المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مشكله مع كل الالعاب

الصفحات : [1] 2

mohamed ragab96
04-08-2013, 21:35
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اعضاء ومشرفين كل عام وانتم بخير .مواصفا جهازي كالتالي
intel core i5 4670k
gtx 780
ram 8gb
gigabyte z87x_d3h
cooler master hyper t4
cooler master smart m 850 wat
مشكلتي مع الالعاب كلها بشكل عام يعني كل الالعاب الي انا جربتها بيحصل فيها frame drop حتي مع تفعيل خاصية v sync و تطبيق موضوع الاستاذ محمد عن التقطيع و tearing حرارة كارت الشاشه 60 _70 و زودت سرعة المروحه
حرارة البروسيسور لا تتعدي 60 في اسوء الحالات
غيرت الويندوز
نزلت برنامج anti virus nod و بعمل سكان يشكل دوري
حروح اعمل عمره ان شاء الله و حدعي للكمبيوتر هناك :D
نزلت كل برامج الالعاب و الديركت اكس 11
زودت مروحه للكيسه عشان التهويه
قللت الاعدادات لاقل حاجه مع ان المفروض الكارت دا جباااار
و بردو بتحصل نفس المشكله المشكله بتتلخص في حاجتين الفريم يعمل دروب كبير جدا يعني من 50 مثلا ل 20 و الحاجه التانيه ان الفريم مثلا يقل 10 فريمات فا اللعبه تعلق و يحصل تقطيع مع اني شفت ناس كتير بتلعب العاب و الفريم بيقل 5 _10 فريم بسبب زيادة التفاصيل و اللعبه ما بتقطعش ولا حاجه فا ياريت حد يا جماعه لو يعرف حل او اي حاجه عشان انا الصراحه زهقت و عايز ابيع الجهاز من الاخر كدا عشان و الله ضغطي بيعلي دا انا عملت كميه مواضيع عن المشاكل ما عملهاش قسم كامل و الاعضاء و المشرفين و الله ما قصروا معايا جزاهم الله خير و شكرا يا جماعه .

nanonona
04-08-2013, 23:03
طبعا الوضع عندك مش طبيعي لكن أي جهاز جديد دايما بيبقى فيه مشاكل فاصبر ولا تيأس وإن شاء الله مشكلتك تتحل

- اعمل كل الأبديت الممكن للويندوز نفسه لأنه بيحتوي على إضافات بتساعد الألعاب
- ابحث عن ابديت للألعاب نفسها فمثلا كرايسس 3 تعمل أفضل على اصدار 1.3
- سطب تعريف نفيديا رقم 320.49whql وأوعى تجرب تسطب التعريف 320.18 أبدا
- تأكد من عدم وجود لعبة أو برنامج ثقيل شغال في الخلفية أثناء اللعب
- الأنتي فايرس لا قيمة له بدون تحديثه
- أوعى يكون البارتيشن اللي عليه الويندوز صغير ومليان على الآخر
- فك كارت الشاشة والباور اللي واصله والرامات وركبهم تاني وغير أماكن الرامات وتأكد إن كارت الشاشة راكب على المخرج الأول إذا كان عندك كذا مخرج
- أوعى يكون الويندوز 32بت لازم يكون 64 بت..
- حدث بايوس البوردة -البوردة وليس كارت الشاشة- وإذا قرأت في كتالوج كارت الشاشة ستجده يؤكد عليك تحديث بايوس اللوحة الأم..

:ah38: الحاجات البسيطة دي ممكن تكون المشكلة منها

- بجد: ادعي ربنا يحللك المشكلة إن شاء الله :)

Black foxer
05-08-2013, 00:41
اولا ايه هي الالعاب الي بيحصل فيها ضروب للفريم

لان فار كراي3 و اسيسان كريد 3 و كرايسس 3 والعاب تانية من الجديدة لازم تعملها ابديت لانها بتزل بمشاكل كتيرة

تاني حاجة لو جربت تحديث كارت الشاشة الي موجود في مشاركة الموجودة فوق للاخ الكريم ايه هي درجة حرارة الكارت

mohamed ragab96
05-08-2013, 05:02
اولا ايه هي الالعاب الي بيحصل فيها ضروب للفريم

لان فار كراي3 و اسيسان كريد 3 و كرايسس 3 والعاب تانية من الجديدة لازم تعملها ابديت لانها بتزل بمشاكل كتيرة

تاني حاجة لو جربت تحديث كارت الشاشة الي موجود في مشاركة الموجودة فوق للاخ الكريم ايه هي درجة حرارة الكارت
السلام عليكم اخي كل عام و انته بخير
انا عملت كل الابديتات للالعاب و كمان اساسينجس كريد دي اصليه و التعيفات بتنزل لوحدها كل برامج الالعاب موجوده و درجة حرارة الكارت من 60 الي 70 لما المروحه بتكون علي 70 %
و الالعاب الي بيحصل فيها دروب هي كل الالعاب علي الجهاز بلا استثناء سواء الدروب الكبير جدا او الي هو بيكون حالي 5 فريم بيحصل تقطيع في اللعبه معاه . سؤال لحضرتك بس لما انته بتكون بتلعب لعبه و الفريم مثلا بينزل 5 فريم بيحصل تقطيع و لا لا و شكرا لرد حضرتك في انتظار رايك .

Black foxer
05-08-2013, 06:54
في العاب والعاب بحصل تقطيع لما الفريم ينزل مرة واحدة

حضرتك درجة حرارة الكارت عالية شوية على ما اعتقد لو تقدر تغير لويندوز 8.1 يا ريت هتحس بفرق

وتغير التعريف ده للتعريف 326 الخاص بويندوز 8.1 وشوف

Black foxer
05-08-2013, 06:58
والموضوعين دول هيساعدوك لو ويندوز 8.1 محلش المشكلة

الموضوعين مش شرح الاسطورة الاستاذ احمد السيد

https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=354688

https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=352220

mohamed ragab96
05-08-2013, 07:31
في العاب والعاب بحصل تقطيع لما الفريم ينزل مرة واحدة

حضرتك درجة حرارة الكارت عالية شوية على ما اعتقد لو تقدر تغير لويندوز 8.1 يا ريت هتحس بفرق

وتغير التعريف ده للتعريف 326 الخاص بويندوز 8.1 وشوف

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته كل عام و ات بخير و بصحه ان شاء الله
مشكلة التقطيع دي يعني مثلا اللعبه لو نزلت قول فريمين 2 بس بيحصل تقطيع و بيحصل مع كل الالعاب بالفعل حضرتك انا نزلت وندوز 8.1 و لا حظت ان التقطيع زاد سبحان الله فا رجعت للنسخه السفن تاني و بالنسبه للموضعين بتوع الاستاذ احمد السيد تم تطبيقهم و عملت زي حد اعلي كدا للفريمات 50 فريم عشان ما يحصلش تقطيع بس ساعات الفريم بينزل اقل من كدا و المشكله بتفضل زي ما هي انا عملت benchmark ببرنامج كدا و دي الصوره و عايز اعرف راي حضرتك في النتيجه عشان اتاكد ان مفيش مشكله في الهرد وير ولا لازم اروح الضمان مع العلم ان فيه مشهدين في البنشمارك كان بيحصل فيهم دروب و دي صورة التيجه https://im31.gulfup.com/pcUpf.png

Black foxer
05-08-2013, 07:37
حضرتك البنش مارك عادي جدااا

بس المشكلة مش عيب هاردوير وانا متأكد لان كان فيه اخ هنا في المنتدى وحصل معاه نفس المشكلة برضو وحلها كان بتصطيب ويندوز 8.1 و طبق كلام استاذ احمد السيد والدنيا معاه زي الفل

طيب انا عاوز اعرف بس ايه هو التعريف الي حضرتك استخدمته مع ويندوز 8.1

وحضرتك بتفعل v-sync ولا لأ في الالعاب

mohamed ragab96
05-08-2013, 08:42

بس المشكلة مش عيب هاردوير وانا متأكد لان كان فيه اخ هنا في المنتدى وحصل معاه نفس المشكلة برضو وحلها كان بتصطيب ويندوز 8.1 و طبق كلام استاذ احمد السيد والدنيا معاه زي الفل

التعريف كان 326.19 و ربت كمان التعريف الي جاي مع الكار نفسه الي هو 320.11
المشكله دي وجوده سواء بفعل vsync او لا يعني مثلا في vsync الفريم بيكون 60 و بينزل في ثانيه يبقي 55 و يحصل تهنيج غبي كدا ينرفز و نفس الموضوع لما باطفيه بردو الفريم مثلا يبقي 80 ينزل ل 75 و الصوره تعلق بردو و انا دلوقتي بحاول ارفع فيديو لحضرتك ن جوه اللعبه عشان الصوره تكون اوضح 10 دقائق كدا بس جزاك الله خيرا سؤال بس يعني المشكله دي عند حد تاني غيري لا انا بس الي في الكون كدا شكرا جزيلا لك

mohamed ragab96
05-08-2013, 09:11

حضرتك هو مفيش اي طريقه تانيه اوريلك الفيديو لانه علي اليوتيوب واخد مدة رفع 700 دقيقه و هو الفيديو اساسا معداش ال 20 ثانيه لو فيه طرقه ممكن حضرتك تقولي . لو انته فاضي يعني البرنامج الي بيخليك تتحكم في سطح المكتب عندي دا ممكن تدخل و تشوف الفيديو و لو مش فاضي خلاص يبقي اي وقت و شكرا لحضرتك

Black foxer
05-08-2013, 16:19
بخصوص الدخول الى جهازك عادي جداااااااا انا فاضي 24 ساعة في 24 ساعة مش وراية الا الالعاب ده اميلي الياهووو كلمني عليهelkorcanblackbox@yahoo.com

Ahmed.Elsayed
05-08-2013, 22:37
بص حضرتك أطلع على هذا الموضوع >>> https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=297373

وعند إستخدام الألعاب أستخدم برنامج Game Booster لغلق البرامج والخدمات التى تعمل فى الخلفية لتحسين أداء الألعاب

وقم بالضغط على كارت الشاشة ببرنامج Furmark لمعرفة أقصى درجة حرارة ممكن أن يصلها كارت الشاشة بعد مرور ربع ساعة

وأضغط على المعالج لمدة ربع ساعة ببرنامج P95 أو Intel Burn لمعرفة أقصى درجة حرارة ممكن أن يصلها كارت الشاشة بعد مرور ربع ساعة.

mohamed ragab96
06-08-2013, 06:12
بص حضرتك أطلع على هذا الموضوع >>> https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=297373

وعند إستخدام الألعاب أستخدم برنامج Game Booster لغلق البرامج والخدمات التى تعمل فى الخلفية لتحسين أداء الألعاب

وقم بالضغط على كارت الشاشة ببرنامج Furmark لمعرفة أقصى درجة حرارة ممكن أن يصلها كارت الشاشة بعد مرور ربع ساعة

وأضغط على المعالج لمدة ربع ساعة ببرنامج P95 أو Intel Burn لمعرفة أقصى درجة حرارة ممكن أن يصلها كارت الشاشة بعد مرور ربع ساعة.
درجة حرارة كارت الشاشه و المروحه معوله علي 70% اقصي حاجه بتكون 60 _65
بعد الضغط علي المعالج لمدة 30 دقيقه اقصي درجة حرارة وصل لها كانت 61_64 في هذه الحدود
الموضوع الي حيجنني حضرتك ان انا النهارده جيت العب فا المشكله كانت سه موجوده يعني لما الفريم بيقل او بيزيد اللعبه بتعلق فا قفلت معدل الفريم ببرنامج msi after burn و الالعاب اشتغلت كويس نوعا ما لان الفريم بقي لا بينزل ولا بيطلع بس الي حيعبطني اني بعديها بشويه كدا جيت العب تاني انا مش محدد الفريم ولا حاجه و لقت المشكله اتحلت فا المهم قلت و انا عملت اي جديد في الجهاز عشان تتحل و لقيت ان انا كنت بسطب لعبة باتمان اركام ستي اللعبه نزل معاها برنامج كدا اسمه amd daul core optimizer فا المهم قلت لازم اتاكد ان البرنامج دا هو الي حل الموضوع فا مسحته و سطبته تاني سبحان الله المشكله رجعت تاني زي الاول حد عنده علم بلي حصل دا يا جماعه و شكرا لرد حضرتك

mohamed ragab96
06-08-2013, 06:57
انا زهقت خلاص و الله يعني انا حاولت بكل الطرق حتي الطريقه بتاعة عمل حد اعلي للفريمات دي مبقتش تنفع يعني مثلا اعملها علي 50 الفريم يقل ل 40 اعملها علي 40 يقل ل 30 و تقطيع في تقطيع في كل الالعاب . مع ان ان بشوف ناس بتلعب عادي جدا جدا و الفريم بيقل حتي 30 فريم و الصوره ما بتعلقش ولا حاجه ان خلاص حبيع الجهاز و حتحمل الخساره في السعر عشان انا قربت اتشل و اللهم لا اعتراض و شكرا لكم جميعا علي سعة صدركم و اهتمامكم بالموضوع و خصوصا الاستاذ black foxer و السام عليكم و رحمة الله و بركاته

عماد جمال
06-08-2013, 07:50
انا زهقت خلاص و الله يعني انا حاولت بكل الطرق حتي الطريقه بتاعة عمل حد اعلي للفريمات دي مبقتش تنفع يعني مثلا اعملها علي 50 الفريم يقل ل 40 اعملها علي 40 يقل ل 30 و تقطيع في تقطيع في كل الالعاب . مع ان ان بشوف ناس بتلعب عادي جدا جدا و الفريم بيقل حتي 30 فريم و الصوره ما بتعلقش ولا حاجه ان خلاص حبيع الجهاز و حتحمل الخساره في السعر عشان انا قربت اتشل و اللهم لا اعتراض و شكرا لكم جميعا علي سعة صدركم و اهتمامكم بالموضوع و خصوصا الاستاذ black foxer و السام عليكم و رحمة الله و بركاته

طب حضرتك تاكد انك معرفه كل شئ فى الجهاز من اسطوانه التعريف

mohamed ragab96
06-08-2013, 08:08
طب حضرتك تاكد انك معرفه كل شئ فى الجهاز من اسطوانه التعريف
متاكد 100% من كل حاجه و معرف كل التعريفات و محدث تعريف كارت الشاشه و جرب اكتر من تعريف لكارت الشاشه و غيرت الويندوز حتي اني قللت الاعدادات ف كل الالعاب علي اقل اعدادت و مفيش فايده العوض علي الله .اللهم لا اعتراض

Black foxer
06-08-2013, 08:56
يا عم متخفش ان شاء الله خير واكيد نفيديا هطلع تعريف يحل المشكلة دي مع الكروت الجديدة

لان كل التعريفات الحالية لسة لم تخرج قوة الكروت الجديدة

اصبر اصبر اصبر واكيد في حل

Black foxer
06-08-2013, 08:59

يا جدع استهدى بالله واصبر تبيع ايه

اكيد في حل وان شاء الله هتلاقيه هنا في المنتدى اصبر لحد اساطير الموقع ما يشوفوا الموضوع واكيد حد عنده حل ويا ريت لو تقدر تكلمني ع الياهوو

Ahmed.Elsayed
09-08-2013, 11:22
هذه المشكلة سوفتوير وليست هاردوير مع العلم بأن نفس المشكلة حدثت مع البعض وتم حلها بحذف برامج مثل Asus Smart Doctor و Gamer OSD فإذا توصلت إلى البرامج التى تعمل فى الخلفية وتتسبب فى عمل ذلك فستحل مشكلتك

وأطلع على هذا الموضوع >>> https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=297373

الموضوع لا تعمل الصور به الاَن لكنها مشكلة مع موقع رفع الصور وستحل بأذن الله بعد يومين.

MOSAHADIDI
09-08-2013, 13:54
السلام عليكم وكل عام وانتم بخير...

ممكن لو سمحت لينك من موقع الشركه للبور سبلاي بتاعك....

وثانيا ما هو الهارد ديسك المستخدم في الجهاز؟؟؟

ثالثا جرب ترجع اعدادات البيوس الاصليه..

mohamed ragab96
09-08-2013, 17:10
هذه المشكلة سوفتوير وليست هاردوير مع العلم بأن نفس المشكلة حدثت مع البعض وتم حلها بحذف برامج مثل Asus Smart Doctor و Gamer OSD فإذا توصلت إلى البرامج التى تعمل فى الخلفية وتتسبب فى عمل ذلك فستحل مشكلتك

وأطلع على هذا الموضوع >>> https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=297373

الموضوع لا تعمل الصور به الاَن لكنها مشكلة مع موقع رفع الصور وستحل بأذن الله بعد يومين.
اخي العزيز انا غيرت الويندوز اكتر من مره و نزلت برنامج للفيروسات و بردو نفس المشكله موجوده .يعني انا غيرت نسخة الوندوز و نزلت اللعبه علي طول بعدها و مكنش فيه اي برامج شغاله و بردو نفس المشكله

mohamed ragab96
09-08-2013, 17:12
السلام عليكم وكل عام وانتم بخير...

ممكن لو سمحت لينك من موقع الشركه للبور سبلاي بتاعك....

وثانيا ما هو الهارد ديسك المستخدم في الجهاز؟؟؟

ثالثا جرب ترجع اعدادات البيوس الاصليه..
اتفضل
https://www.thermaltakeusa.com/products-model.aspx?id=C_00001972
SEAGATE 1 TB و فحصته و لم اجد اي قطاعات تالفه
و رجعت اعدادات البايوس للاعدادات الاصله من زمان و جربت و بردو نفس المشكله

Ahmed.Elsayed
09-08-2013, 17:46
أخى هل قرأت الموضوع الذى أعطيتك رابطه فى مشاركتين سابقتين ؟!

واَسف بخصوص عدم ظهور الصور لكن ستظهر مرة أخرى بعد يومين لوجود مشكلة فى موقع رفع الصور.

mohamed ragab96
11-08-2013, 11:30
أخى هل قرأت الموضوع الذى أعطيتك رابطه فى مشاركتين سابقتين ؟!

واَسف بخصوص عدم ظهور الصور لكن ستظهر مرة أخرى بعد يومين لوجود مشكلة فى موقع رفع الصور.
نعم اخي قراته و جربت كل ما فيه و مازالت المشكله موجوده.

Ahmed.Elsayed
13-08-2013, 13:48
نعم اخي قراته و جربت كل ما فيه و مازالت المشكله موجوده.

جرب تحميل ويندوز من أول وجديد بدون تحميل أى برامج نهائى وحمل فقط التعريفات وبرنامج الحماية والبرامج اللازمة لتشغيل الألعاب ثم جرب تشغيل الألعاب على جهازك وأخبرنى بالنتيجة.

MISS.NOUR
13-08-2013, 13:58
السلام عليكم اخي كل عام و انته بخير
انا عملت كل الابديتات للالعاب و كمان اساسينجس كريد دي اصليه و التعيفات بتنزل لوحدها كل برامج الالعاب موجوده و درجة حرارة الكارت من 60 الي 70 لما المروحه بتكون علي 70 %
و الالعاب الي بيحصل فيها دروب هي كل الالعاب علي الجهاز بلا استثناء سواء الدروب الكبير جدا او الي هو بيكون حالي 5 فريم بيحصل تقطيع في اللعبه معاه . سؤال لحضرتك بس لما انته بتكون بتلعب لعبه و الفريم مثلا بينزل 5 فريم بيحصل تقطيع و لا لا و شكرا لرد حضرتك في انتظار رايك .

انا لعبت crysis 3 و farcry3 و assasin creed 3 واحدث الالعاب كلها على كارت 7870 وطول اللعبه لحد التقفيله

محصلش تقطيع نهائى الحمد لله حتى لما الفريمات بيحصلها drop مش بيحصل تقطيع

لان الفريمات بترتفع تانى بسرعه جدا وبصراحه اصلا مكنش بيحصل drop الا نادر جدا

ممكن مرة واحده لحد ما تقفل اللعبه خالص

وامكانيات جهازى اقل من امكانيات جهازك اصلا

مشكلتك غريبه جدا واعتقد ان المشكله ملهاش علاقه بالويندوز ولا الانتى فيروس

هى ليها علاقه بالكارت نفسه او تعريف الكارت

لو ليك صاحب عنده جهاز متوسط حتى خد الكارت عنده وشغل اى لعبه نص ساعه

ولو حصل تقطيع يبقى الكارت نفسه فيه مشكله كبيرة جدا ووديه الصيانه

Ahmed.Elsayed
13-08-2013, 14:17
للمشاركة فقط حدثت معى مشكلة مشابهة على جهازى القديم وكان يحدث تقطيع غريب أثناء تشغيل الألعاب وبعد الدخول على ال Task Manager لمعرفة سبب المشكلة وجدت بأن برنامج الأنتى فيرس أستولى على 50% من طاقة المعالج وأستولى على مساحة كبيرة جداً من الرام وصلت إلى 1.3 جيجا

وهذه كانت مشكلة مع identify protection الموجودة فى برنامج AVG وقمت بحذف برنامج ال AVG وحملت برنامج ال Avast بدلاً منه وعملت عليه لفترة طويلة لخفته

https://i1082.photobucket.com/albums/j364/torbido/AVG_zps3aeace9b.jpg (https://s1082.photobucket.com/user/torbido/media/AVG_zps3aeace9b.jpg.html)

mohamed ragab96
13-08-2013, 18:37
جرب تحميل ويندوز من أول وجديد بدون تحميل أى برامج نهائى وحمل فقط التعريفات وبرنامج الحماية والبرامج اللازمة لتشغيل الألعاب ثم جرب تشغيل الألعاب على جهازك وأخبرنى بالنتيجة.
شكرا اخي لرد حضرتك انا فعلا جربت الطريقه د و منفعتش

mohamed ragab96
13-08-2013, 18:39
انا لعبت crysis 3 و farcry3 و assasin creed 3 واحدث الالعاب كلها على كارت 7870 وطول اللعبه لحد التقفيله

محصلش تقطيع نهائى الحمد لله حتى لما الفريمات بيحصلها drop مش بيحصل تقطيع

لان الفريمات بترتفع تانى بسرعه جدا وبصراحه اصلا مكنش بيحصل drop الا نادر جدا

ممكن مرة واحده لحد ما تقفل اللعبه خالص

وامكانيات جهازى اقل من امكانيات جهازك اصلا

مشكلتك غريبه جدا واعتقد ان المشكله ملهاش علاقه بالويندوز ولا الانتى فيروس

هى ليها علاقه بالكارت نفسه او تعريف الكارت

لو ليك صاحب عنده جهاز متوسط حتى خد الكارت عنده وشغل اى لعبه نص ساعه

ولو حصل تقطيع يبقى الكارت نفسه فيه مشكله كبيرة جدا ووديه الصيانه
فعلا حضرتك هي المشكله من الكارت لاني النهارده شلت الكارت و اشتغلت بالكارت المدمج في المعالج و لعبت لمدة نصف ساعه و محصلش حاجه حتي لما الفريم بينزل . قدر الله ما شاء فعل ان شاء الله اوديه الضمان .

Ahmed.Elsayed
13-08-2013, 22:51
بصراحة Nvidia سقطت سقطة كبيرة فى الفترة الأخيرة لدرجة جعلتنى أفقد ثقتى بشركة Nvidia ولم أسمع عن كارت واجه هذه المشكلة وكانت سببها هاردوير فأعتقد أنها بسبب التعريفات الأخيرة الغير سليمة والتى تسبب فى تلف كروت كثيرة.