا لأ ؟

وطبعا اعلي الرامات الي 3 جيجا صح ؟

شكراً مقدما ً :)

Mydo Ashraf
03-08-2013, 23:27

بص هو مكتوب في الdxdiagـ Card name: NVIDIA GeForce 7050 / NVIDIA nForce 610i
System Manufacturer: MSI System Model: MS-7366
:D فـ مش عارف الصراحة

ASSEMBLY
04-08-2013, 05:24

عادى ما فيه كروت بلت ان ATI اللى عندك شريحة بلت ان وللاسف ضعيفه جدا يعنى اخرها بيس 13 على الميديم
وللاسف اى كرت شاشة مش هيفيدك مع التجميعه دى الافضل تبيع الجهاز وتكمل وتجيب حاجه اقوى للالعاب

Mydo Ashraf
04-08-2013, 16:03
عادى ما فيه كروت بلت ان ATI اللى عندك شريحة بلت ان وللاسف ضعيفه جدا يعنى اخرها بيس 13 على الميديم
وللاسف اى كرت شاشة مش هيفيدك مع التجميعه دى الافضل تبيع الجهاز وتكمل وتجيب حاجه اقوى للالعاب

ان شاء الله هشتري حاجة احسن و هاجي اسألكو بردو هههههههه , شكرا ً

Mydo Ashraf
04-08-2013, 16:04
شكرا يا جماعة :)

MohammedsF
04-08-2013, 19:47

نعم ، يوجد شرائح رئيسية من انتل و المعالج الرسومي المدمج من انتل و لا تحتاج لمثال الامثلة كثيرة جداً

و يوجد شرائح رئيسية من انتل أو المعالج الرسومي من ATi مثل لوحات 101GCNL بمعالج رسومي Radeon X200

و لوحات بشرائح رئيسية من Nvidia و المعالج الرسومي من Nvidia مثل لوحة الأخ صاحب الموضوع

طب معلش هتعب حضرتك , طب اية الموديل من intel اللي حضرتك ترشحة يكون في حدود 400 جنية ؟

و اغير كرت الشاشة علشان الـDedicated Memory: 57 MB مع ان Display Memory: 793 MB و كمان علشان كرت الشاشة بلت ان ولا لأ ؟

وطبعا اعلي الرامات الي 3 جيجا صح ؟

شكراً مقدما ً :)

و الله لا علم لي بالاسعار في مصر ، لكن نصيحتي لك هي عدم دفع دولار واحد لترقية هذا الجهاز ، قم ببيع القطع و زيادة المبلغ و شراء منصة أحدث..

نعم اللوحة بشرائح رئيسية Nvidia 610i و المعالج الرسومي المدمج يكون إما Geforce 7050 أو 6100 أو 6150

ان شاء الله هشتري حاجة احسن و هاجي اسألكو بردو هههههههه , شكرا ً

شكرا يا جماعة :)

العفو اهلاً و سهلاً بك..;)

Mydo Ashraf
05-08-2013, 02:28
نعم ، يوجد شرائح رئيسية من انتل و المعالج الرسومي المدمج من انتل و لا تحتاج لمثال الامثلة كثيرة جداً

و يوجد شرائح رئيسية من انتل أو المعالج الرسومي من ATi مثل لوحات 101GCNL بمعالج رسومي Radeon X200

و لوحات بشرائح رئيسية من Nvidia و المعالج الرسومي من Nvidia مثل لوحة الأخ صاحب الموضوع

و الله لا علم لي بالاسعار في مصر ، لكن نصيحتي لك هي عدم دفع دولار واحد لترقية هذا الجهاز ، قم ببيع القطع و زيادة المبلغ و شراء منصة أحدث..

نعم اللوحة بشرائح رئيسية Nvidia 610i و المعالج الرسومي المدمج يكون إما Geforce 7050 أو 6100 أو 6150

العفو اهلاً و سهلاً بك..;)

بجد شكرا , و ان شاء الله هحدث الجهاز :D