المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : كيف يمكنني جعل كرت ال ATI هو الافتراضي بدل كرت اتل 4000 في الاب توب

GAZA.FoReVeR
03-08-2013, 03:26
السلام عليكم
كيف يمكنني جعل كرت ال ATI هو الافتراضي بدل كرت اتل 4000 في الاب توب

الاب توب ومواصفاته
samsung 350V5X
المواصفات العامة
Processor: Intel Core I7 3630QM 2.4 GHz/6 MB الجيل الثالث (ivy bridge)
Memory:6 GB DDR3
HDD:750 GB
Graphic: ATI 7670M (2GB)
Communication: 10 / 100 / 1,000 Gigabit Ethernet LAN
Display: 15.6" HD LED Display

واخيرا ما رايكم بمواصفات الاب توب وبالاخص ما رايكم بهذه السلسة من سامسونج

Ahmed Abdelwahab
03-08-2013, 19:57
المواصفات ممتازة أخي
يمكنك اختيار البطاقة عن طريق اختيار نظام الطاقة High performance من نافذة Screen Saver--ثم Power Setting
وسيعمل الجهاز بالبطاقة الخارجية طوال الوقت
أو الاختيار من CCC مباشرة في خيارات 3D Setting لكني لا أذكر اسم الخيار بالضبط

amr_elmasry
03-08-2013, 20:25
اخى احمد انا جربت اعمل high performance و مافيش فايدة على أجهزة أصدقاء لى
و لكن فى حل و هو مش هيكون الافتراضى لكن تقدر لما تشغل لعبة تشتغل على الكارت ال amd
وهو انك تضغط right click فى سطح المكتب و تختار switchable graphics و بعد كده تختار اللعبة الى انت عايزها و تختار بدل power saver او اى حاجة و تخليها high performance

soul_
03-08-2013, 21:53
بالنسبه لتشغيل الالعاب على البطاقه الخارجيه عن طريق عمل بروفايل للعبه من تعريف كرت الشاشه amd catylast
بس فيه نقطه مهمه جدا جدا لازم تنتبه لها وهيه مشكله في جميع انواع لابتوبات عند تشغيل لعبة قويه تحتاج لامكانيات الكرت الخارجي 7670m وكنت مشغلها على بطارية لابتوب رح تلاحظ هبوط كبير جدا جدا في الاداء وتحس انها شغاله على كرت انتل الداخلي مع انها بتكون شغاله على كرت 7670m
لازم عند تشغيل لعبة قويه تحتاج للكرت الخارجي توصل لابتوب بالكهرباء لايصال الطاقه الكافيه لكرت الشاشه
وهذا اسلوب تستعمله شركات لابتوبات لتوفير طاقة البطاريه واطالة عمرها اكبر مده ممكنه

ahmed_BF4
05-08-2013, 02:18
اخى انا عندى تقريبا نفس الموضوع كارت انتل و AMD
زى بتاعك بالظبط و كنت عايز اعمل الموضوع ده و لقيت الرابط اللى موجود ده فى شرح الموضوع لكن نصيحة منى الافضل انك تخليه كده عادى و تستخدم الكارت الخارجى لما تيجى تلعب بس او تكون محتاج تخدم حاجة جرافيك عالى
https://h30434.www3.hp.com/t5/Notebook-Display-and-Video-e-g-Windows-8/GUIDE-Update-AMD-Mobility-Radeon-drivers-to-fix-graphics/td-p/1406655
وخلى بالك فى نقطة تحديث ال BIOS ياريت حد فاهم هو اللى يعلمها و تتأكد ان الملف هو بتاع فيرجن لابك و تشتغل بالبطارية مش كهرية بس لان لو النور قطع وانت بتحدث اللاب مش هيفتح تانى لا قدر الله