المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مساعدة في اختيار لابتوب ومكان الشراء

mods
06-08-2013, 00:53
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

انا طالب لسه هدخل الجامعة السنة دي بإذن الله فكنت عاوز رائيكم ومساعدتكم في اختيار لابتوب كويس علشان يخدمني في الجامعة ويعيش معايا اطول فترة ممكنة ويكون مواصفاته عالية علشان انا داخل هندسة كمبيوتر بإذن الله
انا ميزانيتي لحد 5000 درهم اماراتي يعني تقريبا 9500 جنيه مصري ف انا عاوز احسن لابتوب في المواصفات والجودة في حدود السعر ده وطبعا يكون متوفر في مصر
انا دورت كتيير طبعا ونزلت السوق (في الامارات) واستقريت على نوعين الاول (dell 7520 +32 ssd ) ب4100 درهم بس مش full hd بس لسه بدور ممكن الاقي والتاني ( sony vaio SVS15136PA) هو في الامارات ب5700 هو اغلى بس انا شايف ان الفرق يستاهل بما انو سوني وطبعا عاوز اعرف رائيكم فيه وفي الديل ولو حد شايف واحد احسن قولولي عليه
واهم حاجة عاوز رائيكم في مكان الشراء اشتري من الامارات ولا من مصر علشان اخر 8 نازل مصر نهائي باذن الله (علشان موضوع الضمان والجودة وكده) (وبالذات في الديل لانة في الامارات اغلى من مصر حوالي 1000 جنيه)

ودي مواصفات السوني
https://www.sony-mea.com/product/svs15136pa?site=hp_ar_ME_i

وطبعا كلكو عارفين الديل

وشكراا

amr diab
06-08-2013, 01:26
الديل افضل ياباشا بمراحل فى كارت الشاشه والهارد ال ssd
اتعب شويه وهات ال full hd عندنا فى مصر ب 7200 على ما اظن
ثانيا السونى كويس بس هارده 750 والكارت اخره le على حد علمى دى بتقلل من قوه الكارت
فنصيحه خللى اختيارك بين الديل وجهاز تانى هرشحهولك lenovo y500
ثانيا بالنسبه للشراء بدام انت نازل نهائى تجيب ليه من الامارات اصلا نسخ اللابات والموبايلات وحيده للشرق الاوسط فانت تجيبه من هنا تستفيد بالضمان لقدر الله حصله حاجه خليك فى الامان
وانت كده بيمزنياتك هتوفر 2500 جنيه لو اشتريت من هنا

mods
06-08-2013, 08:48
اولا شكرا للمشاركة والنصيحة
ثانيا خلاص طالما كده يبقى اشتريه من مصر والديل طبعا حلو بس انا علشان قريت في موضوع قبلي حصل جدال في الجودة والخامة بتاعته علشان زي ماقلت عاوزه يعيش معايا اطول فترة ممكنة وبالنسبة للبطارية هل هي كويسة بالنسبة للجامعة لاني قريتت انها أربع ساعات

وبالنسبة للينوفو كنت عامل مزضوع قبل شهر تقريبا والأعضاء نصحوني بيه بس المشكلة انو مش متوفر في الامارات في اي حته ومش موجود في مصر full hd

وشكراا مرة نانية

amr diab
06-08-2013, 18:16
اولا شكرا للمشاركة والنصيحة
ثانيا خلاص طالما كده يبقى اشتريه من مصر والديل طبعا حلو بس انا علشان قريت في موضوع قبلي حصل جدال في الجودة والخامة بتاعته علشان زي ماقلت عاوزه يعيش معايا اطول فترة ممكنة وبالنسبة للبطارية هل هي كويسة بالنسبة للجامعة لاني قريتت انها أربع ساعات

وبالنسبة للينوفو كنت عامل مزضوع قبل شهر تقريبا والأعضاء نصحوني بيه بس المشكلة انو مش متوفر في الامارات في اي حته ومش موجود في مصر full hd

وشكراا مرة نانية

خامات 7520 كويسه وضافين الالومنيوم عشان الحراره
بالنسبه للبطاريه طول ماهى تصفح هتقعد من 4 لخمس ساعات ودى معظم اللابات اللى فى السوق مبتزيدش عن كده

وبالنسبه للينوفو اه مفيش منه نسخه full hd بس الجهاز شكله احلى من الديل وخصوصا الكيبورد

mods
07-08-2013, 15:40
الفف شكر لييك يا باشا على المساعدة لاني كنت مقتنع بالسوني بس دلوقتي بقيت مقتنع بالديل بس لو ممكن حضرتك تساعدني في مكان الشراء انا من الاسكندرية عاوز اكتر مكان مضمون اجيب منه اللابتوب وكرت الشاشة في مواقع كاتباه 7730 و 7670 مين المظبوط فيهم وهل السعر زاد؟ لاني شفت في موقع egyptlaptop.com سعرة 7400 و مش full hd

amr diab
08-08-2013, 00:54
لا المظبوط 7730 خد بالك اللاب آخره se مش العادى
بالنسبه لاماكن الاسكندريه معنديش علم بيها بصراحه والاسعار متفاوته خود بالك جدا جدا وانت بتشتريه فى نسخ كتير منه
يعنى مثلا فى فل اتش دى وف اتش دى
ومثلا فى بكيبورد باكلايت وفى مفيش
فانت تركز وانت بتشترى وتفحص اللاب كويس وتتأكد من اى حاجه قبل متروح بيتك
ممكن تشوف فى كارفور عندكو