المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : ايهما افضل ipad 4 , galaxy note 10.1

juggler
08-08-2013, 19:36
انا عاوز اشترى galaxy note 10.1 or ipad4

ايهما افضل .. و شبكه الجيل الرابع مهمه وله لا لان صراحه انا مش فاهم ايه الاستفاده منها ... انا من مصر

الاتنين سعر واحد تقريبا مش فارق معايه السعر .. المهم الجهاز مش اتخنق منه بعد فتره

انا حابب اجيب احسن حاجه علشان مش اغيرها بعد كدا

ياريت اللى يختار واحد منهم يوقل ليه؟!

شكرا!

انا عاوزه علشان استخدام نت و برامج و اللعاب و مشاهده فيديوهات عليه

و بصراحه انا عاجبنى موضوع الفوتو شوب علشان بشتغل تصاميم كتير و شايف انه احسن من اللب توب اتقرفت منو تقيل موت

و شايف ان النوت حلو فى الالعاب و البرنامج اكتر و احسن من الاى باد الكل مخوفنى منو علشان مفيش ناس كتير بتعمل له صيانه و تانى حاجه المركت بفلوس احسن و اهم برامج بفلوس و بصراحه دى من الحاجات اللى مخوفانى منو تانى حاجه خايف من سامسونج رغم ان الكل بيشتغل فيه ان الخامه بتاعتو مش زى الاى باد وله نفس الشاشه خايف الشاشه تكون تعبانه و الشغل عليه مش يكون واضح

انا عاوز حاجه استخدام اليوم كلو عاوز ارمى اللب و الكمبيوتر فى الزياله مش استخدمهم عاوز حاجه تكون معايه على طول فى الشغل و فى كل حته ممكن استخدمها فى اى حاجه انا عاوزه

MOHAMED FAROOQ
11-08-2013, 22:05
انا من رأييى اخى اشترى الايباد 4
طالما انت بتتكلم عن التطبيقات والبرامج والالعاب واستخدام الانترنت
نظرا لمواصفاته العاليه وجوده الخامه والتصنيع لان أبل مشهوره بأن منتجاتها هى أفضل خامه عن جميع الشركات
وغير ان مطورين البرامج والالعاب يهتمون اكثر بمنتجات أبل عن الاندويد
وأبل همها الاول والاخيرهو اهتمامها بالزبون ( رضا العملاء ) عن منتجاتهم
غير انها مهتمه بتحديث السوفتوير وبقوه باستمرار للقضاء على أى مشكله تواجه العميل
اه.... وبخصوص برامج تعديل الصور والشبيهه بالفوتوشوب مش هتلاقى اكتر منها غير فى أبل
وبالنسبه للصيانه ..... مين قالك ان مالوش قطع غيار انا كان جهازى وقع منى كذا مره وفى الاخر الشاشه انكسرت كسر خفيف والتتش فضل شغال زى الفل ولما نويت اغير الشاشه
اول ماروحت عند اول محل صيانه قابلنى كان عنده الشاشه وغيرتها ب 550 جنيه ودلوقتى معايا زى الفل
اما لوكان الجهاز سامسونج كان انكسر من اول او ثانى مره بسبب الخامه البلاستيكيه المصنوع منها
وفى معلومه تانيه بخصوص شراء البرامج.... ان ابل تعطيك البرنامج او اللعبه ب 2 دولار بتاخدهم اول مره لما بتشترى البرنامج عن طريق حسابك
ولو البرنامج راح منك او اتمسح برضه بتسجيل حسابك تفضل تحمله طول العمر ببلاش
يعنى لو اشتريت البرنامج اول مره معدتش هتاخد منك فلوس تانى لما تيجى تحمله من جديد وبالعكس هتفضل تنزلك تحديث للبرنامج
غير ان معرووف ان تطبيق ابل أداءه افضل من الاندويد فى السرعه والثبات وعدم حدوث أى مشاكل فيه على عكس الاندرويد كان معايا وتعبنى سواء بالتهنيج او الخروج المفاجىء من التطبيق او تحديث السوفتوير وحاجه اسمها رووم وسوفت مطبوخ وحاجات غريبه
وهذا راييى عن تجربه واستشير باقى الاعضاء
ولك الامر فى النهايه