المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : اي القرصين الصلبين أفضل

mr salahaldin
04-08-2013, 12:38
السلام عليكم الاخوه الكرام
لدي اختيارين ولكن فرق السعر القليل بيخوفني ويوضحلي ان الهارد ال
Corsair Force Series GT CSSD-F60GBG افضل

ممكن الاخوه يفيدوني ايهما افضل

Corsair Force Series GT CSSD-F60GBG

OCZ VERTEX 4 SATA III 2.5" SSD 128GB

طبعا انا بختار ليه بينهم لان المساحه هتفيدني جدا مع الشكر

MOUSA AL-SARI
04-08-2013, 21:28
وعليكم السلام

الهارد الاسرع فعلا هو CORSAIR FORCE GT CSSD 60GB

ولكن بما انك وصلت ل 700 جنيه انصحك ان تقوم بزيادة الميزانية ل 800 جنيه وتاخذ الهارد الذي يجمع بين المساحة + السرعة + الجودة وهو من افضل الهاردات الموجودة حاليا

وهو SAMSUNG SSD 840 120GB بسعر 800 جنيه

للتذكير فقط هل تملك لوحة ام داعملة لل SATA 3 ام لا ؟؟؟ لان هاردات SSD تستفيد بشكل كبير جدا جدا من SATA 3

mr salahaldin@
06-08-2013, 04:35
طيب هو السمسونج افضل من الكروسير ولا ممكن نجيب كروسير 120 جيجا مثلا لو الكروسير هيكون افضل واسرع

MOUSA AL-SARI
06-08-2013, 23:40
السامسونج يعتبر من افضل الانواع في السوق الان يقدم سرعة عالية + جودة تصنيع ممتازة + سعر متوسط + الاحدث في السوق

منتجات شركة كورسير من SSD مبالغ في سعرها ولا تستحق كل هذا السعر المرتفع

mr salahaldin
07-08-2013, 05:16
طيب وبخصوص قرص الانتل هو الافضل ام السمسونج لان شركة انتل توفر ادوات خاصة بالهارد مثل

Tools
Intel® SSD Configurator Tool > (https://ssdconfigurator.intel.com/view)
Intel® SSD Resource Center > (https://www.intel.com/content/www/us/en/solid-state-drives/ssd-resource-center.html)
Intel® SSD Toolbox > (https://downloadcenter.intel.com/Detail_Desc.aspx?ProductID=3042&DwnldID=18455&lang=eng&iid=dc_rss)

MOUSA AL-SARI
07-08-2013, 09:54
الروابط التي ارفقتها هي خدمية وليس اكثر احدها يبحث عن المنتج المناسب لاستخدامك واحدها يعطيك برنامج صغير يقوم بعرض معلومات عن القرص مثل HD TUNE

السامسونج الان متصدر للاسواق ولن تجد افضل منه في نفس الفئة السعرية

mr salahaldin
07-08-2013, 10:22
الروابط التي ارفقتها هي خدمية وليس اكثر احدها يبحث عن المنتج المناسب لاستخدامك واحدها يعطيك برنامج صغير يقوم بعرض معلومات عن القرص مثل HD TUNE

السامسونج الان متصدر للاسواق ولن تجد افضل منه في نفس الفئة السعرية

والله العظيم ملكش حل طيب بالنسبه للبرامج دي مش يتحافظ على اداء الهارد وبتفعل خواصة مثل خاصيه TRIM وغيرها من الخواص المتاحة لرفع اداء ال SSD ومفيش غير شركة إنتل بس اللي بتقدم برامج خاصه بالهاردات بتاعتها لرفع الكفائه

MOUSA AL-SARI
07-08-2013, 10:55
البرامج المرفقة مع الهارد من انتل هي خدمية وممكن تقوم برفع اداء الهارد بشكل بسيط جدا جدا ولن تشعر به

يوجد معلومة يجب ان تعلمها كونك لم تجرب هارد SSD من قبل عن استخدام ابطا هاردات ال SSD وتقارنها مع اسرع الموديلات لن تجد فارق ملموس في سرعة النظام بينهم

والفرق الحقيقي بين هاردات ال SSD هو في سرعة القرائة والكتابة وهذا لن يوثر على سرعة النظام كثيرا لان النظام يعتمد بشكل اكبر على زمن الوصول وهو منخفض جدا جدا في هاردات SSD من اقدمها حتى احدثها

لذلك انا نصحتك بالهارد السامسونج لانه من اسرع وافضل الهاردات الموجودة

وان كانت ميزانيتك جيدة وتستطيع الزيادة انصحك باخيه الاكبر وهو SAMSUNG 840 128GB PRO بسعر 1080 جنيه

mr salahaldin
07-08-2013, 12:51
البرامج المرفقة مع الهارد من انتل هي خدمية وممكن تقوم برفع اداء الهارد بشكل بسيط جدا جدا ولن تشعر به

يوجد معلومة يجب ان تعلمها كونك لم تجرب هارد SSD من قبل عن استخدام ابطا هاردات ال SSD وتقارنها مع اسرع الموديلات لن تجد فارق ملموس في سرعة النظام بينهم

والفرق الحقيقي بين هاردات ال SSD هو في سرعة القرائة والكتابة وهذا لن يوثر على سرعة النظام كثيرا لان النظام يعتمد بشكل اكبر على زمن الوصول وهو منخفض جدا جدا في هاردات SSD من اقدمها حتى احدثها

لذلك انا نصحتك بالهارد السامسونج لانه من اسرع وافضل الهاردات الموجودة

وان كانت ميزانيتك جيدة وتستطيع الزيادة انصحك باخيه الاكبر وهو SAMSUNG 840 128GB PRO بسعر 1080 جنيه

لا يا مهندس انا عندي هارد CORSAIR FORCE GT CSSD 60GB شغاله بيه الفرق رهيب في النظام من حيث سرعه فتح البرامج وكده يعني وكمان اقلاع الويندوز وخاصة برامج الانتي فيرس وانا هبيعه واستبدله فانا قولت استبدله بهارد اكبر بحيث اعمله قسمين واحد لويندوز 7 والاخر لويندوز 8 تمام المهم على بركة الله هجيب السامسونج

بس في معلومه ليه هارد SAMSUNG 840 128GB PRO اكبر من اخيه ب 8 جيجا فقط ولكنه يزيده في سعره كثيره واخرى في اسم الهارد يختلف بكلمه PRO ايه معناها دي ولا هو طراز فقط
وعاجز عن معلوماتك القيمه

MOUSA AL-SARI
07-08-2013, 16:50
انا قصدت الفرق بين هاردات ال SSD اثناء استخدام الويندوز سيكون بسيط جدا والفرق سيكون في القدرة على نقل ونسخ وتشغيل البرامج في وقت واحد ...

بما انه يلزمك هارد بحجم اكبر 120 جيجا اذن الخيارات التي اخبرتك عنها هي المناسبة تماما ..

الفرق بين الهارد SAMSUNG 840 120GB PRO و SAMSUNG 840 120GB هو في سرعة القرائة والكتابة لصالح PRO طبعا

بحيث ال PRO طراز يقدم اداء اعلى من الهارد العادي بدون PRO

وفارق ال 8 جيجا لا ياخذ بعين الاعتبار عند المقارنة بين الهاردين وانما فرق الاادء وهو يستحق طبعا

mr salahaldin
07-08-2013, 17:03
انا قصدت الفرق بين هاردات ال SSD اثناء استخدام الويندوز سيكون بسيط جدا والفرق سيكون في القدرة على نقل ونسخ وتشغيل البرامج في وقت واحد ...

بما انه يلزمك هارد بحجم اكبر 120 جيجا اذن الخيارات التي اخبرتك عنها هي المناسبة تماما ..

الفرق بين الهارد SAMSUNG 840 120GB PRO و SAMSUNG 840 120GB هو في سرعة القرائة والكتابة لصالح PRO طبعا

بحيث ال PRO طراز يقدم اداء اعلى من الهارد العادي بدون PRO

وفارق ال 8 جيجا لا ياخذ بعين الاعتبار عند المقارنة بين الهاردين وانما فرق الاادء وهو يستحق طبعا

إنت إيه رأيك يا مهندس اجيب انهي هارد Samsong 120 ولا Samsong 128 هل هيكون فيه فرق فعلا احس بيه انا مع العلم اني هخليه للويندوز فقط يا مهندس يعني مش هحط عليه داتا ولا اي حاجه

MOUSA AL-SARI
07-08-2013, 17:19
اخبرتك مسبقا اذا توافرت معك الميزانية لا تتردد في احضار SAMSUNG 840 128GB PRO لانه يستحق الفرق في السعر

والفرق سوف تشعر به عند نسخ او لصق البيانات ومحاولة تشغيل تطبيقات في ان واحد ..

في المرة القادمة لا تستخدم حجم خط اكبر من 4 لانه مخالف لقوانين المنتدى :)

mr salahaldin
07-08-2013, 17:25
اخبرتك مسبقا اذا توافرت معك الميزانية لا تتردد في احضار SAMSUNG 840 128GB PRO لانه يستحق الفرق في السعر

والفرق سوف تشعر به عند نسخ او لصق البيانات ومحاولة تشغيل تطبيقات في ان واحد ..

في المرة القادمة لا تستخدم حجم خط اكبر من 4 لانه مخالف لقوانين المنتدى :)

الف شكر يا مهندس وآسف على المخالفه وشكرا جزيلا لمعلوماتك القيمه
بخصوص تبريد الهارد SSD الهارد اللي عندي Crosair SSD بيسخن فهل هناك طريقة للتبريد

MOUSA AL-SARI
07-08-2013, 18:04
الحل ببساطة تركيب مروحة اما الهارد لادخال الهواء البارد من مقدمة الكيس للهاردات الموجود

علما ان هاردات SSD لا تحتوي على مستشعر للحرارة وانما درجات الحرارة المكتوبة وهمية وليس اكثر

mr salahaldin
08-08-2013, 10:05
يعني حضرتك تقصد ان الهارد ال SSD ملوش حراراه امال يه برنامج Hard Disk Sentinel بيديني حراره عاليه 45 مثلا او 50 عكس الويسترن ديجيتال بيكون اقل منه بكتير ولا دي حراره وهميه والهارد مبيسخنش اصلا

MOUSA AL-SARI
08-08-2013, 12:04
هاردات ال SSD حرارتها طبيعية جدا ولن ترتفع حرارتها مثل الهاردات العادية وهي لا تحتوي على مستشعر للحرارة اصلا

لذلك تجد درجات الحرارة في البرامج وهمية 100%

mr salahaldin
08-08-2013, 13:50
الف شكر يا معلم