المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : سؤال عن بطارية اللاب توب

Nesma Design
05-08-2013, 18:21
السلام عليكم
اناجبت لاب جديد ولاول مرة بستعمل لاب فى حياتى أنا جبته اساسا عشان الكهربا لما تقطع بتبوظلى شغلى كله اصلى بشتغل على برامج الجرافيك
فأنا طول اليوم ببقى حاطة الشاحن شغال على طول مع وجود البطارية داخل الجهاز فقلولى كدة غلط لازم اشيل البطارية واحط الشاحن بس واخلى البطارية احطياطى
بس ده مش حينفعنى لان لو الكهربا قطعت وانا حاطة الشاحن وشايله البطارية برضو شغلى حيبوظ
فإيه الوضع الصحيح اللى تنصحونى بيه ويحافظ على البطارية ويريحنى فى شغلى
يعنى انا لو حطيت الشاحن والبطارية فى اللاب طول النهار واشتغلت عليه كدة عشان لو الكهربا قطعت البطارية تكمل معايا هل ده فى ضرر للبطارية اواللاب ؟

MOUSA AL-SARI
05-08-2013, 19:37
عليكم السلام

بالنسبة لاستخدام اللابتوب على الكهرباء مباشرة مع ابقاء البطارية موصولة لا ييوجد مشكلة ولكن يجب ان تقوم بافراغ شحن البطارية ل 12% كل اسبوع حتى تحافظ على نشاط الخلايا وتحفضها من التلف

Ahmed.Elsayed
05-08-2013, 21:45
الأفضل هو فصل الكهرباء عن البطارية بعد شحنها ثم أستخدام الجهاز بالبطارية لأن إستخدام البطارية أثناء شحنها يجعل وقت الشحن أطول ويؤثر على العمر الأفتراضى للبطارية.

moatez
05-08-2013, 21:55
اول حاجه املاى البطاريه لحد 100% بعيدين استخدميها لحد ما تفضى على الاخربعد كدا البطارية لوهتشحنيها متشحنهاش اكتر من 60% و متفضيهاش لاكتر من 10 % و كل اسبوع استخدميها مره على الاقل " ممكن تتعمل اوتو من برنامج ال power management اختارى الاختيار اللى تحت بتاع البطارية الى هو optimized battery life ده بالنسبه لو الجهاز بتاعك لينوفو .. اهم حاجة لو هتوصلى الجهاز بالكهرباء دائما وهتشتغلى عليه متشحنيش البطارية اكثر من 60% لان لو شحنتيها الى 100 % وخليتى الفيشة باكهرباء دائما ده هيخلى البطارية تبوظ بسرعة جداا ..

Nesma Design
06-08-2013, 15:44
عليكم السلام

بالنسبة لاستخدام اللابتوب على الكهرباء مباشرة مع ابقاء البطارية موصولة لا ييوجد مشكلة ولكن يجب ان تقوم بافراغ شحن البطارية ل 12% كل اسبوع حتى تحافظ على نشاط الخلايا وتحفضها من التلف
شكرا لحضرتك

Nesma Design
06-08-2013, 15:46
الأفضل هو فصل الكهرباء عن البطارية بعد شحنها ثم أستخدام الجهاز بالبطارية لأن إستخدام البطارية أثناء شحنها يجعل وقت الشحن أطول ويؤثر على العمر الأفتراضى للبطارية.

طيب ممكن عمل ذلك مرتين تلاتة فى اليوم ؟

Nesma Design
06-08-2013, 16:00
اول حاجه املاى البطاريه لحد 100% بعيدين استخدميها لحد ما تفضى على الاخربعد كدا البطارية لوهتشحنيها متشحنهاش اكتر من 60% و متفضيهاش لاكتر من 10 % و كل اسبوع استخدميها مره على الاقل " ممكن تتعمل اوتو من برنامج ال power management اختارى الاختيار اللى تحت بتاع البطارية الى هو optimized battery life ده بالنسبه لو الجهاز بتاعك لينوفو .. اهم حاجة لو هتوصلى الجهاز بالكهرباء دائما وهتشتغلى عليه متشحنيش البطارية اكثر من 60% لان لو شحنتيها الى 100 % وخليتى الفيشة باكهرباء دائما ده هيخلى البطارية تبوظ بسرعة جداا ..

انا فعلا جهازى لينوفو بس انا مش فاهمة الطريقة دى حتعمل ايه ؟ ممكن توضحلى اكتر ؟ (" ممكن تتعمل اوتو من برنامج ال power management اختارى الاختيار اللى تحت بتاع البطارية الى هو optimized battery life ده بالنسبه لو الجهاز بتاعك لينوفو .. )
والبرنامج ده power management مش موجود عندى على الجهاز

وحضرتك بتقولى ( لو هتوصلى الجهاز بالكهرباء دائما وهتشتغلى عليه متشحنيش البطارية اكثر من 60% لان لو شحنتيها الى 100 % وخليتى الفيشة باكهرباء دائما ده هيخلى البطارية تبوظ بسرعة جداا .. )
طيب ازاى حكون موصلة الكهربا ديما واخلى شحن البطارية 60% منا طول منا حاطة الفيشة البطارية بتشحن ولازم حتوصل لـ100% .. ممكن تفهمنى ازاى ؟

0Ahmed.Magdy0
06-08-2013, 22:14
انا شخصيا بشحن البطارية على الاخر و بعدها استخدم الجهاز و هو متوصل على الكهرباء و البطارية مشحونة عشان لا قدر الله لو الكهراباء قطعت ميحصلش مشكلة
و كده كده بمجرد ما البطارية بتتشحن للاخر بيتفصل شحنها عن الكهرباء و بيكون استخدام الجهاز على كهرباء الشاحن وليس البطارية
و الكلام ده انا جايبه من المنتدى

Ahmed.Elsayed
07-08-2013, 00:09

إذا كنتى تستخدمى اللابتوب لفترة طويلة فلن تستطيعى عمل ذلك وعلى العموم إذا تم شحن البطارية ل 100% أثناء أستخدام اللابتوب فقومى بفصله من الكهرباء وأستخدامه بالبطارية حتى يقارب على إفراغ الشحن ثم شحنه مرة أخرى ولا تتركى الجهاز يشحن لفترة طويلة فإذا كان يأخذ ساعتين فى الشحن فقومى بفصله بعد أنتهاء هذا الوقت حفاظاً على عمر البطارية

ووضع توفير الطاقة يمكنك الوصول إليه عن طريق الضغط بزر الماوس الأيمن على سطح المكتب ثم أختيار Personalize ثم Screen Saver ثم الضغط على Change Power Settings ثم إختيار Power Saver

0Ahmed.Magdy0
07-08-2013, 02:33
إذا كنتى تستخدمى اللابتوب لفترة طويلة فلن تستطيعى عمل ذلك وعلى العموم إذا تم شحن البطارية ل 100% أثناء أستخدام اللابتوب فقومى بفصله من الكهرباء وأستخدامه بالبطارية حتى يقارب على إفراغ الشحن ثم شحنه مرة أخرى ولا تتركى الجهاز يشحن لفترة طويلة فإذا كان يأخذ ساعتين فى الشحن فقومى بفصله بعد أنتهاء هذا الوقت حفاظاً على عمر البطارية

ووضع توفير الطاقة يمكنك الوصول إليه عن طريق الضغط بزر الماوس الأيمن على سطح المكتب ثم أختيار Personalize ثم Screen Saver ثم الضغط على Change Power Settings ثم إختيار Power Saver

طب والى انا بعمله صح ولا غلط

شحن البطارية على الاخر و بعدها استخدم الجهاز و هو متوصل على الكهرباء و البطارية مشحونة عشان لا قدر الله لو الكهراباء قطعت ميحصلش مشكلة
و كده كده بمجرد ما البطارية بتتشحن للاخر بيتفصل شحنها عن الكهرباء و بيكون استخدام الجهاز على كهرباء الشاحن وليس البطارية

Ahmed.Elsayed
07-08-2013, 03:49
طب والى انا بعمله صح ولا غلط

شحن البطارية على الاخر و بعدها استخدم الجهاز و هو متوصل على الكهرباء و البطارية مشحونة عشان لا قدر الله لو الكهراباء قطعت ميحصلش مشكلة

هذا بالنسبة للأجهزة الحديثة لحماية البطارية من للشحن الزائد عند ترك الجهاز فى الشاحن لفترة طويلة لكن إذا كنت تستخدم الجهاز فسيقل شحن البطارية وسيتم أعادة شحنها عن طريق الشاحن مرة أخرى ويمكنك التأكد بنفسك من ذلك

ووضع اللاب على الأرجل أو على مخدة يغلق مخارج التهوية ويؤدى إلى أرتفاع درجة حرارة اللابتوب بشكل كبير ويؤثر على البطارية بشكل كبير ولهذا ينصح بخلع البطارية فى وقت عدم الحاجة إليها

ويفضل عدم تفريغ شحنة البطارية بالكامل عند شحنها لأن ذلك يؤثر كثيراً على البطارية وإذا تم ترك البطارية خارج الجهاز يفضل تركها خارج الجهاز وهى مشحونة لأنها تفرغ شحنتها مع الوقت

وسأقوم بعمل موضوع كامل به نصائح كثيرة عن الأستخدام الصحيح للبطارية وسأعطيك رابط الموضوع عند الأنتهاء منه بأذن الله.

moatez
07-08-2013, 22:30
[QUOTE=Nesma Design;2602045] انا فعلا جهازى لينوفو بس انا مش فاهمة الطريقة دى حتعمل ايه ؟ ممكن توضحلى اكتر ؟ (" ممكن تتعمل اوتو من برنامج ال power management اختارى الاختيار اللى تحت بتاع البطارية الى هو optimized battery life ده بالنسبه لو الجهاز بتاعك لينوفو .. )

لو جايبه الجهاز بالويندوز هتلاقي الايقونة بتاعت البرنامج تحت جمب الساعة او نزليه من النت من موقع الشركة واختارى الخيار اللى يخلى شحن البطارية 60 %
وحضرتك بتقولى ( لو هتوصلى الجهاز بالكهرباء دائما وهتشتغلى عليه متشحنيش البطارية اكثر من 60% لان لو شحنتيها الى 100 % وخليتى الفيشة باكهرباء دائما ده هيخلى البطارية تبوظ بسرعة جداا .. )
طيب ازاى حكون موصلة الكهربا ديما واخلى شحن البطارية 60% منا طول منا حاطة الفيشة البطارية بتشحن ولازم حتوصل لـ100% .. ممكن تفهمنى ازاى ؟

ما هو البرنامج فيه خيارين اما ان تشحنى البطارية ميه فى الميه وبمجرد ما الشحن يخلص تفصلى الفيشة عن الكهرباء لان وجود الفيشة بالكهرباء والبطارية مشحونة على الاخر ده هيخليها تبوظ بسرعة ... او تختارى الخيار اللى يخلى البطارية تشحن 60 % فقط وتخلى الفيشة فى الكهرباء عادى وتشتغلى على الجهاز وهى البطاريه مشحونة 60 فى الميه وكل مده كدا يعنى مره فى الاسبوع استخدمى البطاريه بس زى الموبايل بانك تشتغلى على الجهاز من غير ما تحطى الفيشة فى الكهرباء لغاية ما تفرغ وتشحنيها ثانى ...

0Ahmed.Magdy0
08-08-2013, 00:27
[QUOTE=Nesma Design;2602045] انا فعلا جهازى لينوفو بس انا مش فاهمة الطريقة دى حتعمل ايه ؟ ممكن توضحلى اكتر ؟ (" ممكن تتعمل اوتو من برنامج ال power management اختارى الاختيار اللى تحت بتاع البطارية الى هو optimized battery life ده بالنسبه لو الجهاز بتاعك لينوفو .. )

لو جايبه الجهاز بالويندوز هتلاقي الايقونة بتاعت البرنامج تحت جمب الساعة او نزليه من النت من موقع الشركة واختارى الخيار اللى يخلى شحن البطارية 60 %

ما هو البرنامج فيه خيارين اما ان تشحنى البطارية ميه فى الميه وبمجرد ما الشحن يخلص تفصلى الفيشة عن الكهرباء لان وجود الفيشة بالكهرباء والبطارية مشحونة على الاخر ده هيخليها تبوظ بسرعة ... او تختارى الخيار اللى يخلى البطارية تشحن 60 % فقط وتخلى الفيشة فى الكهرباء عادى وتشتغلى على الجهاز وهى البطاريه مشحونة 60 فى الميه وكل مده كدا يعنى مره فى الاسبوع استخدمى البطاريه بس زى الموبايل بانك تشتغلى على الجهاز من غير ما تحطى الفيشة فى الكهرباء لغاية ما تفرغ وتشحنيها ثانى ...

طب وبالنسبة لديل 5521 فيه نفس الخاصية ؟
ولو شحنته 100 فى ال 100و سيبت فيشة الشاحن متوصلة وانا شغال هل البطارية هى الى بيتم استهلاكها ولا بيتم ايقاف عمل البطارية و استغلال الشاحن

kaz08
09-08-2013, 15:34
السلام عليكم:

الأخوة الأعزاء:
لدي لاب توب منذ اكثر من 3 سنوات ,
والبطارية بداخله طول الوقت و
عند انقطاع الكهربا او كوني بعيد عن مصدر كهربائي ,

يعمل الجهاز على البطارية وذلك بمعدل مرتين في الشهر تقريبا, ولا توجد أي مشاكل في البطارية او غير ذلك,

ارجو مجرد الحرص على الاستعمال المتعقل للجهاز ( يعني لا صدمات و لا وقعات ولا أي اساءة استخدام ) والجهاز هيعيش كويس بدون مشاكل.

كل عام وانتم بخير .

Ahmed.Elsayed
09-08-2013, 17:29
[QUOTE=moatez;2602814]
طب وبالنسبة لديل 5521 فيه نفس الخاصية ؟
ولو شحنته 100 فى ال 100و سيبت فيشة الشاحن متوصلة وانا شغال هل البطارية هى الى بيتم استهلاكها ولا بيتم ايقاف عمل البطارية و استغلال الشاحن

ما أعرفه من إستخدامى لجهازين لابتوب واحد Dell عمره عامين وواحد HP عمره 4 أعوام أو أكثر بأنه عند إستخدام الجهاز بالشاحن والبطارية مشحونة بالكامل يتم إستخدام البطارية فتفرغ شحنتها أثناء الأستخدام ويتم أعادة شحنها عن طريق الشاحن ويظهر ذلك من وميض لمبة الشحن الموجودة فى اللابتوب ويمكنك التأكد بنفسك من هذا

وموقع ال Dell يؤكد بأنه عند شحن البطارية عندما يصل الشحن إلى 100% يتم فصل دائرة الشحن حتى لا يتم شحن البطارية أكثر من اللازم ولكن لم يذكر أى شئ عن أنه يتم إستخدام الشاحن بدلاً من البطارية فى هذا الوقت ولم أجد أى موقع تقنى يؤكد هذا الكلام

وهناك من يقوم بشحن البطارية بالكامل ووضعها خارج الجهاز لفترة عند عدم الحاجة للبطارية ولكن يفضل عدم شحن البطارية بالكامل وشحنها لنسبة 50% حتى لا تفرغ شحنتها بسرعة (هذا بالنسبة لبطاريات الليثيوم وليس النيكيل) ووضعها فى مكان درجة حرارته معقولة وليس الديب فريزر حتى لا تفقد شحنتها بسرعة بسبب تأثير الحرارة

وهناك شركات تطلب إستخدام البطارية من وقت للاَخر وعدم تركها لفترة طويلة خارج الجهاز لأنها تفقد شحنتها مع الوقت وهذا ممكن أن يؤدى إلى تلف البطارية.

Nesma Design
10-08-2013, 16:18

شكرا جزاك الله كل خير

Nesma Design
10-08-2013, 16:22
السلام عليكم:

الأخوة الأعزاء:
لدي لاب توب منذ اكثر من 3 سنوات ,
والبطارية بداخله طول الوقت و
عند انقطاع الكهربا او كوني بعيد عن مصدر كهربائي ,

يعمل الجهاز على البطارية وذلك بمعدل مرتين في الشهر تقريبا, ولا توجد أي مشاكل في البطارية او غير ذلك,

ارجو مجرد الحرص على الاستعمال المتعقل للجهاز ( يعني لا صدمات و لا وقعات ولا أي اساءة استخدام ) والجهاز هيعيش كويس بدون مشاكل.

كل عام وانتم بخير .

وانت بخير .. شكرا

Ahmed.Elsayed
10-08-2013, 18:49
يمكنك إستخدام البطارية فى اللابتوب بشكل مستمر لكن عند وصول البطارية ل 100% قومى بفصل الشحن إثناء إستخدامه حتى لا يتم شحن البطارية أثناء إستخدامها حتى لا تزيد حرارتها بشكل كبير وقومى بتوفير تهوية جيدة للاب عن طريق شراء قاعدة تهوية خاصة باللابتوب

وبهذا ستوفرى فى الكهرباء وستحافظى على البطارية والجهاز فى نفس الوقت وأى أستفسار اَخر أنا فى الخدمة.