المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : للخبراء والمجربين ما الافضل شاشه asus vx238h او شاشه samsung SyncMaster S27B550V

LEAGUE
06-08-2013, 12:07
ياجماعه انا لدى ميزانيه معايا 1400 جنيه وامامى شاشتين الاولى تباع فى ماكسيمم هاردوير جديده بسعر 1400 جنيه وهيه شاشه asus vx238h هذه شاشه response time 1 ms وشاشه الاخرى هشتيريهه مستعمل وبنفس الميزانيه هذه شاشه samsung syncmaster S27B550V سوف تكون مستعمله وليست جديده وسوف تكون response time 2ms gtg لكن الشاشه الاولى response time افضل لانو 1ms وكمان gray to gray مش gtg وده بيكون افضل فى العاب واسرع gray to gray عن gtg على ما اظن وغير انو اقل 1ms وكمان الالوان اعلى فى asus 23 تباين الالوان فيهه 8000000 اعلى بكتير جدا لكن samsung 27 تباين الالوان فيهه 1000000 لكن فى خاصيه التانيه الهيه السطوع او الوضوح شاشه asus 23 اقل 250 لكن samsung 27 السطوع او الوضوح فيهه 300 وهذا لينكات شاشه هذه لينك شاشه samsung https://www.samsung.com/africa_en/consumer/pc-peripherals-printer/monitors/led/LS27B550VS/XA-spec وهذه لينك شاشه asus https://www.asus.com/Monitors_Projectors/VX238H من فضلكم انا محتار جدا وامامى الاتنين بنفس سعر لكن الاسوس سوف اشتريهه حالا وجديده لكن سامسونج سوف اشتريهه مستعمله لان سعرهه جديد 1900 جنيه وانا ميزانيتى املك 1400 جنيه ما رايكم ما اقعل وانا استخدم جهازى فى العاب الحديثه جدا وبلعب على اعلى اعدادات واعلى ريزوليشن واريد شاشه تعمل بكامل الكفاء واعلى اعداء وبدون اى ظلال وبدون اى عنق زجاجه مع اعلى كروت شاشه عاليه ومع احدث كروت شاشه هتنزل واعلى كروت شاشه العاليه جدا فى العاب ارجو مساعدتكم ليه سريعا لان سوف يتم شراء اليوم

ماجدرمضان
08-08-2013, 18:32
يقال ان الشاشة السامسونج فيها لمعان بيعكس الاضاءة والاشكال التى خلفك يعنى لازم تطفى الانوار علشان انعكاس الضوء يدايق وممكن تراجع الناس اللى اشتريتها

LEAGUE
10-08-2013, 10:22
خلاص تم شراء انا اشتريت شاشه asus vx238h من ماكسيمم هاردوير ميزانيتى كافيه ليهه وجديده و تقنياتهه ممتازه وصورتهه عاليه جدا هيه الاضمن والافضل

LEAGUE
10-08-2013, 10:32
اريد اعرف ما الافضل هل اذا اشتريت كابل hdmi الى hdmi سوف يكون جوده وضوح صوره سوف تكون اعلى وافضل والاداء سوف يكون افضل اذا اشتريت كابل hdmi الى hdmi يكون كابل عالى جدا من كابلات الغاليه او الافضل هو انى استخدم كابل الهو الاصلى الجاى مع شاشه الهو كابل dvi فى كارت شاشه الى hdmi فى شاشه هذا ليس يكون فى فرق او هذا افضل فى الاداء

ahmed166
21-08-2013, 15:19
اريد اعرف ما الافضل هل اذا اشتريت كابل hdmi الى hdmi سوف يكون جوده وضوح صوره سوف تكون اعلى وافضل والاداء سوف يكون افضل اذا اشتريت كابل hdmi الى hdmi يكون كابل عالى جدا من كابلات الغاليه او الافضل هو انى استخدم كابل الهو الاصلى الجاى مع شاشه الهو كابل dvi فى كارت شاشه الى hdmi فى شاشه هذا ليس يكون فى فرق او هذا افضل فى الاداء
كابل dvi هينقل الصورة مثل كابل hdmi لكنه مش هينقل صوت اما كابل hdmi بينقل صوت وصورة ولو عاوز كابل كويس وغالى روح علطول على راديو شاك

ماجدرمضان
27-08-2013, 23:45
شوف يا اخى كابل hdmiبيستخدم فقط لما توصل الكمبيوتر بشاشة تليفزيون انا اشتريت واحد ب135وركنته علشان ملوش استخدام الافى شاشات الtv كابل اللى جاى مع الشاشة افضل كابل dvi

mohamed82
28-08-2013, 23:24
الف مبروك شاشه ممتازه ماشاء الله